REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK_VDEK zamiast deklaracji VAT-7 i VAT-7K

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
JPK_VDEK zamiast deklaracji VAT-7 i VAT-7K /fot. Shutterstock
JPK_VDEK zamiast deklaracji VAT-7 i VAT-7K /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego fiskus planuje wprowadzić nowy plik JPK_VDEK, skoro funkcjonuje już plik JPK_VAT? Plik JPK_VAT zawiera zdecydowanie bardziej szczegółowe informacje niż te składane na pozostałych deklaracjach VAT (m.in. VAT-7, VAT-7K). A nowy plik JPK_VDEK będzie miał na celu niedopuszczenie do sytuacji dublowania tych samych informacji przekazywanych na różnych formularzach.

Już od 1 lipca 2019 r. czynni podatnicy VAT zostaną zwolnieni z obowiązku składania części deklaracji podatkowych. Nowe przepisy wyręczą przedsiębiorców z konieczności dopełniania zbędnych formalności, dzięki czemu zyskają oni więcej czasu na obsługę innych sektorów firmy. Jak w założeniach ma wyglądać nowa rzeczywistość dla podatników VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek składania VAT-7, VAT-7K i JPK_VAT

Do składania deklaracji VAT zobowiązani są wszyscy przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług. W zależności od terminu składania rozliczeń są to:

- deklaracja VAT-7, jeśli podatnik składa rozliczenia każdego miesiąca oraz

- deklaracja VAT-7K, dostępna dla podatników rozliczających się co kwartał.

REKLAMA

Ponadto podatnicy dokonujący transakcji wewnątrzwspólnotowych mają obowiązek przekazywać o nich informacje na formularzu VAT-UE za każdy miesiąc, w którym doszło do takiej transakcji. Dotyczy to także krajowych transakcji objętych systemem odwrotnego obciążenia, o których dane przekazuje się za pośrednictwem formularza VAT-27.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, od 1 stycznia 2018 r. wszyscy podatnicy podatku VAT prowadzący ewidencję w formie elektronicznej mają obowiązek składać Jednolity Plik Kontrolny dla rejestru VAT (tzw. JPK_VAT) w miesięcznym cyklu rozliczeniowym. Oznacza to, że nawet podmioty składające do tej pory deklaracje VAT-7K w okresach kwartalnych są zobowiązane do comiesięcznego wysyłania JPK_VAT.

Elektroniczna kontrola podatników VAT

Plik JPK_VAT istotnie rozszerzył zakres udzielanych fiskusowi informacji o działalności podatników. Obecnie przedsiębiorcy informują w nim m.in. o:

- ciągłości numeracji wystawianych faktur,

- szczegółowych danych z transakcji wewnątrzwspólnotowych,

- dokonanych nabyciach z odwrotnym obciążeniem,

- okresach powstania obowiązku podatkowego.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Należy jednak krytycznie podchodzić do samej idei przekazywania fiskusowi aż tak szczegółowych danych. Jednolity Plik Kontrolny udostępnia Urzędowi Skarbowemu informacje o transakcjach podatników w zaszyfrowany sposób. Problem w tym, że sami zainteresowani zazwyczaj nie zdają sobie z tego sprawy.

Czym różni się JPK_VAT od JPK_VDEK?

Racjonalne wydaje się pytanie, po co wprowadzać nowy plik JPK_VDEK, skoro zaledwie rok temu wszedł w użycie plik JPK_VAT?

Pomimo szerokiego zakresu informacji, jakie podatnik udziela na temat swojej działalności w formularzu JPK_VAT, nie znalazły się w nim wszystkie rubryki z deklaracji VAT-7. Dotyczy to m.in. danych na temat wysokości nadwyżki podatku naliczonego do zwrotu, kwot możliwych do przeniesienia na kolejny miesiąc czy też ulg na zakup kasy rejestrującej.

Projekt nowelizacji ustawy o podatku VAT oraz ordynacji podatkowej zakłada, że rubryki z deklaracji VAT-7 pominięte w pliku JPK_VAT, zostaną przeniesione do nowej struktury, jaką stworzy plik JPK_VDEK. W ten sposób zlikwidowany zostanie dualizm deklaracji. Podatnicy od początku lipca będą składać jedynie plik JPK_VDEK w miejsce deklaracji VAT oraz pliku JPK_VAT.


Co zyskają podatnicy na tej zmianie?

Przedsiębiorcy zarejestrowani jako podatnicy VAT skutecznie zminimalizują czas przeznaczony na rzetelne przygotowanie, weryfikację oraz wysyłkę deklaracji. Poza tym, dzięki zmniejszeniu liczby napływających do urzędów skarbowych dokumentów fiskus sprawniej poradzi sobie z rozliczaniem deklaracji oraz wypłatą nadwyżek zapłaconego podatku. Podatnicy powinni więc szybciej otrzymać swoje pieniądze.

Z drugiej strony nowe pliki JPK_VDEK mają być składane w cyklu miesięcznym. Dlatego przedsiębiorcy wysyłający deklaracje VAT-7K stracą możliwość rozliczania się w okresach kwartalnych. W związku z tym podatnicy korzystający z tej formy podatkowej zmuszeni będą do regularnego, comiesięcznego składania deklaracji kosztem swojej płynności finansowej oraz planowania wydatków w kilkumiesięcznej perspektywie.

Wadą nowego rozwiązania jest także całkowite pominięcie postulatów zmniejszenia zakresu informacji przekazywanych fiskusowi. Wydaje się, że dopóki nie wzrośnie świadomość samych podatników w tej kwestii, nie ma co liczyć na pozytywne zmiany.

Podsumowanie

Zapowiedź wprowadzenia pliku JPK_VDEK mającego zastąpić funkcjonujące obecnie deklaracje VAT spotkała się z umiarkowanym entuzjazmem ekspertów, którzy upatrują w nim uproszczenia procedury składania deklaracji podatkowych oraz zminimalizowania czasu przeznaczanego na ich wypełnianie. Z drugiej strony zwracają uwagę, że zakres przekazywanych w deklaracjach informacji jest zdecydowanie zbyt szeroki.

Nowa struktura ma uzupełnić wprowadzony w ubiegłym roku plik JPK_VAT o brakujące rubryki z deklaracji VAT-7. W ten sposób podatnicy zamieszczą na jednym formularzu wszelkie niezbędne fiskusowi informacje.

Negatywną stroną nowego rozwiązania jest jednak rezygnacja z kwartalnego rozliczania należności podatkowych, która pozbawi część przedsiębiorców możliwości swobodnego planowania przyszłych wydatków i inwestycji.

Autor: radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku, doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców oraz zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA