REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Straty wyrobów węglowych objętych zwolnieniem - czy zawsze podlegają akcyzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Straty wyrobów węglowych objętych zwolnieniem - czy zawsze podlegają akcyzie?
Straty wyrobów węglowych objętych zwolnieniem - czy zawsze podlegają akcyzie?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku wyrobów węglowych najważniejszą czynnością opodatkowaną akcyzą jest ich sprzedaż na terytorium Polski. Jednakże obowiązek zapłaty akcyzy nie ogranicza się tylko do sprzedaży, ponieważ ustawa o podatku akcyzowym przewiduje konieczność opodatkowania również ubytków wyrobów węglowych.

Definicja

Z zawartej w ustawie definicji ubytków wynika, iż w przypadku wyrobów węglowych ubytkami będą straty wyrobów węglowych powstałe u pośredniczącego podmiotu węglowego w trakcie ich przemieszczania lub magazynowania.

REKLAMA

REKLAMA

Stąd wywieść należy, iż straty wyrobów węglowych powstałe u podmiotów korzystających ze zwolnienia niebędących pośredniczącym podmiotem węglowym nie stanowią ubytków wyrobów węglowych.

W konsekwencji, straty wyrobów węglowych zaistniałe u podmiotów korzystających ze zwolnienia od akcyzy nieposiadających statusu pośredniczącego podmiotu węglowego (np. elektrowni, elektrociepłowni, zakładów energochłonnych) nie powinny podlegać opodatkowaniu akcyzą (ponieważ nie są ubytkami wyrobów akcyzowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym).

Wydawałoby się, że reguła, iż akcyzie powinny podlegać tylko te straty wyrobów węglowych, które mieszczą się w definicji ubytków nie powinna nastręczać żadnych problemów. Jednakże pojawiły się kontrowersje związane z opodatkowaniem strat wyrobów węglowych.

REKLAMA

Interpretacja organu podatkowego

Dnia 15 lutego 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację indywidualną o sygnaturze IBPP3/443-1230/11/PH dotyczącą kwestii opodatkowania akcyzą naturalnych strat wyrobów węglowych powstałych u podatnika nieposiadającego statusu pośredniczącego podmiotu węglowego, korzystającego ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie dla wyrobów węglowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przedmiotowej interpretacji stwierdzono, iż  „(...) straty wyrobów węglowych powstające podczas magazynowania i przemieszczania ich przez Wnioskodawcę, który nie jest pośredniczącym podmiotem węglowym nie są ubytkami w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym i nie podlegają opodatkowaniu jako ubytki.” W dalszej części analizowanej interpretacji wyrażono stanowisko, iż „ Jednocześnie jak zaznaczono wcześniej, zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych. Mając powyższe na uwadze, zauważyć należy, iż ilość wyrobów węglowych wynikająca ze strat występujących podczas magazynowania nie została zużyta do celów objętych zwolnieniem z akcyzy, o których mowa w art. 31a ust. 2 ustawy. Tym samym w przedmiotowej sprawie wszelkie straty wyrobów węglowych powstałe (niezależnie od stopnia zawinienia podatnika i okoliczności zewnętrznych) podczas magazynowania są przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy.

Pogląd sformułowany przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o konieczności opodatkowania strat wyrobów węglowych powstających u podmiotu niebędącego pośredniczącym podmiotem węglowych, należy uznać za nietrafny.

W przedmiotowej interpretacji, Dyrektor Izby Skarbowej zgadzając się co do rozumienia definicji ubytków wyrobów węglowych, próbował zakwalifikować sytuację, w której powstały naturalne straty wyrobów węglowych, jako użycie wyrobów węglowych do celów innych niż cele pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie wyrobów.

Zdaniem organu, powstanie ubytków naturalnych było użyciem wyrobów węglowych w inny sposób niż do celów zwolnionych.

Producent nie płaci akcyzy od węgla kupionego do produkcji innego wyrobu węglowego

Opodatkowanie akcyzą obrotu wyrobami węglowymi

Zastrzeżenia

W stosunku do prezentowanego stanowiska dotyczącego możliwości opodatkowania naturalnych strat wyrobów węglowych u podatników korzystających ze zwolnienia i nieposiadających statusu pośredniczącego podmiotu węglowego, należy podnieść kilka zastrzeżeń.

Po pierwsze, zgodnie z internetową wersją Słownika Języka Polskiego wydawnictwa naukowego PWN, przez „użycie” należy rozumieć „stosowanie czegoś”, „stosować coś jako środek”, „zrobić z czegoś użytek”. Jak wynika z przytoczonych tutaj sposobów rozumienia słowa „użycie”, z użyciem czegoś mamy do czynienia, jeżeli zachodzi ukierunkowane działanie jakiegoś podmiotu, którego celem jest wykorzystanie w konkretny sposób danej rzeczy, przedmiotu.

W związku z tym nie można zakwalifikować przypadku samoistnego powstania strat wyrobów węglowych na skutek naturalnych procesów, takich jak parowanie i wysychanie, za działanie mające znamiona użycia. Co za tym idzie, uznanie przez organ wydający interpretację strat wyrobów węglowych wynikających z ich natury fizykochemicznej za użycie ich w sposób naruszający warunki zwolnienia od akcyzy, należy uznać za nieuprawnione.

Po drugie, zakładając racjonalność ustawodawcy przyjąć należy, że ograniczenie opodatkowania strat wyrobów węglowych tylko do sytuacji ich powstania u pośredniczącego podmiotu węglowego nie jest dziełem przypadku i jest skutkiem zamierzonego działania ustawodawcy. Jeżeli bowiem ustawodawca chciałby opodatkować każdą stratę wyrobów węglowych, zamieściłby w ustawie definicję ubytków, na podstawie której opodatkowane byłyby wszelkie straty wyrobów węglowych objętych zwolnieniem niezależnie od tego, u kogo te straty powstają. 

Skoro ustawa o podatku akcyzowym zawiera przepis odnoszący się wprost do opodatkowania powstania strat wyrobów węglowych tylko u pośredniczących podmiotów węglowych, to w związku z tym, naturalne straty wyrobów węglowych winny być uznane za opodatkowane tylko wówczas, gdy powstają one u pośredniczących podmiotów węglowych. Jeżeli więc konkretnych strat naturalnych wyrobów węglowych nie da się zaliczyć do ubytków wyrobów węglowych, ponieważ nie powstają u pośredniczącego podmiotu węglowego, to straty te winny być uznane za niepodlegające opodatkowaniu.

Akcyza na węgiel 2012 – jak korzystać ze zwolnień podatkowych

Akcyza na węgiel 2012 – zasady płacenia podatku

Uprawniona jest teza, iż organ wydający interpretację z dnia 15 lutego 2012 r. wykroczył nie tylko poza literalne brzmienie ustawy o podatku akcyzowym, lecz naruszył również reguły wykładni systemowej i funkcjonalnej starając się objąć podatkiem akcyzowym sytuację, która nie została uwzględniona w przepisach jako czynność opodatkowana akcyzą, zaś działanie takie należy uznać za niedopuszczalne.

Należy więc stwierdzić, iż próba zaliczenia przez organ wydający przywołaną wyżej interpretację strat wyrobów węglowych powstających u podmiotu niebędącego pośredniczącym podmiotem węglowy do czynności opodatkowanych akcyzą, jest niezgodna z regulacjami ustawy o podatku akcyzowym.

Dlatego też za uzasadnione należy uznać stanowisko, iż w przypadku powstania naturalnych strat wyrobów węglowych wynikających z ich właściwości fizykochemicznych, które będą miały miejsce u podmiotu, który nie posiada statusu pośredniczącego podmiotu węglowego, straty te nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Piotr Paszek, doradca podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Tomasz Kolarczyk, młodszy konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA