REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga termomodernizacyjna - czy można odliczyć instalację gazową?

Ulga termomodernizacyjna - czy można odliczyć instalację gazową?
Ulga termomodernizacyjna - czy można odliczyć instalację gazową?
Polskie Centrum Promocji Miedzi (PCPM)

REKLAMA

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna a instalacja gazowa. Czy wymienione przez ustawodawcę wydatki poniesione na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego obejmują instalację przyłącza gazowego oraz instalację kotła gazowego kondensacyjnego?

Podatnik ma możliwość w rozliczeniu rocznym PIT odliczenia wydatków poniesionych na budowę przyłącza gazowego w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ma także możliwość odliczenia wydatków poniesionych na zakup i instalację kotła gazowego kondensacyjnego z wykonaniem komina systemowego wyprowadzonego ponad dach. Tak uznał dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 5 lutego 2021 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.905.2020.2.SR.

REKLAMA

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna - warunki

Ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna.

Zobacz: Ulga termomodernizacyjna - wykaz materiałów i usług objętych ulgą

REKLAMA

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Ulga termomodernizacyjna - instalacja gazowa

Z przedstawionego we wniosku o interpretację opisu stanu faktycznego wynika, że w 2018 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem zakupili działkę nr … wraz z istniejącym parterowym budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym (jest to budynek mieszkalny jednorodzinny zgodnie z definicją ustawy Prawo budowlane). W dniu 4 marca 2019 r. małżonkowie uzyskali pozwolenie na budowę – na inwestycję polegającą na nadbudowie i rozbudowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego z wewnętrzną instalacją gazową.

Małżonkowie ponieśli m.in. koszty związane z budową przyłącza gazowego, dociepleniem fundamentów oraz przegród budowlanych, wymianą pieca opalanego na paliwo stałe na kocioł gazowy kondensacyjny, wykonaniem wewnętrznej instalacji grzewczej wraz z instalacją przygotowania ciepłej wody użytkowej, wymianą stolarki zewnętrznej (okna), montażem systemu wentylacji mechanicznej z odzyskaniem ciepła z powietrza wywiewanego. Poniesione wydatki miały na celu termomodernizację budynku: zmniejszenie zapotrzebowania na energię na potrzeby ogrzewania, podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynku mieszkalnego. Faktury zostały wystawione na obydwoje małżonków przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Poniesione wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne pozostawały i nadal pozostają w ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej. W 2019 r. Wnioskodawczyni uzyskała dochód opodatkowany według skali podatkowej. W 2019 r. mąż Wnioskodawczyni także uzyskał dochód opodatkowany według skali podatkowej.

Według Wnioskodawczyni, w związku z możliwością skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej może uwzględnić następujące koszty:

  • budowa przyłącza gazowego,
  • instalacja gazowa od przyłącza do budynku,
  • docieplenie i wykonanie izolacji przeciwwilgociowej fundamentów oraz ścian nadziemia pozostawionych,
  • zakup oraz instalacja kotła gazowego kondensacyjnego z wykonaniem komina systemowego wyprowadzonego ponad dach, kwota pomniejszona o wysokość dotacji, uzyskanej z … (12 000 zł),
  • wykonanie wewnętrznej instalacji grzewczej w postaci ogrzewania podłogowego z wylewką betonową oraz z instalacją przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  • wymiana stolarki zewnętrznej – kwota ograniczona do okien w ścianach zachowanych,
  • montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskaniem ciepła z powietrza wywiewanego.

Wydatki poniesione na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zostaną uwzględnione przez Wnioskodawczynię w ramach ulgi termomodernizacyjnej w odniesieniu do istniejącej części budynku mieszkalnego.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że Wnioskodawczyni ma możliwość w rozliczeniu rocznym składanym za 2019 r. od podstawy obliczenia podatku odliczenia wydatków poniesionych w 2019 r. na budowę przyłącza gazowego, docieplenie fundamentów oraz przegród budowlanych, wymianę pieca opalanego na paliwo stałe na kocioł gazowy kondensacyjny, wykonanie wewnętrznej instalacji grzewczej wraz z instalacją przygotowania ciepłej wody użytkowej, wymianę stolarki zewnętrznej (okna), montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskaniem ciepła z powietrza wywiewanego w budynku mieszkalnym, którego Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką, w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, poniesionych wyłącznie na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w odniesieniu do istniejącej części budynku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA