REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
umowa zlecenie, podatek, pit-11,
umowa zlecenie, podatek, pit-11,

REKLAMA

REKLAMA

Dochody otrzymywane z tytułu umowy zlecenia podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Podatnik powinien zatem wykazać je w rocznym zeznaniu podatkowym. Wyjątek stanowią tu umowy, których wartość nie przekroczyła 200 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

30 kwietnia 2012 r. upływa ostateczny termin na złożenie rocznej deklaracji podatkowej PIT za 2011 rok. Sprawdźmy, jak dokonać rozliczenia dochodów uzyskanych w drodze umów cywilnoprawnych, jakimi są popularne obecnie umowy zlecenie. 

PIT od umowy zlecenia

REKLAMA

Dochód uzyskany w drodze zawartej umowy cywilnoprawnej zasadniczo podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a w związku z tym koniecznym jest wykazanie go na formularzu rozliczeniowym PIT-37 albo PIT-36.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym celu zleceniodawca zobowiązany jest do wystawienia i przesłania zleceniobiorcy informacji dotyczącej kwoty uzyskanego przychodu wraz ze wskazaniem kwoty zaliczki na podatek dochodowy, jak również składek, które zostały od niego pobrane w trakcie roku podatkowego.

To na podstawie formularza informacyjnego PIT-11, bo o nim mowa, dokonuje się stosownych rozliczeń rocznych. 

Jak wypełnić PIT-11?

Umowy zlecenia do 200 zł bez PIT-11 i bez zeznania rocznego

Inaczej sprawa wygląda w przypadku umowy zlecenia, gdy nie została ona zawarta między pracownikiem i pracodawcą, a kwota należności nie przekracza wartości 200 zł.

W takiej sytuacji, podatnik nie otrzyma od swojego zleceniodawcy informacji PIT-11, na podstawie której powinien wypełnić zeznanie roczne.

Taka sytuacja może wydać się podejrzana, gdyż wielu zleceniobiorców nie zdaje sobie sprawy, że w momencie, gdy zlecona czynność została wyceniona na kwotę nie przekraczającą wartości wspomnianych już 200 zł, przychód ten nie podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych tylko jest obciążony ryczałtem w wysokości 18% przychodu. Nie potrąca się tu żadnych kosztów ani składek.

Zryczałtowany podatek dochodowy pobierany jest bezpośrednio przez zleceniodawcę, co zwalnia z obowiązku rozliczeniowego zleceniobiorcę.

Oznacza to, że taki przychód nie tylko nie będzie wymagał od podatnika obliczenia stosownej wartości zobowiązania względem organu podatkowego, ale także wykazania go w rocznej deklaracji podatkowej.

PIT-11 - najważniejsze zasady i typowe sytuacje

Umowy zlecenia do 200 zł – opodatkowanie ryczałtem 18% PIT

Zleceń do 200 zł nie sumuje się

Warto wspomnieć o istotnych zmianach jakie zaszły w omawianym zakresie od początku 2011 roku.

Do tej pory, w sytuacji, gdy suma należności określonych w umowach zawartych z jednym zleceniodawcą w jednym miesiącu przekroczyła wartość 200 zł, przychód ten był opodatkowany na zasadach ogólnych, niezależnie od tego na jakie kwoty opiewała każda z zawartych umów.  Wynikało to z faktu, iż łączna suma przychodu była wyższa niż owe 200 zł. 

Zasady stosowania ryczałtu 18% od drobnych zleceń

Obecnie, w odniesieniu do tego rodzaju umów nie obowiązuje już limit miesięczny. Oznacza to, że ilość czy też łączna wartość umów zleceń zawartych w danym miesiącu, nie wpływa na sposób rozliczenia podatku dochodowego.

Każda z nich jest bowiem objęta ryczałtem 18 % PIT na podatek dochodowy, gdy jej wartość nie przekroczy kwoty 200 zł. 


Elżbieta Węcławik,

Dominik Mędrzycki

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA