REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup samochodu za granicą (w innym kraju UE) - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Zakup samochodu za granicą (w innym kraju UE) - rozliczenie VAT
Zakup samochodu za granicą (w innym kraju UE) - rozliczenie VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymałam od klienta mojego biura rachunkowego (podatnika VAT) fakturę, którą dostał on od sprzedawcy z tytułu zakupu używanego auta ciężarowego z UE. Czy do tej faktury sporządzam VAT-26 i VAT-23? Czy tylko ujmuje VAT-UE jako wewnątrzwspólnotowe nabycie? Czy podatnik wcześniej płaci VAT od tego zakupu?

Jeśli kupiony pojazd będzie środkiem trwałym (rejestrowanym w kraju), to należy złożyć VAT-23. Obowiązek złożenia VAT-26 zależy od rodzaju samochodu. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Zakup towaru, w tym pojazdów samochodowych w innym kraju UE, zobowiązuje nabywcę do rozliczenia VAT od WNT, gdy są spełnione następujące warunki:

  • nabywca jest podatnikiem VAT lub podatnikiem podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają mu służyć do działalności gospodarczej, lub jest osobą prawną niebędącą podatnikiem;

Jeśli nabywca korzysta ze zwolnienia z VAT, nie musi opodatkowywać WNT, gdy całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego oraz poprzedniego roku kwoty 50 000 zł.

  • dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem VAT lub podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  • transakcja nie została objęta procedurą marży.

W sytuacji gdy zostaną spełnione wymienione warunki, transakcję uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Wyjątkiem są nowe środki transportu, w przypadku zakupu których zawsze trzeba rozliczyć VAT od WNT, niezależnie od statusu sprzedawcy i nabywcy.

W omawianym przypadku zakładamy, że warunki zostały spełnione i należy rozliczyć WNT.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Rozliczenie VAT należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu

Jeżeli istnieje obowiązek rozliczenia VAT od WNT, podatnik wykazuje go po stronie podatku należnego oraz naliczonego, gdy przysługuje mu prawo do odliczenia VAT. Składa również informację podsumowującą, jeśli jest podatnikiem VAT UE.

Jednak w przypadku gdy przedmiotem nabycia jest środek transportu, obowiązków może być więcej. Wynikają one m.in. z art. 103 ust. 3 w zw. z art. 99 ust. 10 ustawy o VAT. Na podstawie tych regulacji podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. Obowiązek ten dotyczy jednak  nabycia:

  • nowych środków transportu lub
  • innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany w deklaracjach VAT,

jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, ale jest użytkowany na terytorium kraju.

W takiej sytuacji podatnicy muszą złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego VAT-23. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

Podsumowując, w przypadku nabycia samochodu ciężarowego, który będzie rejestrowany przez podatnika, powinno się złożyć informację VAT-23 i zapłacić wcześniej VAT.

Przypomnijmy, że obowiązek podatkowy, gdy nie jest to nowy środek transportu, powstaje w dniu wystawienia faktury, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy.

Przykład
Spółka kupiła w Niemczech 9 marca 2020 r. samochód ciężarowy. W tym samym dniu sprzedawca wystawił fakturę VAT. Spółka zarejestruje samochód. W tym przypadku jest zobowiązana zapłacić VAT do 23 marca 2020 r. Musi również złożyć VAT-23.

Wcześniejsza zapłata VAT od WNT nie zwalnia podatnika z rozliczenia tego nabycia w deklaracji. Nie oznacza to, że podatnik będzie płacił dwa razy VAT. Zapłacony wcześniej VAT obniży kwotę podatku należnego wynikającego z deklaracji. W deklaracji VAT-7/VAT-7K zapłacony VAT wykazuje się w poz. 38. W nowym JPK_VAT będzie to poz. K_38.

Rozliczenie VAT naliczonego od WNT

Zasadniczo VAT należny od WNT stanowi VAT naliczony. Jednak należy pamiętać o wszystkich ograniczeniach, które dotyczą zakupów krajowych. Mają one zastosowanie również do WNT. Dlatego w przypadku gdy przedmiotem nabycia jest samochód, należy ustalić, czy spółki nie obowiązują ograniczenia wynikające z art. 86a ustawy o VAT. Należy pamiętać, że nie dotyczą one zakupu pojazdu o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Według ustawy o VAT taki pojazd nie jest uznawany za pojazd samochodowy, którego dotyczą ograniczenia w odliczeniu VAT. Podatnik ma prawo do odliczenia pełnego VAT od tego zakupu. Nie musi składać deklaracji VAT-26.

W przypadku pojazdów samochodowych w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony prawo do odliczenia 100% VAT zależy od rodzaju środka transportu lub jego przeznaczenia. W pytaniu jest mowa o samochodzie ciężarowym, ale nie są podane szczegóły. Dlatego gdy przedmiotem zakupu był jeden z samochodów wymienionych w tabeli, nie trzeba składać VAT-26. Może natomiast wystąpić obowiązek przeprowadzenia dodatkowych badań technicznych.

Tabela. Pojazdy, w przypadku których nie trzeba składać VAT-26, aby odliczać 100% VAT

Lp.

Rodzaj pojazdu

Czy trzeba przeprowadzić dodatkowe badanie techniczne

1.

Pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van

Tak

2.

Pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków

Tak

3.

Pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu

Tak

4.

Pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:

a) agregat elektryczny/spawalniczy,

b) do prac wiertniczych,

c) koparka, koparkospycharka,

d) ładowarka,

e) podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,

f) żuraw samochodowy

- jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym

Nie

5.

Pojazdy samochodowe będące pojazdami specjalnymi o przeznaczeniu:

1) pogrzebowy,

2) bankowóz - wyłącznie typu A i B

- jeżeli mają jeden rząd siedzeń albo ich dopuszczalna masa całkowita jest większa niż 3 tony

Nie

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych wymienionych w poz. 1-3 tabeli stwierdza się na podstawie:

  • dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz
  • dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Dla pojazdów o zastosowaniu specjalnym ustalamy, czy warunki są spełnione na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Jeśli przedmiotem nabycia nie był żaden z wymienionych pojazdów, to aby odliczyć 100% podatku, należy użytkować go wyłącznie do celów służbowych.

Dlatego spółka, aby odliczyć 100% VAT od wydatków związanych z kupnem i użytkowaniem samochodu, musi:

  1. zgłosić pojazd do urzędu skarbowego na druku VAT-26, tj. informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej,
  2. prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu, tzw. kilometrówkę, do VAT,
  3. wprowadzić w firmie wewnętrzny regulamin użytkowania pojazdu, który wyklucza możliwość używania pojazdu do celów prywatnych.

Podsumowując, sposób postępowania zależy od rodzaju zakupionego pojazdu. Gdy będzie to pojazd o masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub mniejszej, ale o zastosowaniu specjalnym (zob. tabelę), to nie będzie potrzeby składania VAT-26 i prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów.

Podstawa prawna

Tomasz Burchard, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA