REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie kart sportowych ze środków obrotowych firmy w świetle ustawy o VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Finansowanie kart sportowych ze środków obrotowych firmy w świetle ustawy o VAT
Finansowanie kart sportowych ze środków obrotowych firmy w świetle ustawy o VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele pracodawców decyduje się na zakup na rzecz swoich pracowników różnego rodzaju usług o charakterze sportowym ze środków obrotowych firmy. W ramach programu pracownik otrzymuje kartę uprawniającą do wstępu na siłownię, fitness czy basen. Rozliczenie przekazania takich kart pracownikom z punktu widzenia ustawy o VAT zależy przede wszystkim od sposobu ich finansowania. Należy określić czy pieniądze na zakup pakietów sportowych pochodzą w całości z bieżących środków firmy, czy też część z nich potrącana jest z wynagrodzenia pracownika.

Finansowanie pakietów sportowych ze środków obrotowych w całości a VAT

Przez odpłatne świadczenie usług, które powoduje obowiązek wykazania VAT należnego, rozumie się zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników podatnika, w tym byłych pracowników. Natomiast w myśl art. 8 ust. 2a ww. ustawy w sytuacji, w której podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług przyjmuje się, że podatnik taki sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Wobec tego pracodawca nabywający usługi w imieniu własnym, ale na rzecz swoich pracowników traktowany jest jako usługodawca. Nieodpłatne przekazanie kart pracownikom jest zatem czynnością opodatkowaną zrównaną z odpłatnym świadczeniem usług stosowanie do art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z powyższego wynika, że nieodpłatne udostępnienie pracownikom karnetów sportowych (finansowanych przez pracodawcę w całości ze środków obrotowych przedsiębiorstwa) uznane za świadczenie usług spowoduje obowiązek wykazania VAT należnego. Podstawą opodatkowania w takim przypadku będzie koszt nabycia tych usług przez pracodawcę (art. 29a ust. 5 ustawy o VAT). Analogiczny pogląd prezentowany jest w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27.10.2016 r. znak IPPP1.4512.735.2016.1.MK.  

Warto również dodać, że zakup kart sportowych podlega preferencyjnej stawce 8% podatku VAT, gdyż usługi te mieszczą się w katalogu czynności wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy w poz. 186 (pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu). Natomiast za rekreację w rozumieniu poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy, należy uznać różne formy aktywności mające służyć wypoczynkowi i zdrowiu w szczególności zajęcia fitness czy basen.

Pozostaje jednak do ustalenia, czy pracodawca ma prawo do odliczenia całej kwoty podatku wymienionej w fakturze zakupu tych usług. W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jeżeli pracodawca kupuje karty sportowe w celu nieodpłatnego przekazania ich pracownikom, które to czynności podlegają opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, wówczas zakup ten służy bezpośrednio realizacji czynności opodatkowanej.  Pracodawcy zatem przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup tych kart.

REKLAMA

Spółka nabyła karnety sportowe ze środków obrotowych firmy, a następnie nieodpłatnie przekazała je pracownikom. W takiej sytuacji pracodawca ma obowiązek opodatkować podatkiem VAT darmowe przekazanie benefitów pracownikom (zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT), gdzie podstawą opodatkowania będzie kwota zakupu karnetów. Jednocześnie może w całości odliczyć podatek VAT od zakupu tych kart.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inaczej jednak będzie w sytuacji, gdy karnety sportowe nabywane są przez pracodawcę, a pracownik zwraca pracodawcy część kosztów zakupu. Z uwagi na fakt, że w ustawie o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne, należy uznać, że są realizowane za wynagrodzeniem. Nie ma przy tym znaczenia czy dana transakcja została dokonana po cenie niższej od kosztu świadczenia. Oznacza to, że podstawą opodatkowania będzie zapłata należna od pracownika, bez względu na to, że jest niższa od ceny zakupu. Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 27.02.2014 r. znak IPTPP1/443-18/14-6/AK oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21.10.2013 r. znak ILPP1/443-654/13-4/AI.

Należy jednak pamiętać, że istnieje ryzyko szacowania podstawy opodatkowania przez organ podatkowy stosownie do art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT z uwagi na to, że jest to świadczenie na rzecz pracowników, którzy nie posiadają prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. W myśl ww. przepisu w przypadku gdy między nabywcą a usługodawcą istnieje stosunek pracy, a wynagrodzenie jest niższe od wartości rynkowej i jednocześnie, nabywca usługi (pracownik) nie ma pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego, wówczas, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową.

Polecamy: Biuletyn VAT

W takiej sytuacji należy również uznać, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem karnetów sportowych a wykonywaniem czynności opodatkowanych podatnika, gdyż zakup ten jest przeznaczony do dalszej odsprzedaży pracownikowi. Zatem pracodawca może odliczyć podatek VAT od zakupu w całości na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Spółka zdecydowała się na zakup kart sportowych dla pracowników, które nabywane są przez pracodawcę (finansowane ze środków obrotowych firmy), a następnie pracownik zwraca Spółce 50% ceny karnetu. Czynność przekazania tych kart pracownikom podlega opodatkowaniu tylko w tej części, za którą płaci pracownik. Innymi słowy podstawą opodatkowania jest kwota faktycznie otrzymana od pracownika. (przy czym, istnieje też ryzyko szacowania podstawy opodatkowania na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Spółka ta może natomiast odliczyć VAT naliczony od  zakupu tych kart w całości.

Katarzyna Bartniak
Młodszy konsultant podatkowy
ECDDP Sp z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA