REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK_VDEK zamiast deklaracji VAT-7 i VAT-7K

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
JPK_VDEK zamiast deklaracji VAT-7 i VAT-7K /fot. Shutterstock
JPK_VDEK zamiast deklaracji VAT-7 i VAT-7K /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego fiskus planuje wprowadzić nowy plik JPK_VDEK, skoro funkcjonuje już plik JPK_VAT? Plik JPK_VAT zawiera zdecydowanie bardziej szczegółowe informacje niż te składane na pozostałych deklaracjach VAT (m.in. VAT-7, VAT-7K). A nowy plik JPK_VDEK będzie miał na celu niedopuszczenie do sytuacji dublowania tych samych informacji przekazywanych na różnych formularzach.

Już od 1 lipca 2019 r. czynni podatnicy VAT zostaną zwolnieni z obowiązku składania części deklaracji podatkowych. Nowe przepisy wyręczą przedsiębiorców z konieczności dopełniania zbędnych formalności, dzięki czemu zyskają oni więcej czasu na obsługę innych sektorów firmy. Jak w założeniach ma wyglądać nowa rzeczywistość dla podatników VAT?

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek składania VAT-7, VAT-7K i JPK_VAT

Do składania deklaracji VAT zobowiązani są wszyscy przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług. W zależności od terminu składania rozliczeń są to:

- deklaracja VAT-7, jeśli podatnik składa rozliczenia każdego miesiąca oraz

- deklaracja VAT-7K, dostępna dla podatników rozliczających się co kwartał.

Ponadto podatnicy dokonujący transakcji wewnątrzwspólnotowych mają obowiązek przekazywać o nich informacje na formularzu VAT-UE za każdy miesiąc, w którym doszło do takiej transakcji. Dotyczy to także krajowych transakcji objętych systemem odwrotnego obciążenia, o których dane przekazuje się za pośrednictwem formularza VAT-27.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, od 1 stycznia 2018 r. wszyscy podatnicy podatku VAT prowadzący ewidencję w formie elektronicznej mają obowiązek składać Jednolity Plik Kontrolny dla rejestru VAT (tzw. JPK_VAT) w miesięcznym cyklu rozliczeniowym. Oznacza to, że nawet podmioty składające do tej pory deklaracje VAT-7K w okresach kwartalnych są zobowiązane do comiesięcznego wysyłania JPK_VAT.

Elektroniczna kontrola podatników VAT

Plik JPK_VAT istotnie rozszerzył zakres udzielanych fiskusowi informacji o działalności podatników. Obecnie przedsiębiorcy informują w nim m.in. o:

- ciągłości numeracji wystawianych faktur,

- szczegółowych danych z transakcji wewnątrzwspólnotowych,

- dokonanych nabyciach z odwrotnym obciążeniem,

- okresach powstania obowiązku podatkowego.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Należy jednak krytycznie podchodzić do samej idei przekazywania fiskusowi aż tak szczegółowych danych. Jednolity Plik Kontrolny udostępnia Urzędowi Skarbowemu informacje o transakcjach podatników w zaszyfrowany sposób. Problem w tym, że sami zainteresowani zazwyczaj nie zdają sobie z tego sprawy.

Czym różni się JPK_VAT od JPK_VDEK?

Racjonalne wydaje się pytanie, po co wprowadzać nowy plik JPK_VDEK, skoro zaledwie rok temu wszedł w użycie plik JPK_VAT?

Pomimo szerokiego zakresu informacji, jakie podatnik udziela na temat swojej działalności w formularzu JPK_VAT, nie znalazły się w nim wszystkie rubryki z deklaracji VAT-7. Dotyczy to m.in. danych na temat wysokości nadwyżki podatku naliczonego do zwrotu, kwot możliwych do przeniesienia na kolejny miesiąc czy też ulg na zakup kasy rejestrującej.

Projekt nowelizacji ustawy o podatku VAT oraz ordynacji podatkowej zakłada, że rubryki z deklaracji VAT-7 pominięte w pliku JPK_VAT, zostaną przeniesione do nowej struktury, jaką stworzy plik JPK_VDEK. W ten sposób zlikwidowany zostanie dualizm deklaracji. Podatnicy od początku lipca będą składać jedynie plik JPK_VDEK w miejsce deklaracji VAT oraz pliku JPK_VAT.


Co zyskają podatnicy na tej zmianie?

Przedsiębiorcy zarejestrowani jako podatnicy VAT skutecznie zminimalizują czas przeznaczony na rzetelne przygotowanie, weryfikację oraz wysyłkę deklaracji. Poza tym, dzięki zmniejszeniu liczby napływających do urzędów skarbowych dokumentów fiskus sprawniej poradzi sobie z rozliczaniem deklaracji oraz wypłatą nadwyżek zapłaconego podatku. Podatnicy powinni więc szybciej otrzymać swoje pieniądze.

Z drugiej strony nowe pliki JPK_VDEK mają być składane w cyklu miesięcznym. Dlatego przedsiębiorcy wysyłający deklaracje VAT-7K stracą możliwość rozliczania się w okresach kwartalnych. W związku z tym podatnicy korzystający z tej formy podatkowej zmuszeni będą do regularnego, comiesięcznego składania deklaracji kosztem swojej płynności finansowej oraz planowania wydatków w kilkumiesięcznej perspektywie.

Wadą nowego rozwiązania jest także całkowite pominięcie postulatów zmniejszenia zakresu informacji przekazywanych fiskusowi. Wydaje się, że dopóki nie wzrośnie świadomość samych podatników w tej kwestii, nie ma co liczyć na pozytywne zmiany.

Podsumowanie

REKLAMA

Zapowiedź wprowadzenia pliku JPK_VDEK mającego zastąpić funkcjonujące obecnie deklaracje VAT spotkała się z umiarkowanym entuzjazmem ekspertów, którzy upatrują w nim uproszczenia procedury składania deklaracji podatkowych oraz zminimalizowania czasu przeznaczanego na ich wypełnianie. Z drugiej strony zwracają uwagę, że zakres przekazywanych w deklaracjach informacji jest zdecydowanie zbyt szeroki.

Nowa struktura ma uzupełnić wprowadzony w ubiegłym roku plik JPK_VAT o brakujące rubryki z deklaracji VAT-7. W ten sposób podatnicy zamieszczą na jednym formularzu wszelkie niezbędne fiskusowi informacje.

Negatywną stroną nowego rozwiązania jest jednak rezygnacja z kwartalnego rozliczania należności podatkowych, która pozbawi część przedsiębiorców możliwości swobodnego planowania przyszłych wydatków i inwestycji.

Autor: radca prawny Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku, doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców oraz zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA