REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakich terminach należy wystawiać faktury VAT

Justyna Skwirowska
sprawiedliwość, prawo, wyrok
sprawiedliwość, prawo, wyrok
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ogólną zasadą wystawiania faktur VAT jest ich wystawianie w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Od tej zasady istnieje jednak wiele odstępstw przewidzianych w ustawie o VAT.

VAT 2019

REKLAMA

Autopromocja

Ogólne terminy wystawiania faktur

Jak wynika z zapisu art. 106i ustawy o VAT ogólne terminy wystawiania faktur VAT wyglądają następująco: faktury dokumentujące otrzymanie całości lub części zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi (tzw. faktury zaliczkowe) wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy. Pozostałe faktury wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę.

Należy także zaznaczyć, iż jeżeli termin wystawienia faktury wypada w sobotę lub dzień wolny od pracy wówczas obowiązek wystawienia faktury zostaje przeniesiony na dzień następujący po nich.

Kiedy terminy wystawienia faktury VAT są inne od ogólnych?

Oprócz powyższych, ogólnych wskazań dotyczących wystawiania faktur, zgodnie z art. 106i ust 2 i 3 ustawy o VAT, niektóre czynności podlegają innym terminom wystawienia faktur VAT. Są to:

1) usługi budowlane oraz budowlano-montażowe, dla których termin wystawienia faktury wynosi 30 dni od dnia wykonania usług,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) dostawy drukowanych książek, gazet, czasopism i magazynów, dla których termin wystawienia faktury wynosi 60 dni (jeżeli umowa nie przewiduje rozliczenia zwrotów wydawnictw) lub 120 dni (jeżeli umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw) od dnia wydania (pierwszego wydania) towarów,

3) czynności polegające na drukowaniu książek, gazet, czasopism i magazynów, dla których termin wystawienia faktury wynosi 90 dni od dnia wykonania czynności,

A także:

a) świadczenie usług telekomunikacyjnych;

b) świadczenie usług wymienionych w poz. 140–153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (chodzi o usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody, z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, z odpadami, usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu oraz pozostałe usługi sanitarne);

c) świadczenie usług najmu, dzierżawy, leasingu oraz usług o podobnym charakterze;

d) świadczenie usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia;

g) świadczenie usług stałej obsługi prawnej i biurowej;

Polecamy: Biuletyn VAT

e) świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego

- dla wszystkich z nich termin wystawienia faktury VAT upływa z terminem płatności.

Kiedy można wystawić fakturę przed wykonaniem dostawy lub usługi?

Podatnik może wystawić fakturę również przed dokonaniem dostawy, usługi lub otrzymaniem zaliczki. Trzeba jednak pamiętać w jakich przypadkach ustawodawca określa ustalone terminy, a w jakich nie i jakie konsekwencje niesie to dla podatnika.

W świetle art. 106i ust. 7 ustawy o VAT, faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, względnie przed otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty. W konsekwencji obecnie termin wystawiania większości faktur:

1) rozpoczyna się 30. dnia przed dokonaniem dostawy towarów, a kończy się 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania dostawy towarów – w przypadku faktur dokumentujących dostawy towarów,

2) rozpoczyna się 30. dnia przed wykonaniem usługi, a kończy się 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu wykonania usługi – w przypadku faktur dokumentujących świadczenie usług,


3) rozpoczyna się 30. dnia przed otrzymaniem całości lub części zapłaty (otrzymywanej przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi), a kończy się 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu otrzymania zapłaty – w przypadku faktur zaliczkowych.

W niektórych przypadkach ustawodawca pozwala podatnikowi samemu ustalić w jakim wcześniejszym terminie przed wykonaniem usługi, dostawy wystawi fakturę VAT. Do tych przypadków należą takie czynności jak np.:

1) świadczenie usług oraz dostawy towarów, dla których w związku z ich świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń,

2) dostawy energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,

3) świadczenie usług telekomunikacyjnych,

4) świadczenie usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (chodzi o usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody, z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, z odpadami, usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu oraz pozostałe usługi sanitarne),

5) świadczenie usług najmu, dzierżawy, leasingu oraz usług o podobnym charakterze,

6) świadczenie usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia,

7) świadczenie usług stałej obsługi prawnej i biurowej,

8) świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego.

Ważne jest aby podatnik zdawał sobie sprawę z tego, iż wystawiając tak wczesną fakturę ponosi duże ryzyko, bowiem zgodnie art. 108 ust.1 ustawy o VAT podatnicy mają obowiązek zapłacić podatek VAT wynikający z faktur niedokumentujących rzeczywistej sprzedaży, czyli takich, których należność nie została uregulowana przez nabywcę. Co więcej często podnoszone jest, iż nie można dokonać korekty takich faktur. Takie stanowisko potwierdza np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 3 kwietnia 2014 roku sygn. akt I SA/Po 1028/12: "Ustosunkowując się do powyższego zarzutu Sąd zauważa, że celem wprowadzenia przedmiotowego przepisu było uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie obrotu i co za tym idzie kwoty podatku należnego u sprzedawcy, nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy. Art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, jest częścią polskiej regulacji w zakresie podatku od towarów i usług. Wymóg określony w tym przepisie nie odbiera podatnikowi prawa do obniżenia obrotu, lecz jedynie nakłada na niego obowiązek spełnienia dodatkowego warunku formalnego."

W jakim terminie wystawiać faktury zbiorcze?

REKLAMA

W odniesieniu natomiast do zagadnienia dotyczącego terminu wystawiania faktury zbiorczej, wskazać należy, że jest to faktura dokumentująca kilka odrębnych dostaw towarów lub usług. Obecnie nie ma jednak przepisu, który wprost reguluje faktury zbiorcze. Przy czym organy podatkowe potwierdzają, możliwość wystawiania takich faktur w terminie najpóźniej do 15. dnia miesiąca po miesiącu, w którym dokonano dostaw towarów lub wykonano kilku usług na rzecz jednego kontrahenta.

Jedną z takich interpretacji, która potwierdza możliwość wystawiania faktur zbiorczych i wskazuje na termin ich wystawiania, jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 12 sierpnia 2014 r. sygn. akt IPTPP4/443-467/14-2/OS, w której czytamy, że "(...) w przypadku dostaw dokonywanych na rzecz podatników, Wnioskodawca będzie miał prawo do dokumentowania sprzedaży kilku dostaw w ramach jednego okresu rozliczeniowego, zrealizowanych w trakcie danego miesiąca na rzecz jednego nabywcy, poprzez wystawienie jednej faktury w ostatnim dniu tego miesiąca (dokumentującej sprzedaż z całego miesiąca) najpóźniej do 15. dnia miesiąca po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów."

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uszkodzenie towarów w transporcie lub niedostarczenie ich na czas. Kiedy przewoźnik może się powołać na siłę wyższą? Prawo przewozowe, Konwencja CMR, kodeks cywilny

Klęski żywiołowe takie jak powódź, śnieżyce, nawalne opady deszczu, zamknięcie granicy, strajki, zamieszki i inne tego typu nadzwyczajne zdarzenia mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?

InPost startuje z bezpośrednimi przesyłkami z Polski do maszyn Paczkomat® lub punktu PUDO w 7 europejskich krajach

Grupa InPost uruchomiła usługę dostaw międzynarodowych pomiędzy Polską a Francją, Hiszpanią, Portugalią, Włochami, Belgią, Holandią oraz Luksemburgiem (usługa cross network). Umożliwi to zarówno sklepom internetowym, jak i klientom indywidualnym szybką wysyłkę i dostawy za granicę, przy najniższej na rynku cenie. Usługa jest dostępna dla biznesowych i indywidualnych klientów InPost

To już pewne: takie będą wszystkie nowe terminy dotyczące obowiązku e-fakturowania. Jest nowa ustawa o KSeF

5 listopada Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF).  W ten sposób realizuje część reformy z Krajowego Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności - KPO. Znane są już wszystkie terminy wdrożenia fakturowania w systemie KSeF.

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Wdrażanie ustawy o sygnalistach. Ważna data dla firm: 1 stycznia 2025 r.

Ustawa o sygnalistach weszła w życie 25 września 2024 r. Na jej mocy wiele firm ma obowiązek wyznaczenia osoby, która będzie przyjmowała zgłoszenia wewnętrzne od pracowników. Stan zatrudnienia należy pierwszy raz ustalić na dzień 1 stycznia 2025 r. i również na ten dzień trzeba mieć przygotowaną procedurę zgłoszeń wewnętrznych chroniącą sygnalistów. Dotyczy to tych podmiotów, których dotyczą przepisy ustawy o ochronie sygnalistów z uwagi na zatrudnienie co najmniej 50 osób.

Czy prawo pozwala zwolnić pracownika i zastąpić go sztuczną inteligencją? Adwokat: nie ma specjalnych przepisów ale etat może być zlikwidowany, gdy firma wprowadza automatyzację

Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracowników i zastąpić ich przez sztuczną inteligencję? Jak mówi adwokat Marek Jarosiewicz, wspólnik w kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski sytuacja jest delikatna, bo sztuczna inteligencja, szczególnie w kontekście rynku pracy, wymaga jeszcze dużego doprecyzowania. – Przedsiębiorca ma prawo unowocześniać procesy w swojej firmie. Z etycznego punktu widzenia jednak powoływanie się na sztuczną inteligencję przy redukcji etatów może być wątpliwe – przyznaje mecenas Jarosiewicz. 

Koniec realnych zysków z lokat bankowych. W 2025 r. inflacja będzie spadała szybciej niż stopy procentowe?

Zanotowane we wrześniu 2024 r. przyspieszenie inflacji to zła informacja dla oszczędzających na lokatach bankowych. Osoby posiadające przeciętne lokaty w bankach znowu zaczynają realnie tracić, czyli przegrywać z inflacją. Oprocentowanie depozytów przestaje bowiem chronić siłę nabywczą zaoszczędzonych pieniędzy przed zgubnym działaniem inflacji. Dalsze przyspieszenie inflacji i spodziewane obniżki stóp procentowych to scenariusz, który działa na niekorzyść bankowych ciułaczy.

REKLAMA

Jak działa ulga na zabytki? Można odliczyć wpłaty na fundusz remontowy, ale też wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków

Ulga na zabytki to forma preferencji podatkowej dostępna dla podatników PIT, którzy rozliczają się według skali podatkowej, podatku liniowego lub ryczałtu. Aby móc z niej skorzystać, konieczne jest posiadanie statusu właściciela lub współwłaściciela zabytkowej nieruchomości. Można odliczyć wpłat na fundusz remontowy oraz wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane.

Z dużej chmury mały deszcz – system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES działa

Z dniem 31 października 2024 odłączono działający do tej pory system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES/ECS i zastąpiono go systemem AES Plus. Jest to ogólnounijny program do walidacji i weryfikacji zgłoszeń celnych w procedurze wywozu.

REKLAMA