REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieprawidłowe określenie towarów na fakturach a prawo do odliczenia VAT

Nieprawidłowe określenie towarów na fakturach a prawo do odliczenia VAT
Nieprawidłowe określenie towarów na fakturach a prawo do odliczenia VAT
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

WSA we Wrocławiu orzekł w wyroku z 11 lipca 2019 roku, że nie można pozbawić podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego tylko z tego względu, że towary będące przedmiotem transakcji nie zostały prawidłowo określone na fakturach.

Naczelnik Urzędu Skarbowego, a następnie Dyrektor Izby Skarbowej zakwestionowali prawo Podatnika do odliczenia podatku naliczonego ze względu na błędne oznaczenie towarów na fakturach. Po rozpatrzeniu skargi Podatnika Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję Dyrektora IS, ale na skutek skargi kasacyjnej Dyrektora IS, Naczelny Sąd Administracyjny uchylił zaskarżony wyrok.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Postępowanie zostało zawieszone, gdyż w analogicznej sprawie Podatnika WSA skierował pytanie do TSUE z uwagi na wątpliwości o zgodność zastosowanej wykładni przepisów z dyrektywą 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. Zastosowana wykładnia pozbawiła Podatnika prawa do odliczenia w sytuacji gdy, faktury zawierają błąd dotyczący oznaczenia towarów będących przedmiotem transakcji, a podatnik przedstawił dokumenty oraz wyjaśnienia niezbędne do ustalenia przez organ podatkowy faktycznego przedmiotu tych transakcji i potwierdzające, że zostały one rzeczywiście dokonane.

TSUE wyrokiem z dnia 13 grudnia 2018 roku C-491/18 uznał, że Podatnikowi przysługiwało prawa do odliczenia podatku w związku z wystawieniem faktury z błędnym opisem transakcji, jeżeli podatnik przed wydaniem decyzji przedstawił wyjaśnienia i dokumenty niezbędne organowi podatkowemu do ustalenia faktycznego przedmiotu tych transakcji.

W zakresie transakcji objętych odwrotnym obciążeniem WSA uznał, że zasadnym jest uwzględnienie rozstrzygnięcia TSUE w sprawie C-691/17 skierowanej w dniu 11 września 2017 r. przez sąd węgierski. TSUE w ww. wyroku stwierdził, że zasadniczo organ podatkowy ma prawo odmówić prawa do odliczenia VAT w sytuacji, gdy faktury wystawiono nieprawidłowo, przy czym usługobiorca powinien mieć możliwość skierowania swojego wniosku bezpośrednio do organu podatkowego, gdyby zwrot VAT nieprawidłowo wykazanego na fakturze podatku, okazał się nadmiernie utrudniony lub niemożliwy, w szczególności w wypadku niewypłacalności dostawcy.

REKLAMA

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców we wniosku o przystąpieniu do sprawy oraz ustnie na rozprawie podkreślił, że w pełni podziela stanowisko TSUE wyrażone w sprawie C-491/18, tak więc Podatnikowi winno przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego. W zakresie transakcji objętych odwrotnym obciążeniem Rzecznik podniósł, iż w stosunku do dostawcy prowadzone jest postępowanie podatkowe, dlatego niemożliwym jest dokonanie korekty podatku należnego przez dostawcę, co utrudnia odzyskanie przez Podatnika podatku należnego od dostawcy, tak więc przysługuje mu prawo zwrotu podatku VAT od organu podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyrokiem z 11 lipca 2019 roku WSA we Wrocławiu (sygn. akt: I SA/Wr 282/18) uchylił decyzję Dyrektora IS oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika US. WSA w pełni podzielił stanowisko TSUE w sprawie C-491/18, uznając że nie można pozbawić podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego tylko z tego względu, że towary będące przedmiotem transakcji nie zostały prawidłowo określone na fakturach. Odnośnie orzeczenia TSUE w sprawie C-691/17, uznał że zadaniem Sądu krajowego przy braku procedur, konieczne jest zapewnienie przestrzegania przez organy podatkowe zasady neutralności i efektywności, co oznacza zapewnienie podatnikowi  prawa do zwrotu zapłaconego podatku VAT.

Wyrok nie jest prawomocny.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Komentarz Dyrektora Wydziału Interwencyjno-Procesowego dr Anny Zaręby-Faracik: 
Kolejna sprawa wieloletniego sporu pomiędzy przedsiębiorcą, a organami administracji skarbowej, do której wstąpił Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców została wygrana. Wyrok co prawda nie jest prawomocny, lecz – jak się okazuje – już na obecnym etapie stwierdzić można, że praca zespołu prawników Biura Rzecznika w tego typu sprawach przynosi zamierzony skutek. Po pierwsze wskazujemy na wszelkie naruszenia przepisów jakich dopuścił się organ przedstawiając rzetelną argumentację. Po drugie pokazujemy organom administracji publicznej, że przedsiębiorcy nie są sami na placu boju i że jest Rzecznik, który ich wspiera i stoi po ich stronie. W niniejszym postępowaniu przesądzającym okazało się orzecznictwo unijne, które wykoleiło profiskalne podejście urzędników do prowadzonej sprawy. To pokazuje jak długą i trudną drogę muszą przejść niejednokrotnie przedsiębiorcy, aby udowodnić swoje racje.

Źródło: Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA