REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy podatnik może dostać mandat?

Katarzyna Broniszewska
Kiedy podatnik może dostać mandat?
Kiedy podatnik może dostać mandat?

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie mandatowe jest jedną z najprostszych procedur przewidzianych w postępowaniu karnym skarbowym. Dzięki tej procedurze osoba, która popełniła wykroczenie skarbowe może dobrowolnie ponieść za nie odpowiedzialność- poddać się karze jaką jest zapłata wymierzonego mandatu i uniknąć rozpatrywania sprawy przez sąd.

Postępowanie mandatowe charakteryzuje się możliwością zakończenia sprawy karnej skarbowej w drodze porozumienia.

REKLAMA

REKLAMA

Kara w postaci mandatu nie jest orzeczeniem kary ale nałożeniem grzywny. Mimo to stanowi rozstrzygnięcie o odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe.

Postępowanie prowadzone jest poza sądem, przez organ pozasądowy - zazwyczaj Urząd Skarbowy. To uprawnienie posiadają i inne finansowe organy, które badają wcześniej sprawę podejmując różne działania przygotowawcze np. Urząd Celny, Inspektor Kontroli Skarbowej, Żandarmeria Wojskowa, Straż Graniczna).

Polecamy: Jak wzruszyć decyzję ostateczną, na mocy której strona nie nabyła prawa?

REKLAMA

Możliwe jest jego przeprowadzenie nawet w sytuacji, jeśli wcześniej zostało wszczęte postępowanie przygotowawcze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem do nakładania kary grzywny w drodze mandatu karnego za wykroczenia skarbowe są uprawnieni:
1) upoważnieni pracownicy urzędów skarbowych,
2) inspektorzy kontroli skarbowej,
3) upoważnieni pracownicy urzędów celnych i funkcjonariusze celni,
4) upoważnieni funkcjonariusze Policji,
5) upoważnieni funkcjonariusze Straży Granicznej,
6) upoważnieni Żołnierze Żandarmerii Wojskowej.

Jakie grzywny za przewinienia skarbowe grożą w 2011 roku?

Mandat może być nałożony tylko w przypadku wykroczeń skarbowych. Oznacza to, że nie można zastosować takiej kary wobec osoby, która popełniła przestępstwo skarbowe.

Wykroczeniem skarbowym jest czyn zabroniony, którego popełnienie będzie wiązało się z groźbą wymierzenia kary grzywny, jeżeli wysokość należności publicznoprawnej lub zagrożonej należności publicznoprawnej (np. niezapłaconego podatku) lub wartość przedmiotu czynu nie jest wyższa niż pięciokrotna wysokość minimalnego wynagrodzenia, które obowiązywało w czasie popełnienia danego czynu.

Poza powyższym przypadkiem, czyn zabroniony będzie wykroczeniem w sytuacjach wskazanych przez Kodeks karny skarbowy.

- uporczywe niewpłacanie przez podatnika podatku w terminie, nieskładanie w terminie przez płatnika deklaracji podatkowych, uchylanie się przez podatnika od opodatkowania, uszczuplenie opłaty skarbowej

Należność publicznoprawna to należność państwowa lub samorządowa, będąca
przedmiotem przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego; jest nią podatek będący dochodem państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub należność z tytułu rozliczenia udzielonej dotacji lub subwencji.

Przestaje istnieć w razie uregulowania uszczuplonej należności wraz z odsetkami za zwłokę.

Od 1.01.2011 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 1380,00 zł. Zatem, aby dany czyn był
wykroczeniem, zaległość podatkowa nie może przekroczyć 6930,00 zł.

Warunki zastosowania postępowania mandatowego.

Aby postępowanie mandatowe mogło być przeprowadzone muszą wystąpić określone warunki - przesłanki pozytywne z jednej strony oraz nie mogą wystąpić przesłanki negatywne z drugiej.

Do przesłanek, warunków pozytywnych należą:

1) sytuacja, kiedy nie ma wątpliwości co do tego kto jest sprawcą danego czynu oraz co do okoliczności jego popełnienia,
2) przekonanie organu, że nie zachodzi potrzeba wymierzenia kary surowszej niż podwójnej wysokości minimalnego wynagrodzenia - obecnie 2.772,00 zł; organ musi ocenić na podstawie wiadomości o danej osobie (dotyczących np. sposobu zachowania się, właściwości osobistej) oraz na podstawie okoliczności czynu (rodzaj, rozmiar skutków czynu) czy wymierzenie kary grzywny będzie wystarczające do poniesienia odpowiedzialności i czy nie należy orzec kary surowszej,
3) nie zachodzą warunki negatywne,
4) sprawca wykroczenia wyraził zgodę na przyjęcie mandatu; jest to warunek niezbędny, ponieważ w przypadku braku zgody sprawa zostanie skierowana do sądu wraz z aktem oskarżenia; zgoda jest wyrażana na piśmie za pomocą złożenia podpisu na odcinku mandatu, który pozostaje w urzędzie,
5) należy uiścić zaległą należność publicznoprawną do czasu stawienia się sprawcy przed urzędem skarbowym; jeżeli obowiązek ten nie zostanie zachowany organ może wszcząć dochodzenie ( i w jego ramach np. przesłuchać sprawcę w charakterze podejrzanego); jeżeli podatek nadal nie zostanie zapłacony, organ ma obowiązek wnieść akt oskarżenia do sądu.

Polecamy: Jakie grzywny za przewinienia skarbowe grożą w 2011 roku?

Do negatywnych przesłanek należą:

1) zbieg przepisów obejmujący wykroczenie skarbowe i przestępstwo skarbowe; dany czyn narusza przepis prawny, który dotyczy zarówno wykroczenia jak i przestępstwa skarbowego; w tej sytuacji nałożenie mandatu jest niedopuszczalne,
2) za wykroczenie skarbowe należy orzec przepadek przedmiotów; dotyczy to tylko sytuacji, kiedy przepis ustawy nakłada obowiązek orzeczenia przepadku przedmiotów; gdy jest on fakultatywny, organ dokonuje wyboru środka karnego, który ma być zastosowany.

Spełnienie przesłanek pozytywnych oraz nie wystąpienie negatywnych pozwala na przeprowadzenie postępowania mandatowego. Ma ono wiele plusów. Przede wszystkim pozwala szybko zakończyć sprawa i uniknąć postępowania przed sądem.

Poprzez nałożenie mandatu i zapłacenie kary grzywny sprawa karna skarbowa zostaje zakończona.

Rodzaje mandatów karnych

a) mandat karny gotówkowy (art. 138 §2 i §3 kks)

Tu kara grzywny może być nałożona jedynie na:
- osobę czasowo przebywającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (bez zamiaru stałego pobytu; dotyczy to i obywatela polskiego, jak i cudzoziemca),
- osobę niemającą stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca pobytu lub
- osobę stale przebywającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która
czasowo opuszcza to terytorium.

Staje się on prawomocny wraz z zapłatą kary grzywny podmiotowi, który ją nałożył.

b) mandat karny kredytowy

W tym przypadku kara grzywny może być nałożona na każdą osobę, wobec której nie ma obowiązku nakładania mandatu karnego gotówkowego. Jego prawomocność następuje z chwilą pokwitowania odbioru przez ukaranego.

Karę grzywny należy uiścić w terminie 7 dni od dnia jej nałożenia. Po upływie terminu można rozpocząć egzekucję w trybie administracyjnym, bez potrzeby kierowania sprawy do sądu (o terminie jak i o skutkach jego przekroczenia należy pouczyć ukaranego).

Uchylenie mandatu

Jeżeli okaże się, że karę grzywny nałożono za czyn, który nie jest czynem zabronionym i nie stanowi wykroczenia skarbowego, prawomocny mandat karny podlega niezwłocznie uchyleniu przez sąd właściwy do rozpoznania sprawy. Ukarany wnioskuje o uchylenie w terminie 7 dni od daty przyjęcia mandatu.

W wyniku uchylenia suma, która została zapłacona przez skazanego zostaje mu niezwłocznie zwrócona. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy dany czyn nie stanowi wykroczenia skarbowego, ale przestępstwo skarbowe, wykroczenie lub przestępstwo zwykłe. W takim wypadku aż do zakończenia sprawy pobraną sumę zatrzymuje się jako zabezpieczenie majątkowe kar, które mogą zostać orzeczone.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA