REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie kart sportowych ze środków obrotowych firmy w świetle ustawy o VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Finansowanie kart sportowych ze środków obrotowych firmy w świetle ustawy o VAT
Finansowanie kart sportowych ze środków obrotowych firmy w świetle ustawy o VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele pracodawców decyduje się na zakup na rzecz swoich pracowników różnego rodzaju usług o charakterze sportowym ze środków obrotowych firmy. W ramach programu pracownik otrzymuje kartę uprawniającą do wstępu na siłownię, fitness czy basen. Rozliczenie przekazania takich kart pracownikom z punktu widzenia ustawy o VAT zależy przede wszystkim od sposobu ich finansowania. Należy określić czy pieniądze na zakup pakietów sportowych pochodzą w całości z bieżących środków firmy, czy też część z nich potrącana jest z wynagrodzenia pracownika.

Finansowanie pakietów sportowych ze środków obrotowych w całości a VAT

Przez odpłatne świadczenie usług, które powoduje obowiązek wykazania VAT należnego, rozumie się zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników podatnika, w tym byłych pracowników. Natomiast w myśl art. 8 ust. 2a ww. ustawy w sytuacji, w której podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług przyjmuje się, że podatnik taki sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Wobec tego pracodawca nabywający usługi w imieniu własnym, ale na rzecz swoich pracowników traktowany jest jako usługodawca. Nieodpłatne przekazanie kart pracownikom jest zatem czynnością opodatkowaną zrównaną z odpłatnym świadczeniem usług stosowanie do art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Z powyższego wynika, że nieodpłatne udostępnienie pracownikom karnetów sportowych (finansowanych przez pracodawcę w całości ze środków obrotowych przedsiębiorstwa) uznane za świadczenie usług spowoduje obowiązek wykazania VAT należnego. Podstawą opodatkowania w takim przypadku będzie koszt nabycia tych usług przez pracodawcę (art. 29a ust. 5 ustawy o VAT). Analogiczny pogląd prezentowany jest w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27.10.2016 r. znak IPPP1.4512.735.2016.1.MK.  

Warto również dodać, że zakup kart sportowych podlega preferencyjnej stawce 8% podatku VAT, gdyż usługi te mieszczą się w katalogu czynności wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy w poz. 186 (pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu). Natomiast za rekreację w rozumieniu poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy, należy uznać różne formy aktywności mające służyć wypoczynkowi i zdrowiu w szczególności zajęcia fitness czy basen.

Pozostaje jednak do ustalenia, czy pracodawca ma prawo do odliczenia całej kwoty podatku wymienionej w fakturze zakupu tych usług. W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jeżeli pracodawca kupuje karty sportowe w celu nieodpłatnego przekazania ich pracownikom, które to czynności podlegają opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, wówczas zakup ten służy bezpośrednio realizacji czynności opodatkowanej.  Pracodawcy zatem przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup tych kart.

REKLAMA

Spółka nabyła karnety sportowe ze środków obrotowych firmy, a następnie nieodpłatnie przekazała je pracownikom. W takiej sytuacji pracodawca ma obowiązek opodatkować podatkiem VAT darmowe przekazanie benefitów pracownikom (zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT), gdzie podstawą opodatkowania będzie kwota zakupu karnetów. Jednocześnie może w całości odliczyć podatek VAT od zakupu tych kart.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inaczej jednak będzie w sytuacji, gdy karnety sportowe nabywane są przez pracodawcę, a pracownik zwraca pracodawcy część kosztów zakupu. Z uwagi na fakt, że w ustawie o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne, należy uznać, że są realizowane za wynagrodzeniem. Nie ma przy tym znaczenia czy dana transakcja została dokonana po cenie niższej od kosztu świadczenia. Oznacza to, że podstawą opodatkowania będzie zapłata należna od pracownika, bez względu na to, że jest niższa od ceny zakupu. Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 27.02.2014 r. znak IPTPP1/443-18/14-6/AK oraz interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 21.10.2013 r. znak ILPP1/443-654/13-4/AI.

Należy jednak pamiętać, że istnieje ryzyko szacowania podstawy opodatkowania przez organ podatkowy stosownie do art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT z uwagi na to, że jest to świadczenie na rzecz pracowników, którzy nie posiadają prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. W myśl ww. przepisu w przypadku gdy między nabywcą a usługodawcą istnieje stosunek pracy, a wynagrodzenie jest niższe od wartości rynkowej i jednocześnie, nabywca usługi (pracownik) nie ma pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego, wówczas, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową.

Polecamy: Biuletyn VAT

W takiej sytuacji należy również uznać, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem karnetów sportowych a wykonywaniem czynności opodatkowanych podatnika, gdyż zakup ten jest przeznaczony do dalszej odsprzedaży pracownikowi. Zatem pracodawca może odliczyć podatek VAT od zakupu w całości na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Spółka zdecydowała się na zakup kart sportowych dla pracowników, które nabywane są przez pracodawcę (finansowane ze środków obrotowych firmy), a następnie pracownik zwraca Spółce 50% ceny karnetu. Czynność przekazania tych kart pracownikom podlega opodatkowaniu tylko w tej części, za którą płaci pracownik. Innymi słowy podstawą opodatkowania jest kwota faktycznie otrzymana od pracownika. (przy czym, istnieje też ryzyko szacowania podstawy opodatkowania na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Spółka ta może natomiast odliczyć VAT naliczony od  zakupu tych kart w całości.

Katarzyna Bartniak
Młodszy konsultant podatkowy
ECDDP Sp z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA