REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stałe miejsce prowadzenia działalności dla celów VAT - zaplecze personalne i techniczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Stałe miejsce prowadzenia działalności dla celów VAT - zaplecze personalne i techniczne
Stałe miejsce prowadzenia działalności dla celów VAT - zaplecze personalne i techniczne

REKLAMA

REKLAMA

Wykorzystanie posiadanej w Polsce infrastruktury technicznej oraz personelu do wykonywania prowadzonej działalności gospodarczej w sposób zorganizowany oraz ciągły, kwalifikuje aktywność spółki niemieckiej na terytorium kraju jako stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce w rozumieniu przepisów art. 28b ust. 2 ustawy o VAT.

Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z 5 marca 2020 r. (sygn. I SA/Sz 915/19).

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki, która zawarła z niemiecką spółką B. umowę składu regulującą transakcje magazynowania towarów przez spółkę. Zawarcie umowy związane było z profilem działalności obu podmiotów. Spółka prowadzi m.in. działalność w zakresie magazynowania i przechowywania towarów, a spółka B. zajmuje się sprzedażą części zamiennych do samochodów osobowych i motocykli w formule e-commerce. W celu wykonania umowy spółka zobowiązała się zabezpieczyć na rzecz spółki niemieckiej powierzchnię magazynową w pomieszczeniach przystosowanych do przechowywania określonych w umowie towarów w sposób odpowiedni do ich właściwości. W związku ze współpracą nawiązaną ze spółką B., spółka zamierza dokonać znacznych nakładów inwestycyjnych w powierzchnie magazynowe w celu zapewnienia jak najlepszej obsługi. Spółka niemiecka nie zatrudnia w Polsce pracowników, a wszelkie kluczowe decyzje odnośnie do działalności w Polsce są podejmowane w siedzibie spółki B. w Niemczech. W szczególności centrala spółki B. zastrzega sobie wyłączne prawo do opracowywania, zawierania i akceptowania zamówień, cen, umów, warunków dostawy i fakturowania klientów. Ponadto spółka B. posiada 90% udziałów polskiej spółki, a prezes zarządu spółki jest jednocześnie pracownikiem spółki niemieckiej.

Na tym tle spółka zapytała organ podatkowy:

  • czy w związku z zawarciem opisanej w stanie faktycznym umowy, powstanie dla spółki niemieckiej na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej dla celów stosowania art. 28b ust. 2 ustawy o VAT

Zdaniem spółki należy wziąć pod uwagę definicję pojęcia „stałego miejsca prowadzenia działalności” zawartą w rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011, które ustanawia środki wykonawcze do Dyrektywy 112, a także zastosować wskazówki zawarte w orzecznictwie TSUE. Spółka stanęła na stanowisku, że jej niemiecki kontrahent nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, argumentując, że spółka B. nie ma w Polsce odpowiedniej struktury w zakresie zaplecza personalnego i technicznego oraz nie posiada w Polsce jakiejkolwiek struktury organizacyjnej, która mogłaby brać udział w podejmowaniu decyzji zarządczych, czy w procesie zawierania umów.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe i stwierdził, że w niniejszej sprawie są spełnione kryteria prowadzenia minimalnego rozmiaru działalności charakteryzującej się określonym poziomem stałości, w której obecne są konieczne zasoby ludzkie i techniczne. Tym samym wykorzystanie posiadanej w Polsce infrastruktury technicznej oraz personelu do wykonywania prowadzonej działalności gospodarczej w sposób zorganizowany oraz ciągły, kwalifikuje aktywność spółki B. na terytorium kraju jako stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce w rozumieniu przepisów art. 28b ust. 2 ustawy o VAT. 

WSA w Szczecinie także nie zgodził się z argumentacją zaprezentowaną przez spółkę i oddalił skargę.

Sąd wskazał w uzasadnieniu, że z przepisu art. 28b ust. 1 i 2 ustawy o VAT wynika, że miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym usługobiorca ma swoją siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem, że reguła ta nie ma zastosowania, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Pojęcie „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej” zostało zdefiniowane w art. 11 ust. 1 rozporządzenia nr 282/2011. Sąd uznał, że w analizowanej sprawie stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli chodzi o spółkę niemiecką jest teren Polski, ponieważ spółka niemiecka miała odpowiednie zaplecze personalne i techniczne i wykorzystywała je z zamiarem stałego i ciągłego prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski.
W zakresie zaplecza personalnego istotne jest istnienie powiązania personalnego między spółką polską i niemiecką, ponieważ prezesem zarządu spółki polskiej jest jednocześnie dyrektor do spraw zakupów w spółce niemieckiej. To powiązanie osobowe wskazuje na to, że spółka niemiecka posiada faktyczne władztwo nad pracownikami zatrudnionymi w spółce polskiej.
Jeżeli chodzi o zaplecze techniczne to jest ono zorganizowane przy udziale materialnych składników majątku spółki niemieckiej. Także umowa najmu pomieszczeń magazynowych została zawarta na czas nieokreślony z możliwością wypowiedzenia. Te wszystkie okoliczności wskazują, że niewątpliwie spółka niemiecka ma zamiar prowadzenia stałej, zorganizowanej działalności na terenie Polski i posiada ku temu odpowiednie zaplecze. 

Wybór przepisów

Ustawa o podatku od towarów i usług

Art. 28b ust. 2

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Jakub Czekała

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA