REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrole fiskalne w firmie - co warto wiedzieć?

Kontrole fiskalne w firmie - co warto wiedzieć? /shutterstock.com
Kontrole fiskalne w firmie - co warto wiedzieć? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Czynności kontrolne związane z opłacaniem podatków i składaniem deklaracji prowadzą urzędy skarbowe. Kontrole celno-skarbowe i urzędowe sprawdzenie to zadanie urzędu celno-skarbowego. Natomiast audyt i czynności audytowe (z wyjątkiem gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu UE) wykonuje izba administracji skarbowej. Co składa się na kontrole, kto, kiedy i gdzie przeprowadza kontrole fiskalne?

Jakie są rodzaje kontroli fiskalnych?

Kontrole fiskalne przeprowadzane przez organy podatkowe obejmują:

REKLAMA

REKLAMA

- kontrole podatkowe,

- kontrole celno-skarbowe,

- czynności sprawdzające,

REKLAMA

- urzędowe sprawdzenie,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- audyt i czynności audytowe.

Kontrole powyższe prowadzą następujące urzędy, tj.:

- urzędy skarbowe (kontrole podatkowe, czynności sprawdzające),

- urzędy celno-skarbowe (kontrole celno-skarbowe, urzędowe sprawdzanie, czynności audytowe),

- izby administracji skarbowej (audyt, czynności audytowe).

Co może skontrolować urząd skarbowy?

Urząd skarbowy może kontrolować, czy:

- płacisz podatki,

- składasz odpowiednie zeznania, deklaracje i informacje,

- masz dochody na pokrycie inwestycji,

- prowadzisz nieopodatkowaną działalność lub podejmujesz czynności w okresie jej zawieszenia.

Kontrola podlega ograniczeniom (na podstawie ustawy prawo przedsiębiorców). Urząd nie może:

- dowolnie jej przedłużać,

- łączyć z innymi kontrolami,

- rozpoczynać jej bez wcześniejszego zawiadomienia ciebie.

Kontrolę może prowadzić twój urząd skarbowy (czyli ten, do którego odprowadzasz podatki).

Inną formą kontroli są czynności sprawdzające. Urząd podejmuje je, aby ustalić, czy:

- odprowadzasz podatki terminowo,

- dokumenty, które składasz, są poprawnie wypełnione,

- zawierałeś transakcje ze swoim kontrahentem i jak one przebiegały (kontrola krzyżowa).

Co może skontrolować urząd celno-skarbowy?

Urząd celno-skarbowy może kontrolować:

- prawidłowość obrotu towarami wrażliwymi (wyrobami akcyzowymi i towarami objętymi podatkiem VAT),

- towary, które przywozisz lub wywozisz poza UE, w tym pobór należności przywozowych oraz legalność obrotu,

- czy i w jaki sposób organizujesz lub prowadzisz gry hazardowe, w tym na automatach do gier w jaki sposób prowadzisz działalność kantorową lub wypełniasz zasady obrotu dewizowego.

W zakresie urzędowego sprawdzenia urząd weryfikuje, czy spełniasz warunki i posiadasz środki, aby sprawnie przeprowadzić kontrolę w zakresie:

- produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych,

- organizowania gier hazardowych,

- wydobycia urobku rudy miedzi, produkcji wzbogaconej rudy miedzi, wydobycia gazu ziemnego lub ropy naftowej.

Urząd celno-skarbowy może też, w ramach czynności audytowych, sprawdzać czy :

- blokowany jest dostęp do stron internetowych wykorzystujących zakazane domeny do urządzania gier hazardowych bez koncesji, zezwolenia (domeny są wpisane do Rejestru Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą),

- na wspomnianych stronach internetowych świadczone są usługi płatnicze.

Uwaga!
Przepisy ustawy Prawo przedsiębiorcy nie dotyczą kontroli prowadzonych przez urząd celno-skarbowy. Oznacza to, że w przypadku takich kontroli urząd może dowolnie przedłużać ich czas, łączyć je z innymi kontrolami i rozpoczynać je bez wcześniejszego zawiadomienia. Ty z kolei nie możesz wnieść sprzeciwu na nieprawidłowe wszczęcie lub prowadzenie kontroli.

Polecamy: Elektroniczna dokumentacja podatkowa

Urząd celno-skarbowy może prowadzić kontrole na terenie całego kraju. Oznacza to, że jeśli np. prowadzisz działalność w Poznaniu, to może skontrolować cię urząd celno-skarbowy z Warszawy.

Co może sprawdzić izba administracji skarbowej?

Audyt prowadzony przez izbę administracji skarbowej polega na ocenie, w jaki sposób:

- wywiązujesz się z warunków finansowania pomocy ze środków publicznych,

- wykorzystujesz powierzone ci mienie państwowe (czyli użyczoną ci część przedsiębiorstwa państwowego, która jest potrzebna do realizacji twoich lub zleconych zadań).

Izba przeprowadza też czynności audytowe. Wykonuje je, aby:

- ustalić czy występując z wnioskiem o wydanie pozwolenia AEO spełniasz odpowiednie kryteria,

- potwierdzić, że można ci przyznać inne przywileje opisane w prawie celnym (np. pozwolenie na procedury uproszczone).

Źródło: Poradnik "Kontrole fiskalne w firmie" na Biznes.gov.pl

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców

- Ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej

- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa

Źródło: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA