REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura wystawiona i opłacona przed wykonaniem usługi - odliczenie VAT

Faktura wystawiona i opłacona przed wykonaniem usługi - odliczenie VAT
Faktura wystawiona i opłacona przed wykonaniem usługi - odliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymałam wystawioną w lipcu fakturę kosztową za reklamę. W opisie mam informację, że chodzi o reklamę w okresie lipiec–wrzesień. Faktura została zapłacona w lipcu. Czy VAT mogę odliczyć w lipcu czy dopiero we wrześniu?

VAT z faktury za usługi reklamy może Pani odliczyć już w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec, pod warunkiem że również w lipcu otrzymała Pani tę fakturę.

REKLAMA

REKLAMA

Odliczenie VAT naliczonego

Obecnie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny (art. 86 ust. 10 w zw. z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT).

Przesłanki powstania prawa do odliczenia VAT

REKLAMA

Prawo do odliczenia powstaje, co do zasady, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym wystąpi późniejsze z dwóch zdarzeń:

1.

powstał obowiązek podatkowy z tytułu dostawy towarów, świadczenia usługi lub importu towarów

2.

podatnik korzystający z prawa do odliczenia otrzymał fakturę albo dokument celny

Wyjaśnić jednocześnie należy, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług reklamy powstaje na zasadach ogólnych określonych przepisami art. 19a ust. 1 i 8 ustawy o VAT (z uwzględnieniem przepisów art. 19a ust. 2 i 3 ustawy o VAT), a więc:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty (w odniesieniu do otrzymanej kwoty) – w zakresie, w jakim zapłata zostanie otrzymana przed wykonaniem usługi reklamy (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT),

2) z chwilą wykonania usługi reklamy – w pozostałym zakresie (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT).

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Rozważmy więc następujące przypadki.

1. Faktura wystawiona, otrzymana i opłacona w tym samym miesiącu

W przedstawionej sytuacji z treści otrzymanej faktury nie wynika, kiedy usługa reklamy została wykonana. Nie ma to jednak większego znaczenia, gdyż już w lipcu faktura ta została przez Panią opłacona. W tej sytuacji, niezależnie od tego, kiedy faktycznie usługa została wykonana: w lipcu czy dopiero we wrześniu, obowiązek podatkowy z tytułu jej świadczenia powstał u sprzedawcy w lipcu. Przy założeniu, że fakturę otrzymała Pani również w lipcu – w tym właśnie miesiącu spełnione zostały oba warunki powstania prawa do odliczenia. A zatem VAT z faktury za usługi reklamy może Pani odliczyć już w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec.

2. Faktura otrzymana w kolejnym miesiącu po wystawieniu

Oczywiście byłoby inaczej, gdyby faktura została wystawiona w lipcu, lecz dotarła do Pani w sierpniu. Wówczas prawo do odliczenia podatku naliczonego z tej faktury powstałoby dopiero w sierpniu (ze względu na brzmienie art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT). VAT mogłaby Pani odliczyć dopiero w deklaracji VAT-7 za sierpień.


3. Faktura opłacona w kolejnym miesiącu po otrzymaniu

Jeszcze inaczej miałaby się rzecz, gdyby faktura dotarła do Pani w lipcu, lecz została opłacona dopiero w sierpniu. Wówczas konieczne byłoby ustalenie, kiedy faktycznie została/zostanie wykonana usługa reklamy. Ustalenie, że została wykonana w lipcu, pozwoliłoby na odliczenie podatku naliczonego już w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec. Natomiast ustalenie, że zostanie ona wykonana dopiero we wrześniu (gdyż usługa reklamy ma charakter ciągły i w istocie jest wykonywana przez cały okres od lipca do września), oznaczałoby, że podatek z tej faktury może zostać odliczony dopiero w ramach deklaracji VAT-7 za sierpień. W związku bowiem z opłaceniem faktury w sierpniu powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy, a w konsekwencji spełniony został drugi warunek powstania prawa do odliczenia.

Podatnik zamówił usługę reklamy w Internecie w okresie od lipca do września. Fakturę dokumentującą tę usługę otrzymał w lipcu i opłacił na początku sierpnia. W tej sytuacji podatek z otrzymanej faktury podatnik może odliczyć w ramach deklaracji VAT-7 za sierpień. Świadczenie usługi reklamy rozpoczęło się co prawda w lipcu, ale zakończy się dopiero we wrześniu, czyli dopiero we wrześniu usługa będzie wykonana. Oznacza to, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tej usługi powstał u sprzedawcy w sierpniu (w związku z opłaceniem faktury), a w konsekwencji podatek naliczony z faktury podatnik może odliczyć dopiero w ramach deklaracji VAT-7 za sierpień (w tym bowiem miesiącu spełniony został drugi warunek powstania prawa do odliczenia).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 i 8 oraz art. 86 ust. 10 w zw. z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Tomasz Krywan, prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA