REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Straty wyrobów węglowych objętych zwolnieniem - czy zawsze podlegają akcyzie?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Straty wyrobów węglowych objętych zwolnieniem - czy zawsze podlegają akcyzie?
Straty wyrobów węglowych objętych zwolnieniem - czy zawsze podlegają akcyzie?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku wyrobów węglowych najważniejszą czynnością opodatkowaną akcyzą jest ich sprzedaż na terytorium Polski. Jednakże obowiązek zapłaty akcyzy nie ogranicza się tylko do sprzedaży, ponieważ ustawa o podatku akcyzowym przewiduje konieczność opodatkowania również ubytków wyrobów węglowych.

Definicja

Z zawartej w ustawie definicji ubytków wynika, iż w przypadku wyrobów węglowych ubytkami będą straty wyrobów węglowych powstałe u pośredniczącego podmiotu węglowego w trakcie ich przemieszczania lub magazynowania.

Autopromocja

Stąd wywieść należy, iż straty wyrobów węglowych powstałe u podmiotów korzystających ze zwolnienia niebędących pośredniczącym podmiotem węglowym nie stanowią ubytków wyrobów węglowych.

W konsekwencji, straty wyrobów węglowych zaistniałe u podmiotów korzystających ze zwolnienia od akcyzy nieposiadających statusu pośredniczącego podmiotu węglowego (np. elektrowni, elektrociepłowni, zakładów energochłonnych) nie powinny podlegać opodatkowaniu akcyzą (ponieważ nie są ubytkami wyrobów akcyzowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym).

Wydawałoby się, że reguła, iż akcyzie powinny podlegać tylko te straty wyrobów węglowych, które mieszczą się w definicji ubytków nie powinna nastręczać żadnych problemów. Jednakże pojawiły się kontrowersje związane z opodatkowaniem strat wyrobów węglowych.

Interpretacja organu podatkowego

Dnia 15 lutego 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację indywidualną o sygnaturze IBPP3/443-1230/11/PH dotyczącą kwestii opodatkowania akcyzą naturalnych strat wyrobów węglowych powstałych u podatnika nieposiadającego statusu pośredniczącego podmiotu węglowego, korzystającego ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie dla wyrobów węglowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przedmiotowej interpretacji stwierdzono, iż  „(...) straty wyrobów węglowych powstające podczas magazynowania i przemieszczania ich przez Wnioskodawcę, który nie jest pośredniczącym podmiotem węglowym nie są ubytkami w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym i nie podlegają opodatkowaniu jako ubytki.” W dalszej części analizowanej interpretacji wyrażono stanowisko, iż „ Jednocześnie jak zaznaczono wcześniej, zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych. Mając powyższe na uwadze, zauważyć należy, iż ilość wyrobów węglowych wynikająca ze strat występujących podczas magazynowania nie została zużyta do celów objętych zwolnieniem z akcyzy, o których mowa w art. 31a ust. 2 ustawy. Tym samym w przedmiotowej sprawie wszelkie straty wyrobów węglowych powstałe (niezależnie od stopnia zawinienia podatnika i okoliczności zewnętrznych) podczas magazynowania są przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy.

Pogląd sformułowany przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o konieczności opodatkowania strat wyrobów węglowych powstających u podmiotu niebędącego pośredniczącym podmiotem węglowych, należy uznać za nietrafny.

W przedmiotowej interpretacji, Dyrektor Izby Skarbowej zgadzając się co do rozumienia definicji ubytków wyrobów węglowych, próbował zakwalifikować sytuację, w której powstały naturalne straty wyrobów węglowych, jako użycie wyrobów węglowych do celów innych niż cele pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia ze względu na przeznaczenie wyrobów.

Zdaniem organu, powstanie ubytków naturalnych było użyciem wyrobów węglowych w inny sposób niż do celów zwolnionych.

Producent nie płaci akcyzy od węgla kupionego do produkcji innego wyrobu węglowego

Opodatkowanie akcyzą obrotu wyrobami węglowymi

Zastrzeżenia

W stosunku do prezentowanego stanowiska dotyczącego możliwości opodatkowania naturalnych strat wyrobów węglowych u podatników korzystających ze zwolnienia i nieposiadających statusu pośredniczącego podmiotu węglowego, należy podnieść kilka zastrzeżeń.

Po pierwsze, zgodnie z internetową wersją Słownika Języka Polskiego wydawnictwa naukowego PWN, przez „użycie” należy rozumieć „stosowanie czegoś”, „stosować coś jako środek”, „zrobić z czegoś użytek”. Jak wynika z przytoczonych tutaj sposobów rozumienia słowa „użycie”, z użyciem czegoś mamy do czynienia, jeżeli zachodzi ukierunkowane działanie jakiegoś podmiotu, którego celem jest wykorzystanie w konkretny sposób danej rzeczy, przedmiotu.

W związku z tym nie można zakwalifikować przypadku samoistnego powstania strat wyrobów węglowych na skutek naturalnych procesów, takich jak parowanie i wysychanie, za działanie mające znamiona użycia. Co za tym idzie, uznanie przez organ wydający interpretację strat wyrobów węglowych wynikających z ich natury fizykochemicznej za użycie ich w sposób naruszający warunki zwolnienia od akcyzy, należy uznać za nieuprawnione.

Po drugie, zakładając racjonalność ustawodawcy przyjąć należy, że ograniczenie opodatkowania strat wyrobów węglowych tylko do sytuacji ich powstania u pośredniczącego podmiotu węglowego nie jest dziełem przypadku i jest skutkiem zamierzonego działania ustawodawcy. Jeżeli bowiem ustawodawca chciałby opodatkować każdą stratę wyrobów węglowych, zamieściłby w ustawie definicję ubytków, na podstawie której opodatkowane byłyby wszelkie straty wyrobów węglowych objętych zwolnieniem niezależnie od tego, u kogo te straty powstają. 

Autopromocja

Skoro ustawa o podatku akcyzowym zawiera przepis odnoszący się wprost do opodatkowania powstania strat wyrobów węglowych tylko u pośredniczących podmiotów węglowych, to w związku z tym, naturalne straty wyrobów węglowych winny być uznane za opodatkowane tylko wówczas, gdy powstają one u pośredniczących podmiotów węglowych. Jeżeli więc konkretnych strat naturalnych wyrobów węglowych nie da się zaliczyć do ubytków wyrobów węglowych, ponieważ nie powstają u pośredniczącego podmiotu węglowego, to straty te winny być uznane za niepodlegające opodatkowaniu.

Akcyza na węgiel 2012 – jak korzystać ze zwolnień podatkowych

Akcyza na węgiel 2012 – zasady płacenia podatku

Uprawniona jest teza, iż organ wydający interpretację z dnia 15 lutego 2012 r. wykroczył nie tylko poza literalne brzmienie ustawy o podatku akcyzowym, lecz naruszył również reguły wykładni systemowej i funkcjonalnej starając się objąć podatkiem akcyzowym sytuację, która nie została uwzględniona w przepisach jako czynność opodatkowana akcyzą, zaś działanie takie należy uznać za niedopuszczalne.

Należy więc stwierdzić, iż próba zaliczenia przez organ wydający przywołaną wyżej interpretację strat wyrobów węglowych powstających u podmiotu niebędącego pośredniczącym podmiotem węglowy do czynności opodatkowanych akcyzą, jest niezgodna z regulacjami ustawy o podatku akcyzowym.

Dlatego też za uzasadnione należy uznać stanowisko, iż w przypadku powstania naturalnych strat wyrobów węglowych wynikających z ich właściwości fizykochemicznych, które będą miały miejsce u podmiotu, który nie posiada statusu pośredniczącego podmiotu węglowego, straty te nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Piotr Paszek, doradca podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Tomasz Kolarczyk, młodszy konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dlaczego gospodarka strefy euro słabnie wobec USA od czasu wprowadzenia waluty euro?

    W ciągu 25 lat od wprowadzenia euro przewaga gospodarcza Stanów Zjednoczonych nad strefą euro zwiększyła się niemal trzykrotnie. W 1999 r. roku, kiedy wprowadzono walutę euro, gospodarka USA była o 11% większa niż gospodarka strefy euro pod względem parytetu siły nabywczej. Od tego czasu różnica ta wzrosła do 30% - piszą eksperci Allianz Trade w obszernym opracowaniu Allianz Research: „Europa wydaje się pozostawać w tyle za Stanami Zjednoczonymi na wielu frontach” w lutym 2024 r.

    Masz czteroletnie obligacje skarbowe indeksowane inflacją? Opłaca się teraz sprzedać i kupić nowe takie same

    Czteroletnie obligacje indeksowane inflacją otrzymają w marcu 2024 r. oprocentowanie niższe niż Ministerstwo Finansów oferuje za nowe papiery tego samego typu. Ze strony inwestorów racjonalnym działaniem byłoby umorzenie starszych serii i zakup nowych papierów. Konwersja może dotyczyć papierów o wartości około…  84 mld zł. Tak radzi w komentarzu z 23 lutego 2024 r. Emil Szweda z Obligacje.pl,

    Zakup startupu - jak nie kupić kota w worku? Kluczowe: due dilligence. Poradnik dla inwestora

    Akwizycja firmy jest inwestycją, która ma się opłacać. To oczywiste twierdzenie staje się jeszcze bardziej prawdziwe w przypadku nabycia startupu, który kupuje się po to, by rozwijać biznes z pomysłem, mający duży potencjał. Zakup startupu zazwyczaj jest łatwiejszy niż założenie firmy od zera, szczególnie takiej, która ma się okazać jednorożcem w świecie biznesu. Jednak podjęcie takiego kroku jest obarczone sporym ryzykiem. Aż 9 na 10 nowo tworzonych startupów upada, z czego 20 proc. kończy działalność w ciągu pierwszego roku, a kolejne 50 proc. nie utrzymuje się na rynku dłużej niż 5 lat [Źródło: Startup Genome]. Można dyskutować z tymi statystykami, ale jeżeli nawet są prawdziwie tylko w połowie, to i tak wskazują na pewne negatywne zjawisko. Ryzyka biznesowego przy zakupie startupu nie da się zupełnie wyeliminować, ale można zadbać o to, by ograniczyć je do minimum. 

    Żądanie zmniejszenia kary umownej – sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania. Orzeczenie Sądu Najwyższego

    Występując o zmniejszenie kary umownej dłużnik jest zobligowany wskazać, do jakiej wysokości zmniejszenia żąda. Wyinterpretować to może również sąd, pod warunkiem, że taką możliwość daje całokształt działań procesowych dłużnika. Sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania, jeśli z działań strony nie wynika chęć zgłoszenia żądania o to - orzekł w wyroku z 16 listopada 2022 r. Sąd Najwyższy (sygn. akt II CSKP 578/22).

    Przekształcenie, połączenie, wniesienie aportu a możliwość stosowania estońskiego CIT

    Estoński CIT staje się coraz bardziej popularną formą opodatkowania spółek. Warto jednak wskazać, że wiąże się z nią szereg ograniczeń i warunków, jakie musi spełnić spółka, aby móc korzystać z dobrodziejstw estońskiego CIT.

    MF: Kasowy PIT od 2025 roku. Niedługo pojawi się projekt

    W Ministerstwie Finansów toczą się już prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dot. wdrożenia w polskim systemie podatkowym kasowego PIT. W najbliższych dniach projekt ten ma zostać wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Takie informacje przekazał 22 lutego 2024 r. w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman. Ale te nowe przepisy wejdą w życie nie wcześniej niż od 2025 roku.

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe?

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe w 2024 roku? Od czego zależy wysokość kary?

    Składka zdrowotna na ryczałcie - progi przychodów w 2024 roku

    O wysokości składki zdrowotnej dla podatników na ryczałcie decydują progi osiąganych przychodów oraz wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Jak prawidłowo obliczyć składkę zdrowotną dla ryczałtu w 2024 roku?

    Ulga dla seniorów przed otrzymaniem emerytury - co mówi prawo?

    Czy seniorzy mogą korzystać z ulgi podatkowej w PIT przed otrzymaniem emerytury, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego? Chodzi o zwolnienie w podatku dochodowym nazywane „ulgą dla pracujących seniorów”.

    Niestaranny pracodawca zapłaci podatek za oszustwo pracownika. Wyrok TSUE nie usuwa wszystkich wątpliwości i nie daje wytycznych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 30 stycznia 2024 r. orzekł, że pracownik wykorzystujący dane swego pracodawcy do wystawiania fałszywych faktur jest zobowiązany do zapłaty wskazanej w nich kwoty podatku  Ale takie konsekwencje powinny dotknąć pracownika pod warunkiem, że pracodawca (podatnik VAT) dochował należytej staranności, rozsądnie wymaganej w celu kontrolowania działań swojego pracownika. Jeżeli pracodawca takiej staranności nie dochował, to poniesie konsekwencje sam i będzie musiał zapłacić podatek.

    REKLAMA