REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawa łańcuchowa towarów - rozliczenie VAT

Dostawa łańcuchowa towarów - rozliczenie VAT
Dostawa łańcuchowa towarów - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Polski podatnik B (zarejestrowany jako podatnik VAT UE tylko w Polsce) nabył towar od polskiego podatnika A (także zarejestrowanego jako podatnik VAT UE tylko w Polsce). Podatnik B sprzedał ten towar czeskiemu podatnikowi C (zarejestrowanemu jako podatnik VAT UE tylko w Czechach). Czeski podatnik C sprzedał towar innemu czeskiemu podatnikowi D (także zarejestrowanemu jako podatnik VAT UE tylko w Czechach). Towar został przetransportowany z Polski do Czech od podatnika A do podatnika D. Jak w tej sytuacji należy rozliczyć VAT?

Ważne!
We wskazanym stanie faktycznym skutki VAT zależą od tego, który z podatników przetransportował towar z Polski do Czech. Możliwe są cztery wskazane poniżej scenariusze.

REKLAMA

REKLAMA

Czym są dostawy łańcuchowe?

W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przyjmuje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach. Są to tzw. dostawy łańcuchowe.

Miejsce takich dostaw jest ustalane na podstawie przepisów art. 22 ust. 2-3 ustawy o VAT. Wysyłka lub transport towaru w ramach dostawy łańcuchowej przyporządkowane są zawsze tylko jednej dostawie. Zatem tylko jedna dostawa realizowana w ramach dostawy łańcuchowej ma charakter ruchomy, natomiast pozostałe są dostawami nieruchomymi.

Jak ustalić, która dostawa jest ruchoma?

Jak stanowi art. 22 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie. Miejscem dokonania tej dostawy jest na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Pozostałe dostawy towarów uznaje się za dokonane:

REKLAMA

  • w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów (w przypadku dostaw towarów, które poprzedzają wysyłkę lub transport towarów - zob. art. 22 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT) lub
  • w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów (w przypadku dostaw towarów, które następują po wysyłce lub transporcie towarów - zob. art. 22 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT).

Ważne!
Jeśli te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2022. Komentarz

Okoliczności, które decydują o ruchomym charakterze dostawy

O tym, która dostawa ma charakter ruchomy, decydują okoliczności danej dostawy łańcuchowej. I tak w przypadku towarów, które są wysyłane lub transportowane z terytorium:

  1. kraju na terytorium państwa trzeciego przez nabywcę, który dokonuje również ich dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej do tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, iż wysyłkę lub transport towarów należy przyporządkować jego dostawie (art. 22 ust. 2a ustawy o VAT);
  2. jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego (art. 22 ust. 2b ustawy o VAT), chyba że podmiot pośredniczący przekazał swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane - wówczas wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot (art. 22 ust. 2c ustawy o VAT);

Definicja
Przez podmiot pośredniczący rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz (art. 22 ust. 2d ustawy o VAT).

  1. kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:
  • pierwszego dostawcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;
  • ostatniego nabywcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy (art. 22 ust. 2e ustawy o VAT).

Ważne!
Od 1 października 2021 r. określono zasady, jak przypisać transport, gdy organizuje go pierwszy dostawca lub ostatni nabywca. I tak z nowych przepisów wynika, że w przypadku transakcji łańcuchowej, gdy towary są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:
- pierwszego dostawcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie,
- ostatniego nabywcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.

Zatem skutki w VAT zależą we wskazanym w pytaniu stanie faktycznym od tego, który z podatników przetransportował (lub odpowiadał za organizację transportu) towar z Polski do Czech. Takiej informacji w pytaniu nie mamy. Nie wiemy, który spośród wskazanych w pytaniu czterech podmiotów odpowiadał za transport. Dlatego możliwe są cztery scenariusze.

1. Towar przetransportował pierwszy podatnik w łańcuchu dostaw

Pierwszy scenariusz zakłada, że towar z Polski do Czech przetransportował podatnik A. Wówczas transport towarów jest przyporządkowany dostawie dokonywanej przez tego podatnika (na podstawie art. 22 ust. 2e pkt 1 ustawy o VAT). W konsekwencji:

  1. dostawa towarów dokonana przez podatnika A na rzecz podatnika B jest dostawą ruchomą, która jednak - ze względu na brak rejestracji nabywcy (podatnika B) jako podatnika VAT UE w Czechach - nie stanowi wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, tylko dostawę krajową (opodatkowaną zapewne VAT w wysokości 23%),
  2. pozostałe dwie dostawy towarów (w tym dostawa dokonywana przez drugiego polskiego podatnika B są w przypadku tego scenariusza dostawami dokonanymi na terytorium Czech, a więc podlegającymi opodatkowaniu VAT w Czechach,
  3. do rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w Czechach obowiązany jest podatnik B.

2. Towar przetransportował drugi podatnik w łańcuchu dostaw

Drugi scenariusz zakłada, że towar z Polski do Czech przetransportował podatnik B. Wówczas - o ile dokonując zakupu podatnik B posłuży się posiadanym polskim numerem VAT UE - transport towarów jest przyporządkowany dostawie dokonywanej przez tego podatnika (na podstawie art. 22 ust. 2c ustawy o VAT). Oznacza to, że:

  1. dostawa towarów dokonana przez podatnika A na rzecz podatnika B jest nieruchomą dostawą krajową (opodatkowaną zapewne VAT w wysokości 23%),
  2. dostawa towarów dokonana przez podatnika B na rzecz podatnika C jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów opodatkowaną - o ile spełnione są warunki określone przepisami art. 42 ustawy o VAT - stawką 0%,
  3. dostawa towarów dokonana przez podatnika C na rzecz podatnika D jest nieruchomą dostawą podlegającą opodatkowaniu VAT w Czechach,
  4. do rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w Czechach obowiązany jest podatnik C.

3. Towar przetransportował trzeci podatnik w łańcuchu dostaw

Trzeci scenariusz zakłada, że towar z Polski do Czech przetransportował podatnik C. Wówczas transport towarów jest przyporządkowany dostawie dokonywanej do tego podatnika (na podstawie art. 22 ust. 2b ustawy o VAT), a więc - podobnie jak w przypadku drugiego scenariusza - dostawie dokonywanej przez podatnika B. A zatem w przypadku tego scenariusza skutki podatkowe będą analogiczne do mających miejsce w przypadku drugiego scenariusza.

4. Towar przetransportował czwarty podatnik w łańcuchu dostaw

Ostatni scenariusz zakłada, że towar z Polski do Czech przetransportował podatnik D. Wówczas transport towarów jest przyporządkowany dostawie dokonywanej do tego podatnika (na podstawie art. 22 ust. 2e pkt 2 ustawy o VAT), a więc dostawie dokonywanej przez podatnika C. Oznacza to, że:

  1. dostawy towarów dokonane przez podatnika A na rzecz podatnika B oraz przez podatnika B na rzecz podatnika C są nieruchomymi dostawami krajowymi (opodatkowanymi zapewne VAT w wysokości 23%),
  2. dostawa towarów dokonana przez podatnika C na rzecz podatnika D jest dostawą ruchomą stanowiącą dostawę wewnątrzwspólnotową, która jednak - ze względu na brak rejestracji podatnika C w Polsce jako podatnika VAT UE - nie korzysta z opodatkowania stawką 0%, a więc jest opodatkowana VAT według stawki krajowej (zapewne 23%),
  3. do rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w Czechach obowiązany jest podatnik D.

Podstawa prawna: art. 22 ust. 2-2e oraz art. 42 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2105

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA