REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura uproszczona na paragonie - problemy

Faktura uproszczona na paragonie - problemy
Faktura uproszczona na paragonie - problemy

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 roku podatników VAT obowiązują nowe przepisy dotyczące wystawiania faktur. Zgodnie z wprowadzonymi regulacjami fakturę do paragonu można wystawić, tylko jeżeli znajduje się na nim numer NIP. Paragon wystawiony na kwotę poniżej 450 zł lub 100 euro, który posiada NIP nabywcy, stanowi fakturę uproszczoną. Eksperci z sektora fiskalnego i podatkowego zwracają uwagę na szereg nieścisłości, które pojawiają się przy interpretacji oraz stosowaniu nowych przepisów.

Co zmieniono w przepisach?

Rok 2020 to kolejne zmiany w przepisach podatkowych. Uchwalona w 2019 roku nowelizacja ustawy o VAT wprowadziła modyfikacje w artykule dotyczącym wystawiania faktur do sprzedaży zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej i potwierdzonej paragonem fiskalnym.
Od 1 stycznia 2020 r. faktura może zostać wystawiona wyłącznie, jeżeli paragon zawiera numer NIP nabywcy. Przedsiębiorca musi więc już na etapie sprzedaży określić swój status jako płatnika. W innym przypadku zostanie potraktowany jako konsument, a sprzedawca nie będzie mógł mu wystawić faktury VAT. Nowe regulacje dotyczą również umów sprzedaży zawieranych na kwotę mniejszą niż 450 zł lub 100 euro. W takim przypadku paragon oznaczony numerem NIP nabywcy staje się fakturą uproszczoną i ma taką samą moc księgową jak zwykła faktura.

REKLAMA

Autopromocja

Opnie ekspertów

Nowelizacja, która miała ułatwić życie przedsiębiorców, stała się obiektem wielu dyskusji dotyczących interpretacji jej postanowień. Największe wątpliwości pojawiają się w przypadku faktur uproszczonych na paragonie. Jeżeli płatnik, przy zakupie do 450 zł, zamiast o wystawienie faktury poprosi sprzedawcę o wpisanie numeru NIP na paragonie, otrzyma fakturę uproszczoną. Kwestia sporna dotyczy możliwości późniejszego wystawienia tradycyjnej faktury na podstawie takiego paragonu. Z wypowiedzi Ministerstwa Finansów wynika, że taka operacja nie jest możliwa. Paragon stanowiący fakturę uproszczoną stanowi wystarczający dowód zakupu, a wystawianie drugiego potwierdzenia tej samej transakcji w formie tradycyjnej faktury może narażać sprzedawcę na podwójne opodatkowanie.

Zgodnie bowiem z przepisami ustawy o VAT, każdy, kto wystawi fakturę, w której wykazana jest kwota podatku, obowiązany jest do jego zapłaty. Inne niejasności dotyczą identyfikacji numeru faktury uproszczonej na paragonie.

Nie wiadomo bowiem, który z wielu znajdujących się na nim numerów stanowi numer faktury, który należy wpisać do JPK-VAT. Z wprowadzaniem danych do tego rejestru wiążą się zresztą kolejne pytania. Czy paragon z NIP-em, stanowiący fakturę uproszczoną, należy wprowadzić do ewidencji jako oddzielny dokument (jak w przypadku faktury), czy wystarczy, aby znajdował się w zestawieniu miesięcznym paragonów fiskalnych? Marcin Marciniuk, Product Manager firmy Dotykačka, zauważa, że odliczanie wszystkich paragonów z NIP-em z raportu miesięcznego może być pracą bardzo obciążającą, jednak, jak wynika z obecnych przepisów, konieczną.

Co powinni zrobić przedsiębiorcy?

Ekspert Dotykački zaznacza, że kwestii, które należy poruszyć, jest tak naprawdę dużo więcej, ale na razie brak jasnych odpowiedzi ze strony Ministerstwa Finansów. Obecnie najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla przedsiębiorców wydaje się być występowanie do Ministerstwa z wnioskami o interpretacje indywidualne w zakresie problematycznych sytuacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA