REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy podatnik może dostać mandat?

Katarzyna Broniszewska
Kiedy podatnik może dostać mandat?
Kiedy podatnik może dostać mandat?

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie mandatowe jest jedną z najprostszych procedur przewidzianych w postępowaniu karnym skarbowym. Dzięki tej procedurze osoba, która popełniła wykroczenie skarbowe może dobrowolnie ponieść za nie odpowiedzialność- poddać się karze jaką jest zapłata wymierzonego mandatu i uniknąć rozpatrywania sprawy przez sąd.

Postępowanie mandatowe charakteryzuje się możliwością zakończenia sprawy karnej skarbowej w drodze porozumienia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kara w postaci mandatu nie jest orzeczeniem kary ale nałożeniem grzywny. Mimo to stanowi rozstrzygnięcie o odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe.

Postępowanie prowadzone jest poza sądem, przez organ pozasądowy - zazwyczaj Urząd Skarbowy. To uprawnienie posiadają i inne finansowe organy, które badają wcześniej sprawę podejmując różne działania przygotowawcze np. Urząd Celny, Inspektor Kontroli Skarbowej, Żandarmeria Wojskowa, Straż Graniczna).

Polecamy: Jak wzruszyć decyzję ostateczną, na mocy której strona nie nabyła prawa?

REKLAMA

Możliwe jest jego przeprowadzenie nawet w sytuacji, jeśli wcześniej zostało wszczęte postępowanie przygotowawcze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem do nakładania kary grzywny w drodze mandatu karnego za wykroczenia skarbowe są uprawnieni:
1) upoważnieni pracownicy urzędów skarbowych,
2) inspektorzy kontroli skarbowej,
3) upoważnieni pracownicy urzędów celnych i funkcjonariusze celni,
4) upoważnieni funkcjonariusze Policji,
5) upoważnieni funkcjonariusze Straży Granicznej,
6) upoważnieni Żołnierze Żandarmerii Wojskowej.

Jakie grzywny za przewinienia skarbowe grożą w 2011 roku?

Mandat może być nałożony tylko w przypadku wykroczeń skarbowych. Oznacza to, że nie można zastosować takiej kary wobec osoby, która popełniła przestępstwo skarbowe.

Wykroczeniem skarbowym jest czyn zabroniony, którego popełnienie będzie wiązało się z groźbą wymierzenia kary grzywny, jeżeli wysokość należności publicznoprawnej lub zagrożonej należności publicznoprawnej (np. niezapłaconego podatku) lub wartość przedmiotu czynu nie jest wyższa niż pięciokrotna wysokość minimalnego wynagrodzenia, które obowiązywało w czasie popełnienia danego czynu.

Poza powyższym przypadkiem, czyn zabroniony będzie wykroczeniem w sytuacjach wskazanych przez Kodeks karny skarbowy.

- uporczywe niewpłacanie przez podatnika podatku w terminie, nieskładanie w terminie przez płatnika deklaracji podatkowych, uchylanie się przez podatnika od opodatkowania, uszczuplenie opłaty skarbowej

Należność publicznoprawna to należność państwowa lub samorządowa, będąca
przedmiotem przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego; jest nią podatek będący dochodem państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub należność z tytułu rozliczenia udzielonej dotacji lub subwencji.

Przestaje istnieć w razie uregulowania uszczuplonej należności wraz z odsetkami za zwłokę.

Od 1.01.2011 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 1380,00 zł. Zatem, aby dany czyn był
wykroczeniem, zaległość podatkowa nie może przekroczyć 6930,00 zł.

Warunki zastosowania postępowania mandatowego.

Aby postępowanie mandatowe mogło być przeprowadzone muszą wystąpić określone warunki - przesłanki pozytywne z jednej strony oraz nie mogą wystąpić przesłanki negatywne z drugiej.

Do przesłanek, warunków pozytywnych należą:

1) sytuacja, kiedy nie ma wątpliwości co do tego kto jest sprawcą danego czynu oraz co do okoliczności jego popełnienia,
2) przekonanie organu, że nie zachodzi potrzeba wymierzenia kary surowszej niż podwójnej wysokości minimalnego wynagrodzenia - obecnie 2.772,00 zł; organ musi ocenić na podstawie wiadomości o danej osobie (dotyczących np. sposobu zachowania się, właściwości osobistej) oraz na podstawie okoliczności czynu (rodzaj, rozmiar skutków czynu) czy wymierzenie kary grzywny będzie wystarczające do poniesienia odpowiedzialności i czy nie należy orzec kary surowszej,
3) nie zachodzą warunki negatywne,
4) sprawca wykroczenia wyraził zgodę na przyjęcie mandatu; jest to warunek niezbędny, ponieważ w przypadku braku zgody sprawa zostanie skierowana do sądu wraz z aktem oskarżenia; zgoda jest wyrażana na piśmie za pomocą złożenia podpisu na odcinku mandatu, który pozostaje w urzędzie,
5) należy uiścić zaległą należność publicznoprawną do czasu stawienia się sprawcy przed urzędem skarbowym; jeżeli obowiązek ten nie zostanie zachowany organ może wszcząć dochodzenie ( i w jego ramach np. przesłuchać sprawcę w charakterze podejrzanego); jeżeli podatek nadal nie zostanie zapłacony, organ ma obowiązek wnieść akt oskarżenia do sądu.

Polecamy: Jakie grzywny za przewinienia skarbowe grożą w 2011 roku?

Do negatywnych przesłanek należą:

1) zbieg przepisów obejmujący wykroczenie skarbowe i przestępstwo skarbowe; dany czyn narusza przepis prawny, który dotyczy zarówno wykroczenia jak i przestępstwa skarbowego; w tej sytuacji nałożenie mandatu jest niedopuszczalne,
2) za wykroczenie skarbowe należy orzec przepadek przedmiotów; dotyczy to tylko sytuacji, kiedy przepis ustawy nakłada obowiązek orzeczenia przepadku przedmiotów; gdy jest on fakultatywny, organ dokonuje wyboru środka karnego, który ma być zastosowany.

Spełnienie przesłanek pozytywnych oraz nie wystąpienie negatywnych pozwala na przeprowadzenie postępowania mandatowego. Ma ono wiele plusów. Przede wszystkim pozwala szybko zakończyć sprawa i uniknąć postępowania przed sądem.

Poprzez nałożenie mandatu i zapłacenie kary grzywny sprawa karna skarbowa zostaje zakończona.

Rodzaje mandatów karnych

a) mandat karny gotówkowy (art. 138 §2 i §3 kks)

Tu kara grzywny może być nałożona jedynie na:
- osobę czasowo przebywającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (bez zamiaru stałego pobytu; dotyczy to i obywatela polskiego, jak i cudzoziemca),
- osobę niemającą stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca pobytu lub
- osobę stale przebywającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która
czasowo opuszcza to terytorium.

Staje się on prawomocny wraz z zapłatą kary grzywny podmiotowi, który ją nałożył.

b) mandat karny kredytowy

W tym przypadku kara grzywny może być nałożona na każdą osobę, wobec której nie ma obowiązku nakładania mandatu karnego gotówkowego. Jego prawomocność następuje z chwilą pokwitowania odbioru przez ukaranego.

Karę grzywny należy uiścić w terminie 7 dni od dnia jej nałożenia. Po upływie terminu można rozpocząć egzekucję w trybie administracyjnym, bez potrzeby kierowania sprawy do sądu (o terminie jak i o skutkach jego przekroczenia należy pouczyć ukaranego).

Uchylenie mandatu

Jeżeli okaże się, że karę grzywny nałożono za czyn, który nie jest czynem zabronionym i nie stanowi wykroczenia skarbowego, prawomocny mandat karny podlega niezwłocznie uchyleniu przez sąd właściwy do rozpoznania sprawy. Ukarany wnioskuje o uchylenie w terminie 7 dni od daty przyjęcia mandatu.

W wyniku uchylenia suma, która została zapłacona przez skazanego zostaje mu niezwłocznie zwrócona. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy dany czyn nie stanowi wykroczenia skarbowego, ale przestępstwo skarbowe, wykroczenie lub przestępstwo zwykłe. W takim wypadku aż do zakończenia sprawy pobraną sumę zatrzymuje się jako zabezpieczenie majątkowe kar, które mogą zostać orzeczone.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA