Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczamy podatek liniowy na PIT-36L

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
Rozliczamy podatek liniowy na PIT-36L; PIT 2011 / 2012
Rozliczamy podatek liniowy na PIT-36L; PIT 2011 / 2012
inforCMS
Formularz PIT-36L jest przeznaczony dla podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym. Ale nie tylko. Mogą go składać  również podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej, którzy wybrali wcześniej tą formę opodatkowania. Ze złożeniem PIT-36L za rozliczany rok podatkowy trzeba zdążyć przed końcem kwietnia następnego roku.

Aktualny wzór zeznania PIT-36L przeznaczony do rozliczenia się za 2011 r. oznaczony jest cyfrą 7. Obecnie PIT-36L(7) liczy 3 strony (podobnie jak rok wcześniej).

PIT-36L służy tylko do rozliczenia indywidualnego

PIT-36L, podobnie jak PIT-38, służy wyłącznie do rozliczenia indywidualnego. Nie możemy się na nim rozliczyć wspólnie z małżonkiem, ani też jako osoba samotnie wychowująca dzieci. Za przywilej opodatkowania dochodów z działalności jednolitą 19% stawką niezależnie od ich wysokości „płacimy” brakiem możliwości skorzystania z szeregu preferencji podatkowych.

Najbardziej chyba odczuwalne jest pozbawienie liniowców prawa do ulgi związanej z wychowaniem dzieci. Z ulgi tej skorzystamy tylko wtedy, gdy dodatkowo osiągniemy dochody opodatkowane według skali (bądź osiągnął je nasz małżonek, który „skonsumuje” wówczas tą ulgę).

NIP

Wypełnianie PIT-36L rozpoczynamy od wpisania NIP w pierwszej rubryce formularza oraz roku podatkowego w rubryce 4. Pomijając te informacje narażamy się na konieczność osobistej wizyty w urzędzie w celu uzupełnienia (skorygowania) zeznania.

Ponieważ do PIT-36L nie przenosimy danych z takich informacji jak PIT-8C lub PIT-11, nie istnieje ryzyko, że pomylimy własny NIP z NIP-em płatnika - wystawcy tych informacji (co jest jednym z najczęstszych błędów popełnianych przy wypełnianiu pozostałych formularzy zeznań rocznych – PIT-36, PIT-37 bądź PIT-38).

NIP 2012 – zmiany od A do Z

Część A. Miejsce i cel składania zeznania

W tej części wskazujemy właściwy urząd skarbowy, do którego składamy zeznanie.

Jego właściwość ustalamy tak samo, jak w przypadku pozostałych formularzy. Składamy go zatem do urzędu właściwego ze względu na miejsca zamieszkania w ostatnim dniu roku podatkowego. Jeśli przestaliśmy mieć miejsce zamieszkania w Polsce przed końcem roku podatkowego, właściwy do przyjęcia od nas zeznania będzie urząd skarbowy według ostatniego miejsca zamieszkania w Polsce.

Osoby niemające miejsca zamieszkania w Polsce swoje zeznanie złożą do urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, określonego w rozporządzeniu Ministra Finansów wydanym na podstawie Ordynacji podatkowej.

W części A określamy także cel złożenia formularza PIT-36L. W rubryce 6 musimy zaznaczyć kwadrat nr 1 „złożenie zeznania” albo kwadrat nr 2 „korekta zeznania”. Jeżeli nie dokonamy tego wyboru, to urząd skarbowy wezwie nas do uzupełnienia zeznania. Urzędnicy nie mogą za nas poprawić zeznania w tym zakresie.

Warto wiedzieć, że na podstawie art. 81 Ordynacji podatkowej mamy prawo do skorygowania danych zawartych w złożonym zeznaniu.

Zgodnie z art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (stosownie do postanowień Ordynacji podatkowej przez deklarację rozumie się również zeznanie).

Uprawnienie do złożenia korekty ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej – jednak tylko w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Złożenie korekty w czasie trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą jest bezskuteczne.

Przywilej złożenia korekty powraca w momencie zakończenia:
• prowadzonej kontroli podatkowej,
• prowadzonego postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Popełniłeś błąd w zeznaniu PIT – możesz złożyć korektę

Część B. Dane identyfikacyjne i adres zamieszkania

W tej części ujawniamy nasze dane identyfikacyjne, tj. nazwisko, pierwsze imię, datę urodzenia. Musimy wskazać tu miejsce zamieszkania aktualne na dzień składania zeznania, a gdy zamieszkanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustało - ostatnie miejsce zamieszkania na jej terytorium.

Część C. Informacje dodatkowe

W tej części zeznania poprzez zaznaczenie odpowiednich kwadratów informujemy fiskusa o wymienionych przy nich zdarzeniach. Jednak zaznaczą je tylko niektórzy podatnicy – ci, u których zdarzenia te miały miejsce. Kwadrat w rubryce 20 zaznaczają podatnicy zobowiązani do sporządzania dokumentacji z zakresu tzw. cen transferowych. Dokumentacja ta obejmuje transakcje między podmiotami powiązanymi.

Obowiązek jej gromadzenia ma umożliwić organom podatkowym kontrolę, czy ceny sprzedaży towarów lub usług między podmiotami powiązanymi nie zostały ustalone w sposób odbiegający od cen rynkowych. Taka praktyka często ma na celu „przerzucenie” dochodu z kraju o wysokich obciążeniach podatkowych do kraju o niskich podatkach (art. 25a ustawy o PIT).

Kwadrat w rubryce 21 zaznaczają podatnicy korzystający z tzw. kredytu podatkowego (art. 44 ust. 7a ustawy o PIT). Ułatwienie to nie cieszy się dużą popularnością wśród podatników. Jeżeli jednak spełniliśmy ustawowe warunki i skorzystaliśmy z niego, w rubryce 22 musimy podać rok, w którym korzystaliśmy z tego zwolnienia.

Część D. Dochody / straty ze źródeł przychodów

Przychody i koszty wykazujemy tylko w części D na stronie pierwszej PIT-36L.

W części D wpisujemy w pierwszym wierszu przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a w drugim - przychody z działów specjalnych produkcji rolnej. Można przychody z tego źródła opodatkować podatkiem liniowym (oczywiście po wybraniu tej formy opodatkowania). Podobnie czynimy z kosztami uzyskania przychodów.

W części D przeprowadzimy też obliczenie dochodu lub straty według formuły „przychody minus koszty”. Ujawnimy też zaliczki należne, do których zapłaty byliśmy zobowiązani w 2011 r. Często popełnianym błędem jest wpisywanie nie zaliczek należnych, ale rzeczywiście zapłaconych w roku podatkowym. Dla tej ostatniej kategorii została jednak przeznaczona rubryka 58 „Suma zaliczek wpłaconych przez podatnika”.

Wiersz 1 w części D wypełniamy także wtedy, gdy uzyskaliśmy dochody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej wykonywanej za granicą lub ze źródeł przychodów położonych za granicą, do których ma zastosowanie metoda odliczenia podatku zapłaconego za granicą.


Część E. Odliczenie strat i składek na ubezpieczenia społeczne

W tej części PIT-36L wykazujemy kwoty, które mogą pomniejszyć wysokość dochodu osiągniętego w 2011 r. wykazanego w części D. Są to:

- straty z ubiegłych lat, pamiętajmy, że w zeznaniu można pomniejszyć dochód z 2011 r.  o straty z pięciu poprzednich lat (a dokładniej o straty z lat 2006-2010). W zeznaniu za 2011 r. można odliczyć do 50% straty z każdego roku podatkowego w tym okresie.

Wolno nam odliczyć stratę tylko od dochodu, z tego samego źródła, które przyniosło stratę.

- składki na ubezpieczenia społeczne (o ile nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów bądź odliczone w innym zeznaniu rocznym), powinniśmy pamiętać, że podstawą ustalenia kwoty wydatków z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne odliczanej w zeznaniu rocznym są dokumenty stwierdzające ich poniesienie.

Warto zwrócić uwagę, że rozliczając się za 2011 r. mamy prawo odliczyć nie tylko składki na ubezpieczenia społeczne zapłacone w Polsce, ale również te zapłacone za granicą, wymienione w art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy o PIT

Odliczeniu podlegają zatem składki zapłacone w roku podatkowym z naszych środków na nasze własne obowiązkowe ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenie osób współpracujących, zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia społecznego obowiązującymi w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Konfederacji Szwajcarskiej.
Warunkiem odliczenia tych składek jest istnienie podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym opłacaliśmy składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne.

Wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego (IKZE), przedmiotowego odliczenia podatnicy będą mogli dokonać po raz pierwszy dopiero w zeznaniu składanym za 2012 r. (poz. 36).

Suma odliczanych strat z lat ubiegłych oraz składek społecznych nie może przekroczyć kwoty dochodu z części D zeznania PIT-36L.

Część F. Kwoty zwiększające podstawę opodatkowania / zmniejszające stratę

Wykazujemy tu następujące pozycje:

- Utratę prawa do odliczeń z tytułu ulg inwestycyjnych lub utratę prawa do odliczeń związanych z nabyciem nowych technologii albo utrata prawa do zwolnienia związanego z inwestycjami w specjalnych strefach ekonomicznych

- Kwoty wpływające na zwiększenie podstawy opodatkowania.

- Kwoty wpływające na zmniejszenie straty z pozarolniczej działalności gospodarczej

- Kwoty wpływające na zmniejszenie straty z działów specjalnych produkcji rolnej.

- Stratę z pozarolniczej działalności gospodarczej po zmniejszeniach.

- Stratę z działów specjalnych produkcji rolnej po zmniejszeniach.

Warto zwrócić uwagę, że PIT-36L uwzględnia możliwości, jakie przedsiębiorcom stwarza ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. Dzięki niej podatnicy mogą odliczyć od podstawy opodatkowania wydatki poniesione na nabycie nowych technologii, do wysokości i na warunkach określonych w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych, uwzględniającym „Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej” (Dz. Urz. WE C 74 z 10.03.1998 oraz Dz. Urz. WE C 258 z 9.09.2002).

W części F formularza PIT-36L wypełniamy rubrykę 38 w przypadku skorzystania z możliwości tego typu odliczenia i utraty prawa do niego. W tej części wpisujemy kwoty dokonanych przed złożeniem PIT-36L za 2011 r. odliczeń, do których ostatecznie utraciliśmy prawo.

Pamiętajmy, że tracimy prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadziliśmy nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:
1) udzielimy w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo
2) zostanie ogłoszona nasza upadłość obejmująca likwidację majątku, lub zostaniemy postawieni w stan likwidacji, albo
3) otrzymamy zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie (zob. art. 26c ustawy o PIT).

W rubryce 38 zeznania wykazujemy zatem nie tylko kwoty uprzednio odliczonych wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii, ale też uprzednio odliczonych ulg inwestycyjnych lub uprzednio odliczonego dochodu objętego zwolnieniem z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, do których utraciliśmy prawo.

Nie wypełniamy rubryki 38, jeśli korzystaliśmy z ulg inwestycyjnych na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujących przed 2001 r. i utraciliśmy do nich prawo na skutek wystąpienia okoliczności przewidzianych w obowiązującym wówczas art. art. 26a. W razie utraty prawa do tych ulg mamy obowiązek zwiększyć przychód o kwoty uprzednio odliczonych ulg inwestycyjnych w części D zeznania (odpowiednio w wierszu 1 „Pozarolnicza działalność gospodarcza” lub w wierszu 2 - „Działy specjalne produkcji rolnej”).

W części F formularza PIT-36L uwzględniono też możliwość opłacania podatku według stawki liniowej przez podatników osiągających przychody z działów specjalnych produkcji rolnej. Część F zawiera rubryki, w których wpisujemy sumy wpływające na zmniejszenie strat z działów specjalnych produkcji rolnej oraz strat z działów specjalnych produkcji rolnej po zmniejszeniach.

Trzeba pamiętać, że jeżeli w roku podatkowym ze źródła przychodów, z którym związana była ulga lub zwolnienie osiągnęliśmy dochód lub dochód równy zero – musimy przenieść kwotę wykazaną w rubryce 38 do rubryki 39. Kwota ta wpływa na zwiększenie podstawy opodatkowania. Natomiast jeśli ponieśliśmy stratę wykazaną w rubryce 26 – to musimy przenieść kwotę wykazaną w rubryce 38 do rubryki 40. W przypadku poniesienia straty wykazanej w rubryce 31 kwotę wykazaną w rubryce 38 przenosimy do rubryki 41. Kwoty te wpłyną na zmniejszenie straty z tego źródła.

Jeżeli poniesiona w roku podatkowym strata ze źródła przychodów, z którym związana była ulga lub zwolnienie jest mniejsza niż kwota utraconej ulgi lub zwolnienia, w pierwszej kolejności jesteśmy zobowiązani dokonać zmniejszenia tej straty, natomiast o pozostałą część kwoty utraconej ulgi lub zwolnienia zwiększamy podstawę opodatkowania.

W części F PIT-36L nie przeprowadzamy żadnych obliczeń. Ujawnione tu kwoty posłużą do operacji rachunkowych w części G PIT-36L.

Część G. Obliczenie podatku

W tej części obliczamy wysokość podatku. Podstawę opodatkowania obliczamy następująco:

1) Ustalamy dochód w części D według formuły „przychody - koszty”;

2) w części E pomniejszamy wynik z części D o straty z lat ubiegłych (pamiętając że odliczamy straty tylko z 5 lat wstecz i są to straty z tego samego źródła” i że w jednym roku odliczamy tylko do 50% straty z danego roku podatkowego) oraz o zapłacone składki na ubezpieczenia społeczne (o ile podlegają odliczeniu);

3) Wynik z części E powiększamy o wykazane w części F kwoty wpływające na zwiększenie podstawy opodatkowania.

W ten sposób otrzymujemy podstawę opodatkowania, do której stosujemy 19% stawkę podatku liniowego.

Podstawę obliczenia podatku zaokrąglamy do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomijamy, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższamy do pełnych złotych.

Obliczamy w ten sposób podatek po zaokrągleniu do pełnego złotego, który powiększamy o doliczenia do podatku oraz pomniejszamy o przeliczony na złote podatek zapłacony za granicą do wysokości limitu (art. 30c ust. 4 i 5 ustawy o PIT) , jeśli mamy obowiązek wykazać dochody zagraniczne do opodatkowania w Polsce, stosując do nich metodę odliczenia proporcjonalnego.

Podstawy opodatkowania nie pomniejszamy o kwotę wolną od podatku. Nie stosuje się jej przy podatku liniowym.

Część H. Odliczenia od podatku

W tej części PIT-36L od podatku obliczonego w części G odliczamy składkę na ubezpieczenie zdrowotne (rubryka 50). Odliczenie nie może przekroczyć kwoty podatku wykazanej w części G.

Należy pamiętać, że nie cała zapłacona w trakcie roku składka zdrowotna podlega odliczeniu. W zeznaniu za 2011 r. wciąż obowiązuje niekorzystny limit odliczenia - w wysokości nieprzekraczającej 7,75% podstawy przyjętej do obliczenia składki.

Nie podlegają odliczeniu od podatku następujące składki na ubezpieczenie zdrowotne
• odliczone od zryczałtowanego podatku dochodowego, na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
• odliczone od podatku obliczonego według obowiązującej skali podatkowej,
• odliczone od podatku tonażowego,
• których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku dochodowego na podstawie ustawy oraz od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W rozliczeniu za 2011 r. mamy możliwość odliczenia od podatku składek na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconych za granicą.

Odliczenie składek na ubezpieczenie zdrowotne stosuje się pod warunkiem, że:

1) nie dotyczy składki, której podstawą wymiaru jest dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska,
2) składka na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne zapłacona w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Konfederacji Szwajcarskiej nie została odliczona od dochodu (przychodu) albo podatku w tym państwie albo nie została odliczona na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2a ustawy o PIT (od dochodu),
3) istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik opłacał składki na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne.

Odliczenie wykazane w rubryce 50 z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne nie może przekroczyć kwoty podatku wykazanej w rubryce 49.

Odliczoną rubryce 50 kwotę składek zapłaconych do zagranicznych systemów na nasze własne obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne lub ubezpieczenie osób współpracujących wykazujemy w rubryce 51.

Jednym z rozwiązań wdrożonych ustawą abolicyjną (czyli ustawą z 25 lipca 2008 r. o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) jest wprowadzenie do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulgi polegającej na możliwości odliczenia od podatku w zeznaniu rocznym różnicy pomiędzy podatkiem obliczonym przy zastosowaniu metody odliczenia proporcjonalnego a tym, który przypadałby do zapłaty w przypadku obliczenia go z zastosowaniem metody wyłączenia z progresją (art. 27g ustawy o PIT).

Jeśli chcemy skorzystać z tego odliczenia, to kwotę objętą tą ulgą wykazujemy w rubryce 52 zeznania PIT-36L .


Część I. Obliczenie zobowiązania podatkowego

W części H nie otrzymaliśmy ostatecznej kwoty, jaką wpłacimy urzędowi skarbowemu lub otrzymamy od niego jako nadpłatę, chociaż uwzględniliśmy już straty z lat ubiegłych, składki społeczne i zdrowotne, utracone ulgi dla przedsiębiorców.

W części I też jeszcze wciąż nie dowiemy się, czy będziemy musieli dopłacić podatek na konto urzędu skarbowego czy też wystąpi nam nadpłata. Tu obliczamy bowiem podatek należny. Na ostateczne określenie wysokości zobowiązania podatkowego za 2011 r. może mieć wpływ zryczałtowany podatek dochodowy od dochodu z remanentu likwidacyjnego. Zwiększy on wartość podatku należnego. Zmniejszy ją za to kwota zaliczek należnych w 2011 r.

Część J. Kwota do zapłaty / nadpłata

Dopiero w tej części PIT-36L poznamy ostateczną wysokość kwoty, jaką będziemy musieli wpłacić do końca kwietnia 2012 r. lub którą urząd nam zwróci jako nadpłatę.

Wykazujemy tu:

- Zaliczki wpłacone przez podatnika w 2011 r. Nie wolno pomylić zaliczek należnych z wpłaconymi, choć w większości firm wartości te z reguły się pokrywają wykazana kwota zmniejsza podatek do zapłaty.

- Podatek z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych lub wybudowanych w latach 2007-2008, o którym mowa w art. 30e ustawy o PIT (po zaokrągleniu do pełnych złotych) wykazana kwota zwiększa podatek do zapłaty.

- Zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29, 30 i 30a ustawy o PIT, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika, z wyjątkiem podatku wykazanego w poz. 61, 62, 63 i w części K (po zaokrągleniu do pełnych złotych) – wykazana kwota zwiększa podatek do zapłaty.

Kwotę zryczałtowanego podatku od przychodów (dochodów), od których płatnik nie pobrał zryczałtowanego podatku obliczymy mnożąc kwotę przychodu (dochodu) przez odpowiednią dla uzyskanego przychodu (dochodu) stawkę zryczałtowanego podatku, określoną w ustawie lub umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania

- Zryczałtowany podatek obliczony od przychodów (dochodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 1-5 ustawy o PIT, uzyskanych poza granicami Polski wykazana kwota zwiększa podatek do zapłaty po pomniejszeniu o:

1) Podatek zapłacony za granicą, o którym mowa w art. 30a ust. 9 ustawy o PIT (przeliczony na złote);

2) Podatek zapłacony za granicą, o którym mowa w art. 30a ust.10 ustawy o PIT (przeliczony na złote).

Powyższe pozycje w PIT-36L niekoniecznie zwiększą nam podatek do zapłaty (który wykazujemy w rubryce 66). Może się okazać, że wynik obliczeń będzie stanowić nadpłatę (rubryka 67).

Część K. Zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 44 ust. 1b ustawy o PIT

Tą część PIT-36L wypełniają osoby niemające miejsca zamieszkania na terytorium Polskiej, a uzyskujące przychody, o których mowa w art. 29 ustawy o PIT, bez pośrednictwa płatników. Kwoty podatku po zaokrągleniu do pełnych złotych podadzą w podziale na poszczególne miesiące 2011 r.

Informacje zawarte w tej części PIT-36L nie mają wpływu na wysokość podatku za 2011 r. Informacje te mają na celu ułatwienie weryfikacji prawidłowości złożonego zeznania.

Część L. Odsetki naliczone zgodnie z art. 22e ust. 1 pkt 4 i ust. 2 ustawy o PIT

Odsetki te musimy zapłacić w przypadku, gdy składnik majątku firmy spełniający kryteria uznania za środek trwały nie był amortyzowany, gdyż wydatki na jego zakup zaliczyliśmy bezpośrednio do kosztów ze względu na to, że przewidywany okres używania według założeń miał nie przekroczyć jednego roku.

Okazało się jednak, że faktyczny okres jego używania przekroczy (bądź już przekroczył) rok i dlatego zmieniliśmy jego kwalifikację, zaliczając go do środków trwałych firmy. W takim przypadku obciąża nas obowiązek zapłaty odsetek z powodu zaniżenia podatku dochodowego (poprzez zawyżenie kosztów podatkowych). Kwoty odsetek wykazujemy w podziale na poszczególne miesiące 2011 r. po zaokrągleniu do pełnych złotych.

Informacje zawarte w tej części PIT-36L nie mają wpływu na wysokość podatku za 2011 r. Informacje te, identycznie jak w poprzedniej części, mają za zadanie ułatwić urzędowi weryfikację zeznania.

Część M. Należne zaliczki, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT

W tej części wykazujemy należne zaliczki po zaokrągleniu do pełnych złotych, które mieliśmy obowiązek odprowadzić za poszczególne miesiące lub kwartały 2011 r.

Nie wykazujemy tu zaliczek od dochodów z działalności gospodarczej uiszczanych w uproszczonej formie na podstawie art. 44 ust. 6b ustawy o PIT.

Tak samo jak w przypadku informacji zawartych w częściach K i L, informacje zawarte w tej części PIT-36L nie mają wpływu na wysokość podatku za 2011 r. lecz służą ułatwieniu weryfikacji naszego zeznania przez urzędników.

Część N. Wniosek o przekazanie 1% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego (opp).

Wypełnienie w zeznaniu odpowiednich pozycji traktowane jest na równi ze złożeniem wniosku o przekazanie przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego 1% podatku wybranej organizacji pożytku publicznego.

Aby nasz wniosek był skuteczny musimy:

- złożyć zeznanie PIT-36L przed 30 kwietnia 2012 r., bądź jego korektę, która jednak nie może zostać złożona później niż w terminie dwóch miesięcy od upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego,

- wskazać nazwę jednej organizacji pożytku publicznego uprawnionej do otrzymania wpłaty;

- podać jej numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego,

- wskazać kwotę do przekazania na rzecz wybranej opp. Kwota ta nie może przekroczyć kwoty z 1% z poz. 51 (podatek należny). Kwota ta nie jest zaokrąglana według ogólnych zasad należy ją zaokrąglić do pełnych dziesiątek groszy w dół.

Wszystko o przekazaniu 1% na rzecz opp

Wykaz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1% PIT

Warunkiem przekazania 1% jest zapłata w pełnej wysokości podatku należnego stanowiącego podstawę obliczenia kwoty, która ma być przekazana na rzecz organizacji pożytku publicznego, nie później niż w terminie dwóch miesięcy od upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego.

Do wskazania celu szczegółowego przeznaczenia kwoty 1% należnego podatku przekazywanej przez nas na rzecz organizacji pożytku publicznego za pośrednictwem organu podatkowego w PIT-36L służy rubryka 106. Natomiast poprzez zaznaczenie kwadratu w rubryce 107 wyrazimy zgodę na przekazanie przez naczelnika urzędu skarbowego obdarowanej organizacji pożytku publicznego naszych danych: imienia, nazwiska i adresu oraz informacji o wysokości kwoty przekazanej na rzecz tej organizacji.Zaznaczenie kwadratu w rubryce 107 jest nieobowiązkowe i nie ma wpływu na realizację wniosku o przekazanie 1% należnego podatku.

Część O. Informacje uzupełniające

W tej części możemy podać adres do korespondencji, swój numer telefonu, numer faxu, adres e-mail. Jednak pamiętajmy, że podanie tych informacji nie jest obowiązkowe. Możemy tu również wskazać cel szczegółowy na który przekazujemy 1% podatku oraz możemy wyrazić zgodę na przekazanie naszych danych obdarowanej organizacji pożytku publicznego (patrz też opis do części N).

Część P.  Informacje o załącznikach

W tej części PIT-36L wykazujemy załączniki do PIT-36L i ich liczbę:

- PIT/B – informacja o wysokości dochodu (straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej w roku podatkowym. Załącznik ten składają osoby, które w roku podatkowym prowadziły pozarolniczą działalność gospodarczą. W załączniku tym podatnicy wykazują przychody, koszty, dochód lub stratę z działalności prowadzonej samodzielnie, a także w spółkach niebędących osobami prawnymi, w których są wspólnikami.

- PIT/Z - informacja o wysokości dochodu (straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej przez podatników korzystających z tzw. kredytu podatkowego (art. 44 ust. 7a ustawy o PIT

- PIT/ZG – informacja o wysokości dochodów z zagranicy i zapłaconym podatku (po przeliczeniu na złote). Załącznik ten wypełniają podatnicy, którzy w rozliczanym roku podatkowym uzyskali dochody za granicą. Osoby składające PIT-36L wypełniają część C.2. „Dochody i podatek rozliczane w zeznaniu podatkowym PIT-36L”. W części tej wykazuje się dochód, o którym mowa w art. 30c ust.4 i 5 ustawy o PIT oraz podatek zapłacony za granicą. Podatek wykazuje się w złotych oraz bez ograniczeń w zakresie limitów odliczenia przewidzianych w PIT-36L - w pełnej kwocie zapłaconej za granicą. Załącznik składa się odrębnie dla każdego państwa uzyskania dochodu.

- NIP-1 lub NIP-3 - zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne (termin aktualizowania danych objętych zgłoszeniem w NIP-1 lub NIP-3 takich jak numer konta, zmiana nazwiska, miejsca zamieszkania, numeru konta, numeru dowodu osobistego wynosi dla podatników VAT 14 dni, a dla pozostałych - 30 dni od dnia zmiany danych.).

- Sprawozdanie finansowe (składają podatnicy zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych według ustawy o rachunkowości). Jeżeli działalność gospodarcza jest prowadzona w formie spółki niemającej osobowości prawnej, właściwym miejscowo organem podatkowym, w którym powinno być złożone sprawozdanie finansowe jest:
• organ podatkowy właściwy ze względu na adres siedziby spółki, jeżeli przynajmniej dla jednego wspólnika jest on właściwy,
• organ podatkowy właściwy dla jednego ze wspólników według ich wyboru, jeżeli organ podatkowy, o którym mowa wyżej nie jest właściwy dla żadnego ze wspólników, a jeżeli wspólnicy nie dokonali wyboru - organ podatkowy właściwy dla wspólnika wskazanego w pierwszej kolejności w umowie spółki.

Podatnicy prowadzący podatkowe księgi przychodów i rozchodów nie dołączają tych ksiąg do zeznania. Księgi te i związane z ich prowadzeniem dokumenty należy przechowywać do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

- Sprawozdanie o realizacji uznanej metody ustalania ceny transakcyjnej – załącznik do PIT-36L dla podatników, którzy zawarli porozumienie cenowe z Ministerstwem Finansów.

Część R. Oświadczenie i podpis podatnika/pełnomocnika.

Ostatnia czynność, jaką musimy wykonać wypełniając zeznanie na formularzu PIT-36L, to jego podpisanie. Możemy to zrobić osobiście – wówczas składamy swój podpis w rubryce 114.

Zgodnie z art. 80a Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja (stosownie do postanowień tej ustawy przez deklarację rozumie się również zeznanie podatkowe), może być podpisana także przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego w sprawach podatku, którego dana deklaracja (zeznanie) dotyczy. Jeśli zatem chcemy skorzystać z pośrednictwa pełnomocnika, musi on wpisać swoje imię i nazwisko oraz złożyć swój podpis w rubryce 115.

Pamiętajmy że do składanego poprzez pełnomocnika zeznania rocznego musi zostać dołączony oryginał pełnomocnictwa bądź jego uwierzytelniona kopia.

Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika z obowiązku podpisania deklaracji.

Podstawa prawna:

Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.

Aktualizacja styczeń 2012 - Paweł Huczko

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Ordynacja podatkowa - część 1
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść:
    płatnika
    podatnika
    urzędu skarbowego
    budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon
    Nie wystarczy pozwolić klientom na zeskanowanie elektronicznego kodu QR i przesłać im linku na podany adres e-mailowy. To nie to samo, co wydanie paragonu fiskalnego – stwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
    50% kosztów uzyskania przychodów informatyka - jakie wymogi należy spełnić
    Polskie prawo przewiduje możliwość zastosowania preferencyjnych (50%) kosztów uzyskania przychodów przez specjalistów z branży IT, którzy w ramach realizowanych zadań działają w sposób twórczy. Jest to więc związane m.in. z grami komputerowymi i tworzeniem programów. Aby skorzystać z podwyższonych KUP, trzeba jednak spełnić konkretne przesłanki. Przedstawiamy działania po stronie pracodawcy, które pozwolą uniknąć powstania wątpliwości w razie kontroli ze strony Urzędu Skarbowego.
    Nowe przepisy dotyczące firm windykacyjnych. Co się zmieni? Od kiedy?
    Aktualnie windykacja należności, zwłaszcza ta w formie pozasądowej (polubownej), nie jest obwarowana kompleksową regulacją prawną. Odnosi się do zarówno do osoby windykatora, formy prowadzenia działalności, jak i zasad przeprowadzania windykacji pozasądowej. Bez odpowiednich regulacji może dochodzić do naruszeń ze strony firm windykacyjnych, których przedstawiciele popełniają czyny niezgodne z zasadami etyki (np. w wyniku nękania) lub niedozwolone w ramach windykacji. Właśnie dlatego ustawodawca zamierza wprowadzić nowe wymogi dla firm windykacyjnych. Wdrożenie tych zasad może wymusić znaczne przeobrażenia na podmiotach, które zajmują się odzyskiwaniem zaległych należności.
    Dane osobowe kandydatów do pracy a RODO - przechowywanie danych po rekrutacji
    Przedsiębiorca ma prawo przetwarzać dane kandydatów do pracy po zakończonej rekrutacji z uwagi na ewentualne roszczenia z tytułu dyskryminacji. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 4 sierpnia 2022 r. W ten sposób WSA zakwestionował niekorzystną dla firm wykładnię Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Wyrok jest nieprawomocny ale omawiana sprawa może doprowadzić do zmiany stanowiska dotyczącego przechowywania danych osobowych kandydatów.
    W lipcu spadła liczba ofert pracy
    W lipcu spadła liczba ofert pracy - wynika z przekazanego PAP Barometru Ofert Pracy. Według analizy wysoka inflacja i restrykcyjna polityka monetarna ograniczą aktywność inwestycyjną, co spowoduje wyhamowanie tempa powstawania nowych etatów.
    PIT-2, PIT-2A, PIT-3 - nowe wzory formularzy podatkowych od 2023 roku
    Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory oświadczeń/wniosków PIT-2 (wersja 9), PIT-2A (wersja 8), PIT-3 (wersja 9), składanych przez podatników płatnikom dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, które będą miały zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2023 r. Konsultacje podatkowe tych wzorów rozpoczęły się 10 sierpnia 2022 r. i potrwają do 19 sierpnia 2022 r. Po zakończeniu tych konsultacji podatkowych, wzory formularzy, zostaną udostępnione do stosowania (opublikowane) w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów, zgodnie z art. 45b ustawy o PIT. Formularze te nie będą ogłoszone w drodze rozporządzenia Ministra Finansów publikowanego w Dzienniku Ustaw.
    Zmiany w prawie restrukturyzacyjnym od 2024 roku
    W 2024 roku – wraz z implementacją przez Polskę unijnej dyrektywy drugiej szansy – wejdą w życie kolejne zmiany w prawie restrukturyzacyjnym. – Nie będzie to rewolucja w naszym systemie, ale podkreślenie polityki drugiej szansy dla firm w trudnej sytuacji ekonomicznej – ocenia radca prawny Bartosz Sierakowski. W procesie restrukturyzacji pojawi się konieczność przeprowadzenia tzw. testu zaspokojenia, czyli prognozy możliwych wariantów zaspokojenia wierzycieli. To oznacza nowe obowiązki dla doradców restrukturyzacyjnych i prawdopodobnie wzrost kosztów całej procedury.
    Praca obywateli Ukrainy w Polsce a opodatkowanie PIT. Co trzeba wiedzieć po pół roku pobytu w Polsce
    Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę miliony (dosłownie) obywateli Ukrainy mniej lub bardziej tymczasowo przeniosło się do Polski, aby szukać schronienia przed wojną. W rezultacie albo rozpoczęli pracę zdalną w Polsce dla swojego pracodawcy z siedzibą na Ukrainie albo po prostu podjęli pracę w Polsce. Wykonują oni swoją pracę z polskiego adresu zamieszkania i to wkrótce zrodzi problem dotyczący opodatkowania dochodów z tej pracy omówiony poniżej.
    Slim VAT 3 - znaczące zmiany w VAT
    Slim VAT 3 trafił do konsultacji publicznych. Jest to kolejny pakiet uproszczeń w rozliczeniach VAT dla przedsiębiorców. Na czym będą polegać proponowane zmiany?
    Remanent likwidacyjny dla celów VAT - jak ustalić wartość towarów
    Podatnik będzie sporządzał spis z natury dla celów VAT przy likwidacji działalności gospodarczej. Na fakturach ze składnikami majątku obecne są również koszty przesyłki. Czy poniesiony koszt przesyłki/transportu należy doliczyć do wartości składnika majątku i rozliczyć od tej kwoty VAT?
    Wypłata czternastej emerytury - jaki termin?
    Pierwsze wypłaty czternastej emerytury rozpoczną się już 25 sierpnia; Nie jest konieczne składanie żadnego wniosku w tym zakresie - poinformowało w czwartek na stronach rządowych Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
    Dodatki do ogrzewania i taryfy z rekompensatą - opublikowano założenia ustawy
    W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano 11 sierpnia 2022 r. założenia projektu ustawy "o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw". Ustawa ta ma wprowadzić m.in. jednorazowe dodatki finansowe dla ogrzewających swoje domy paliwem innym niż węgiel. Ustawa ta ma także ograniczyć podwyżki cen ciepła poprzez wprowadzenie taryf z rekompensatą.
    Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
    Czy jest możliwość zastosowania stawki 0% VAT do napojów w restauracji? Sprzedaż dotyczy np. soku pomarańczowego, który kupowany jest w hurtowni ze stawką 0%. A co z herbatą z suszu owocowego, smoothie, shake'ami?
    Jak zostać biegłym rewidentem? Czy warto?
    Biegły rewident to osoba będąca ekspertem w dziedzinie finansów, w szczególności w zakresie rachunkowości i audytu finansowego. Z uwagi na zdobyte kompetencje i doświadczenie, a także wszechstronną wiedzę umiejętności biegłego rewidenta są niezwykle pożądane w biznesie. Wysoki prestiż zawodu wiąże się jednak z dużą odpowiedzialnością, a proces zdobywania uprawnień wymaga czasu i poświecenia. Czy rekompensują to zarobki?
    Nadpłata kredytu hipotecznego - czy to się opłaca
    W pierwszym półroczu 2022 roku Polacy nadpłacili prawie 25 miliardów złotych na złotowe kredyty mieszkaniowe. To najpewniej najwyższy wynik w historii. Dzięki nadpłacie kredytu kredytobiorca będzie musiał oddać bankowi mniej odsetek. Ale odpowiedź na pytanie, czy warto nadpłacać kredyt nie jest łatwa. Trzeba porównać oprocentowanie lokat i kredytów w perspektywie kilku, kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu lat - czyli w takim okresie w którym będziemy jeszcze (po nadpłacie) spłacać kredyt hipoteczny. Zatem dopiero po latach można dokładnie obliczyć, czy warto było nadpłacać kredyt.
    Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU
    Wydawnictwo sprzedaje miejsce pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersjach internetowych. Dodatkowo udostępniamy miejsce na reklamę na naszych budynkach. Czy sprzedaż takich miejsc pod reklamę należy oznaczać kodem GTU_12 jak usługi reklamowe?
    Wielu podatników płaci za wysoki podatek od nieruchomości, choć nie musi
    Podatek od nieruchomości jest nagminne zawyżany. Wynika to z rozbieżności interpretacyjnych co do kwalifikacji danego obiektu jako gruntu, budynku czy budowli, a w przypadku przedsiębiorców istotne jest też, czy nieruchomość służy prowadzeniu działalności gospodarczej. Należne podatnikom nadpłaty sięgają niekiedy nawet kilkuset tysięcy złotych, można je jednak odzyskać.
    Aplikacja e-Paragony Ministerstwa Finansów - do czego służy. Donosy na sprzedawców i planowanie domowego budżetu
    Podatnicy mogą już pobrać na telefon aplikację e-Paragony przygotowaną przez Ministerstwo Finansów. Ale – jak mówią eksperci – to program bardziej do planowania domowego budżetu i zgłaszania nieprawidłowości paragonowych fiskusowi. Podobnie zresztą reklamuje ją sam resort finansów. „To bezpłatna aplikacja, dzięki której możesz zarządzać wydatkami, sprawdzać paragony z kodem QR, a także zgłaszać nieprawidłowości” - czytamy na stronie podatki.gov.pl.
    Waloryzacja umów w zamówieniach publicznych w czasie dużej inflacji - korzyści dla firm i państwa
    Firmy, które przed miesiącami czy latami wygrały przetargi, dziś muszą dokładać do interesu, bo wielu zamawiających nie chce podwyższyć im wynagrodzenia. To efekt chociażby rosnącej inflacji (w lipcu wyniosła 15,5 proc.) czy cen materiałów budowlanych. Teraz przedsiębiorcy dostali w końcu silny argument do ręki. Prokuratoria Generalna RP w opublikowanych właśnie wytycznych przekonuje, że waloryzacja tych kontraktów jest nie tylko dopuszczalna, ale często wręcz niezbędna. Także z perspektywy samych zamawiających czy też – szerzej – interesu publicznego. Prokuratoria Generalna RP zachęca do zmian w kontraktach o zamówienia publiczne, przekonując, że ostateczne koszty upadłości przedsiębiorców może ponieść sama administracja publiczna.
    Finansowanie społecznościowe (crowdfunding) - nowe przepisy od 29 lipca 2022 r.
    Co zmienia w polskim finansowaniu społecznościowym (crowdfundingu) wejście w życie ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych (...)? Co to jest crowdfunding udziałowy? Wyjaśniają eksperci CRIDO.
    VAT 2023: Faktura w walucie obcej - kurs przeliczeniowy dla faktury korygującej
    Od stycznia 2023 roku w ustawie o VAT zostaną uregulowane zasady stosowania kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadkach gdy pierwotna faktura została wystawiona w walucie obcej. Dotąd kwestia ta nie była objęta regulacją ustawy o VAT, co powodowało wątpliwości podatników przy korektach zmniejszających i zwiększających wartość transakcji. Przyjęte w projekcie nowelizacji ustawy o VAT (pakiet SLIM VAT 3) rozwiązanie stanowić ma uproszczenie dotychczasowej praktyki przyjmowanej w zakresie kursu przeliczenia waluty obcej w fakturach korygujących.
    Mały podatnik VAT 2023 - nowy limit 2 mln euro
    Od 1 stycznia 2023 r. zwiększy się (z 1,2 mln euro do 2 mln euro) limit rocznego obrotu, uprawniającego do posiadania statusu małego podatnika VAT. Zmiana taka wynika z projektu nowelizacji ustawy o VAT zwanej potocznie (SLIM VAT 3), która ma wejść w życie od początku 2023 roku. Projekt ten aktualnie jest poddawany konsultacjom publicznym i uzgodnieniom międzyresortowym. Kim jest mały podatnik VAT? Jakie korzyści daje status małego podatnika VAT? Co to jest metoda kasowa w VAT?
    Odliczenie VAT z faktur sprzed rejestracji
    Podatnik można odliczyć VAT z faktur sprzed rejestracji działalności. Jakie warunki należy spełnić, by odzyskać VAT?
    SLIM VAT 3 od 2023 roku - najważniejsze zmiany
    Od 1 stycznia 2023 r. wejdzie w życie SLIM VAT 3, czyli pakiet zmian w ustawie o VAT. Gotowy jest już projekt noweli ustawy o VAT i kilku innych ustaw wprowadzającej te zmiany. Jakie zmiany w VAT przewiduje ten projekt?
    Podatek od składki zdrowotnej - wyjaśnienia Ministra Finansów
    Podatnicy opodatkowani podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) wg skali podatkowej nie mają od 1 stycznia 2022 r. prawa do odliczenia zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne - w przeciwieństwie do składek na ubezpieczenia społeczne. Czy oznacza to podwójne opodatkowanie tego samego dochodu i "podatek od podatku"? Minister Finansów odpowiedział 4 sierpnia 2022 r. Rzecznikowi Praw Obywatelskich na te wątpliwości.