REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od wynajmu na cele mieszkaniowe - zwolnienie, czy stawka 8%?

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
VAT od wynajmu (nieruchomości firmie) na cele mieszkaniowe - zwolnienie, czy stawka 8%?
VAT od wynajmu (nieruchomości firmie) na cele mieszkaniowe - zwolnienie, czy stawka 8%?

REKLAMA

REKLAMA

Wynajem nieruchomości firmie na potrzeby noclegowe jej pracowników jest opodatkowany VAT wg stawki 8%. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 16 stycznia 2020 r. Co ciekawe organy Krajowej Administracji Skarbowej uważają, że jest to usługa zwolniona z VAT.

Tym razem spór między podatnikiem a fiskusem nie toczył się o to, czy należy zastosować zwolnienie z VAT, czy stawkę 23 proc., ale o to, czy zamiast zwolnienia powinno być 8 proc. VAT.

Co więcej, fiskus optował za zwolnieniem (jeszcze rok temu był innego zdania). Natomiast spółka uważała, że właściwa jest stawka 8 proc. Rację przyznał jej WSA w Rzeszowie w wyroku z 16 stycznia 2020 r. (sygn. akt I SA/Rz 835/19).

REKLAMA

Autopromocja

– Minister finansów powinien wydać interpretację ogólną albo objaśnienia podatkowe, które uporządkują tę kwestię – uważa Janina Fornalik, doradca podatkowy i partner w MDDP.

Zgadza się z nią Jarosław Ziółkowski, doradca podatkowy w Independent Tax Advisers. – Przy tak powszechnych i nieskomplikowanych usługach nie powinno być żadnych wątpliwości co do stawki VAT bądź zwolnienia z podatku i ostatecznej ceny na fakturze – podkreśla ekspert.

Jego zdaniem kolejne miesiące mogą przynieść następne rozstrzygnięcia w tej kwestii z uwagi na wiążące informacje stawkowe wydawane przez Krajową Informację Skarbową.

Fiskus jest za zwolnieniem

Chaos w tym zakresie trwa od co najmniej kilku lat. Chodzi o interpretację art. 43 ust. 1 pkt 36 i ust. 20 ustawy o VAT, który zwalnia z podatku najem i dzierżawę nieruchomości mieszkalnych na cele mieszkaniowe.

Problem pojawia się, gdy właściciel nieruchomości wynajmuje ją przedsiębiorcy (np. spółce) z przeznaczeniem na noclegi jego pracowników. Od pewnego czasu dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdza w wydawanych interpretacjach indywidualnych, że w takim wypadku cele mieszkaniowe są realizowane i najem jest zwolniony z podatku, nawet gdy z lokalu korzystają pracownicy najemcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zauważa Janina Fornalik, stanowisko fiskusa jest korzystne zwłaszcza dla osób fizycznych wynajmujących mieszkania firmom. Dzięki zwolnieniu nie muszą się one rejestrować dla celów VAT. Ewentualne opodatkowanie najmu na rzecz firmy oznaczałoby, że byliby chronieni przed rejestracją tylko do limitu 200 tys. zł rocznie – tłumaczy ekspertka.

Co innego, gdy nieruchomość jest wynajmowana firmie, a ta następnie podnajmuje ją innemu przedsiębiorcy bądź osobom fizycznym. Fiskus twierdzi, że w takiej sytuacji nie ma mowy o zwolnieniu, bo najemca nie realizuje celu mieszkaniowego, tylko zarabia na dalszym podnajmie. Potwierdzają to też sądy administracyjne, np. WSA w Poznaniu w wyroku z 12 grudnia 2019 r. (sygn. akt I SA/Po 660/19, nieprawomocny).

Z 8 proc. VAT

Z interpretacją o zwolnieniu z VAT na cele mieszkaniowe nie zgodziła się spółka będąca właścicielem domku jednorodzinnego i ośrodka składającego się z domków letniskowych.

Uważała, że świadczony przez nią najem powinien być z 8 proc. VAT. Argumentowała, że w jej wypadku nie będzie miało zastosowania zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, bo – stosownie do art. 43 ust. 20 ustawy o VAT – zwolnienie to nie ma zastosowania do usług związanych z zakwaterowaniem (poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy, od kwietnia będzie to poz. 47 w tym samym załączniku).

REKLAMA

Spółka podkreśliła, że należy rozróżnić najem „na cele mieszkaniowe” i usługi związane z zakwaterowaniem. Pracownicy najemcy będą korzystać z pomieszczeń mieszkalnych jedynie tymczasowo, na czas pobytu związanego z pracą, co nie warunkuje zamiaru stałego miejsca zamieszkania tych osób.

Dlatego, mimo że umowa najmu będzie dotyczyć nieruchomości o charakterze mieszkalnym, które będą wykorzystywane przez najemcę tylko w celach mieszkaniowych, to najem ten nie będzie objęty zwolnieniem z VAT, tylko będzie ze stawką 8 proc. – argumentowała spółka.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uważał jednak, że skoro przedmiotem umowy jest wynajem nieruchomości z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe, to zastosowanie ma zwolnienie z VAT. – Nie jest istotne, że pracownicy nie są stroną umowy, ponieważ w ich imieniu występuje najemca – podkreślił.

W tej sprawie jednak WSA w Rzeszowie nie podzielił wykładni fiskusa. Odwołał się do wyroku NSA z 8 maja 2018 r., z którego wynikało, że zwolnienie nie dotyczy wynajmu, którego celem jest realizacja celów gospodarczych przez najemcę. Rzeszowski sąd uznał, że tak właśnie będzie w tym przypadku – najemca nie może zrealizować własnych celów mieszkaniowych w wynajętych nieruchomościach, więc najem powinien być ze stawką 8 proc. (zgodnie z art. 43 ust. 20 ustawy o VAT).

Wcześniej podobnie w sprawie wynajmu nieruchomości firmom szukającym lokum dla pracowników orzekały WSA w Warszawie w wyroku z 23 sierpnia 2018 r. (sygn. akt III SA/Wa 433/18) i WSA w Gdańsku w wyroku z 10 lipca 2018 r. (sygn. akt I SA/Gd 517/18). Oba wyroki są nieprawomocne.

Polecamy: Instrukcje VAT

Polecamy: Biuletyn VAT

Wolty fiskusa

Po wyroku NSA z 8 maja 2018 r. na krótko zdanie zmienił też dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, który zaczął wydawać interpretacje nakazujące doliczenie podatku. Przykładem interpretacje z 7 marca 2019 r. (sygn. 0115-KDIT1-1.4012.61.2019.1.EA), z 29 stycznia 2019 r. (sygn. 0115-KDIT1-1.4012.812.2018.2.BS).

Potem jednak fiskus ponownie zmienił stanowisko i od roku twierdzi, że wynajem nieruchomości firmie z przeznaczeniem na kwatery dla jej pracowników jest zwolniony z VAT. Przykładem są interpretacje dyrektora KIS z 31 stycznia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.815.2019.1.WN) i z 7 lutego 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.823.2019.1.ASY).

Szerzej o zmianie wykładni urzędników pisaliśmy w DGP 155/2019 „VAT od najmu co interpretacja to inne stanowisko”.

Kto ma rację?

Jarosław Ziółkowski przyznaje, że odpowiedź na pytanie, kto ma rację w tym sporze, jest wyjątkowo trudna.

– Z jednej strony gdyby przyjąć, że fiskus się myli, to mocno ograniczony byłby sens zwolnienia. Przedsiębiorca mógłby skorzystać z niej wyłącznie przy wynajmie nieruchomości bezpośrednio osobom fizycznym na ich cele mieszkaniowe – podkreśla ekspert. – Z drugiej strony rozumiem wykładnię WSA w Rzeszowie, bo wynajem firmie może być uznany za związany z działalnością gospodarczą, nawet jeśli nocować będą pracownicy tej firmy – dodaje Jarosław Ziółkowski. ©℗

Mariusz Szulc

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA