REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta faktury przy następstwie podatkowym

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Korekta faktury przy następstwie podatkowym
Korekta faktury przy następstwie podatkowym

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy prawa handlowego przewidują możliwość połączenia dwóch osób prawnych (np. spółek z o.o.) przez przejęcie jednej z nich. Do dnia połączenia spółka przejęta prowadzi działalność i otrzymuje od swoich kontrahentów faktury, a przestaje istnieć dopiero z dniem przejęcia. Powstaje pytanie w jaki sposób po dniu przejęcia należy wystawić korektę dla podmiotu, który został przejęty?

Obowiązek wystawienia faktury korygującej wynika z art. 106j ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwana dalej ustawą o VAT). Stosownie do jego treści podatnik koryguje uprzednio sporządzony dokument w sytuacji, w której:

REKLAMA

Autopromocja
  1. skorzystano ze skonta;
  2. udzielono opustów i obniżek cen;
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań;
  4. dokonano zwrotu zaliczki lub całości zapłaty;
  5. podwyższono cenę, stwierdzono pomyłkę w cenie lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zgodnie z ustawą o VAT faktura korygująca zawiera dane faktury pierwotnej. W tym, co niezwykle istotne, nazwę podatnika, a także jego NIP. W związku z powyższym pojawia się wątpliwość czy korekta odnosząca się do pierwotnego dokumentu wystawionego na przedsiębiorstwo, które zostało przejęte powinna wskazywać nazwę i NIP podmiotu przejętego, czy też spółki, która dokonała przejęcia.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Biuletyn VAT

Przykład
Firma „A” sp. z o.o. dostarcza towary podmiotowi „B” Sp. z o.o. Towary dostarczane były do końca sierpnia 2018 r. 3 września 2018 r. podmiot „C” sp. z o.o. dokonała przejęcia „B”. Niestety część zamówienia zrealizowanego na rzecz „B” została  zwrócona i konieczne stało się wystawienie faktury korygującej. Dane jakiej spółki powinna zawierać korekta? Spółki przejmującej, czy też przejętej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W tym przypadku zastosowanie znajduje zasada sukcesji podatkowej, która wyrażona została w art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem osoba prawna powstała w wyniku łączenia się podmiotów wstępuje we wszelkie przewidziane przepisami prawa podatkowego uprawnienia i obowiązki łączących się spółek. Z kolei stosownie do art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej, reguła ta dotyczy również przedsiębiorstw powstałych przez przejęcie jednego z nich przez drugie. Reguły te obowiązują również na gruncie podatku od towarów i usług. Oznacza to, że następca prawny musi odpowiednio rozliczyć się z tytułu podatku VAT również w odniesieniu do faktur wystawionych przed przejęciem.

Istotne jest poprawne wskazanie nabywcy towaru – jego nazwy oraz NIP. W myśl treści 493 § 1 Kodeksu Spółek Handlowych przejmowany podmiot jest wykreślany z rejestrów w dniu przejęcia w związku z czym istnieje ryzyko, że wprowadzenie danych nieistniejącego już przedsiębiorstwa mogłoby być potraktowane jako wadliwie wystawiona faktura. Co za tym idzie na dokumencie należy wskazać spółkę przejmującą – jej nazwę oraz NIP. Za tym poglądem przemawia stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który w wyroku z 22.10.2014 r., (sygn. akt II FSK 2516/12) stwierdził: „Artykuł 93 § 2 pkt 1 w związku z art. 93 § 1 o.p., należy tak rozumieć, że wstąpienie "we wszelkie" przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się (przez przejęcie) osób lub spółek - nie powinno być ograniczane tylko do "takich praw lub obowiązków publicznoprawnych, które istniały w momencie połączenia obu podmiotów". Ustawodawca bowiem nie wprowadził żadnych ograniczeń w tym zakresie. Nadto, wykładnia gospodarcza omawianego przepisu wzmacnia pogląd, iż podmiot będący sukcesorem wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których stroną był podmiot przejmowany, ze skutkiem tak, jakby to sukcesor od początku był stroną tych stosunków prawnych.”  

W związku z tym wpisanie na fakturze korygującej, wśród informacji odnoszących się do faktury pierwotnej, danych podmiotu, który przejął pierwotnego nabywcę będzie jak najbardziej dopuszczalne prawnie. Stanowisko takie zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 9.01.2018 r., znak: 0114-KDIP1-2.4012.612.2017.1.EM. W stanie faktycznym będącym przedmiotem interpretacji wnioskodawca, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, przejął inne podmioty i w związku z tym wystąpił z zapytaniem, między innymi, o sposób postępowania z fakturami korygującymi. W odpowiedzi organ stwierdza: „Zatem w przypadku gdy Wnioskodawca otrzyma faktury korygujące (in plus oraz in minus) wystawione przez kontrahentów przed dniem połączenia, w dniu połączenia lub później, dotyczące nabycia usług lub towarów przez Spółki Przejmowane przed dniem połączenia, to podmiotem uprawnionym/zobowiązanym do skorygowania podatku naliczonego wynikającego z ww. faktur będzie Wnioskodawca.”

Reasumując w podanym przykładzie jak najbardziej zasadne jest wystawienie faktury korygującej na  przedsiębiorstwo „C”. W przypadku udzielenia rabatu, obniżki ceny czy zwrotu towaru stosownemu obniżeniu ulega ostateczna kwota podatku do zapłaty. Uprawnienie do obniżenia podstawy opodatkowania zasadniczo będzie zależne od uzyskania od nabywcy potwierdzenia otrzymania skorygowanego dokumentu (art. 29a ust. 13 ustawy o VAT). W omawianym przypadku to właśnie podmiot „C” powinien potwierdzić otrzymanie faktury korygującej.

Tobiasz Olczak, młodszy konsultant podatkowy w ECDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA