REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od zakupów w UE – kiedy opłaca się rejestracja jako podatnik VAT-UE

Szymborska-Sutton Agata
Unia Europejska, VAT
Unia Europejska, VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy zwolnieni w Polsce z VAT nie muszą rozliczać tego podatku od zakupów w krajach UE, jeśli nie przekroczyły one limitu 50 tys. zł. W niektórych sytuacjach rejestracja w zakresie VAT-UE może być jednak dla nich opłacalna.

Polscy przedsiębiorcy kupujący towary w krajach należących do Unii Europejskiej rozliczają co do zasady VAT w Polsce.

REKLAMA

Autopromocja

Z rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wyłączeni są jednak podatnicy zwolnieni w Polsce podmiotowo z VAT (gdy w poprzednim roku  ich sprzedaż nie przekroczyła 150 tys. zł), ale pod warunkiem, że wartość transakcji nie przekroczyła wyznaczonego przez ustawę limitu.

Całkowita wartość transakcji zakupionych w Unii towarów nie może przekroczyć w trakcie bieżącego oraz poprzedniego roku podatkowego kwoty 50 tys. złotych. Limit ten dla każdego z lat liczy się odrębnie, a przy ustalaniu wartości nie wlicza się kwoty VAT należnego lub zapłaconego na terytorium państwa, z którego towary są wysyłane lub transportowane.

Zysk na niższym VAT

W niektórych jednak przypadkach – gdy przedsiębiorca nabywa towary z państw członkowskich, w których stawka VAT jest wyższa od stawki obowiązującej w Polsce – rejestracja w zakresie VAT-UE może być opłacalna nawet dla firm, które w Polsce są podmiotowo zwolnione z VAT.

Załóżmy, że polski przedsiębiorca kupuje w jednym z krajów Unii towar, który jest tam obłożony 23-proc. stawką, a w Polsce VAT na taki sam produkt wynosi 8%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji, gdy polski przedsiębiorca byłby zarejestrowany jako podatnik VAT-UE, VAT byłby płacony w Polsce ze stawką 8%, co oznacza, że polski przedsiębiorca zyska na transakcji 15 pkt proc. z tytułu podatku VAT (różnica pomiędzy stawkami 23% i 8%).

Gdyby polski przedsiębiorca nie był podatnikiem VAT-UE, VAT od transakcji zostałby rozliczony przez kontrahenta zagranicznego ze stawką 23%.

Kto ma obowiązek posiadać numer VAT UE i kiedy należy się nim posługiwać

Wybór musi być przemyślany

W sytuacji, gdy przedsiębiorca zwolniony z VAT chce, by towar nabyty w innym kraju Unii był opodatkowany w Polsce, może złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania czynności nabycia wewnątrzwspólnotowego (na druku VAT-R), ale jeszcze przed dokonaniem transakcji.

Rozliczenie VAT na terenie Polski będzie możliwe od dnia, w którym zostało złożone oświadczenie (obowiązuje ono przez dwa kolejne lata). Należy jednak pamiętać, że w takim przypadku firmy zwolnionej podmiotowo z VAT nie będzie już dotyczył wspomniany wyżej limit 50 tys. zł.

Dlatego wypełniając VAT-R przedsiębiorstwa zwolnione podmiotowo powinny uważnie przemyśleć, czy rejestracja w zakresie VAT-UE będzie dla nich korzystna – rozliczenie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów będzie bowiem obowiązywało przy każdej unijnej transakcji.

Pochopny wybór rubryki dotyczącej VAT-UE w formularzu VAT-R kosztować może takiego przedsiębiorcę zapłacenie w Polsce VAT-u, którego mógł uniknąć.

Nowe formularze od 2010 roku: VAT-R i VAT-5UE

Przedsiębiorca wykonujący w Polsce wyłącznie czynności zwolnione z VAT dokonał rok temu rejestracji w zakresie VAT-UE, zgłaszając chęć opodatkowania takich transakcji na terytorium kraju. W lutym 2012 r. zakupił towar w Niemczech, który jest tam opodatkowany 19-proc. stawką VAT. Sprzedawca niemiecki zastosował dla tej transakcji stawkę 0%. Polski przedsiębiorca ma zatem obowiązek obliczenia podatku VAT według stawek właściwych w Polsce i rozliczenia go w deklaracji VAT-8 (ze względu na zwolnienie podmiotowe nie ma obowiązku składania VAT-7), odprowadzając tym samym VAT z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA