REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie kart sportowych ze środków obrotowych firmy w świetle ustawy o VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Finansowanie kart sportowych ze środków obrotowych firmy w świetle ustawy o VAT
Finansowanie kart sportowych ze środków obrotowych firmy w świetle ustawy o VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele pracodawców decyduje się na zakup na rzecz swoich pracowników różnego rodzaju usług o charakterze sportowym ze środków obrotowych firmy. W ramach programu pracownik otrzymuje kartę uprawniającą do wstępu na siłownię, fitness czy basen. Rozliczenie przekazania takich kart pracownikom z punktu widzenia ustawy o VAT zależy przede wszystkim od sposobu ich finansowania. Należy określić czy pieniądze na zakup pakietów sportowych pochodzą w całości z bieżących środków firmy, czy też część z nich potrącana jest z wynagrodzenia pracownika.

Finansowanie pakietów sportowych ze środków obrotowych w całości a VAT

Przez odpłatne świadczenie usług, które powoduje obowiązek wykazania VAT należnego, rozumie się zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników podatnika, w tym byłych pracowników. Natomiast w myśl art. 8 ust. 2a ww. ustawy w sytuacji, w której podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług przyjmuje się, że podatnik taki sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Wobec tego pracodawca nabywający usługi w imieniu własnym, ale na rzecz swoich pracowników traktowany jest jako usługodawca. Nieodpłatne przekazanie kart pracownikom jest zatem czynnością opodatkowaną zrównaną z odpłatnym świadczeniem usług stosowanie do art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Z powyższego wynika, że nieodpłatne udostępnienie pracownikom karnetów sportowych (finansowanych przez pracodawcę w całości ze środków obrotowych przedsiębiorstwa) uznane za świadczenie usług spowoduje obowiązek wykazania VAT należnego. Podstawą opodatkowania w takim przypadku będzie koszt nabycia tych usług przez pracodawcę (art. 29a ust. 5 ustawy o VAT). Analogiczny pogląd prezentowany jest w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27.10.2016 r. znak IPPP1.4512.735.2016.1.MK.  

Warto również dodać, że zakup kart sportowych podlega preferencyjnej stawce 8% podatku VAT, gdyż usługi te mieszczą się w katalogu czynności wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy w poz. 186 (pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu). Natomiast za rekreację w rozumieniu poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy, należy uznać różne formy aktywności mające służyć wypoczynkowi i zdrowiu w szczególności zajęcia fitness czy basen.

REKLAMA

Pozostaje jednak do ustalenia, czy pracodawca ma prawo do odliczenia całej kwoty podatku wymienionej w fakturze zakupu tych usług. W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jeżeli pracodawca kupuje karty sportowe w celu nieodpłatnego przekazania ich pracownikom, które to czynności podlegają opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, wówczas zakup ten służy bezpośrednio realizacji czynności opodatkowanej.  Pracodawcy zatem przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup tych kart.

Spółka nabyła karnety sportowe ze środków obrotowych firmy, a następnie nieodpłatnie przekazała je pracownikom. W takiej sytuacji pracodawca ma obowiązek opodatkować podatkiem VAT darmowe przekazanie benefitów pracownikom (zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT), gdzie podstawą opodatkowania będzie kwota zakupu karnetów. Jednocześnie może w całości odliczyć podatek VAT od zakupu tych kart.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inaczej jednak będzie w sytuacji, gdy karnety sportowe nabywane są przez pracodawcę, a pracownik zwraca pracodawcy część kosztów zakupu. Z uwagi na fakt, że w ustawie o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne, należy uznać, że są realizowane za wynagrodzeniem. Nie ma przy tym znaczenia czy dana transakcja została dokonana po cenie niższej od kosztu świadczenia. Oznacza to, że podstawą opodatkowania będzie zapłata należna od pracownika, bez względu na to, że jest niższa od ceny zakupu. Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 27.02.2014 r. znak IPTPP1/443-18/14-6/AK oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21.10.2013 r. znak ILPP1/443-654/13-4/AI.

Należy jednak pamiętać, że istnieje ryzyko szacowania podstawy opodatkowania przez organ podatkowy stosownie do art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT z uwagi na to, że jest to świadczenie na rzecz pracowników, którzy nie posiadają prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. W myśl ww. przepisu w przypadku gdy między nabywcą a usługodawcą istnieje stosunek pracy, a wynagrodzenie jest niższe od wartości rynkowej i jednocześnie, nabywca usługi (pracownik) nie ma pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego, wówczas, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową.

Polecamy: Biuletyn VAT

W takiej sytuacji należy również uznać, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem karnetów sportowych a wykonywaniem czynności opodatkowanych podatnika, gdyż zakup ten jest przeznaczony do dalszej odsprzedaży pracownikowi. Zatem pracodawca może odliczyć podatek VAT od zakupu w całości na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Spółka zdecydowała się na zakup kart sportowych dla pracowników, które nabywane są przez pracodawcę (finansowane ze środków obrotowych firmy), a następnie pracownik zwraca Spółce 50% ceny karnetu. Czynność przekazania tych kart pracownikom podlega opodatkowaniu tylko w tej części, za którą płaci pracownik. Innymi słowy podstawą opodatkowania jest kwota faktycznie otrzymana od pracownika. (przy czym, istnieje też ryzyko szacowania podstawy opodatkowania na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Spółka ta może natomiast odliczyć VAT naliczony od  zakupu tych kart w całości.

Katarzyna Bartniak
Młodszy konsultant podatkowy
ECDDP Sp z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA