REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sporządzenie korekty JPK_V7M wydłuża termin zwrotu VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy sporządzenie korekty JPK_V7M wydłuża termin zwrotu VAT?
Czy sporządzenie korekty JPK_V7M wydłuża termin zwrotu VAT?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jestem czynnym podatnikiem VAT. W pliku JPK_V7M za październik 2023 r. wykazałam nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy w terminie 60 dni. Nie otrzymałam jeszcze zwrotu. Muszę złożyć korektę pliku JPK_V7M za październik 2023 r., która spowoduje zwiększenie kwoty zwrotu o kilka tysięcy złotych. Czy złożenie korekty oznacza wydłużenie terminu zwrotu?

Czy sporządzenie korekty JPK_V7M wydłuża termin zwrotu VAT?

Tak, jeśli podatnik nie otrzymał jeszcze zwrotu podatku, sporządzenie korekty pliku JPK_V7 za październik spowoduje wydłużenie terminu zwrotu. Bieg terminu rozpoczyna się bowiem na nowo, tj. z momentem złożenia korekty za październik 2023 r. Szczegóły w dalszej części artykułu.

Zwrot VAT - podstawowe zasady

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zwrot następuje w terminie 60 dni na rachunek bankowy zgodny ze wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym. Jest to termin standardowy i nie trzeba spełniać dodatkowych warunków, aby go otrzymać.

Kiedy korygujemy JPK_V7

JPK_V7 złożony przez podatnika powinien odzwierciedlać wszystkie transakcje zawarte w deklaracji VAT. Podatnik czynny VAT ma obowiązek każdego miesiąca (lub co kwartał) bez wezwania organu podatkowego wysłać plik JPK_V7 wraz z deklaracją VAT. Jeżeli wystąpią rozbieżności, wówczas konieczna jest korekta.

W zależności od okoliczności korekta pliku JPK_V7 może obejmować:
- część ewidencyjną i część deklaracyjną,
- wyłącznie część ewidencyjną,
- wyłącznie część deklaracyjną.

Dokonując korekty pliku JPK_V7, trzeba wypełniać odpowiednią część, która podlega korekcie:
- w przypadku korekty części deklaracyjnej oraz ewidencyjnej należy wykazać wszystkie elementy, tj.: „Naglowek”, „Podmiot1”, „Deklaracja”, „Ewidencja”,
-  w przypadku korekty wyłącznie części deklaracyjnej, która nie ma wpływu na część ewidencyjną, wskazuje się elementy: „Naglowek”, „Podmiot1”, „Deklaracja”,
- w przypadku korekty wyłącznie części ewidencyjnej, która nie ma wpływu na część deklaracyjną, wskazywane będą elementy: „Naglowek”, „Podmiot1”, „Ewidencja”.

Ważne

Korygując JPK_V7, należy pamiętać, że trzeba złożyć nowy, kompletny oraz zawierający poprawione dane plik XML korygowanej części. Niedopuszczalne jest złożenie pliku zawierającego jedynie dane korygowane.

Z broszury informacyjnej Ministerstwa Finansów dotyczącej JPK_V7 wynika, że dokonanie korekty w przesłanej ewidencji VAT, która nie ma wpływu na część deklaracyjną zawartą we wspólnym pliku, nie wywołuje skutków dla rozliczenia VAT. Korekta pliku JPK_V7, wyłącznie części ewidencyjnej (np. w zakresie NIP kontrahenta), nie ma zatem wpływu np. na termin zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, wynikający z przesłanego wcześniej rozliczenia (część deklaracyjna) zawartego w pierwotnym pliku. 

Kiedy sporządzenie korekty JPK_V7 spowoduje wydłużenie terminu zwrotu

Skutki w postaci biegu terminu zwrotu od początku wystąpią tylko w przypadku, gdy następuje skorygowanie części deklaracyjnej pliku JPK_V7 (także łącznie z częścią ewidencyjną) przed upływem terminu zwrotu. Skorygowanie uprzednio złożonego pliku powoduje, że zostaje on zastąpiony korektą, a wraz z tym jego pierwotna wersja traci moc prawną. Bieg terminu zwrotu nie może być kontynuowany, ponieważ rozpoczyna się na nowo z momentem złożenia korekty. Skutek w postaci rozpoczęcia biegu terminu zwrotu od początku nie wystąpi, jeżeli skorygowana zostaje tylko część ewidencyjna pliku JPK_V7.

 

Ważne

Skutek w postaci rozpoczęcia biegu terminu zwrotu od początku nie wystąpi, jeżeli skorygowana zostaje tylko część ewidencyjna pliku JPK_V7.

 

Przykład

Podatnik złożył pierwotny plik JPK_V7 za październik 10 listopada 2023 r. Wykazał w nim nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy 
w standardowym terminie 60 dni. Po przesłaniu JPK_V7 do urzędu skarbowego podatnik uznał, że w części deklaracyjnej występują nieprawidłowości i musi złożyć za ten okres korektę. Natomiast korektę złożył 10 grudnia 2023 r. Do tego dnia nie otrzymał zwrotu. W tym przypadku termin zwrotu VAT (60 dni) zaczyna biec od nowa, tj. od momentu złożenia korekty deklaracji, czyli od 10 grudnia 2023 r.

Z pytania można wywnioskować, że zostanie skorygowana część deklaracyjna, gdyż będzie podniesiona kwota zwrotu, która jest wykazywana w tej części. Zatem jeśli nie otrzymała Pani jeszcze zwrotu podatku, to sporządzenie korekty pliku JPK_V7 za październik 2023 r. spowoduje wydłużenie terminu zwrotu. Bieg terminu rozpoczyna się bowiem na nowo, tj. z momentem złożenia korekty za październik 2023 r.

 

Beata Kociańska, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA