REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmowy piknik - rozliczenie VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Firmowy piknik - rozliczenie VAT
Firmowy piknik - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Dobra atmosfera w pracy często stanowi element sukcesu, w związku z czym przedsiębiorcy organizują różnego typu imprezy integracyjne. Jedną z form takiego wydarzenia są pikniki i festyny, w których udział biorą nie tylko pracownicy, ale również ich bliscy.

Przykład
Spółka XYZ sp. z o.o. jest firmą handlowo-usługową i bardzo ceni rodzinne wartości. Dbając o dobro firmy i jej pracowników, Spółka w każdą rocznicę działalności (przypadającą w okresie letnim) organizuje piknik dla pracowników i ich rodzin. Podczas imprezy przewidziane są gry i zabawy dla najmłodszych, konkurencje sportowe dla dorosłych oraz wspólne biesiadowanie przy ognisku. Spółka chce w ten sposób wpłynąć na poprawę atmosfery i komunikacji wewnętrznej, motywację pracowników do efektywniejszej pracy, a także umocnić relację na linii pracownik-Spółka poprzez pielęgnowanie wartości ważnych dla obu stron.

REKLAMA

Autopromocja

Udział pracowników w pikniku

Zasadniczo w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Należy zauważyć, że związek ten może być bezpośredni (np. nabycie towarów w celu odsprzedaży) lub, jak w tym wypadku, pośredni (związany z ogólną działalnością Spółki). W świetle przytoczonego art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), najważniejszy przy tego typu wydarzeniach jest cel przedsięwzięcia, który powinien służyć działalności opodatkowanej.

Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej 23.01.2018 r. interpretacji indywidualnej, znak: 0111-KDIB3-1.4012.778.2017.1.ICz: „Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie kompleksowej usługi organizacji Imprezy integracyjnej dla pracowników i podwykonawców, w takim zakresie w jakim dotyczy ona opodatkowanej działalności Wnioskodawcy.”

Ustawa o VAT w art. 88 zawiera katalog przesłanek negatywnych, które należy uwzględnić odliczając podatek naliczony. Odliczeniu nie będzie podlegał podatek m.in. od usług gastronomicznych, przy czym wyłączenie to nie obejmuje usług cateringowych.

REKLAMA

W odniesieniu do przytoczonych regulacji należy zatem rozważyć, czy nabywając towary i usługi w celu organizacji pikniku, świadczenia te są związane z działalnością opodatkowaną Spółki. Zgodnie z przyjętą linią orzeczniczą, można uznać, że wydatki poniesione na integrację i motywację pracowników mają wpływ na działalność opodatkowaną podatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 23.10.2015 r., sygn. akt I FSK 1104/14: wskazał, że „(…) obecność rodzin pracowników i byłych pracowników może zwiększyć stopień identyfikacji pracowników z zakładem i podnieść wydajność ich pracy. W tym względzie stanowisko Ministra Finansów, zgodnie z którym wydatki poniesione na rzecz wspomnianych osób nie miały ani bezpośredniego, ani pośredniego związku ze sprzedażą opodatkowaną, a co za tym idzie nie został spełniony jeden z warunków, o których jest mowa w art. 86 ust. 1 u.p.t.u., należy ocenić jako zbyt daleko idące”.

W świetle powyższego warto również zauważyć, że usługa organizacji pikniku dla pracowników nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem należnym z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie uznaje się świadczenie na cele osobiste podatnika lub jego pracowników oraz inne nieodpłatne świadczenie usług do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika. Istnienie związku pomiędzy działalnością opodatkowaną Spółki wyklucza świadczenie na cele osobiste pracowników.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Biuletyn VAT

Udział członków rodzin w pikniku

Poza pracownikami w pikniku będą brały udział osoby niezwiązane z firmą (członkowie rodzin). Obniżenie podatku należnego o podatek naliczony od części wydatków dotyczących udziału tychże osób będzie możliwe, o ile Spółka rozliczy podatek należny z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług.

W podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 14.05.2018 r., znak: 0111-KDIB3-1.4012.65.2018.2.WN: „W świetle powyższych okoliczności, skoro wydatki poniesione z tytułu nabycia towarów i usług związanych z organizacją imprez integracyjnych, a także zakup kompleksowej usługi organizacji imprezy integracyjnej w części dotyczącej rodzin pracowników będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz jak już wskazano Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku VAT wykazanych na fakturach na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, o ile nie są one czynnościami wymienionymi w art. 88 ustawy o VAT.”

Nie można twierdzić, że oddziaływanie rodzin na pracowników skutecznie wpływa na ich pracę i działalność opodatkowaną Spółki. Osoby te nie są w żaden sposób związane ze Spółką, a ich udział w imprezie będzie stanowił dla nich korzyść. Nieodpłatna usługa będzie podlegała zatem opodatkowaniu na równi ze sprzedażą opodatkowaną, tym samym Spółka nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego.

NSA w przytoczonym już wcześniej wyroku I FSK 1104/14 orzekł: „Nie można bowiem skutecznie wywodzić, że zaproszenie na festyn osób, które nie są pracownikami Spółki, jest konieczne i niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej. Ponadto w opisanym we wniosku stanie faktycznym korzyść, jaką czerpali członkowie rodzin pracowników i byli pracownicy z zaproszenia na festyn, przeważa nad korzyścią Spółki, która płynąć miałaby z polepszenia dobrostanu jej pracowników, a w konsekwencji na zwiększenie efektywności ich pracy. Kierując się zatem kryteriami sformułowanymi w przywołanych wyrokach TSUE należy dojść do wniosku, że Spółka świadczyła na rzecz osób towarzyszących pracownikom i byłych pracowników nieodpłatne usługi, które służyły innym celom aniżeli jej działalność gospodarcza będą podlegały opodatkowaniu, a więc nie została w tej części naruszona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny dyspozycja art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług .”

Również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej interpretacji z 14.05.2018 r., znak: 0111-KDIB3-1.4012.65.2018.2.WN stwierdził: „Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie (zużycie) towarów oraz nieodpłatne przekazanie usług (np. cateringowych) na potrzeby rodzin pracowników nie będą czynnościami pośrednio związanymi z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, ponieważ osoby te nie są związane w żaden sposób z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dlatego też w świetle art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT czynności te należy zrównać z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym nieodpłatne przekazanie (zużycie) towarów i nieodpłatne świadczenie usług na rzecz rodzin pracowników należy uznać za czynności opodatkowane podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Podobne wnioski należy wysunąć odnośnie zakupu kompleksowej usługi organizacji imprez integracyjnych, w której uczestniczą rodziny pracowników. Jak wskazał Wnioskodawca czynności nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste rodzin pracowników w świetle ustawy o VAT stanowią świadczenie usług, a tym samym należą do katalogu czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.”

Alicja Ziółek, doradca podatkowy w ECDP sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA