REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrole fiskalne w firmie - co warto wiedzieć?

Kontrole fiskalne w firmie - co warto wiedzieć? /shutterstock.com
Kontrole fiskalne w firmie - co warto wiedzieć? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Czynności kontrolne związane z opłacaniem podatków i składaniem deklaracji prowadzą urzędy skarbowe. Kontrole celno-skarbowe i urzędowe sprawdzenie to zadanie urzędu celno-skarbowego. Natomiast audyt i czynności audytowe (z wyjątkiem gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu UE) wykonuje izba administracji skarbowej. Co składa się na kontrole, kto, kiedy i gdzie przeprowadza kontrole fiskalne?

Jakie są rodzaje kontroli fiskalnych?

Kontrole fiskalne przeprowadzane przez organy podatkowe obejmują:

REKLAMA

Autopromocja

- kontrole podatkowe,

- kontrole celno-skarbowe,

- czynności sprawdzające,

- urzędowe sprawdzenie,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- audyt i czynności audytowe.

Kontrole powyższe prowadzą następujące urzędy, tj.:

- urzędy skarbowe (kontrole podatkowe, czynności sprawdzające),

- urzędy celno-skarbowe (kontrole celno-skarbowe, urzędowe sprawdzanie, czynności audytowe),

- izby administracji skarbowej (audyt, czynności audytowe).

Co może skontrolować urząd skarbowy?

Urząd skarbowy może kontrolować, czy:

- płacisz podatki,

- składasz odpowiednie zeznania, deklaracje i informacje,

- masz dochody na pokrycie inwestycji,

- prowadzisz nieopodatkowaną działalność lub podejmujesz czynności w okresie jej zawieszenia.

Kontrola podlega ograniczeniom (na podstawie ustawy prawo przedsiębiorców). Urząd nie może:

- dowolnie jej przedłużać,

- łączyć z innymi kontrolami,

- rozpoczynać jej bez wcześniejszego zawiadomienia ciebie.

Kontrolę może prowadzić twój urząd skarbowy (czyli ten, do którego odprowadzasz podatki).

Inną formą kontroli są czynności sprawdzające. Urząd podejmuje je, aby ustalić, czy:

- odprowadzasz podatki terminowo,

- dokumenty, które składasz, są poprawnie wypełnione,

- zawierałeś transakcje ze swoim kontrahentem i jak one przebiegały (kontrola krzyżowa).

Co może skontrolować urząd celno-skarbowy?

Urząd celno-skarbowy może kontrolować:

- prawidłowość obrotu towarami wrażliwymi (wyrobami akcyzowymi i towarami objętymi podatkiem VAT),

- towary, które przywozisz lub wywozisz poza UE, w tym pobór należności przywozowych oraz legalność obrotu,

- czy i w jaki sposób organizujesz lub prowadzisz gry hazardowe, w tym na automatach do gier w jaki sposób prowadzisz działalność kantorową lub wypełniasz zasady obrotu dewizowego.

W zakresie urzędowego sprawdzenia urząd weryfikuje, czy spełniasz warunki i posiadasz środki, aby sprawnie przeprowadzić kontrolę w zakresie:

- produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych,

- organizowania gier hazardowych,

- wydobycia urobku rudy miedzi, produkcji wzbogaconej rudy miedzi, wydobycia gazu ziemnego lub ropy naftowej.

Urząd celno-skarbowy może też, w ramach czynności audytowych, sprawdzać czy :

- blokowany jest dostęp do stron internetowych wykorzystujących zakazane domeny do urządzania gier hazardowych bez koncesji, zezwolenia (domeny są wpisane do Rejestru Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą),

- na wspomnianych stronach internetowych świadczone są usługi płatnicze.

Uwaga!
Przepisy ustawy Prawo przedsiębiorcy nie dotyczą kontroli prowadzonych przez urząd celno-skarbowy. Oznacza to, że w przypadku takich kontroli urząd może dowolnie przedłużać ich czas, łączyć je z innymi kontrolami i rozpoczynać je bez wcześniejszego zawiadomienia. Ty z kolei nie możesz wnieść sprzeciwu na nieprawidłowe wszczęcie lub prowadzenie kontroli.

Polecamy: Elektroniczna dokumentacja podatkowa

Urząd celno-skarbowy może prowadzić kontrole na terenie całego kraju. Oznacza to, że jeśli np. prowadzisz działalność w Poznaniu, to może skontrolować cię urząd celno-skarbowy z Warszawy.

Co może sprawdzić izba administracji skarbowej?

Audyt prowadzony przez izbę administracji skarbowej polega na ocenie, w jaki sposób:

- wywiązujesz się z warunków finansowania pomocy ze środków publicznych,

- wykorzystujesz powierzone ci mienie państwowe (czyli użyczoną ci część przedsiębiorstwa państwowego, która jest potrzebna do realizacji twoich lub zleconych zadań).

Izba przeprowadza też czynności audytowe. Wykonuje je, aby:

- ustalić czy występując z wnioskiem o wydanie pozwolenia AEO spełniasz odpowiednie kryteria,

- potwierdzić, że można ci przyznać inne przywileje opisane w prawie celnym (np. pozwolenie na procedury uproszczone).

Źródło: Poradnik "Kontrole fiskalne w firmie" na Biznes.gov.pl

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców

- Ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej

- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA