REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbycie akcji (udziałów) uzyskanych w ramach opcji menedżerskiej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakie są podatkowe konsekwencje zbycia przez członka zarządu spółki kapitałowej akcji (udziałów) uzyskanych przez niego w ramach realizacji opcji menedżerskiej? Czy istnieją sytuacje, gdy dochód z tego tytułu zwolniony jest od podatku?
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o p.d.o.f. za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną (w spółce z o.o.) oraz papierów wartościowych (np. akcji). Przychodem z odpłatnego zbycia akcji/udziałów jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.
Podatek od dochodów z odpłatnego zbycia akcji/udziałów w spółce z o.o. wynosi 19 proc. uzyskanego dochodu (art. 30b ust. 1 ustawy o p.d.o.f.). Dochodem tym jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia akcji/udziałów a kosztami uzyskania przychodów, określonymi z reguły na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o p.d.o.f., czyli wydatkami poniesionymi na ich objęcie lub nabycie (lub art. 22 ust. 1f ustawy o p.d.o.f. – w przypadku zbywania akcji/udziałów objętych za wkład niepieniężny). W myśl art. 21 ust. 1 pkt 105 ustawy o p.d.o.f. od podatku wolny jest dochód uzyskany ze zbycia akcji (udziałów) otrzymanych w drodze spadku lub darowizny – w części odpowiadającej kwocie zapłaconego podatku od spadków i darowizn.
Dochodów z odpłatnego zbycia akcji/udziałów nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych ani z dochodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, opodatkowanymi podatkiem liniowym. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w odrębnym zeznaniu podatkowym (PIT-38) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia akcji/udziałów i obliczyć należny podatek dochodowy.
Akcje spółek publicznych nabytych przed 1 stycznia 2004 r.
W okresie od 1 stycznia 2001 r. do 31 grudnia 2003 r., zgodnie z art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.f., od podatku zwolnione były dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, bądź też nabytych na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi.
W ocenie organów skarbowych zwolnienie to nie dotyczyło jednak akcji oferowanych przez spółki publiczne poza rynkiem regulowanym w ramach menedżerskich lub pracowniczych programów motywacyjnych po preferencyjnych cenach (tak też NSA w wyroku z 27 maja 2003 r., sygn. akt SA/Bk 1403/02). Dochód ze sprzedaży tych akcji opodatkowany był zatem na zasadach ogólnych, według skali podatkowej. Od 1 stycznia 2004 r., jak wskazano powyżej, od dochodów ze sprzedaży akcji pobierany jest podatek w wysokości 19 proc.
W myśl art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956 z późn.zm.) przepisów ustawy o p.d.o.f. (w tym art. 30b) nie stosuje się do opodatkowania dochodów uzyskanych po 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.f., w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem że papiery te zostały nabyte przed 1 stycznia 2004 r. Stąd akcje nabyte na giełdzie przed 1 stycznia 2004 r., a sprzedawane po tej dacie są zwolnione od 19-proc. podatku, o którym mowa w art. 30b ust. 1 ustawy o p.d.o.f., natomiast akcje nabyte na giełdzie po tej dacie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Jednak, jak zaznaczono powyżej, akcje nabywane przez menedżerów w ramach programów motywacyjnych nie były traktowane jako akcje korzystające ze zwolnienia na mocy art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o p.d.o.f. A zatem także powołany wyżej art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej nie znajdzie do nich zastosowania. Z tych względów członkowie zarządu, którzy przed 1 stycznia 2004 r. nabyli/objęli akcje w ramach programów motywacyjnych, ale sprzedają je po tej dacie objęci są opodatkowaniem według zryczałtowanej 19-proc. stawki z art. 30b ust. 1 ustawy o p.d.o.f.
Zbycie udziałów/akcji przez członka zarządu-nierezydenta bądź akcji/udziałów w spółkach zagranicznych
W odniesieniu do objętych programem motywacyjnym członków zarządu niemających miejsca zamieszkania w Polsce, w zakresie opodatkowania ich dochodów z odpłatnego zbycia akcji/udziałów, należy mieć na uwadze możliwe modyfikacje w razie istnienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest jednak możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji (art. 30b ust. 3 ustawy o p.d.o.f.).
Członkowie zarządu spółki akcyjnej/z o.o. z siedzibą w Polsce, mający w Polsce miejsce zamieszkania, mogą także zostać objęci programem opcji menedżerskich realizowanym przez spółkę dominującą (bądź inną spółkę z grupy kapitałowej, do której należy polska spółka) – z siedzibą za granicą (np. w USA). Jeżeli w ramach przedmiotowego programu członek zarządu nabędzie akcje/udziały w spółce zagranicznej, które następnie zbędzie w kraju macierzystym spółki zagranicznej (np. na giełdzie amerykańskiej), wówczas należy rozważyć, w jakim zakresie będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Kwestie te regulują, obowiązujące od 1 stycznia 2005 r., art. 30b ust. 5a i 5b ustawy o p.d.o.f. Zgodnie z tymi przepisami, jeżeli podatnik mający miejsce zamieszkania w Polsce osiąga dochody ze sprzedaży akcji i udziałów, zarówno na terytorium Polski, jak i poza jej granicami, dochody te łączy się i od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu za granicą. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany za granicą. W przypadku podatnika mającego miejsce zamieszkania w Polsce i uzyskującego dochody ze sprzedaży akcji i udziałów wyłącznie poza jej granicami, zasadę określoną powyżej stosuje się odpowiednio. W odniesieniu do opcji menedżerskich patrz str. 16.
Maciej Bielecki
radca prawny
Podstawa prawna:
art. 30b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA