REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skarbówka gorliwie kontroluje podatek u źródła (WHT). WSA w Warszawie: zabezpieczenie „na zapas” wykluczone

Skarbówka gorliwie kontroluje podatek u źródła (WHT). WSA w Warszawie: zabezpieczenie „na zapas” wykluczone
Skarbówka gorliwie kontroluje podatek u źródła (WHT). WSA w Warszawie: zabezpieczenie „na zapas” wykluczone
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenia w podatku u źródła (WHT) w ostatnich latach są obiektem wzmożonego zainteresowania organów podatkowych. Oprócz wszczynania kontroli podatkowych czy celno-skarbowych wobec płatników, organy dokonują bardziej dotkliwych i niekorzystnych działań, takich jak chociażby wszczynanie postępowań karnoskarbowych czy wydawanie decyzji zabezpieczających. Często te dodatkowe działania podejmowane są jedynie w celu zawieszenia biegu terminu przedawnienia i wydłużenia czasu na wydanie decyzji. Takie działania organów podlegają jednak kontroli sądowej, czego wyraz dał WSA w Warszawie w wyroku z 22 lutego 2024 r., sygn. III SA/Wa 2564/23.

Podatek u źródła – jeden z ulubionych obszarów kontroli organów podatkowych

Na podstawie art. 21 i 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody m.in. z odsetek, licencji czy dywidend uzyskiwane przez podatników niemających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła (z jęz. ang.: withholding tax – WHT). Te same przepisy (oraz postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania) zawierają też warunki do zastosowania zwolnień / obniżonych stawek WHT. Jednocześnie do poboru podatku u źródła zobowiązani są płatnicy.

W ostatnich latach można zaobserwować zwiększone zainteresowanie administracji skarbowej właśnie rozliczeniami w wyżej wymienionym zakresie. Organy wszczynają wobec płatników kontrole celno-skarbowe i badają prawidłowość zastosowanego zwolnienia i wykonania obowiązków płatnika.

Organy w toku kontroli nierzadko są przy tym dość agresywne w swoich działaniach, a same kontrole niejednokrotnie dotyczą odległych okresów. Skarbówka sięga więc po coraz bardziej dotkliwe i niekorzystne dla płatników działania takie jak wszczynanie postępowań karnoskarbowych (KKS) czy wydawanie decyzji zabezpieczających ich majątek.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zawieszenie biegu terminu przedawnienia – agresywne działania organów podatkowych

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Jednakże w Ordynacji podatkowej zostały przewidziane wyjątki od powyższej zasady – bieg terminu przedawnienia zostaje zwieszony m.in. w sytuacji wszczęcia postępowania karnoskarbowego czy doręczenia zarządzenia zabezpieczenia.

W związku ze wszczynaniem kontroli często za odległe okresy, organy inicjują postępowania KKS i wydają decyzje zabezpieczające często jedynie w celu zawieszenia biegu terminu przedawnienia i wydłużenia czasu na przeprowadzenie postępowania i wydanie decyzji.

Ważne

Co jednak istotne, takie działania administracji skarbowej podlegają kontroli sądowoadministracyjnej i sądy stają także po stronie płatników, nie pozwalając organom na instrumentalne wykorzystywanie ww. instytucji.

Kontrola sądowa działań organów podatkowych w zakresie WHT. Wyrok WSA w Warszawie z 22 lutego 2024 r.

Przykładem takiej kontroli działań organów jest wyrok WSA w Warszawie z 22 lutego 2024 r. sygn. III SA/Wa 2564/23 w sprawie, w której płatnik był reprezentowany przez pełnomocników z CRIDO. 

Wyrok ten zapadł w sprawie, w której Urząd Celno-Skarbowy – jeszcze w toku kontroli celno-skarbowej, bez dokonania żadnych ustaleń co do istnienia zobowiązania – wydał decyzję zabezpieczającą wobec płatnika i zajął jego rachunki bankowe. Decyzję zabezpieczającą organ wydał na nieco ponad 2 miesiące przed upływem biegu terminu przedawnienia zobowiązania. 

W związku z tym, że w sprawie nie został wydany nawet wynik kontroli, pełnomocnicy spółki podnieśli, że organ instrumentalnie wykorzystał ww. instytucję jedynie w celu zawieszenia biegu terminu przedawnienia. Dodatkowo, zdaniem pełnomocników, organ nie wykazał zaistnienia przesłanki do ustanowienia zabezpieczenia, tj. wystąpienia uzasadnionej obawy, że ewentualne przyszłe zobowiązanie podatkowe nie zostanie wykonane.

Rozpatrując sprawę spółki sąd zgodził się z argumentami pełnomocników spółki i uznał, że organ nie uprawdopodobnił, że zobowiązanie istnieje w zabezpieczanej wysokości – z decyzji nie wynika nawet dlaczego doszło do zabezpieczenia. Organ w ogóle nie rozważył, dlaczego jego zdaniem rozliczenia spółki w WHT za dany rok były wadliwe i nie wywiązała się prawidłowo z obowiązków płatnika. W ocenie sądu to dopiero organ II instancji po raz pierwszy dokonał analizy okoliczności, które miały świadczyć, że spółka nie wywiązała się prawidłowo z obowiązków płatnika podatku u źródła, czym w sposób istotny naruszył zasadę dwuinstancyjności postępowania i zasadę legalizmu. Sąd jednoznacznie zatem stwierdził, że dokonanie zabezpieczenia na etapie kontroli celno-skarbowej było przedwczesne. 

WSA w Warszawie wskazał przy tym, że bogate orzecznictwo sądowe wyklucza dokonywanie zabezpieczenia jedynie „na zapas” – w celu przedłużenia czasu na weryfikację prawidłowości rozliczeń podatnika. Jako, że decyzja o zabezpieczeniu umożliwia ingerencję w sferę praw majątkowych danego podmiotu jeszcze przed wydaniem decyzji wymiarowej, zdaniem sądu niezwykle istotne jest aby organ dokonał precyzyjnych ustaleń odnośnie istnienia ustawowych przesłanek do ustanowienia zabezpieczenia wykonania zobowiązania. Sąd zauważył przy tym, że w sprawie nie sposób nie dostrzec pośpiechu organu z uwagi na zbliżający się termin przedawnienia zobowiązania

WSA w Warszawie uchylił decyzje organów obu instancji i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania.

REKLAMA

Kontrola sądowa działań organów podatkowych jest skuteczna. Podsumowanie

Omawiany wyrok pokazuje, że działania organów wobec płatników – choć agresywne – podlegają jednak kontroli sądowoadministracyjnej. Instrumentalne wykorzystywanie chociażby instytucji zabezpieczenia w celu przedłużenia czasu na weryfikację prawidłowości rozliczeń i wywiązywania się przez płatnika z jego obowiązków jest przez sądy ograniczane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autorki: 
Magdalena Pieślak – radczyni prawna, Senior Manager w CRIDO
Małgorzata Artwich-Więckowska – radczyni prawna, Senior Consultant w CRIDO

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA