REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy fiskus musi udowodnić fakt zasiadania w zarządzie spółki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Mirosław Wójtowicz
Czy fiskus musi udowodnić fakt zasiadania w zarządzie spółki?
Czy fiskus musi udowodnić fakt zasiadania w zarządzie spółki?

REKLAMA

REKLAMA

Przed wydaniem decyzji w sprawie odpowiedzialności członka zarządu za zaległości podatkowe spółki - organ podatkowy ma obowiązek udowodnić okoliczność, iż w dniu w którym upłynął termin płatności zobowiązań podatkowych spółki, dana osoba pełniła funkcję członka zarządu. Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 28 kwietnia 2011 r. (sygn. I SA/Kr 354/10).

Stan faktyczny

REKLAMA

REKLAMA

Organ podatkowy wydał decyzję o odpowiedzialności członka zarządu za zaległości podatkowe spółki z o.o. wynikające w podatku od nieruchomości.

Uzasadniając decyzję organ podniósł, że termin płatności zobowiązań podatkowych upłynął w czasie pełnienia przez podatnika funkcji członka zarządu spółki, a kwota zaległości podatkowych nie została zaspokojona w postępowaniu egzekucyjnym.

Ponadto, organ podatkowy stwierdził, że członek zarządu nie wykazał, iż zachodzi przesłanka uwalniająca go od odpowiedzialności jako osoby trzeciej.

REKLAMA

W odwołaniu strona wskazała, że decyzja organu podatkowego jest nieprawidłowa, ponieważ członek zarządu przed upływem terminu płatności zaległości podatkowej złożył rezygnację ze sprawowanej funkcji na ręce innego członka zarządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samorządowe Kolegium Odwoławcze wydało decyzję utrzymującą w mocy decyzję organu I instancji. Uzasadniając takie rozstrzygniecie, SKO oparło się na treści wpisu do rejestru handlowego, z którego wynika, że członek zarządu w stosunku do którego została wydana decyzja w sprawie odpowiedzialności jako osoby trzeciej, ciągle pełni tę funkcję, a jego rezygnacja nie była skuteczna.

Od decyzji SKO strona złożyła skargę do WSA w Krakowie, który ją uwzględnił.

Odpowiedzialność tylko za czas pełnienia funkcji

Sąd stwierdził, że fakt upływu terminu płatności zaległości podatkowych spółki w trakcie pełnienia przez daną osobę funkcji członka zarządu powinien zostać stwierdzony przez organ podatkowy.

Zdaniem sądu, organy podatkowe nieprawidłowo ustaliły, że złożona przez podatnika rezygnacja z funkcji członka zarządu była nieskuteczna, oraz oparły się przy ustaleniu składu osobowego zarządu w dniu, w którym upłynął termin płatności zaległości podatkowej, wyłącznie na treści wpisu do rejestru handlowego.

Polecamy: Na czym polega zabezpieczenie majątkowe w sprawach karnych skarbowych?

Sąd podkreślił, iż wpis do rejestru ma charakter deklaratoryjny, co oznacza, że jego treść nie ma znaczenia dla przyjęcia skuteczności rezygnacji z pełnienia funkcji przez członka zarządu.

Odpowiedzialność osób trzecich za zobowiązania podatkowe

Instytucja odpowiedzialności osób trzecich uregulowana w przepisach Ordynacji podatkowej jest pomocniczą formą zaspokojenia zobowiązań podatkowych przez podmiot inny niż podatnik i ma ona zastosowanie w przypadku, gdy zaległość podatkowa ciążąca na podatniku nie może być skutecznie uiszczona.

Osoba trzecia odpowiada zatem nie za swój dług, tylko za dług innego podatnika, z którym pozostaje w pewnych relacjach o charakterze osobistym, czy też biznesowym.

Odpowiedzialność osób trzecich za zobowiązania podatkowe ma zastosowanie w sytuacjach wyjątkowych, w przypadku niezapłacenia należnej kwoty podatku przez podatnika lub zapłaceniu tylko części tej kwoty.

Trzeba w tym miejscu wskazać, iż zawsze w pierwszej kolejności za zobowiązania podatkowe odpowiada podatnik. Dopiero, gdy nie jest on w stanie samodzielnie w pełni zaspokoić ciążącej na nim kwoty podatku, możliwe jest wydanie decyzji w sprawie odpowiedzialności osoby trzeciej, co skutkuje obowiązkiem zapłaty przez tą osobę zaległości podatkowej, dotyczącej innego podmiotu.

Polecamy: Co warto wiedzieć jadąc na wakacje?

Jedną z kategorii osób trzecich w stosunku, do których możliwe jest wydanie decyzji w sprawie odpowiedzialności jako osoby trzeciej, jest na podstawie art. 116 o.p., członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjnej, a także członek zarządu tych spółek w organizacji.

Wspomniany przepis uzależnia możliwość przypisania odpowiedzialności za zaległości podatkowe członkowi zarządu w przypadku, gdy egzekucja prowadzona wobec spółki okaże się bezskuteczna. Ponadto, konieczny jest także upływ terminu płatności zobowiązania podatkowego w chwili, gdy dana osoba pełniła funkcję członka zarządu.

Przesłanki egzoneracyjne, czyli jak uwolnić się od odpowiedzialności

Z punktu widzenia osoby pełniącej funkcję członka zarządu, niezwykle ważna jest treść art. 116 § 1 pkt 1 i 2 o.p., który to przepis umożliwia uwolnienie się przez członka zarządu od odpowiedzialności za zobowiązania spółki.

Mianowicie, odpowiedzialność osoby trzeciej nie może być orzeczona w przypadku, gdy członek zarządu wykaże, że we właściwym czasie zgłosił wniosek o ogłoszenie upadłości lub wszczęto postępowanie zapobiegające upadłości, albo - że niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości lub niewszczęcie postępowania zapobiegającego ogłoszeniu upadłości nastąpiło bez jego winy.

Uwolnienie się od odpowiedzialności możliwe jest także w razie wskazania przez członka zarządu mienia spółki, z którego egzekucja umożliwi zaspokojenie zaległości podatkowych spółki w znacznej części.

W omawianym wyroku sąd słusznie zauważył, że organ podatkowy orzekając o odpowiedzialności członka zarządu jako osoby trzeciej ma obowiązek udowodnienia, iż upływ terminu płatności zaległości podatkowych spółki upłynął w trakcie pełnienia przez daną osobę funkcji członka zarządu.

Polecamy: Czy urząd skarbowy może kwestionować ważność umów?

Ustalenie przez organ wspomnianej okoliczności nastąpiło w omawianej sprawie na podstawie wpisu do rejestru handlowego spółki, bez uwzględnienia okoliczności, iż członek zarządu przed upływem terminu płatności zaległości podatkowych złożył na ręce innego członka zarządu rezygnację z pełnionej funkcji.

Taki sposób ustalenia przesłanki warunkującej przypisanie odpowiedzialności jako osoby trzeciej należy uznać za nieprawidłowy.

Liczy się data złożenia rezygnacji z pełnionej funkcji

Zgodnie z art. 201 § 4 Kodeksu spółek handlowych mandat członka zarządu wygasa, miedzy innymi, na podstawie rezygnacji.

A zatem, wpis do rejestru o zmianie w składzie osobowym zarządu ma wyłączenie charakter deklaratoryjny, co oznacza, że nie ma znaczenia dla skuteczności rezygnacji przez daną osobę z funkcji członka zarządu.

Tym samym organ podatkowy przy ustaleniu daty, w której członek zarządu przesłał pełnić swoją funkcję, powinien uwzględnić datę złożenia rezygnacji z pełnionej funkcji, a nie opierać się na wpisie w rejestrze.

Należy także wskazać, że organ podatkowy prowadzący postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności osoby trzeciej powinien kierować się ogólnymi zasadami postępowania podatkowego, w szczególności zasadą prawdy materialnej (art. 122 o.p.), z którą powiązany jest obowiązek wyczerpującego zebrania oraz rozpatrzenia całego materiału dowodowego w sprawie (art. 187 § 1 o.p.).

Uwzględnienie tych zasad w sprawie dotyczącej odpowiedzialności członka zarządu jako osoby trzeciej oznacza, że organ podatkowy ma obowiązek podjęcia wszelkich czynności zmierzających do ustalenia czy zaistniały przesłanki pozwalające na orzeczenie w stosunku do osoby trzeciej odpowiedzialności jako osoby trzeciej.

W szczególności czynności organu podatkowego powinny zmierzać do zebrania dowodów w przedmiocie ustalenia daty skutecznej rezygnacji przez członka zarządu ze sprawowanej funkcji.

Podsumowując, omawiany wyrok należy ocenić pozytywnie, potwierdza on bowiem, że na organie podatkowym spoczywa obowiązek ścisłej wykładni przesłanek umożliwiających orzekanie w stosunku do członków zarządów odpowiedzialności za zaległości podatkowe spółki i uważnego badania spełnienia tych przesłanek.

Wykładnia przepisów warunkujących odpowiedzialność osób trzecich powinna być zatem przeprowadzana ściśle, a samo stosowanie przez organy podatkowe tej formy realizacji zobowiązania podatkowego z uwagi na to, że jej istotą jest odpowiedzialność za cudzy dług, powinno być wyjątkowe.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA