REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja środka trwałego i odpis amortyzacyjny

 Systim
Księgowość przez Internet – online
Likwidacja środka trwałego a amortyzacja
Likwidacja środka trwałego a amortyzacja
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Środki trwałe podlegające umorzeniu należy odpowiednio zaksięgować. Przeczytaj poniższy artykuł z przykładem, aby dowiedzieć się, jak poprawnie zaksięgować likwidację i odpis środka trwałego.

Amortyzacja

Środki trwałe są amortyzowane tak długo, aż ich wartość umorzenia osiągnie wartość początkową, wówczas amortyzacja dobiega końca, a ich wartość zostaje wliczona w koszty.

Autopromocja

Gdy wartość umorzenia środków trwałych staje się taka sama jak ich wartość początkowa, oznacza to, że środki trwałe zostały całkowicie umorzone. Zatem wartość bilansowa takich środków trwałych będzie równa zeru.

Natomiast, mimo całkowitego umorzenia środka trwałego (póki znajduje się na stanie przedsiębiorstwa), należy go ujmować w ewidencji księgowej - w bilansie, na koniec okresu rozliczeniowego jego wartość nie będzie ujmowana.

Likwidacja środka trwałego księgowanie

Likwidacja środka trwałego może być konsekwencją jego uszkodzenia, zniszczenia, zużycia, bądź zbyt wysokich kosztów jego eksploatacji. W pewnych sytuacjach przedsiębiorstwo może również postanowić odsprzedać dany środek trwały lub przekazać go jako darowiznę - wówczas również mamy do czynienia z likwidacją środka trwałego.

Aby podjąć się tzw. zdjęcia środka trwałego z ewidencji środków trwałych, należy dokonać jego odpisu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na koncie „Środki trwale” po stronie MA, należy dokonać zapisu jego wartości. Natomiast na koncie „Umorzenie” należy wpisać po stronie WN wartość dotychczasowego umorzenia (w tym przypadku wartości będą sobie równe).

LT - Likwidacja środka trwałego

Wn - Umorzenie środków trwałych (070)

Ma - Środki trwałe (010)

Do likwidacji środka trwałego konieczny będzie druk LT (likwidacja środka trwałego). Poprawne księgowanie likwidacji środka trwałego powinno wyglądać następująco:

  • wartość początkową likwidowanego środka trwałego należy ująć na koncie tego środka po stronie MA,
  • na koncie „Umorzenie” po stronie przeciwnej, czyli WN, należy wpisać wartość dotychczasowego umorzenia.

Dzięki temu, likwidowany środek trwały przestaje istnieć na podanych kontach.

Uwaga! Jeżeli likwidowany środek trwały nie został do końca zamortyzowany (należy przez to rozumieć, że jego wartość nie została w całości wliczona w koszty), to przy księgowaniu likwidacji pojawi się różnica między wartością początkową a umorzeniem środka trwałego. W takiej sytuacji wartość tej różnicy należy zaksięgować jako pozostałe koszty operacyjne zgodnie z działaniem kont kosztów po stronie WN.

LT - Likwidacja środka trwałego

Wn - Umorzenie środków trwałych (070) oraz przeksięgowanie pozostałych kosztów operacyjnych (761)

Ma - Środki trwałe (010)

Przykłady księgowań

1) Likwidacja środka trwałego nieumorzonego w całości, o wartości początkowej 30 000 zł i dotychczasowym umorzeniu 20 000 zł:

a) przeniesienie dotychczasowego umorzenia:

  • Umorzenie środków trwałych po stronie WN w kwocie 20 000 zł,
  • Środki trwałe po stronie MA w kwocie 20 000 zł,

b) niezamortyzowana część:

  • Pozostałe koszty operacyjne po stronie WN w kwocie 10 000 zł.

2) Likwidacja środka trwałego umorzonego w całości, o wartości początkowej 30 000 zł:

  • Umorzenie środków trwałych po stronie WN w kwocie 30 000 zł,
  • Środki trwałe po stronie MA w kwocie 30 000 zł.

 

Autor: Żaneta Dulczykowska, Systim.pl

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA