REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura uproszczona na paragonie - problemy

Subskrybuj nas na Youtube
Faktura uproszczona na paragonie - problemy
Faktura uproszczona na paragonie - problemy

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 roku podatników VAT obowiązują nowe przepisy dotyczące wystawiania faktur. Zgodnie z wprowadzonymi regulacjami fakturę do paragonu można wystawić, tylko jeżeli znajduje się na nim numer NIP. Paragon wystawiony na kwotę poniżej 450 zł lub 100 euro, który posiada NIP nabywcy, stanowi fakturę uproszczoną. Eksperci z sektora fiskalnego i podatkowego zwracają uwagę na szereg nieścisłości, które pojawiają się przy interpretacji oraz stosowaniu nowych przepisów.

Co zmieniono w przepisach?

Rok 2020 to kolejne zmiany w przepisach podatkowych. Uchwalona w 2019 roku nowelizacja ustawy o VAT wprowadziła modyfikacje w artykule dotyczącym wystawiania faktur do sprzedaży zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej i potwierdzonej paragonem fiskalnym.
Od 1 stycznia 2020 r. faktura może zostać wystawiona wyłącznie, jeżeli paragon zawiera numer NIP nabywcy. Przedsiębiorca musi więc już na etapie sprzedaży określić swój status jako płatnika. W innym przypadku zostanie potraktowany jako konsument, a sprzedawca nie będzie mógł mu wystawić faktury VAT. Nowe regulacje dotyczą również umów sprzedaży zawieranych na kwotę mniejszą niż 450 zł lub 100 euro. W takim przypadku paragon oznaczony numerem NIP nabywcy staje się fakturą uproszczoną i ma taką samą moc księgową jak zwykła faktura.

REKLAMA

Autopromocja

Opnie ekspertów

REKLAMA

Nowelizacja, która miała ułatwić życie przedsiębiorców, stała się obiektem wielu dyskusji dotyczących interpretacji jej postanowień. Największe wątpliwości pojawiają się w przypadku faktur uproszczonych na paragonie. Jeżeli płatnik, przy zakupie do 450 zł, zamiast o wystawienie faktury poprosi sprzedawcę o wpisanie numeru NIP na paragonie, otrzyma fakturę uproszczoną. Kwestia sporna dotyczy możliwości późniejszego wystawienia tradycyjnej faktury na podstawie takiego paragonu. Z wypowiedzi Ministerstwa Finansów wynika, że taka operacja nie jest możliwa. Paragon stanowiący fakturę uproszczoną stanowi wystarczający dowód zakupu, a wystawianie drugiego potwierdzenia tej samej transakcji w formie tradycyjnej faktury może narażać sprzedawcę na podwójne opodatkowanie.

Zgodnie bowiem z przepisami ustawy o VAT, każdy, kto wystawi fakturę, w której wykazana jest kwota podatku, obowiązany jest do jego zapłaty. Inne niejasności dotyczą identyfikacji numeru faktury uproszczonej na paragonie.

Nie wiadomo bowiem, który z wielu znajdujących się na nim numerów stanowi numer faktury, który należy wpisać do JPK-VAT. Z wprowadzaniem danych do tego rejestru wiążą się zresztą kolejne pytania. Czy paragon z NIP-em, stanowiący fakturę uproszczoną, należy wprowadzić do ewidencji jako oddzielny dokument (jak w przypadku faktury), czy wystarczy, aby znajdował się w zestawieniu miesięcznym paragonów fiskalnych? Marcin Marciniuk, Product Manager firmy Dotykačka, zauważa, że odliczanie wszystkich paragonów z NIP-em z raportu miesięcznego może być pracą bardzo obciążającą, jednak, jak wynika z obecnych przepisów, konieczną.

Co powinni zrobić przedsiębiorcy?

Ekspert Dotykački zaznacza, że kwestii, które należy poruszyć, jest tak naprawdę dużo więcej, ale na razie brak jasnych odpowiedzi ze strony Ministerstwa Finansów. Obecnie najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla przedsiębiorców wydaje się być występowanie do Ministerstwa z wnioskami o interpretacje indywidualne w zakresie problematycznych sytuacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA