REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura wystawiona i opłacona przed wykonaniem usługi - odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Faktura wystawiona i opłacona przed wykonaniem usługi - odliczenie VAT
Faktura wystawiona i opłacona przed wykonaniem usługi - odliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymałam wystawioną w lipcu fakturę kosztową za reklamę. W opisie mam informację, że chodzi o reklamę w okresie lipiec–wrzesień. Faktura została zapłacona w lipcu. Czy VAT mogę odliczyć w lipcu czy dopiero we wrześniu?

VAT z faktury za usługi reklamy może Pani odliczyć już w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec, pod warunkiem że również w lipcu otrzymała Pani tę fakturę.

REKLAMA

Autopromocja

Odliczenie VAT naliczonego

Obecnie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny (art. 86 ust. 10 w zw. z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT).

Przesłanki powstania prawa do odliczenia VAT

Prawo do odliczenia powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym wystąpi późniejsze z dwóch zdarzeń:

1.

powstał obowiązek podatkowy z tytułu dostawy towarów, świadczenia usługi lub importu towarów

2.

podatnik korzystający z prawa do odliczenia otrzymał fakturę albo dokument celny

REKLAMA

Wyjaśnić jednocześnie należy, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług reklamy powstaje na zasadach ogólnych określonych przepisami art. 19a ust. 1 i 8 ustawy o VAT (z uwzględnieniem przepisów art. 19a ust. 2 i 3 ustawy o VAT), a więc:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty (w odniesieniu do otrzymanej kwoty) – w zakresie, w jakim zapłata zostanie otrzymana przed wykonaniem usługi reklamy (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT),

2) z chwilą wykonania usługi reklamy – w pozostałym zakresie (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT).

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Rozważmy więc następujące przypadki.

1. Faktura wystawiona, otrzymana i opłacona w tym samym miesiącu

W przedstawionej sytuacji z treści otrzymanej faktury nie wynika, kiedy usługa reklamy została wykonana. Nie ma to jednak większego znaczenia, gdyż już w lipcu faktura ta została przez Panią opłacona. W tej sytuacji, niezależnie od tego, kiedy faktycznie usługa została wykonana: w lipcu czy dopiero we wrześniu, obowiązek podatkowy z tytułu jej świadczenia powstał u sprzedawcy w lipcu. Przy założeniu, że fakturę otrzymała Pani również w lipcu – w tym właśnie miesiącu spełnione zostały oba warunki powstania prawa do odliczenia. A zatem VAT z faktury za usługi reklamy może Pani odliczyć już w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec.

2. Faktura otrzymana w kolejnym miesiącu po wystawieniu

Oczywiście byłoby inaczej, gdyby faktura została wystawiona w lipcu, lecz dotarła do Pani w sierpniu. Wówczas prawo do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury powstałoby dopiero w sierpniu (ze względu na brzmienie art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT). VAT mogłaby Pani odliczyć dopiero w deklaracji VAT-7 za sierpień.


3. Faktura opłacona w kolejnym miesiącu po otrzymaniu

REKLAMA

Jeszcze inaczej miałaby się rzecz, gdyby faktura dotarła do Pani w lipcu, lecz została opłacona dopiero w sierpniu. Wówczas konieczne byłoby ustalenie, kiedy faktycznie została/zostanie wykonana usługa reklamy. Ustalenie, że została wykonana w lipcu, pozwoliłoby na odliczenie podatku naliczonego już w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec. Natomiast ustalenie, że zostanie ona wykonana dopiero we wrześniu (gdyż usługa reklamy ma charakter ciągły i w istocie jest wykonywana przez cały okres od lipca do września), oznaczałoby, że podatek z tej faktury może zostać odliczony dopiero w ramach deklaracji VAT-7 za sierpień. W związku bowiem z opłaceniem faktury w sierpniu powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy, a w konsekwencji spełniony został drugi warunek powstania prawa do odliczenia.

Podatnik zamówił usługę reklamy w Internecie w okresie od lipca do września. Fakturę dokumentującą tę usługę otrzymał w lipcu i opłacił na początku sierpnia. W tej sytuacji podatek z otrzymanej faktury podatnik może odliczyć w ramach deklaracji VAT-7 za sierpień. Świadczenie usługi reklamy rozpoczęło się co prawda w lipcu, ale zakończy się dopiero we wrześniu, czyli dopiero we wrześniu usługa będzie wykonana. Oznacza to, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tej usługi powstał u sprzedawcy w sierpniu (w związku z opłaceniem faktury), a w konsekwencji podatek naliczony z faktury podatnik może odliczyć dopiero w ramach deklaracji VAT-7 za sierpień (w tym bowiem miesiącu spełniony został drugi warunek powstania prawa do odliczenia).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 i 8 oraz art. 86 ust. 10 w zw. z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Tomasz Krywan, prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA