REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta faktury przy następstwie podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Korekta faktury przy następstwie podatkowym
Korekta faktury przy następstwie podatkowym

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy prawa handlowego przewidują możliwość połączenia dwóch osób prawnych (np. spółek z o.o.) przez przejęcie jednej z nich. Do dnia połączenia spółka przejęta prowadzi działalność i otrzymuje od swoich kontrahentów faktury, a przestaje istnieć dopiero z dniem przejęcia. Powstaje pytanie w jaki sposób po dniu przejęcia należy wystawić korektę dla podmiotu, który został przejęty?

Obowiązek wystawienia faktury korygującej wynika z art. 106j ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwana dalej ustawą o VAT). Stosownie do jego treści podatnik koryguje uprzednio sporządzony dokument w sytuacji, w której:

REKLAMA

  1. skorzystano ze skonta;
  2. udzielono opustów i obniżek cen;
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań;
  4. dokonano zwrotu zaliczki lub całości zapłaty;
  5. podwyższono cenę, stwierdzono pomyłkę w cenie lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zgodnie z ustawą o VAT faktura korygująca zawiera dane faktury pierwotnej. W tym, co niezwykle istotne, nazwę podatnika, a także jego NIP. W związku z powyższym pojawia się wątpliwość czy korekta odnosząca się do pierwotnego dokumentu wystawionego na przedsiębiorstwo, które zostało przejęte powinna wskazywać nazwę i NIP podmiotu przejętego, czy też spółki, która dokonała przejęcia.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Przykład
Firma „A” sp. z o.o. dostarcza towary podmiotowi „B” Sp. z o.o. Towary dostarczane były do końca sierpnia 2018 r. 3 września 2018 r. podmiot „C” sp. z o.o. dokonała przejęcia „B”. Niestety część zamówienia zrealizowanego na rzecz „B” została  zwrócona i konieczne stało się wystawienie faktury korygującej. Dane jakiej spółki powinna zawierać korekta? Spółki przejmującej, czy też przejętej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W tym przypadku zastosowanie znajduje zasada sukcesji podatkowej, która wyrażona została w art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem osoba prawna powstała w wyniku łączenia się podmiotów wstępuje we wszelkie przewidziane przepisami prawa podatkowego uprawnienia i obowiązki łączących się spółek. Z kolei stosownie do art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej, reguła ta dotyczy również przedsiębiorstw powstałych przez przejęcie jednego z nich przez drugie. Reguły te obowiązują również na gruncie podatku od towarów i usług. Oznacza to, że następca prawny musi odpowiednio rozliczyć się z tytułu podatku VAT również w odniesieniu do faktur wystawionych przed przejęciem.

Istotne jest poprawne wskazanie nabywcy towaru – jego nazwy oraz NIP. W myśl treści 493 § 1 Kodeksu Spółek Handlowych przejmowany podmiot jest wykreślany z rejestrów w dniu przejęcia w związku z czym istnieje ryzyko, że wprowadzenie danych nieistniejącego już przedsiębiorstwa mogłoby być potraktowane jako wadliwie wystawiona faktura. Co za tym idzie na dokumencie należy wskazać spółkę przejmującą – jej nazwę oraz NIP. Za tym poglądem przemawia stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który w wyroku z 22.10.2014 r., (sygn. akt II FSK 2516/12) stwierdził: „Artykuł 93 § 2 pkt 1 w związku z art. 93 § 1 o.p., należy tak rozumieć, że wstąpienie "we wszelkie" przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się (przez przejęcie) osób lub spółek - nie powinno być ograniczane tylko do "takich praw lub obowiązków publicznoprawnych, które istniały w momencie połączenia obu podmiotów". Ustawodawca bowiem nie wprowadził żadnych ograniczeń w tym zakresie. Nadto, wykładnia gospodarcza omawianego przepisu wzmacnia pogląd, iż podmiot będący sukcesorem wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których stroną był podmiot przejmowany, ze skutkiem tak, jakby to sukcesor od początku był stroną tych stosunków prawnych.”  

W związku z tym wpisanie na fakturze korygującej, wśród informacji odnoszących się do faktury pierwotnej, danych podmiotu, który przejął pierwotnego nabywcę będzie jak najbardziej dopuszczalne prawnie. Stanowisko takie zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 9.01.2018 r., znak: 0114-KDIP1-2.4012.612.2017.1.EM. W stanie faktycznym będącym przedmiotem interpretacji wnioskodawca, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, przejął inne podmioty i w związku z tym wystąpił z zapytaniem, między innymi, o sposób postępowania z fakturami korygującymi. W odpowiedzi organ stwierdza: „Zatem w przypadku gdy Wnioskodawca otrzyma faktury korygujące (in plus oraz in minus) wystawione przez kontrahentów przed dniem połączenia, w dniu połączenia lub później, dotyczące nabycia usług lub towarów przez Spółki Przejmowane przed dniem połączenia, to podmiotem uprawnionym/zobowiązanym do skorygowania podatku naliczonego wynikającego z ww. faktur będzie Wnioskodawca.”

Reasumując w podanym przykładzie jak najbardziej zasadne jest wystawienie faktury korygującej na  przedsiębiorstwo „C”. W przypadku udzielenia rabatu, obniżki ceny czy zwrotu towaru stosownemu obniżeniu ulega ostateczna kwota podatku do zapłaty. Uprawnienie do obniżenia podstawy opodatkowania zasadniczo będzie zależne od uzyskania od nabywcy potwierdzenia otrzymania skorygowanego dokumentu (art. 29a ust. 13 ustawy o VAT). W omawianym przypadku to właśnie podmiot „C” powinien potwierdzić otrzymanie faktury korygującej.

Tobiasz Olczak, młodszy konsultant podatkowy w ECDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA