REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana przeznaczenia towarów - korekta VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Zmiana przeznaczenia towarów - korekta VAT
Zmiana przeznaczenia towarów - korekta VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik może prowadzić jednocześnie działalność w różnych sferach z punktu widzenia prawa do odliczenia podatku VAT – działalność uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego (w uproszczeniu: opodatkowaną VAT), jak i wykonywać czynności niedające tego prawa (np. usługi zwolnione). Zdarza się, że towar nabyty z przeznaczeniem do jednego rodzaju działalności nie jest wykorzystywany zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem. W takiej sytuacji konieczna może być korekta podatku naliczonego. Niniejszy artykuł dotyczy towarów innych niż środki trwałe.

Podstawowe znaczenie może mieć korekta, o której mowa w art. 91 ust. 7d ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Autopromocja

Przedstawiona regulacja dotyczy wszelkich towarów innych niż środki trwałe, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, które zostały nabyte w konkretnym celu. Pierwotne przeznaczenie towarów determinowało istnienie prawa do odliczenia (jeżeli towar był przeznaczony do wykonywania czynności opodatkowanych) lub jego brak (gdy nabycie nastąpiło w celu wykonywania czynności niedających prawa do odliczenia). Należy zwrócić uwagę, że przywołany przepis nie odnosi się do towarów wykorzystywanych w sposób mieszany, a więc do różnych celów jednocześnie.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Korekta jest konieczna, jeżeli zmieniło się przeznaczenie powyższych towarów. Przy czym, chodzi tu o towary w ogóle nie wykorzystywane w pierwotnym celu. Faktyczna zmiana przeznaczenia obliguje do dokonania korekty - bez względu na termin w którym wystąpi. W rezultacie, podatnik może być zobowiązany do zmniejszenia albo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego- w zależności od sytuacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład
Podatnik prowadzi centrum edukacyjne. Część jego czynności jest zwolniona z VAT – są to usługi nauczania języków obcych (art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT). Cześć jednak świadczeń to szkolenia z innych dziedzin, np. marketingu i PR - które są opodatkowane stawką podstawkową 23% VAT. Podatnik nabył materiały biurowe, które zamierzał przeznaczyć wyłącznie w nauczaniu języków obcych (w momencie zakupu podatnik wykluczał wykorzystanie tych materiałów w pozostałej sferze działalności). W związku z tym, nie przysługiwało mu prawo do odliczenia z faktury od dostawy materiałów (kwota podatku na fakturze - 1150 zł, przy cenie netto 5000 zł). Przez pewien czas materiały nie były w ogóle wykorzystywane. Później jednakże, podatnik przeznaczył te towary do prowadzenia szkoleń z marketingu, czyli do usług odpakowanych.

W powyższym przykładzie, podatnikowi przysługuje prawo do korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia materiałów biurowych (1150 zł z faktury od dostawcy). Korekta będzie wykazana w rozliczeniu podatkowym za okres, w którym doszło do zmiany przeznaczenia towarów - wtedy gdy materiały zostały wykorzystane do świadczenia usług opodatkowanych. Kwotę zwiększenia podatku naliczonego podatnik wykaże w poz. 48 deklaracji VAT-7 lub VAT-7K.

Michał Samborski, doradca podatkowy ECDP sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak złożyć wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej? Dlaczego warto ją uzyskać?

Wielu podatników składa wnioski o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Jak to zrobić prawidłowo? Do czego taka interpretacja może się przydać podatnikowi? Kiedy Dyrektor KIS nie musi ani nawet nie może wydać interpretacji indywidualnej?

KSeF od 1 lutego 2026 r.?

KSeF od 1 lutego 2026 r.? Jest już ustawa przesuwająca wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Obowiązujące wcześniej przepisy zakładały, że obowiązkowy KSeF zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 roku.

Ubezpieczenie dla firmy – czy to mi się opłaci? Spokój za 1 promil wartości majątku

Co trzeba wiedzieć o ubezpieczeniu biznesu i firmy. Ile to kosztuje, co można ubezpieczyć? I najważniejsze: czy ubezpieczenie się opłaci?

Opodatkowanie wyrównawcze od 2025 roku. Trzy nowe podatki dla biznesu. Konsultacje trwają do 24 maja 2024 r.

W Ministerstwie Finansów trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych. Ustawa ta ma wprowadzić w Polsce od 2025 roku system globalnego podatku minimalnego oparty o trzy rodzaje podatku wyrównawczego:  globalny podatek wyrównawczy, krajowy podatek wyrównawczy oraz podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków. Konsultacje publiczne tego projektu zakończą się 24 maja 2024 r. Do tego dnia można przesyłać do MF swoje uwagi i opinie.

Fundacja rodzinna - opodatkowanie i oskładkowanie świadczeń dla beneficjentów

Fundacja rodzinna jako instytucja prawna będzie 22 maja 2024 r. obchodzić swoje pierwsze urodziny. Zgodnie z ustawowymi celami ma służyć do zarządzania i kumulowania majątku w interesie beneficjentów oraz wypłacania im świadczeń. Jakie są zasady opodatkowania i oskładkowania świadczeń na rzecz beneficjentów fundacji rodzinnej?

Projekt: Kasowy PIT. Na czym polega

Ministerstwo Finansów przedstawiło pod koniec kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Ta nowelizacja ma wprowadzić od 1 stycznia 2025 roku przepisów określających zasady tzw. kasowego PIT. Ta forma rozliczeń polegać ma na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Ale nie każdy będzie mógł korzystać z kasowego PIT. Jedynie przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro. Aktualnie trwają konsultacje i opiniowanie tego projektu.

Składka zdrowotna 2025 r. Nowe zasady obliczania należności na rzecz ZUS-u. Kto ile zapłaci?

Od 2025 roku zmienią się zasady rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. Zapowiedzieli to minister zdrowia Izabela Leszczyna i minister finansów Andrzej Domański na konferencji prasowej w dniu 21 marca 2024 r. Wtedy podano też najważniejsze założenia tych zmian. Co ma się zmienić od przyszłego roku?

Czy klimatyzację można odliczyć od podatku? Przykłady dla ulgi rehabilitacyjnej i ulgi termomodernizacyjnej

Czy wydatki poniesione na wyposażenie domu w klimatyzację, czyli koszty jej zakupu i montażu, można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej? A co w przypadku ulgi termomodernizacyjnej?

Kiedy można anulować fakturę?

Anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Kiedy więc można anulować fakturę i jak to zrobić zgodnie z obowiązującymi przepisami?

Jak przebiega finansowanie faktur?
Finansowanie faktur, zwane również faktoringiem, to istotny element strategii finansowej wielu przedsiębiorstw. Proces ten umożliwia bowiem firmom uzyskanie dostępu do środków pieniężnych, poprzez sprzedaż swoich nieuregulowanych faktur firmie faktoringowej. Choć działanie to może wydawać się skomplikowane, to faktoring jest w rzeczywistości bardzo prosty. Jak przebiega finansowanie faktur?

REKLAMA