REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup samochodu za granicą (w innym kraju UE) - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Zakup samochodu za granicą (w innym kraju UE) - rozliczenie VAT
Zakup samochodu za granicą (w innym kraju UE) - rozliczenie VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymałam od klienta mojego biura rachunkowego (podatnika VAT) fakturę, którą dostał on od sprzedawcy z tytułu zakupu używanego auta ciężarowego z UE. Czy do tej faktury sporządzam VAT-26 i VAT-23? Czy tylko ujmuje VAT-UE jako wewnątrzwspólnotowe nabycie? Czy podatnik wcześniej płaci VAT od tego zakupu?

Jeśli kupiony pojazd będzie środkiem trwałym (rejestrowanym w kraju), to należy złożyć VAT-23. Obowiązek złożenia VAT-26 zależy od rodzaju samochodu. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Zakup towaru, w tym pojazdów samochodowych w innym kraju UE, zobowiązuje nabywcę do rozliczenia VAT od WNT, gdy są spełnione następujące warunki:

  • nabywca jest podatnikiem VAT lub podatnikiem podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają mu służyć do działalności gospodarczej, lub jest osobą prawną niebędącą podatnikiem;

Jeśli nabywca korzysta ze zwolnienia z VAT, nie musi opodatkowywać WNT, gdy całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego oraz poprzedniego roku kwoty 50 000 zł.

  • dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem VAT lub podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  • transakcja nie została objęta procedurą marży.

W sytuacji gdy zostaną spełnione wymienione warunki, transakcję uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Wyjątkiem są nowe środki transportu, w przypadku zakupu których zawsze trzeba rozliczyć VAT od WNT, niezależnie od statusu sprzedawcy i nabywcy.

W omawianym przypadku zakładamy, że warunki zostały spełnione i należy rozliczyć WNT.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Rozliczenie VAT należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu

Jeżeli istnieje obowiązek rozliczenia VAT od WNT, podatnik wykazuje go po stronie podatku należnego oraz naliczonego, gdy przysługuje mu prawo do odliczenia VAT. Składa również informację podsumowującą, jeśli jest podatnikiem VAT UE.

Jednak w przypadku gdy przedmiotem nabycia jest środek transportu, obowiązków może być więcej. Wynikają one m.in. z art. 103 ust. 3 w zw. z art. 99 ust. 10 ustawy o VAT. Na podstawie tych regulacji podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. Obowiązek ten dotyczy jednak  nabycia:

  • nowych środków transportu lub
  • innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany w deklaracjach VAT,

jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, ale jest użytkowany na terytorium kraju.

W takiej sytuacji podatnicy muszą złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego VAT-23. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

Podsumowując, w przypadku nabycia samochodu ciężarowego, który będzie rejestrowany przez podatnika, powinno się złożyć informację VAT-23 i zapłacić wcześniej VAT.

Przypomnijmy, że obowiązek podatkowy, gdy nie jest to nowy środek transportu, powstaje w dniu wystawienia faktury, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy.

Przykład
Spółka kupiła w Niemczech 9 marca 2020 r. samochód ciężarowy. W tym samym dniu sprzedawca wystawił fakturę VAT. Spółka zarejestruje samochód. W tym przypadku jest zobowiązana zapłacić VAT do 23 marca 2020 r. Musi również złożyć VAT-23.

Wcześniejsza zapłata VAT od WNT nie zwalnia podatnika z rozliczenia tego nabycia w deklaracji. Nie oznacza to, że podatnik będzie płacił dwa razy VAT. Zapłacony wcześniej VAT obniży kwotę podatku należnego wynikającego z deklaracji. W deklaracji VAT-7/VAT-7K zapłacony VAT wykazuje się w poz. 38. W nowym JPK_VAT będzie to poz. K_38.

Rozliczenie VAT naliczonego od WNT

REKLAMA

Zasadniczo VAT należny od WNT stanowi VAT naliczony. Jednak należy pamiętać o wszystkich ograniczeniach, które dotyczą zakupów krajowych. Mają one zastosowanie również do WNT. Dlatego w przypadku gdy przedmiotem nabycia jest samochód, należy ustalić, czy spółki nie obowiązują ograniczenia wynikające z art. 86a ustawy o VAT. Należy pamiętać, że nie dotyczą one zakupu pojazdu o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Według ustawy o VAT taki pojazd nie jest uznawany za pojazd samochodowy, którego dotyczą ograniczenia w odliczeniu VAT. Podatnik ma prawo do odliczenia pełnego VAT od tego zakupu. Nie musi składać deklaracji VAT-26.

W przypadku pojazdów samochodowych w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony prawo do odliczenia 100% VAT zależy od rodzaju środka transportu lub jego przeznaczenia. W pytaniu jest mowa o samochodzie ciężarowym, ale nie są podane szczegóły. Dlatego gdy przedmiotem zakupu był jeden z samochodów wymienionych w tabeli, nie trzeba składać VAT-26. Może natomiast wystąpić obowiązek przeprowadzenia dodatkowych badań technicznych.

Tabela. Pojazdy, w przypadku których nie trzeba składać VAT-26, aby odliczać 100% VAT

Lp.

Rodzaj pojazdu

Czy trzeba przeprowadzić dodatkowe badanie techniczne

1.

Pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van

Tak

2.

Pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków

Tak

3.

Pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu

Tak

4.

Pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:

a) agregat elektryczny/spawalniczy,

b) do prac wiertniczych,

c) koparka, koparkospycharka,

d) ładowarka,

e) podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,

f) żuraw samochodowy

- jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym

Nie

5.

Pojazdy samochodowe będące pojazdami specjalnymi o przeznaczeniu:

1) pogrzebowy,

2) bankowóz - wyłącznie typu A i B

- jeżeli mają jeden rząd siedzeń albo ich dopuszczalna masa całkowita jest większa niż 3 tony

Nie

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych wymienionych w poz. 1-3 tabeli stwierdza się na podstawie:

  • dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz
  • dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Dla pojazdów o zastosowaniu specjalnym ustalamy, czy warunki są spełnione na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Jeśli przedmiotem nabycia nie był żaden z wymienionych pojazdów, to aby odliczyć 100% podatku, należy użytkować go wyłącznie do celów służbowych.

Dlatego spółka, aby odliczyć 100% VAT od wydatków związanych z kupnem i użytkowaniem samochodu, musi:

  1. zgłosić pojazd do urzędu skarbowego na druku VAT-26, tj. informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej,
  2. prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu, tzw. kilometrówkę, do VAT,
  3. wprowadzić w firmie wewnętrzny regulamin użytkowania pojazdu, który wyklucza możliwość używania pojazdu do celów prywatnych.

Podsumowując, sposób postępowania zależy od rodzaju zakupionego pojazdu. Gdy będzie to pojazd o masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub mniejszej, ale o zastosowaniu specjalnym (zob. tabelę), to nie będzie potrzeby składania VAT-26 i prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów.

Podstawa prawna

Tomasz Burchard, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA