REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Straty wyrobów węglowych objętych zwolnieniem - czy zawsze podlegają akcyzie?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Straty wyrobów węglowych objętych zwolnieniem - czy zawsze podlegają akcyzie?
Straty wyrobów węglowych objętych zwolnieniem - czy zawsze podlegają akcyzie?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku wyrobów węglowych najważniejszą czynnością opodatkowaną akcyzą jest ich sprzedaż na terytorium Polski. Jednakże obowiązek zapłaty akcyzy nie ogranicza się tylko do sprzedaży, ponieważ ustawa o podatku akcyzowym przewiduje konieczność opodatkowania również ubytków wyrobów węglowych.

Definicja

Z zawartej w ustawie definicji ubytków wynika, iż w przypadku wyrobów węglowych ubytkami będą straty wyrobów węglowych powstałe u pośredniczącego podmiotu węglowego w trakcie ich przemieszczania lub magazynowania.

REKLAMA

Autopromocja

Stąd wywieść należy, iż straty wyrobów węglowych powstałe u podmiotów korzystających ze zwolnienia niebędących pośredniczącym podmiotem węglowym nie stanowią ubytków wyrobów węglowych.

W konsekwencji, straty wyrobów węglowych zaistniałe u podmiotów korzystających ze zwolnienia od akcyzy nieposiadających statusu pośredniczącego podmiotu węglowego (np. elektrowni, elektrociepłowni, zakładów energochłonnych) nie powinny podlegać opodatkowaniu akcyzą (ponieważ nie są ubytkami wyrobów akcyzowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym).

Wydawałoby się, że reguła, iż akcyzie powinny podlegać tylko te straty wyrobów węglowych, które mieszczą się w definicji ubytków nie powinna nastręczać żadnych problemów. Jednakże pojawiły się kontrowersje związane z opodatkowaniem strat wyrobów węglowych.

Interpretacja organu podatkowego

REKLAMA

Dnia 15 lutego 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację indywidualną o sygnaturze IBPP3/443-1230/11/PH dotyczącą kwestii opodatkowania akcyzą naturalnych strat wyrobów węglowych powstałych u podatnika nieposiadającego statusu pośredniczącego podmiotu węglowego, korzystającego ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie dla wyrobów węglowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przedmiotowej interpretacji stwierdzono, iż  „(...) straty wyrobów węglowych powstające podczas magazynowania i przemieszczania ich przez Wnioskodawcę, który nie jest pośredniczącym podmiotem węglowym nie są ubytkami w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym i nie podlegają opodatkowaniu jako ubytki.” W dalszej części analizowanej interpretacji wyrażono stanowisko, iż „ Jednocześnie jak zaznaczono wcześniej, zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych. Mając powyższe na uwadze, zauważyć należy, iż ilość wyrobów węglowych wynikająca ze strat występujących podczas magazynowania nie została zużyta do celów objętych zwolnieniem z akcyzy, o których mowa w art. 31a ust. 2 ustawy. Tym samym w przedmiotowej sprawie wszelkie straty wyrobów węglowych powstałe (niezależnie od stopnia zawinienia podatnika i okoliczności zewnętrznych) podczas magazynowania są przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy.

Pogląd sformułowany przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o konieczności opodatkowania strat wyrobów węglowych powstających u podmiotu niebędącego pośredniczącym podmiotem węglowych, należy uznać za nietrafny.

W przedmiotowej interpretacji, Dyrektor Izby Skarbowej zgadzając się co do rozumienia definicji ubytków wyrobów węglowych, próbował zakwalifikować sytuację, w której powstały naturalne straty wyrobów węglowych, jako użycie wyrobów węglowych do celów innych niż cele pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie wyrobów.

Zdaniem organu, powstanie ubytków naturalnych było użyciem wyrobów węglowych w inny sposób niż do celów zwolnionych.

Producent nie płaci akcyzy od węgla kupionego do produkcji innego wyrobu węglowego

Opodatkowanie akcyzą obrotu wyrobami węglowymi

Zastrzeżenia

W stosunku do prezentowanego stanowiska dotyczącego możliwości opodatkowania naturalnych strat wyrobów węglowych u podatników korzystających ze zwolnienia i nieposiadających statusu pośredniczącego podmiotu węglowego, należy podnieść kilka zastrzeżeń.

Po pierwsze, zgodnie z internetową wersją Słownika Języka Polskiego wydawnictwa naukowego PWN, przez „użycie” należy rozumieć „stosowanie czegoś”, „stosować coś jako środek”, „zrobić z czegoś użytek”. Jak wynika z przytoczonych tutaj sposobów rozumienia słowa „użycie”, z użyciem czegoś mamy do czynienia, jeżeli zachodzi ukierunkowane działanie jakiegoś podmiotu, którego celem jest wykorzystanie w konkretny sposób danej rzeczy, przedmiotu.

W związku z tym nie można zakwalifikować przypadku samoistnego powstania strat wyrobów węglowych na skutek naturalnych procesów, takich jak parowanie i wysychanie, za działanie mające znamiona użycia. Co za tym idzie, uznanie przez organ wydający interpretację strat wyrobów węglowych wynikających z ich natury fizykochemicznej za użycie ich w sposób naruszający warunki zwolnienia od akcyzy, należy uznać za nieuprawnione.

Po drugie, zakładając racjonalność ustawodawcy przyjąć należy, że ograniczenie opodatkowania strat wyrobów węglowych tylko do sytuacji ich powstania u pośredniczącego podmiotu węglowego nie jest dziełem przypadku i jest skutkiem zamierzonego działania ustawodawcy. Jeżeli bowiem ustawodawca chciałby opodatkować każdą stratę wyrobów węglowych, zamieściłby w ustawie definicję ubytków, na podstawie której opodatkowane byłyby wszelkie straty wyrobów węglowych objętych zwolnieniem niezależnie od tego, u kogo te straty powstają. 

Skoro ustawa o podatku akcyzowym zawiera przepis odnoszący się wprost do opodatkowania powstania strat wyrobów węglowych tylko u pośredniczących podmiotów węglowych, to w związku z tym, naturalne straty wyrobów węglowych winny być uznane za opodatkowane tylko wówczas, gdy powstają one u pośredniczących podmiotów węglowych. Jeżeli więc konkretnych strat naturalnych wyrobów węglowych nie da się zaliczyć do ubytków wyrobów węglowych, ponieważ nie powstają u pośredniczącego podmiotu węglowego, to straty te winny być uznane za niepodlegające opodatkowaniu.

Akcyza na węgiel 2012 – jak korzystać ze zwolnień podatkowych

Akcyza na węgiel 2012 – zasady płacenia podatku

Uprawniona jest teza, iż organ wydający interpretację z dnia 15 lutego 2012 r. wykroczył nie tylko poza literalne brzmienie ustawy o podatku akcyzowym, lecz naruszył również reguły wykładni systemowej i funkcjonalnej starając się objąć podatkiem akcyzowym sytuację, która nie została uwzględniona w przepisach jako czynność opodatkowana akcyzą, zaś działanie takie należy uznać za niedopuszczalne.

Należy więc stwierdzić, iż próba zaliczenia przez organ wydający przywołaną wyżej interpretację strat wyrobów węglowych powstających u podmiotu niebędącego pośredniczącym podmiotem węglowy do czynności opodatkowanych akcyzą, jest niezgodna z regulacjami ustawy o podatku akcyzowym.

Dlatego też za uzasadnione należy uznać stanowisko, iż w przypadku powstania naturalnych strat wyrobów węglowych wynikających z ich właściwości fizykochemicznych, które będą miały miejsce u podmiotu, który nie posiada statusu pośredniczącego podmiotu węglowego, straty te nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Piotr Paszek, doradca podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Tomasz Kolarczyk, młodszy konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA