REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura uproszczona na paragonie - problemy

Subskrybuj nas na Youtube
Faktura uproszczona na paragonie - problemy
Faktura uproszczona na paragonie - problemy

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 roku podatników VAT obowiązują nowe przepisy dotyczące wystawiania faktur. Zgodnie z wprowadzonymi regulacjami fakturę do paragonu można wystawić, tylko jeżeli znajduje się na nim numer NIP. Paragon wystawiony na kwotę poniżej 450 zł lub 100 euro, który posiada NIP nabywcy, stanowi fakturę uproszczoną. Eksperci z sektora fiskalnego i podatkowego zwracają uwagę na szereg nieścisłości, które pojawiają się przy interpretacji oraz stosowaniu nowych przepisów.

Co zmieniono w przepisach?

Rok 2020 to kolejne zmiany w przepisach podatkowych. Uchwalona w 2019 roku nowelizacja ustawy o VAT wprowadziła modyfikacje w artykule dotyczącym wystawiania faktur do sprzedaży zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej i potwierdzonej paragonem fiskalnym.
Od 1 stycznia 2020 r. faktura może zostać wystawiona wyłącznie, jeżeli paragon zawiera numer NIP nabywcy. Przedsiębiorca musi więc już na etapie sprzedaży określić swój status jako płatnika. W innym przypadku zostanie potraktowany jako konsument, a sprzedawca nie będzie mógł mu wystawić faktury VAT. Nowe regulacje dotyczą również umów sprzedaży zawieranych na kwotę mniejszą niż 450 zł lub 100 euro. W takim przypadku paragon oznaczony numerem NIP nabywcy staje się fakturą uproszczoną i ma taką samą moc księgową jak zwykła faktura.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Opnie ekspertów

Nowelizacja, która miała ułatwić życie przedsiębiorców, stała się obiektem wielu dyskusji dotyczących interpretacji jej postanowień. Największe wątpliwości pojawiają się w przypadku faktur uproszczonych na paragonie. Jeżeli płatnik, przy zakupie do 450 zł, zamiast o wystawienie faktury poprosi sprzedawcę o wpisanie numeru NIP na paragonie, otrzyma fakturę uproszczoną. Kwestia sporna dotyczy możliwości późniejszego wystawienia tradycyjnej faktury na podstawie takiego paragonu. Z wypowiedzi Ministerstwa Finansów wynika, że taka operacja nie jest możliwa. Paragon stanowiący fakturę uproszczoną stanowi wystarczający dowód zakupu, a wystawianie drugiego potwierdzenia tej samej transakcji w formie tradycyjnej faktury może narażać sprzedawcę na podwójne opodatkowanie.

Zgodnie bowiem z przepisami ustawy o VAT, każdy, kto wystawi fakturę, w której wykazana jest kwota podatku, obowiązany jest do jego zapłaty. Inne niejasności dotyczą identyfikacji numeru faktury uproszczonej na paragonie.

Nie wiadomo bowiem, który z wielu znajdujących się na nim numerów stanowi numer faktury, który należy wpisać do JPK-VAT. Z wprowadzaniem danych do tego rejestru wiążą się zresztą kolejne pytania. Czy paragon z NIP-em, stanowiący fakturę uproszczoną, należy wprowadzić do ewidencji jako oddzielny dokument (jak w przypadku faktury), czy wystarczy, aby znajdował się w zestawieniu miesięcznym paragonów fiskalnych? Marcin Marciniuk, Product Manager firmy Dotykačka, zauważa, że odliczanie wszystkich paragonów z NIP-em z raportu miesięcznego może być pracą bardzo obciążającą, jednak, jak wynika z obecnych przepisów, konieczną.

REKLAMA

Co powinni zrobić przedsiębiorcy?

Ekspert Dotykački zaznacza, że kwestii, które należy poruszyć, jest tak naprawdę dużo więcej, ale na razie brak jasnych odpowiedzi ze strony Ministerstwa Finansów. Obecnie najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla przedsiębiorców wydaje się być występowanie do Ministerstwa z wnioskami o interpretacje indywidualne w zakresie problematycznych sytuacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA