REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TSUE wypowiedział się w sprawie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
BG TAX & LEGAL
Spółka BG TAX & LEGAL od 2015 r. świadczy usługi profesjonalnego doradztwa podatkowego na rzecz średnich i dużych przedsiębiorstw, specjalizując się w bieżącym doradztwie podatkowym, jak i transakcyjnym.
TSUE wypowiedział się w sprawie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej /Fot. fotolia
TSUE wypowiedział się w sprawie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej /Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W najnowszym wyroku z dnia 7 maja 2020 r. TSUE po raz kolejny wypowiedział się w zakresie ustalania miejsca świadczenia usług na rzecz podatnika VAT, a dokładnie na temat posiadania stałego miejsca siedziby działalności gospodarczej. Tym razem orzeczenie zapadło na kanwie polskiej sprawy skierowanej jako pytanie prejudycjalne przez sąd administracyjny.

W orzeczeniu tym o sygn. C547/18 Dong Yang Electronics Sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej we Wrocławiu, Trybunał orzekł następująco: "...że usługodawca nie może wywieść istnienia na terytorium państwa członkowskiego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej spółki z siedzibą w państwie trzecim z samego faktu, że spółka ta posiada w tym państwie członkowskim spółkę zależną, oraz że usługodawca ten nie jest zobowiązany do badania, w celu dokonania takiej oceny, stosunków umownych łączących te dwa podmioty."

REKLAMA

REKLAMA

Analizowany wyrok zapadł w następujących realiach stanu faktycznego. Spółka Dong Yang z siedzibą w Polsce świadczyła na rzecz LG Display Co. Ltd. z siedzibą w Republice Korei (dalej: „LG Korea”) usługi polegające na montażu płytek PCB z materiałów stanowiących własność LG Korea. Przedmiotowe materiały były wydawane Dong Yang przez LG Display Polska sp. z o.o. (dalej: „LG Polska”), spółkę zależną LG Korea. Dong Yang dostarczał gotowe płytki PCB z powrotem do polskiej spółki zależnej. Spółka Dong Yang wystawiała LG Korea faktury za usługi montażu PCB, traktując te usługi jako niepodlegające opodatkowaniu VAT na terytorium Polski. Na tle opisanego stanu faktycznego pomiędzy polską spółką Dong Yang a organem podatkowym wywiązał się spór co do kwestii, czy ww. usługi montażu wykonane zostały na rzecz podmiotu zlecającego tj. LG Korea z siedzibą poza Unią Europejską, czy też na rzecz jej stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

Sprawa trafiła aż przed Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu gdzie postanowieniem z 2 marca 2018 r. sygn. I SA/Wr 286/18 zwrócił się do TSUE z następującymi pytaniami prejudycjalnymi:

- Czy z samego faktu posiadania przez spółkę mającą siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej spółki zależnej na terytorium Polski można wywieść istnienie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce w rozumieniu art. 44 [dyrektywy VAT] i art. 11 ust. 1 [rozporządzenia wykonawczego nr 282/2011]?

REKLAMA

- Czy w sytuacji, gdy odpowiedź na powyższe pytanie jest przecząca, podmiot trzeci zobowiązany jest do analizy stosunków umownych pomiędzy spółką z siedzibą poza terytorium Unii Europejskiej a spółką zależną w celu ustalenia, czy istnieje stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce przez tę pierwszą spółkę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

TSUE w niniejszej sprawie stwierdził,  że co do zasady posiadanie przez spółkę zagraniczną spółki zależnej na terytorium Polski nie oznacza od razu istnienia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce a po drugie TSUE wskazał (w ślad za Rzecznikiem Generalnym) o braku podstaw do zobowiązania usługodawcy, do badania przez niego stosunków umownych łączących spółkę zagraniczną z jej spółką powiązaną posiadającą siedzibę na terytorium kraju. Ponadto, TSUE niejako przypomniał, że badając istnienie siedziby stałego miejsca prowadzenia działalności należy opierać się o relację łączącą usługodawcę z usługobiorcą (spółkę/podmiot zagraniczny), a nie pomiędzy usługobiorcą (spółką zagraniczną), a jego spółką powiązaną.

Niestety TSUE w swoim orzeczeniu nie poszedł dalej i nie podjął się ostatecznego rozstrzygnięcia co do definicji stałego miejsca prowadzenia działalności - kończąc tym samym spory z organami skarbowymi i dając podatnikom precyzyjne argumenty  w podobnych sprawach. W orzeczeniu tym TSUE bowiem nie wyłączył sytuacji, w której spółka zależna stanowić będzie stałe miejsce prowadzenia działalności dla spółki zagranicznej w państwach członkowskich (może to być nawet Polska), nakazując w tym zakresie  każdorazową analizę wszystkich przesłanek istnienia stałego miejsca o jakich mowa w Rozporządzeniu 282/2011.

Ponadto, TSUE nie odniósł się, w jaki sposób należy rozumieć przesłanki istnienia stałego miejsca spółki zagranicznej, co mogłoby dać dodatkowe wskazówki podatnikom analizującym tego typu problematykę. W tej części opinia Rzecznika wydaje się prezentować znacznie szerszą analizę przesłanek istnienia stałego miejsca - nie posiada ona jednak mocy wiążącej. Istnieje jednak ryzyko, że jeśli opinia Rzecznika różni się od stanowiska TSUE w tej sprawie, to może to spowodować jako bardzo realne, że powoływanie się na poglądy tam zawarte może nie uzyskać akceptacji przez sądy administracyjne w trakcie sporu z organem skarbowym.

Powyższy wyrok, choć na pierwszy rzut oka wydaje się być kamieniem milowym w sporach z organami skarbowymi w kwestii stałego miejsca prowadzenia działalności - niestety okazał się dość sporym rozczarowaniem. Wyrok ws. Dong Yang nie zmienia zasadniczo dotychczasowej linii orzeczniczej. Powyższe orzeczenie może stanowić dodatkowy argument w sporze z organami podatkowymi - aczkolwiek powiedzieć trzeba, że znacznie więcej spodziewano się wcześniej po tym orzeczeniu, zwłaszcza po wydaniu opinii Rzecznika. Być może rozstrzygnięcie austriackiej sprawy o sygn. C-931/19 w zakresie określenie stałego miejsca prowadzenia działalności przyniesie podatnikom dodatkowe wskazówki i da dodatkowe argumenty w sporach z organami.

Łukasz Jankowski, doradca podatkowy i Wojciech Gandurski, radca prawny

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA