REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak zgłosić i płacić ryczałt od najmu?
Jak zgłosić i płacić ryczałt od najmu?
Dom Development

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałt od najmu. Wybór formy opodatkowania przychodów z najmu w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jak wybrać i płacić ryczałt od najmu?

Ryczałt od najmu - wybór formy opodatkowania

Od początku 2019 r. wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów z najmu prywatnego, podatnicy dokonują przekazując wpłatę ryczałtu opatrzoną odpowiednim symbolem (PPE). Pomimo prostoty opisanej procedury, jak zauważa poseł Grzegorz Gaża w interpelacji nr 21574, nadal jednak zdarzają się spory interpretacyjne wymagające rozstrzygnięcia. Pojawiają się następujące pytania:

REKLAMA

REKLAMA

- Czy w przypadku uzyskania przychodów z najmu prywatnego skutecznym wyborem ryczałtu będzie także wpłata dokonana po terminie, jednak jeszcze w czasie trwania roku podatkowego (np. pierwszy przychód osiągnięto w marcu 2020 r., a pierwszej wpłaty ryczałtu dokonano we wrześniu 2020 r.)?

- Czy prawdą jest (z zastrzeżeniem przypadków, gdy jedyny przychód osiągnięto w grudniu), że wybór ryczałtu dla opodatkowania przychodów z najmu prywatnego będzie nieskuteczny, jeśli pierwsza wpłata zostanie dokonana już po zakończeniu roku podatkowego (np. pierwszy przychód osiągnięto w lipcu 2020 r., a pierwszej wpłaty ryczałtu podatnik dokonał w lutym 2021 r.)?

- Czy wybór ryczałtu, jako formy opodatkowania przychodów z najmu prywatnego, może być skutecznie dokonany poprzez wpłatę wykonaną przez osobę trzecią w trybie art. 62b Ordynacji podatkowej?

REKLAMA

Odpowiedzi na powyższe pytania udzielił resort finansów, zgodnie z poniższymi informacjami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto może płacić ryczałt od najmu?

Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą wybrać m.in. podatnicy osiągający przychody z tytułu umowy najmu, jeżeli umowa ta nie jest zawierana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tj. podatnicy osiągający przychody z tzw. najmu prywatnego.

Jak zgłosić ryczałt od najmu?

Zasady wyboru zryczałtowanej formy opodatkowania przychodów z najmu prywatnego zmieniły się od 1 stycznia 2019 r. Wybór ten został maksymalnie uproszczony. Zrezygnowano z obowiązku składania oświadczenia o wyborze opodatkowania ryczałtem przychodów z najmu prywatnego na rzecz pierwszej w roku podatkowym wpłaty na ryczałt.

Kiedy płacić ryczałt od najmu?

Stosownie do art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o ryczałcie”, w przypadku osiągania przychodów z najmu prywatnego, za równoznaczne z dokonaniem wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy uznaje się pierwszą w roku podatkowym wpłatę na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z tego tytułu, a jeżeli pierwszy taki przychód podatnik osiągnął w grudniu roku podatkowego - złożenie zeznania PIT-28.

Wybór ryczałt od najmu - wpłata po terminie, ale jeszcze w czasie trwania roku podatkowego

Oznacza to, że skutecznym wyborem opodatkowania przychodów z najmu prywatnego ryczałtem jest również „wpłata dokonana po terminie, jednak jeszcze w czasie trwania roku podatkowego”, którego dotyczy wybierana przez dokonanie tej wpłaty zryczałtowana forma opodatkowania. Jeżeli zatem pierwszy przychód z najmu prywatnego został uzyskany w marcu 2020 r., a pierwszej wpłaty ryczałtu dokonano we wrześniu 2020 r., to, pomimo zapłaty ryczałtu po terminie, wybór ryczałtu na 2020 r. został dokonany skutecznie. Wpłaty ryczałtu dokonano bowiem w 2020 r., tj. w roku podatkowym, którego dotyczy wybierana forma opodatkowania.

Wybór ryczałtu - wpłata po zakończeniu roku podatkowego

Wybór ryczałtu jest nieskuteczny w przypadku zapłaty ryczałtu po zakończeniu roku podatkowego (z wyjątkiem przypadku, gdy pierwszy przychód został osiągnięty w grudniu roku podatkowego, ponieważ w takiej sytuacji wybór ryczałtu następuje przez złożenie zeznania PIT-28). Tym samym, wybór ryczałtu na 2020 r. jest nieskuteczny, jeżeli „pierwszy przychód osiągnięto w lipcu 2020 r., a pierwszej wpłaty ryczałtu podatnik dokonał w lutym 2021 r.” Pierwsza wpłata ryczałtu od przychodu z najmu prywatnego osiągniętego w lipcu 2020 r. została bowiem dokonana po zakończeniu 2020 r.

Kiedy wpłacić ryczałt za grudzień?

W przypadku gdy pierwszy przychód z najmu został osiągnięty w grudniu roku podatkowego, wówczas wpłaty ryczałtu dokonuje się w terminie złożenia zeznania podatkowego PIT-28, czyli w terminie od 15 lutego do końca tego miesiąca.

Wpłata ryczałtu przez osoby trzecie

Wybór opodatkowania ryczałtem przychodów z najmu prywatnego może być skutecznie dokonany również w przypadku wpłaty dokonanej przez osoby trzecie w trybie art. 62b ustawy - Ordynacja podatkowa.

Stosownie do art. 62b § 1 pkt 1 i 2 Ordynacji podatkowej, zapłaty podatku bez ograniczeń kwotowych mogą dokonać za podatnika:

- członkowie jego najbliższej rodziny (małżonek podatnika, jego zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha);

- aktualny właściciel przedmiotu hipoteki przymusowej lub zastawu, jeżeli podatek zabezpieczony jest hipoteką przymusową lub zastawem skarbowym.

Jak wpłacić ryczałt gdy kwota podatku nie przekracza 1 000 zł?

Zgodnie zaś z art. 62b § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej, zapłata podatku może nastąpić także przez inny podmiot, w przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 1 000 zł.

W przypadkach zapłaty dokonywanej przez członków najbliższej rodziny podatnika bez ograniczeń kwotowych i zapłaty przez inny podmiot kwoty podatku nieprzekraczającej 1 000 zł, jeżeli treść dowodu zapłaty nie budzi wątpliwości co do przeznaczenia zapłaty na zobowiązanie podatnika uznaje się, że wpłata pochodzi ze środków podatnika (art. 62b § 2 Ordynacji podatkowej). We wszystkich przypadkach wymienionych w art. 62b § 1 Ordynacji podatkowej, przepisy dotyczące zapłaty podatku przez podatnika stosuje się odpowiednio.

Z przepisów art. 62b Ordynacji podatkowej. wynika, że aby możliwe było skorzystanie z zapłaty podatku przez inny podmiot niż sam podatnik, muszą zostać spełnione warunki określone w tym artykule. W przeciwnym razie brak jest możliwości uznania, że nastąpiło prawnie skuteczne wygaśnięcie zobowiązania podatkowego podatnika.

Stosowanie art. 62b Ordynacji podatkowej nie zostało wyłączone w odniesieniu do wpłaty na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 9 ust. 4 ustawy o ryczałcie.

Taka wpłata może zatem zostać zrealizowana także przez inny podmiot niż podatnik, przy spełnieniu warunków określonych w art. 62b Ordynacji podatkowej. W konsekwencji, dokonując wpłaty na ryczałt od przychodów z najmu prywatnego, w trybie art. 62b Ordynacji podatkowej, można dla przychodów osiąganych z tego tytułu skutecznie wybrać zryczałtowany podatek dochodowy.

Jak wpłacić ryczałt na mikrorachunek?

Przy opodatkowaniu przychodów z najmu prywatnego ryczałtem ewidencjonowanym opodatkowanym stawką podatku w wysokości 8,5% (oraz 12,5% od nadwyżki przychodów ponad 100 tys. zł), obecnie wpłaty powinny być dokonywane na indywidualny rachunek podatkowy (IRP), tzw. mikrorachunek podatkowy.

Zobacz:

Ryczałt od najmu na mikrorachunek podatkowy – wyjaśnienia MF

Mikrorachunek podatkowy - jak z niego korzystać?

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne(Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, z późn. zm.),

- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA