REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta faktury przy następstwie podatkowym

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Korekta faktury przy następstwie podatkowym
Korekta faktury przy następstwie podatkowym

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy prawa handlowego przewidują możliwość połączenia dwóch osób prawnych (np. spółek z o.o.) przez przejęcie jednej z nich. Do dnia połączenia spółka przejęta prowadzi działalność i otrzymuje od swoich kontrahentów faktury, a przestaje istnieć dopiero z dniem przejęcia. Powstaje pytanie w jaki sposób po dniu przejęcia należy wystawić korektę dla podmiotu, który został przejęty?

Obowiązek wystawienia faktury korygującej wynika z art. 106j ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwana dalej ustawą o VAT). Stosownie do jego treści podatnik koryguje uprzednio sporządzony dokument w sytuacji, w której:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. skorzystano ze skonta;
  2. udzielono opustów i obniżek cen;
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań;
  4. dokonano zwrotu zaliczki lub całości zapłaty;
  5. podwyższono cenę, stwierdzono pomyłkę w cenie lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zgodnie z ustawą o VAT faktura korygująca zawiera dane faktury pierwotnej. W tym, co niezwykle istotne, nazwę podatnika, a także jego NIP. W związku z powyższym pojawia się wątpliwość czy korekta odnosząca się do pierwotnego dokumentu wystawionego na przedsiębiorstwo, które zostało przejęte powinna wskazywać nazwę i NIP podmiotu przejętego, czy też spółki, która dokonała przejęcia.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Przykład
Firma „A” sp. z o.o. dostarcza towary podmiotowi „B” Sp. z o.o. Towary dostarczane były do końca sierpnia 2018 r. 3 września 2018 r. podmiot „C” sp. z o.o. dokonała przejęcia „B”. Niestety część zamówienia zrealizowanego na rzecz „B” została  zwrócona i konieczne stało się wystawienie faktury korygującej. Dane jakiej spółki powinna zawierać korekta? Spółki przejmującej, czy też przejętej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym przypadku zastosowanie znajduje zasada sukcesji podatkowej, która wyrażona została w art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem osoba prawna powstała w wyniku łączenia się podmiotów wstępuje we wszelkie przewidziane przepisami prawa podatkowego uprawnienia i obowiązki łączących się spółek. Z kolei stosownie do art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej, reguła ta dotyczy również przedsiębiorstw powstałych przez przejęcie jednego z nich przez drugie. Reguły te obowiązują również na gruncie podatku od towarów i usług. Oznacza to, że następca prawny musi odpowiednio rozliczyć się z tytułu podatku VAT również w odniesieniu do faktur wystawionych przed przejęciem.

Istotne jest poprawne wskazanie nabywcy towaru – jego nazwy oraz NIP. W myśl treści 493 § 1 Kodeksu Spółek Handlowych przejmowany podmiot jest wykreślany z rejestrów w dniu przejęcia w związku z czym istnieje ryzyko, że wprowadzenie danych nieistniejącego już przedsiębiorstwa mogłoby być potraktowane jako wadliwie wystawiona faktura. Co za tym idzie na dokumencie należy wskazać spółkę przejmującą – jej nazwę oraz NIP. Za tym poglądem przemawia stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który w wyroku z 22.10.2014 r., (sygn. akt II FSK 2516/12) stwierdził: „Artykuł 93 § 2 pkt 1 w związku z art. 93 § 1 o.p., należy tak rozumieć, że wstąpienie "we wszelkie" przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się (przez przejęcie) osób lub spółek - nie powinno być ograniczane tylko do "takich praw lub obowiązków publicznoprawnych, które istniały w momencie połączenia obu podmiotów". Ustawodawca bowiem nie wprowadził żadnych ograniczeń w tym zakresie. Nadto, wykładnia gospodarcza omawianego przepisu wzmacnia pogląd, iż podmiot będący sukcesorem wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których stroną był podmiot przejmowany, ze skutkiem tak, jakby to sukcesor od początku był stroną tych stosunków prawnych.”  

W związku z tym wpisanie na fakturze korygującej, wśród informacji odnoszących się do faktury pierwotnej, danych podmiotu, który przejął pierwotnego nabywcę będzie jak najbardziej dopuszczalne prawnie. Stanowisko takie zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 9.01.2018 r., znak: 0114-KDIP1-2.4012.612.2017.1.EM. W stanie faktycznym będącym przedmiotem interpretacji wnioskodawca, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, przejął inne podmioty i w związku z tym wystąpił z zapytaniem, między innymi, o sposób postępowania z fakturami korygującymi. W odpowiedzi organ stwierdza: „Zatem w przypadku gdy Wnioskodawca otrzyma faktury korygujące (in plus oraz in minus) wystawione przez kontrahentów przed dniem połączenia, w dniu połączenia lub później, dotyczące nabycia usług lub towarów przez Spółki Przejmowane przed dniem połączenia, to podmiotem uprawnionym/zobowiązanym do skorygowania podatku naliczonego wynikającego z ww. faktur będzie Wnioskodawca.”

Reasumując w podanym przykładzie jak najbardziej zasadne jest wystawienie faktury korygującej na  przedsiębiorstwo „C”. W przypadku udzielenia rabatu, obniżki ceny czy zwrotu towaru stosownemu obniżeniu ulega ostateczna kwota podatku do zapłaty. Uprawnienie do obniżenia podstawy opodatkowania zasadniczo będzie zależne od uzyskania od nabywcy potwierdzenia otrzymania skorygowanego dokumentu (art. 29a ust. 13 ustawy o VAT). W omawianym przypadku to właśnie podmiot „C” powinien potwierdzić otrzymanie faktury korygującej.

Tobiasz Olczak, młodszy konsultant podatkowy w ECDP Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Resort sportu chce wprowadzić opłatę turystyczną i platformę rezerwacji

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował w środę w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA