REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrole fiskalne w firmie - co warto wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Kontrole fiskalne w firmie - co warto wiedzieć? /shutterstock.com
Kontrole fiskalne w firmie - co warto wiedzieć? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Czynności kontrolne związane z opłacaniem podatków i składaniem deklaracji prowadzą urzędy skarbowe. Kontrole celno-skarbowe i urzędowe sprawdzenie to zadanie urzędu celno-skarbowego. Natomiast audyt i czynności audytowe (z wyjątkiem gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu UE) wykonuje izba administracji skarbowej. Co składa się na kontrole, kto, kiedy i gdzie przeprowadza kontrole fiskalne?

Jakie są rodzaje kontroli fiskalnych?

Kontrole fiskalne przeprowadzane przez organy podatkowe obejmują:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- kontrole podatkowe,

- kontrole celno-skarbowe,

- czynności sprawdzające,

REKLAMA

- urzędowe sprawdzenie,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- audyt i czynności audytowe.

Kontrole powyższe prowadzą następujące urzędy, tj.:

- urzędy skarbowe (kontrole podatkowe, czynności sprawdzające),

- urzędy celno-skarbowe (kontrole celno-skarbowe, urzędowe sprawdzanie, czynności audytowe),

- izby administracji skarbowej (audyt, czynności audytowe).

Co może skontrolować urząd skarbowy?

Urząd skarbowy może kontrolować, czy:

- płacisz podatki,

- składasz odpowiednie zeznania, deklaracje i informacje,

- masz dochody na pokrycie inwestycji,

- prowadzisz nieopodatkowaną działalność lub podejmujesz czynności w okresie jej zawieszenia.

Kontrola podlega ograniczeniom (na podstawie ustawy prawo przedsiębiorców). Urząd nie może:

- dowolnie jej przedłużać,

- łączyć z innymi kontrolami,

- rozpoczynać jej bez wcześniejszego zawiadomienia ciebie.

Kontrolę może prowadzić twój urząd skarbowy (czyli ten, do którego odprowadzasz podatki).

Inną formą kontroli są czynności sprawdzające. Urząd podejmuje je, aby ustalić, czy:

- odprowadzasz podatki terminowo,

- dokumenty, które składasz, są poprawnie wypełnione,

- zawierałeś transakcje ze swoim kontrahentem i jak one przebiegały (kontrola krzyżowa).

Co może skontrolować urząd celno-skarbowy?

Urząd celno-skarbowy może kontrolować:

- prawidłowość obrotu towarami wrażliwymi (wyrobami akcyzowymi i towarami objętymi podatkiem VAT),

- towary, które przywozisz lub wywozisz poza UE, w tym pobór należności przywozowych oraz legalność obrotu,

- czy i w jaki sposób organizujesz lub prowadzisz gry hazardowe, w tym na automatach do gier w jaki sposób prowadzisz działalność kantorową lub wypełniasz zasady obrotu dewizowego.

W zakresie urzędowego sprawdzenia urząd weryfikuje, czy spełniasz warunki i posiadasz środki, aby sprawnie przeprowadzić kontrolę w zakresie:

- produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych,

- organizowania gier hazardowych,

- wydobycia urobku rudy miedzi, produkcji wzbogaconej rudy miedzi, wydobycia gazu ziemnego lub ropy naftowej.

Urząd celno-skarbowy może też, w ramach czynności audytowych, sprawdzać czy :

- blokowany jest dostęp do stron internetowych wykorzystujących zakazane domeny do urządzania gier hazardowych bez koncesji, zezwolenia (domeny są wpisane do Rejestru Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą),

- na wspomnianych stronach internetowych świadczone są usługi płatnicze.

Uwaga!
Przepisy ustawy Prawo przedsiębiorcy nie dotyczą kontroli prowadzonych przez urząd celno-skarbowy. Oznacza to, że w przypadku takich kontroli urząd może dowolnie przedłużać ich czas, łączyć je z innymi kontrolami i rozpoczynać je bez wcześniejszego zawiadomienia. Ty z kolei nie możesz wnieść sprzeciwu na nieprawidłowe wszczęcie lub prowadzenie kontroli.

Polecamy: Elektroniczna dokumentacja podatkowa

Urząd celno-skarbowy może prowadzić kontrole na terenie całego kraju. Oznacza to, że jeśli np. prowadzisz działalność w Poznaniu, to może skontrolować cię urząd celno-skarbowy z Warszawy.

Co może sprawdzić izba administracji skarbowej?

Audyt prowadzony przez izbę administracji skarbowej polega na ocenie, w jaki sposób:

- wywiązujesz się z warunków finansowania pomocy ze środków publicznych,

- wykorzystujesz powierzone ci mienie państwowe (czyli użyczoną ci część przedsiębiorstwa państwowego, która jest potrzebna do realizacji twoich lub zleconych zadań).

Izba przeprowadza też czynności audytowe. Wykonuje je, aby:

- ustalić czy występując z wnioskiem o wydanie pozwolenia AEO spełniasz odpowiednie kryteria,

- potwierdzić, że można ci przyznać inne przywileje opisane w prawie celnym (np. pozwolenie na procedury uproszczone).

Źródło: Poradnik "Kontrole fiskalne w firmie" na Biznes.gov.pl

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców

- Ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej

- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

REKLAMA