REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podzielona płatności przy zbiorczym przelewie za kilka faktur

Podzielona płatności przy zbiorczym przelewie za kilka faktur
Podzielona płatności przy zbiorczym przelewie za kilka faktur

REKLAMA

REKLAMA

Kontrahent wpłacił kwotę z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności za kilka faktur w jednym przelewie. Czy podatnik powinien zwrócić wpłaconą kwotę? Czy takie postępowanie kontrahenta obciąża podatnika i w jaki sposób?

Błędne zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności przez nabywcę poprzez dokonanie zbiorczej płatności za kilka faktur nie powoduje negatywnych konsekwencji po stronie sprzedawcy. Sprzedawca nie powinien zwracać należności nabywcy, ponieważ taki zwrot jest możliwy jedynie w sytuacji dokonania płatności na rzecz niewłaściwego dostawcy towarów lub usługodawcy.

REKLAMA

Autopromocja

W analizowanej sprawie sprzedawca ma możliwość wykorzystania zgromadzonych środków na rachunku VAT w rozliczeniach z kontrahentami lub z urzędem skarbowym. Może również wystąpić z pisemnym wnioskiem do naczelnika urzędu skarbowego o zgodę na przeniesienie środków z rachunku VAT na powiązany z nim rachunek rozliczeniowy.

Polecamy: Biuletyn VAT

Mechanizm podzielonej płatności (MPP, ang. split payment) jest to mechanizm dokonywania płatności przez nabywcę towaru lub usługi, w którym kwota VAT wydzielona z należnej sprzedawcy kwoty brutto wynagrodzenia jest przelewana na wyodrębniony rachunek bankowy (rachunek VAT), natomiast pozostała część zapłaty trafia na rachunek rozliczeniowy. Sprzedawca towaru nie może jednak w swobodny sposób dysponować środkami zgromadzonymi na tym rachunku. Środki na rachunku VAT mogą być wykorzystane do zapłaty VAT w rozliczeniach z kontrahentami z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności lub do rozliczeń z urzędem skarbowym.

Nabywca towaru lub usługi stosujący ten mechanizm nadal dokonuje wyłącznie jednego przelewu na rachunek rozliczeniowy sprzedawcy (nie musi znać numeru rachunku VAT sprzedawcy). Wydzielenie kwoty VAT następuje automatycznie poprzez dobrowolne użycie przez nabywcę specjalnego komunikatu przelewu (udostępnionego przez bank), w którym podatnik jest zobowiązany wskazać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kwotę VAT (lub część),
  • kwotę sprzedaży brutto (lub część),
  • numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność,
  • NIP dostawcy.

Wynika z tego, że zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności jest uzależnione od posiadania faktury, na podstawie której płatność ma być zrealizowana. W związku z tym, że zapłata z zastosowaniem tego mechanizmu musi być powiązana z konkretną fakturą, płatność w MPP nie ma zastosowania do przelewów zbiorczych.

Jednak jak wskazuje Ministerstwo Finansów w objaśnieniach podatkowych z 29 czerwca 2018 r. dotyczących stosowania mechanizmu podzielonej płatności, należy wyróżnić dwie sytuacje:

  1. podatnik zleca bankowi dokonanie np. 500 przelewów, przekazując informacje o 500 przelewach dotyczących 500 faktur - w takiej sytuacji mechanizm podzielonej płatności może zostać zastosowany, ponieważ będzie możliwe powiązanie konkretnej płatności z konkretną fakturą, a tylko zlecenie dla banku ma formę zbiorczą,
  2. podatnik chciałby zapłacić np. za 50 faktur otrzymanych od jednego kontrahenta, jednym przelewem - w takiej sytuacji nie jest możliwe zastosowanie MPP.

Wskazać przy tym należy, że w przypadku niewłaściwego zastosowania mechanizmu do płatności, która nie jest powiązana z konkretną fakturą (np. przelew zbiorczy), nabywcy nie będą przysługiwały korzyści, o których mowa w art. 108c ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Oznacza to, że taka zapłata nie będzie wyłączała odpowiedzialności solidarnej, dodatkowego zobowiązania oraz podwyższonych odsetek od zaległości, ponieważ nie będzie możliwości powiązania płatności z kwotą odpowiadającą kwocie podatku wynikającej z konkretnej faktury.

Polecamy: Akademia VAT

W konsekwencji błędnego zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przez nabywcę towaru lub usługi\ sprzedawca zgromadzi na rachunku VAT dodatkowe środki. Sprzedawca będzie mógł wykorzystać te środki przede wszystkim do zapłaty kwoty VAT wykazanej na fakturze, otrzymanej od dostawcy lub usługodawcy z tytułu nabycia towarów lub usług, albo do uregulowania rozliczeń z urzędem skarbowym (np. wpłaty na rachunek urzędu skarbowego VAT).

Gdy w ocenie podatnika środki zgromadzone na rachunku VAT będą przewyższać kwoty niezbędne do zapłaty VAT w rozliczeniach z kontrahentami lub kwoty do rozliczeń z urzędem skarbowym, ma on możliwość uwolnienia tych środków. Może wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie zgody na przekazanie środków (w celu swobodnego dysponowania tymi środkami) z rachunku VAT na powiązany z tym rachunkiem rachunek rozliczeniowy. Organ podatkowy ma 60 dni od dnia otrzymania wniosku na wydanie zgody lub odmowę przekazania środków z rachunku VAT. Wniosek powinien zawierać:

  • numer rachunku VAT, z którego mają być uwolnione środki,
  • numer rachunku rozliczeniowego albo rachunku w SKOK, na który mają być przelane środki z rachunku VAT (może to być wyłącznie rachunek rozliczeniowy lub rachunek w SKOK, dla którego jest prowadzony ten rachunek VAT),
  • wysokość środków, zgromadzonych na rachunku VAT, jaka ma zostać przekazana na rachunek rozliczeniowy albo rachunek w SKOK (podatnik powinien wskazać kwotę nie wyższą niż wartość środków zgromadzonych na rachunku VAT w dniu złożenia wniosku).

Warto wskazać, że sprzedawca tylko w określonych przypadkach ma możliwość zwrotu do nabywcy otrzymanej płatności, tzn. w sytuacji gdy podatnik, który otrzymał na swój rachunek VAT płatność za transakcję, nie jest dostawcą lub usługodawcą. Sprzedawca powinien dokonać zwrotu otrzymanej płatności na rachunek VAT podatnika, od którego otrzymał tę płatność niezwłocznie po powzięciu informacji o jej nienależnym otrzymaniu.

REKLAMA

Podsumowując, w przypadku błędnego zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przez nabywcę towaru lub usługi poprzez zrealizowanie zbiorczego przelewu za kilka faktur, sprzedawca nie ponosi negatywnych skutków działania swojego kontrahenta. Na rachunku VAT sprzedawcy zostaną zgromadzone środki, które może on wykorzystać w rozliczeniach z kontrahentami lub z urzędem skarbowym. W analizowanej sytuacji podatnik może również wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego z pisemnym wnioskiem, o wyrażenie zgody na przekazanie środków z rachunku VAT na powiązany z nim rachunek rozliczeniowy.

Sprzedawca nie ma możliwości zwrotu środków z rachunku VAT na rachunek nabywcy, w sytuacji gdy dokonano zbiorczego przelewu za kilka faktur. Taka możliwość występuje jedynie w przypadku zapłaty przez nabywcę kwoty w MPP na rachunek podmiotu innego niż dostawca towarów lub usługodawca.

Podstawa prawna:

  • art. 62b ust. 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1876; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 1499

  • art. 108a, art. 108b, art. 108c ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 2244

Adrian Błaszkiewicz, ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA