REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy udostępnienie służbowego sprzętu podlega VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Czy udostępnienie służbowego sprzętu podlega VAT
Czy udostępnienie służbowego sprzętu podlega VAT

REKLAMA

REKLAMA

Udostępnienie sprzętu takiego jak laptopy czy telefony osobom prowadzącym działalność gospodarczą nie stanowi odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT. Warto jednak w takim przypadku zawrzeć umowę zwaną toolingową, w której wyłączona zostanie możliwość wykorzystania udostępnionego sprzętu w celach prywatnych.

Coraz częściej przedsiębiorcy zastępują typowe umowy o pracę umowami o współpracę z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą. W takim przypadku zlecający wykonywanie czynności określonych w umowie o współpracę niejednokrotnie udostępnia ich wykonawcom potrzebny do tego celu sprzęt np. laptop czy telefon służbowy. Zastanowić należy się jakie skutki tego typu udostępnienie rodzi na gruncie podatku VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają w szczególności odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W przypadku gdy na podstawie umowy o współpracę sprzęt zostaje jedynie udostępniony wykonawcom określonych w tych umowach czynności, nie może być mowy o dostawie towarów. Wykonawcy czynności określonych w umowie o współpracę nie uzyskują bowiem prawa do rozporządzania przekazanymi im składnikami majątku jak właściciel. Przedmioty te są im natomiast udostępnione w celu realizowania określonych przez zlecającego czynności.

W sytuacji gdy za udostępnienie do używania sprzętu takiego jak laptopy czy telefony umowy o współpracy nie przewidują odpłatności, nie jest możliwe zakwalifikowanie tego udostępnienia jako odpłatnego świadczenia usług w ścisłym rozumieniu.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na nasz newsletter

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

W tym miejscu zauważyć jednak należy, iż na gruncie VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Odliczenie VAT w przypadku najmu leasingowanego samochodu

REKLAMA

Co do zasady wykorzystywanie powierzonego sprzętu takiego jak laptop czy telefon służbowy do celów prywatnych w sytuacji, gdy umowy o współpracy nie przewidują odpłatności z tego tytułu, należałoby uznać za nieodpłatne świadczenie usług. W konsekwencji czynność tę, jako niemającą związku z prowadzoną przez zlecającego działalnością gospodarczą, należałoby opodatkować VAT. Podstawą opodatkowania byłaby w tym przypadku koszt poniesiony w związku z udostępnieniem sprzętu.

Udostępniając sprzęt warto zawrzeć tzw. umowę toolingową. Umowy te stanowią typ umów nienazwanych w ramach których zlecający zobowiązuje się do bezpłatnego udostępnienia wykonawcy należących do niego składników majątkowych. Z kolei wykonawca zobowiązuje się do korzystania z otrzymanych przedmiotów w celu wykonania uzgodnionych w umowie toolingowej usług na rzecz zlecającego. Podkreślenia wymaga, iż w wyniku zawarcia umowy toolingowej nie dochodzi do przeniesienia własności składników majątkowych na rzecz wykonawcy, nie jest on również uprawniony do swobodnego dysponowania udostępnionymi przedmiotami.

Tym samym w przypadku zawarcia umowy toolingowej nie może być mowy o odpłatnej dostawie towarów ani odpłatnym świadczeniu usług. Zauważyć należy, iż udostępniający sprzęt np. laptopy czy telefony, nie dokonuje żadnego świadczenia, lecz jedynie wykorzystuje swój majątek w najbardziej efektywny sposób. Dodatkowo osoba, której sprzęt udostępniono nie nabywa prawa do swobodnego rozporządzania otrzymanymi przedmiotami.

Podkreślenia wymaga, iż w umowie toolingowej znaleźć powinien się zapis, na podstawie którego udostępniane przedmioty mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów określonych w umowie. W takim przypadku przekazanie laptopów i telefonów w ramach umowy toolingowej nie będzie stanowić czynności opodatkowanej VAT.

Przykład
Strony zawarły umowę o współpracy, której przedmiotem jest świadczenie usług doradczych. Elementem umowy o współpracy jest umowa toolinogowa, a podstawie której zlecający przekaże zleceniobiorcy laptop oraz telefon w celu realizacji wspomnianych usług doradczych. Umowa toolingowa wyłącza możliwość prywatnego użytku udostępnionego sprzętu. W przedstawionym więc przypadku udostępnienie sprzętu w celu realizacji usług doradczych wynikających w umowy o współpracy nie  podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ewelina Błądek

Konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA