Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jestem stroną procesu sądowego. Moja sprawa toczy się w sądzie już od kilkunastu lat. W końcu złożyłam skargę na przewlekłość postępowania sądowego i z tego tytułu została mi przyznana przez sąd rozpatrujący skargę określona suma pieniężna od Skarbu Państwa. Czy otrzymane przeze mnie pieniądze podlegają opodatkowaniu PIT?
Jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych w zakresie określenia konsekwencji podatkowych otrzymanych odszkodowań przez spółki kapitałowe, organy skarbowe stoją na stanowisku, iż środki pieniężne otrzymane przez spółki kapitałowe z tytułu wypłaconego odszkodowania za niezgodne z prawem działania organów państwa (np. aparatu skarbowego) podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 1 ustawy o CIT. Przepis ten stanowi, wprost, że przychód to otrzymane pieniądze.
Posiadaczom nieruchomości usytuowanych blisko lotnisk przysługuje odszkodowanie, związane z hałasem wytwarzanym przez samoloty oraz z ograniczoną możliwością dysponowania nieruchomością. Odszkodowania z tego tytułu są niejednokrotnie bardzo wysokie. Od części odszkodowań należy jednak zapłacić podatek.
Wypowiedzenie przez pracodawcę umowy o pracę na okres próbny z zachowaniem terminów wypowiedzenie ustalonych w Kodeksie pracy może w niektórych sytuacjach stanowić nadużycie prawa i uzasadniać roszczenie zwolnionego pracownika o odszkodowanie.
Zawarliśmy ramową umowę o współpracy z kontrahentem. Na jej podstawie miały być składane przez kontrahenta konkretne zlecenia produkcyjne. W związku z zawarciem umowy kupiliśmy materiały i komponenty przeznaczone do realizacji przyszłych zleceń produkcyjnych. Jednak zlecenie produkcji nie nastąpiło. Kontrahent nie odebrał również nabytych przez nas materiałów i komponentów, mimo że umowa ramowa zobowiązywała go do pokrycia ich kosztu. Wystawiliśmy mimo to fakturę na dostawę tych materiałów i komponentów, wykazując ją w rejestrach i deklaracji VAT i odprowadzając podatek należny. Kontrahent fakturę przyjął. Ostatecznie zawarliśmy z tym kontrahentem ugodę, w treści której potwierdziliśmy, iż nie doszło pomiędzy nami do sprzedaży tych materiałów i komponentów oraz że kontrahent nie nabył do nich żadnych praw i zrezygnował z ich odbioru. Ponieważ nie zostały one wykorzystane, to na mocy tej ugody kontrahent zobowiązał się wypłacić nam odszkodowanie za szkody poniesione z powodu bezużytecznego zakupu i niewykorzystania materiałów i komponentów (które jednak nie pokryje w pełni poniesionych przez nas kosztów). My w zamian zrzekliśmy się wszelkich roszczeń. Czy możemy skorygować wystawioną fakturę „do zera", gdyż do sprzedaży faktycznie nie doszło?
11 czerwca 2015 r. nasza firma otrzymała odszkodowanie w formie pieniężnej za jedną z nierucho­mości gruntowych, na której prowadziła działalność gospodarczą, przejętą na rzecz gminy w związ­ku z realizacją inwestycji na cel publiczny. Odszkodowanie zostało wypłacone na podstawie decyzji z 27 maja 2015 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanego odszkodowania?
Prowadzimy działalność produkcyjną. Zawieramy umowy z dostawcami krajowymi i zagranicznymi na dostawy materiałów i komponentów potrzebnych nam do produkcji naszych wyrobów. W umowach zastrzegamy sobie prawo odrzucenia zamówienia w całości bądź w części, jeśli nadesłane komponenty bądź materiały nie będą spełniać naszych wymagań. W sytuacji, gdy całość lub część zamówienia zostanie przez nas odrzucona ze względu na niezgodność towaru z umową, dostawca będzie zobowiązany do zapłaty odszkodowania rekompensującego nam straty, jakie poniesiemy na skutek dostaw nieodpowiadających zamówieniu, wadliwych towarów. Czy otrzymane odszkodowanie powinniśmy opodatkować podatkiem VAT, a jeśli tak - to, w którym momencie?
Poszkodowani w wyniku zdarzeń komunikacyjnych zostaną wyłączeni spod konsumenckiej ochrony UOKiK – to efekt uchwały Sądu Najwyższego z 9 września 2015 r. Zdaniem Urzędu, również oni powinni mieć zapewnioną ochronę konsumencką.
Jeżeli poszkodowany w wypadku samochodowym jest przedsiębiorcą i płaci podatek zryczałtowany, wtedy odszkodowanie, jakie otrzyma na naprawę auta czy pojazdu stanowiącego majątek firmy, powiększa przychód podlegający opodatkowaniu.
W świetle obowiązujących przepisów zadośćuczynienie i odszkodowania są zwolnione z podatku dochodowego. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje jednak, jak traktować odsetki od kwot wypłaconych odszkodowań, w związku tym fiskus stara się objąć je podatkiem. Tymczasem – według WSA w Łodzi – powinny być one traktowane tak samo, jak odszkodowania, a więc zwolnione z podatku.
Kwota zapłacona przez kontrahenta-dłużnika po otrzymaniu przez wnioskodawcę odszkodowania, zwrócona następnie ubezpieczycielowi, pozostanie neutralna podatkowo. Po stronie spółki nie powstanie bowiem żadne definitywne przysporzenie w tym zakresie, a więc nie dojdzie do otrzymania drugi raz tej samej należności.
Chyba każdy posiadacz samochodu, jeżdżący nim na co dzień lub od święta, doznał chociaż raz szkody w pojeździe i zlikwidował ją dzięki ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej sprawcy.
Wypadki w rolnictwie zdarzają się powszechnie i wiążą się z ryzykiem prowadzenia gospodarstwa rolnego – w szczególności posługiwania się urządzeniami i maszynami rolniczymi oraz hodowlą zwierząt. W związku z tym ustawodawca przewidział obowiązek zawierania umów ubezpieczenia przez osoby posiadające gospodarstwo rolne. Ważne też są w tym kontekście zasady odpowiedzialności za różnego rodzaju szkody.
Polski system prawa przyznaje osobom bliskim zmarłego szereg uprawnień mających na celu zrekompensowanie tym osobom oczywistych negatywnych konsekwencji faktu śmierci bliskiej osoby.
Tak zwana renta alimentacyjna to renta przyznawana po śmierci osoby bliskiej. W artykule omówiono pojęcie i charakter prawny renty oraz jej podstawy prawne, krąg osób zobowiązanych i uprawnionych do tego świadczenia, przesłanki jej zasądzenia oraz wysokości, a także praktyczne zagadnienia, takie jak charakterystyka dowodów w procesie o zasądzenie renty alimentacyjnej.
Wypłacone przez spółkę odszkodowanie na rzecz byłego pracownika z tytułu nieprawidłowego rozwiązania z nim umowy o pracę miało związek z uzyskanym przychodem (zostało poniesione w celu uzyskania przychodu) i jako takie winno stanowić koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Klient wypowiedział mi umowę najmu lokalu bez zachowania trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia. Muszę wystawić mu fakturę za zerwanie umowy. Faktura ma opiewać na kwotę trzymiesięcznych usług. Czy kwota ta podlega VAT?
Niektóre odszkodowania otrzymane przez pracowników są opodatkowane podatkiem dochodowym, a część z nich korzysta ze zwolnienia przedmiotowego. PIT zapłacić trzeba będzie np. od otrzymanego od byłego pracodawcy odszkodowania ustalonego polubownie, podatku unikniemy za to od kwoty odszkodowania przyznanego przez sąd.
Od 1 lipca 2014 r. uległa podwyższeniu kwota jednorazowego odszkodowania z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu spowodowanego wypadkiem przy pracy rolniczej lub rolniczą chorobą zawodową.
Na rozpoczętym 24 czerwca 2014 r. posiedzeniu Sejm rozpatrzy w pierwszym czytaniu senacki projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Projekt zwalnia z PIT otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z układów zbiorowych pracy lub innych porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów. Warunkiem zwolnienia ma być umocowanie ustawowe tych porozumień, regulaminów i statutów.
Z początkiem 2014 roku nastąpiły istotne zmiany dotyczące ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT. Poniżej przedstawiamy wyjaśnienia ekspertów Ministerstwa Finansów w tym zakresie odnośnie przeniesienia własności towarów za odszkodowanie na skutek nakazu organu władzy publicznej, w świetle przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r.
Nasza spółka prowadzi działalność budowlaną i jest ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej z tytułu szkód, jakie w trakcie wykonywania robót mogą powstać w mieniu osób trzecich. Za uszkodzone mienie wypłacamy odszkodowanie lub też pokrywamy koszty jego naprawy. Następnie otrzymujemy od ubezpieczyciela gwarantowane polisą kwoty odszkodowań. Czy w związku z faktem, że wypłaconych kwot nie zaliczamy do kosztów uzyskania przychodu, otrzymany od ubezpieczyciela zwrot poniesionych przez nas wydatków nie będzie przychodem podatkowym?