REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy skarbowe kontrolują organizatorów wesel

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Urzędy skarbowe kontrolują organizatorów wesel
Urzędy skarbowe kontrolują organizatorów wesel
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus sięga po coraz bardziej wyrafinowane metody walki z nieuczciwymi przedsiębiorcami. W ostatnim czasie na celowniku znaleźli się organizatorzy wesel. Przeprowadzona w Ostrowcu Świętokrzyskim akcja urzędu skarbowego objęła kilkadziesiąt par, które zawarły związek małżeński.

Nieuczciwi organizatorzy wesel?

Jak tłumaczy ostrowiecka skarbówka, nowożeńcy pełnią rolę świadków ewentualnych nieuczciwych praktyk stosowanych przez organizatorów wesel. Firmy specjalizujące się w organizacji przyjęć okolicznościowych mają podobno wykorzystywać nadarzające im się okazje do eliminacji podatku w sprzedaży swoich usług. Ze względu na fakt, że usługi takich firm świadczone są na rzecz osób fizycznych, które nie mogą odliczyć naliczonego VAT, ominięcie podatku jest korzystne dla obu stron. Ponadto urząd skarbowy wskazuje, że organizatorzy imprez okolicznościowych dopuszczają się często innych nieprawidłowości podatkowych, m.in. nie wykazują osiągniętego dochodu czy obrotu, nie ewidencjonują sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, stosują niewłaściwe stawki VAT, nie opodatkowują zaliczek pobranych na poczet organizowanego przyjęcia i nie wykazują dochodów z tytułu dodatkowych usług (np. pokazu fajerwerków). Urząd skarbowy, dokonując kontroli organizacji przyjęć weselnych sprzed dwóch lat, wypowiada walkę nieuczciwym przedsiębiorcom świadczącym wspomniane usługi. Wykorzystuje w tym celu dane o zawartych małżeństwach pozyskane z urzędu stanu cywilnego.

REKLAMA

REKLAMA

Przesłuchanie w sprawie kosztów wesela

Zapytania urzędu skarbowego są bardzo szczegółowe i dotyczą nie tylko kosztów organizacji przyjęcia, ale również tego, czy nowożeńcy otrzymali paragon lub fakturę za wpłaconą zaliczkę czy ponadprogramowe usługi, z których korzystali. Jednakże w większości przypadków wszelkie faktury czy paragony trafiły do kosza na śmieci, a przeciętny człowiek nie ma na tyle dobrej pamięci, by mógł sobie przypomnieć, czy za daną usługę weselną otrzymał fakturę czy nie.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Pozornie dobrowolne zeznania?

Urząd Skarbowy w Ostrowcu Świętokrzyskim w wydanym oświadczeniu wyjaśnia, że do nowożeńców zwrócił się jedynie z prośbą o udzielenie pisemnych wyjaśnień, które są dobrowolne. Wezwania zostały wysłane na podstawie art. 155 Ordynacji podatkowej, który wskazuje: „Organ podatkowy może wezwać stronę lub inne osoby do złożenia wyjaśnień, zeznań, przedłożenia dokumentów lub dokonania określonej czynności osobiście, przez pełnomocnika lub na piśmie, w tym także w formie dokumentu elektronicznego, jeżeli jest to niezbędne dla wyjaśnienia stanu faktycznego lub rozstrzygnięcia sprawy”.

REKLAMA

W tej sytuacji wzywane przez organ podatkowy małżeństwa obawiają się, że w przypadku odmowy złożenia zeznań będą obciążone karą porządkową do 2800 zł (zgodnie z art. 262 § 1 Ordynacji podatkowej), jednak ostrowiecki Urząd Skarbowy uspokaja, że brak odpowiedzi na pismo organu nie będzie obciążone żadnymi konsekwencjami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działania na szeroką skalę

Działania kontrolne prowadzone przez organy skarbowe nie obejmują jedynie samych organizatorów przyjęć okolicznościowych. Dotyczą również przedsiębiorców świadczących usługi w czasie tego rodzaju wydarzeń. Oznacza to, że na celowniku znaleźli się również kamerzyści, fotografowie czy weselne kapele. Poza tym kontrole prowadzone są nie tylko w województwie świętokrzyskim – identyczne działania zostały podjęte przez skarbówkę w Zakopanem. W tym mieście jednak organ skupił się na kontroli działalności zespołów muzycznych oferujących swoje usługi podczas imprez okolicznościowych. Świadkami ewentualnych nieuczciwych działań przedsiębiorców z branży muzycznej miało być 345 nowożeńców wezwanych do złożenia zeznań.


Cel uświęca środki?

Mimo argumentacji urzędów skarbowych, że prowadzone przez nie działania wymierzone są w nieuczciwych organizatorów przyjęć weselnych, a nie w nowożeńców korzystających z ich usług, sposób postępowania organu budzi duże zastrzeżenia Zbieranie od młodych par informacji o ewentualnych nieprawidłowościach w rozliczeniu kosztów przyjęcia weselnego nasuwa skojarzenia z namawianiem do donoszenia na przedsiębiorców. Poza tym konieczność składania przez nowożeńców wyjaśnień dotyczących kosztów poniesionych z tytułu organizacji własnej prywatnej imprezy obniża poziom zaufania obywateli wobec państwa. Jednocześnie stwarza poczucie, że organy państwowe mogą ingerować w każdą, nawet najbardziej intymną sferę życia osoby prywatnej. W obecnej sytuacji zarówno organizatorzy przyjęć weselnych, jak i osoby korzystające z tego rodzaju usług mogą czuć się inwigilowane. Ponadto wzywanie do wyjaśnień większości małżeństw, które zleciły organizację przyjęć weselnych w 2016 r., sugeruje, że organizatorzy tego rodzaju wydarzeń działają wyłącznie nieuczciwie wobec organu podatkowego.

Zastanawiające jest również skupienie uwagi organów podatkowych wyłącznie na branży weselnej. Nie jest to jedyna branża, w której występuje problem nieewidencjonowania przychodów. Podobne praktyki są stosowane w branży remontowo-budowlanej czy handlowej na targowiskach. Nie słyszy się jednak o przesłuchiwaniu klientów firm świadczących usługi z tego zakresu. Być może jest to tylko kwestia czasu.

Każdy przedsiębiorca, który obawia się przedstawienia zarzutów dotyczących nieprawidłowego rozliczania świadczonych usług, powinien zadbać o profesjonalne wsparcie księgowo-prawne. Jeśli działania organu okażą się bezprawne, wyspecjalizowana kancelaria pomoże podatnikowi skutecznie dowieść jego niewinności.

Autor: radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA