REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podzielona płatności przy zbiorczym przelewie za kilka faktur

Podzielona płatności przy zbiorczym przelewie za kilka faktur
Podzielona płatności przy zbiorczym przelewie za kilka faktur

REKLAMA

REKLAMA

Kontrahent wpłacił kwotę z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności za kilka faktur w jednym przelewie. Czy podatnik powinien zwrócić wpłaconą kwotę? Czy takie postępowanie kontrahenta obciąża podatnika i w jaki sposób?

Błędne zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności przez nabywcę poprzez dokonanie zbiorczej płatności za kilka faktur nie powoduje negatywnych konsekwencji po stronie sprzedawcy. Sprzedawca nie powinien zwracać należności nabywcy, ponieważ taki zwrot jest możliwy jedynie w sytuacji dokonania płatności na rzecz niewłaściwego dostawcy towarów lub usługodawcy.

REKLAMA

Autopromocja

W analizowanej sprawie sprzedawca ma możliwość wykorzystania zgromadzonych środków na rachunku VAT w rozliczeniach z kontrahentami lub z urzędem skarbowym. Może również wystąpić z pisemnym wnioskiem do naczelnika urzędu skarbowego o zgodę na przeniesienie środków z rachunku VAT na powiązany z nim rachunek rozliczeniowy.

Polecamy: Biuletyn VAT

Mechanizm podzielonej płatności (MPP, ang. split payment) jest to mechanizm dokonywania płatności przez nabywcę towaru lub usługi, w którym kwota VAT wydzielona z należnej sprzedawcy kwoty brutto wynagrodzenia jest przelewana na wyodrębniony rachunek bankowy (rachunek VAT), natomiast pozostała część zapłaty trafia na rachunek rozliczeniowy. Sprzedawca towaru nie może jednak w swobodny sposób dysponować środkami zgromadzonymi na tym rachunku. Środki na rachunku VAT mogą być wykorzystane do zapłaty VAT w rozliczeniach z kontrahentami z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności lub do rozliczeń z urzędem skarbowym.

Nabywca towaru lub usługi stosujący ten mechanizm nadal dokonuje wyłącznie jednego przelewu na rachunek rozliczeniowy sprzedawcy (nie musi znać numeru rachunku VAT sprzedawcy). Wydzielenie kwoty VAT następuje automatycznie poprzez dobrowolne użycie przez nabywcę specjalnego komunikatu przelewu (udostępnionego przez bank), w którym podatnik jest zobowiązany wskazać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kwotę VAT (lub część),
  • kwotę sprzedaży brutto (lub część),
  • numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność,
  • NIP dostawcy.

Wynika z tego, że zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności jest uzależnione od posiadania faktury, na podstawie której płatność ma być zrealizowana. W związku z tym, że zapłata z zastosowaniem tego mechanizmu musi być powiązana z konkretną fakturą, płatność w MPP nie ma zastosowania do przelewów zbiorczych.

Jednak jak wskazuje Ministerstwo Finansów w objaśnieniach podatkowych z 29 czerwca 2018 r. dotyczących stosowania mechanizmu podzielonej płatności, należy wyróżnić dwie sytuacje:

  1. podatnik zleca bankowi dokonanie np. 500 przelewów, przekazując informacje o 500 przelewach dotyczących 500 faktur - w takiej sytuacji mechanizm podzielonej płatności może zostać zastosowany, ponieważ będzie możliwe powiązanie konkretnej płatności z konkretną fakturą, a tylko zlecenie dla banku ma formę zbiorczą,
  2. podatnik chciałby zapłacić np. za 50 faktur otrzymanych od jednego kontrahenta, jednym przelewem - w takiej sytuacji nie jest możliwe zastosowanie MPP.

Wskazać przy tym należy, że w przypadku niewłaściwego zastosowania mechanizmu do płatności, która nie jest powiązana z konkretną fakturą (np. przelew zbiorczy), nabywcy nie będą przysługiwały korzyści, o których mowa w art. 108c ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Oznacza to, że taka zapłata nie będzie wyłączała odpowiedzialności solidarnej, dodatkowego zobowiązania oraz podwyższonych odsetek od zaległości, ponieważ nie będzie możliwości powiązania płatności z kwotą odpowiadającą kwocie podatku wynikającej z konkretnej faktury.

Polecamy: Akademia VAT

W konsekwencji błędnego zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przez nabywcę towaru lub usługi\ sprzedawca zgromadzi na rachunku VAT dodatkowe środki. Sprzedawca będzie mógł wykorzystać te środki przede wszystkim do zapłaty kwoty VAT wykazanej na fakturze, otrzymanej od dostawcy lub usługodawcy z tytułu nabycia towarów lub usług, albo do uregulowania rozliczeń z urzędem skarbowym (np. wpłaty na rachunek urzędu skarbowego VAT).

Gdy w ocenie podatnika środki zgromadzone na rachunku VAT będą przewyższać kwoty niezbędne do zapłaty VAT w rozliczeniach z kontrahentami lub kwoty do rozliczeń z urzędem skarbowym, ma on możliwość uwolnienia tych środków. Może wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie zgody na przekazanie środków (w celu swobodnego dysponowania tymi środkami) z rachunku VAT na powiązany z tym rachunkiem rachunek rozliczeniowy. Organ podatkowy ma 60 dni od dnia otrzymania wniosku na wydanie zgody lub odmowę przekazania środków z rachunku VAT. Wniosek powinien zawierać:

  • numer rachunku VAT, z którego mają być uwolnione środki,
  • numer rachunku rozliczeniowego albo rachunku w SKOK, na który mają być przelane środki z rachunku VAT (może to być wyłącznie rachunek rozliczeniowy lub rachunek w SKOK, dla którego jest prowadzony ten rachunek VAT),
  • wysokość środków, zgromadzonych na rachunku VAT, jaka ma zostać przekazana na rachunek rozliczeniowy albo rachunek w SKOK (podatnik powinien wskazać kwotę nie wyższą niż wartość środków zgromadzonych na rachunku VAT w dniu złożenia wniosku).

Warto wskazać, że sprzedawca tylko w określonych przypadkach ma możliwość zwrotu do nabywcy otrzymanej płatności, tzn. w sytuacji gdy podatnik, który otrzymał na swój rachunek VAT płatność za transakcję, nie jest dostawcą lub usługodawcą. Sprzedawca powinien dokonać zwrotu otrzymanej płatności na rachunek VAT podatnika, od którego otrzymał tę płatność niezwłocznie po powzięciu informacji o jej nienależnym otrzymaniu.

REKLAMA

Podsumowując, w przypadku błędnego zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przez nabywcę towaru lub usługi poprzez zrealizowanie zbiorczego przelewu za kilka faktur, sprzedawca nie ponosi negatywnych skutków działania swojego kontrahenta. Na rachunku VAT sprzedawcy zostaną zgromadzone środki, które może on wykorzystać w rozliczeniach z kontrahentami lub z urzędem skarbowym. W analizowanej sytuacji podatnik może również wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego z pisemnym wnioskiem, o wyrażenie zgody na przekazanie środków z rachunku VAT na powiązany z nim rachunek rozliczeniowy.

Sprzedawca nie ma możliwości zwrotu środków z rachunku VAT na rachunek nabywcy, w sytuacji gdy dokonano zbiorczego przelewu za kilka faktur. Taka możliwość występuje jedynie w przypadku zapłaty przez nabywcę kwoty w MPP na rachunek podmiotu innego niż dostawca towarów lub usługodawca.

Podstawa prawna:

  • art. 62b ust. 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1876; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 1499

  • art. 108a, art. 108b, art. 108c ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2244

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA