REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga termomodernizacyjna - czy można odliczyć instalację gazową?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulga termomodernizacyjna - czy można odliczyć instalację gazową?
Ulga termomodernizacyjna - czy można odliczyć instalację gazową?
Polskie Centrum Promocji Miedzi (PCPM)

REKLAMA

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna a instalacja gazowa. Czy wymienione przez ustawodawcę wydatki poniesione na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego obejmują instalację przyłącza gazowego oraz instalację kotła gazowego kondensacyjnego?

Podatnik ma możliwość w rozliczeniu rocznym PIT odliczenia wydatków poniesionych na budowę przyłącza gazowego w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ma także możliwość odliczenia wydatków poniesionych na zakup i instalację kotła gazowego kondensacyjnego z wykonaniem komina systemowego wyprowadzonego ponad dach. Tak uznał dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 5 lutego 2021 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.905.2020.2.SR.

REKLAMA

Autopromocja

Ulga termomodernizacyjna - warunki

Ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna.

Zobacz: Ulga termomodernizacyjna - wykaz materiałów i usług objętych ulgą

REKLAMA

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Ulga termomodernizacyjna - instalacja gazowa

Z przedstawionego we wniosku o interpretację opisu stanu faktycznego wynika, że w 2018 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem zakupili działkę nr … wraz z istniejącym parterowym budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym (jest to budynek mieszkalny jednorodzinny zgodnie z definicją ustawy Prawo budowlane). W dniu 4 marca 2019 r. małżonkowie uzyskali pozwolenie na budowę – na inwestycję polegającą na nadbudowie i rozbudowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego z wewnętrzną instalacją gazową.

REKLAMA

Małżonkowie ponieśli m.in. koszty związane z budową przyłącza gazowego, dociepleniem fundamentów oraz przegród budowlanych, wymianą pieca opalanego na paliwo stałe na kocioł gazowy kondensacyjny, wykonaniem wewnętrznej instalacji grzewczej wraz z instalacją przygotowania ciepłej wody użytkowej, wymianą stolarki zewnętrznej (okna), montażem systemu wentylacji mechanicznej z odzyskaniem ciepła z powietrza wywiewanego. Poniesione wydatki miały na celu termomodernizację budynku: zmniejszenie zapotrzebowania na energię na potrzeby ogrzewania, podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynku mieszkalnego. Faktury zostały wystawione na obydwoje małżonków przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Poniesione wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne pozostawały i nadal pozostają w ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej. W 2019 r. Wnioskodawczyni uzyskała dochód opodatkowany według skali podatkowej. W 2019 r. mąż Wnioskodawczyni także uzyskał dochód opodatkowany według skali podatkowej.

Według Wnioskodawczyni, w związku z możliwością skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej może uwzględnić następujące koszty:

  • budowa przyłącza gazowego,
  • instalacja gazowa od przyłącza do budynku,
  • docieplenie i wykonanie izolacji przeciwwilgociowej fundamentów oraz ścian nadziemia pozostawionych,
  • zakup oraz instalacja kotła gazowego kondensacyjnego z wykonaniem komina systemowego wyprowadzonego ponad dach, kwota pomniejszona o wysokość dotacji, uzyskanej z … (12 000 zł),
  • wykonanie wewnętrznej instalacji grzewczej w postaci ogrzewania podłogowego z wylewką betonową oraz z instalacją przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  • wymiana stolarki zewnętrznej – kwota ograniczona do okien w ścianach zachowanych,
  • montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskaniem ciepła z powietrza wywiewanego.

Wydatki poniesione na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zostaną uwzględnione przez Wnioskodawczynię w ramach ulgi termomodernizacyjnej w odniesieniu do istniejącej części budynku mieszkalnego.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że Wnioskodawczyni ma możliwość w rozliczeniu rocznym składanym za 2019 r. od podstawy obliczenia podatku odliczenia wydatków poniesionych w 2019 r. na budowę przyłącza gazowego, docieplenie fundamentów oraz przegród budowlanych, wymianę pieca opalanego na paliwo stałe na kocioł gazowy kondensacyjny, wykonanie wewnętrznej instalacji grzewczej wraz z instalacją przygotowania ciepłej wody użytkowej, wymianę stolarki zewnętrznej (okna), montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskaniem ciepła z powietrza wywiewanego w budynku mieszkalnym, którego Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką, w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, poniesionych wyłącznie na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w odniesieniu do istniejącej części budynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA