REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na jakie ulgi podatkowe mogą liczyć zagraniczni specjaliści pracujący w Holandii?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szczygieł Łukasz
Na jakie ulgi podatkowe mogą liczyć zagraniczni specjaliści pracujący w Holandii?
Na jakie ulgi podatkowe mogą liczyć zagraniczni specjaliści pracujący w Holandii?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku podjęcia pracy w Holandii (Królestwie Niderlandów) przez fachowców zamieszkałych dotychczas za granicą, mogą oni skorzystać z preferencyjnego opodatkowania przychodów ze stosunku pracy.

Popularnie zwolnienie z opodatkowania określonych przychodów określane jest mianem „de 30% regeling” i swoim rodowodem sięga końca lat czterdziestych XX wieku. Podnoszące się ze zniszczeń wojennych Królestwo Niderlandów potrzebowało wykwalifikowanych pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Z uwagi na niedostateczną ich ilość na lokalnym rynku pracy, zaczęto sprowadzać fachowców z zagranicy. W celu zmniejszenia zobowiązań podatkowych niderlandzkich przedsiębiorców zdecydowano się na wprowadzenie zwolnienia przedmiotowego obejmującego zwrot kosztów związanych z przeprowadzką do obcego kraju dla przybywających do Holandii cudzoziemców.

Obecnie najważniejszym aktem prawnym z zakresu opodatkowania przychodów ze stosunku pracy jest „Wet op de loonbelasting” (ustawa o podatku od płac, dalej jako „WLB”) oraz „Uitvoeringsbesluit loonbelasting” (przepisy wprowadzające ustawę o podatku od płac, dalej jako „ULB”).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 WLB jako przychód do opodatkowania podatkiem od płac, należy traktować wszystko to, co zostało otrzymane w związku ze świadczoną pracą lub z istniejącym uprzednio stosunkiem pracy. Art. 11 WLB przewiduje sytuacje, w których przysporzenie majątkowe nie stanowi przychodu i wyłączone jest z opodatkowania.

Polecamy: Czy można odliczyć ulgę na dzieci pełnoletnie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei w art. 31a ust. 2 lit e WLB (uprzednio art. 15a ust. 1 lit. j WLB) przewidziano zwolnienie z opodatkowania świadczeń dotyczących zwrotu wydatków na rzecz pracowników w związku z tymczasowym pobytem poza krajem stałego zamieszkania (krajem pochodzenia). Możliwość ta dotyczy jedynie określonych wydatków i w celu skorzystania ze wskazanej ulgi podatkowej konieczne jest udokumentowanie ich poniesienia (por. Ria Eikelenberg, Taxation of Expatriates from the Perspective of Tax Competition, dostępne: http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=80875).

Z innego rodzaju zachętą podatkową mamy natomiast do czynienia w przypadku de 30% regeling, w przypadku której nie jest już wymagane wykazanie poniesienia określonych wydatków.

W przypadku zastosowania tej instytucji prawa podatkowego, domniemywa się, że wskazana ulga podatkowa ma pokryć zwiększone koszty przeprowadzki i osiedlenia się ponoszone przez pracownika przybywającego z zagranicy na teren Królestwa Niderlandów.

Polecamy: Jak dokumentować przekazane darowizny, by skorzystać z odliczenia?

REKLAMA

Zwolnienie to może być zastosowane jedynie w stosunku do osoby, która posiada umiejętności zbyt rzadko występujące na lokalnym rynku pracy, została zatrudniona za granicą lub delegowana do pracy w Królestwie Niderlandów w ramach tego samego koncernu międzynarodowego oraz związana jest ze swoim pracodawcą stosunkiem charakteryzującym się podporządkowaniem i koniecznością wykonywania jego poleceń.

Możliwość korzystania z omawianego zwolnienia podatkowego zasadniczo jest ograniczona terminem 10 letnim, przy czym jeżeli dana umiejętność nie jest już rzadkością na lokalnym rynku pracy, okres ten może być skrócony, nie mniej jednak niż do lat 5.

Należy również pamiętać, że uprzedni pobyt lub zatrudnienie na terenie Holandii zmniejszają proporcjonalnie okres w którym istnieje możliwość korzystania z omawianego zwolnienia przedmiotowego z zastrzeżeniem szeregu wyjątków jak np. sytuacja gdy pracownik przez nieprzerwany okres co najmniej 10 lat nie był zatrudniony lub nie miał miejsca pobytu w Królestwie Niderlandów.

Zastosowanie de 30% regeling oznacza zwolnienie z opodatkowania: 30% tzw. podstawy („de grondslag”) oraz całkowite zwolnienie z opodatkowania zwrotu kosztów czesnego dla dzieci pracownika uczęszczających do szkół międzynarodowych.

Na wspomnianą podstawę zwolnienia składają się: suma przychodów ze stosunku pracy, związana z pobytem poza krajem ojczystym (włączając w to świadczenia periodyczne i dodatki), w zakresie w jakim podpisane umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie przewidują zastosowania jednej z metod unikania podwójnego opodatkowania, oraz wynagrodzenie za wszelkie wydatki, które powstały w związku ze zmianą miejsca zatrudnienia (art. 10ea ust. 1 ULB).

Polecamy: Darowizny na cele kultu religijnego

Zwraca uwagę fakt, iż przepis wyliczający elementy składowe „podstawy” de 30% regeling odsyła do zasygnalizowanego już zwolnienia z art. 31a ust. 2 lit. e WLB. W związku z tym powstają kontrowersje, które z ponoszonych wydatków mogą korzystać niezależnie ze zwolnienia przewidzianego w art. 31a ust. 2 lit. e WLB (nieopodatkowany zwrot dodatkowych wydatków ponoszonych przez pracownika tymczasowo pozostającego poza krajem swojego pochodzenia) oraz z preferencyjnego traktowania w ramach de 30% regeling, co będzie skutkować dalszym zmniejszeniem podstawy opodatkowania w tym podatku.

Wątpliwości te zostały wyjaśnione w stanowisku niderlandzkiego Ministerstwa Finansów z 24 sierpnia 2005 roku (Nr CPP2005/464M). Przykładowo, Fiskus opowiedział się za niedopuszczalnością niezależnego zastosowania wskazanych preferencji w stosunku do zwrotu kosztów poniesionych na utrzymanie domu zarówno w pierwotnym miejscu zamieszkania jak i w Holandii.

Z punktu widzenia polskiego pracownika zamierzającego podjąć pracę w Królestwie Niderlandów istotne jest to, aby negocjując kontrakt mieć świadomość możliwości skorzystania w niektórych okolicznościach z preferencyjnego traktowania podatkowego. Warto w takim wypadku zasięgnąć porady holenderskich specjalistów zajmujących się optymalizacją podatkową kosztów pracy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA