REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbycie akcji (udziałów) uzyskanych w ramach opcji menedżerskiej

REKLAMA

Jakie są podatkowe konsekwencje zbycia przez członka zarządu spółki kapitałowej akcji (udziałów) uzyskanych przez niego w ramach realizacji opcji menedżerskiej? Czy istnieją sytuacje, gdy dochód z tego tytułu zwolniony jest od podatku?
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o p.d.o.f. za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną (w spółce z o.o.) oraz papierów wartościowych (np. akcji). Przychodem z odpłatnego zbycia akcji/udziałów jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.
Podatek od dochodów z odpłatnego zbycia akcji/udziałów w spółce z o.o. wynosi 19 proc. uzyskanego dochodu (art. 30b ust. 1 ustawy o p.d.o.f.). Dochodem tym jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia akcji/udziałów a kosztami uzyskania przychodów, określonymi z reguły na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o p.d.o.f., czyli wydatkami poniesionymi na ich objęcie lub nabycie (lub art. 22 ust. 1f ustawy o p.d.o.f. – w przypadku zbywania akcji/udziałów objętych za wkład niepieniężny). W myśl art. 21 ust. 1 pkt 105 ustawy o p.d.o.f. od podatku wolny jest dochód uzyskany ze zbycia akcji (udziałów) otrzymanych w drodze spadku lub darowizny – w części odpowiadającej kwocie zapłaconego podatku od spadków i darowizn.
Dochodów z odpłatnego zbycia akcji/udziałów nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych ani z dochodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, opodatkowanymi podatkiem liniowym. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w odrębnym zeznaniu podatkowym (PIT-38) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia akcji/udziałów i obliczyć należny podatek dochodowy.
Akcje spółek publicznych nabytych przed 1 stycznia 2004 r.
W okresie od 1 stycznia 2001 r. do 31 grudnia 2003 r., zgodnie z art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.f., od podatku zwolnione były dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, bądź też nabytych na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi.
W ocenie organów skarbowych zwolnienie to nie dotyczyło jednak akcji oferowanych przez spółki publiczne poza rynkiem regulowanym w ramach menedżerskich lub pracowniczych programów motywacyjnych po preferencyjnych cenach (tak też NSA w wyroku z 27 maja 2003 r., sygn. akt SA/Bk 1403/02). Dochód ze sprzedaży tych akcji opodatkowany był zatem na zasadach ogólnych, według skali podatkowej. Od 1 stycznia 2004 r., jak wskazano powyżej, od dochodów ze sprzedaży akcji pobierany jest podatek w wysokości 19 proc.
W myśl art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956 z późn.zm.) przepisów ustawy o p.d.o.f. (w tym art. 30b) nie stosuje się do opodatkowania dochodów uzyskanych po 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.f., w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem że papiery te zostały nabyte przed 1 stycznia 2004 r. Stąd akcje nabyte na giełdzie przed 1 stycznia 2004 r., a sprzedawane po tej dacie są zwolnione od 19-proc. podatku, o którym mowa w art. 30b ust. 1 ustawy o p.d.o.f., natomiast akcje nabyte na giełdzie po tej dacie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Jednak, jak zaznaczono powyżej, akcje nabywane przez menedżerów w ramach programów motywacyjnych nie były traktowane jako akcje korzystające ze zwolnienia na mocy art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.f. A zatem także powołany wyżej art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej nie znajdzie do nich zastosowania. Z tych względów członkowie zarządu, którzy przed 1 stycznia 2004 r. nabyli/objęli akcje w ramach programów motywacyjnych, ale sprzedają je po tej dacie objęci są opodatkowaniem według zryczałtowanej 19-proc. stawki z art. 30b ust. 1 ustawy o p.d.o.f.
Zbycie udziałów/akcji przez członka zarządu-nierezydenta bądź akcji/udziałów w spółkach zagranicznych
W odniesieniu do objętych programem motywacyjnym członków zarządu niemających miejsca zamieszkania w Polsce, w zakresie opodatkowania ich dochodów z odpłatnego zbycia akcji/udziałów, należy mieć na uwadze możliwe modyfikacje w razie istnienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest jednak możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji (art. 30b ust. 3 ustawy o p.d.o.f.).
Członkowie zarządu spółki akcyjnej/z o.o. z siedzibą w Polsce, mający w Polsce miejsce zamieszkania, mogą także zostać objęci programem opcji menedżerskich realizowanym przez spółkę dominującą (bądź inną spółkę z grupy kapitałowej, do której należy polska spółka) – z siedzibą za granicą (np. w USA). Jeżeli w ramach przedmiotowego programu członek zarządu nabędzie akcje/udziały w spółce zagranicznej, które następnie zbędzie w kraju macierzystym spółki zagranicznej (np. na giełdzie amerykańskiej), wówczas należy rozważyć, w jakim zakresie będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Kwestie te regulują, obowiązujące od 1 stycznia 2005 r., art. 30b ust. 5a i 5b ustawy o p.d.o.f. Zgodnie z tymi przepisami, jeżeli podatnik mający miejsce zamieszkania w Polsce osiąga dochody ze sprzedaży akcji i udziałów, zarówno na terytorium Polski, jak i poza jej granicami, dochody te łączy się i od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu za granicą. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany za granicą. W przypadku podatnika mającego miejsce zamieszkania w Polsce i uzyskującego dochody ze sprzedaży akcji i udziałów wyłącznie poza jej granicami, zasadę określoną powyżej stosuje się odpowiednio. W odniesieniu do opcji menedżerskich patrz str. 16.
Maciej Bielecki
radca prawny
Podstawa prawna:
art. 30b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA