REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Weryfikowana jest wartość każdego auta

REKLAMA

Mimo liberalizacji przepisów o podatku akcyzowym urzędy celne weryfikują wartość wszystkich używanych aut sprowadzonych z zagranicy, od których płacona jest akcyza.

Urzędy celne w całej Polsce weryfikują wartość każdego używanego samochodu sprowadzonego z zagranicy, od którego jest płacona akcyza. Takie wnioski płyną z sondy GP przeprowadzonej w izbach celnych. Praktyki tej nie zmieniły przepisy nowej ustawy akcyzowej, które nakazują weryfikację tylko wtedy, gdy wartość pojazdu znacznie odbiega od warunków rynkowych. Nie pomogły też zapowiedzi wiceministra finansów, szefa Służby Celnej Jacka Kapicy, że nastąpią zmiany w tym zakresie.

Autopromocja

W styczniowym wywiadzie dla GP Jacek Kapica zapewniał, że po wejściu w życie nowej ustawy akcyzowej weryfikacji będą podlegały tylko pojazdy, z którymi wiąże się większe ryzyko obniżenia podstawy opodatkowania. Wiceminister obiecywał też, że urzędnicy odstąpią od sprawdzania wszystkich deklaracji.

Powszechna weryfikacja

Zgodnie z przepisami nowej ustawy akcyzowej od 1 marca 2009 r., jeżeli wysokość podstawy opodatkowania w przypadku samochodów osobowych bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej auta, organ celny ma prawo zweryfikować jego wartość.

Zdaniem Marzeny Kamińskiej z Izby Celnej w Toruniu wejście w życie nowej ustawy nie miało wpływu na zasady przeprowadzania weryfikacji wartości.

Anna Hatała-Wanat z Izby Celnej w Olsztynie podaje, że każda deklaracja jest sprawdzana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jeśli mamy wątpliwości co do wartości auta, podatnik jest wzywany do złożenia wyjaśnień. Oczywiście mógł on kupić auto po okazyjnej cenie i umowa kupna-sprzedaży nie jest sfałszowana. Celnicy mimo to sprawdzą jednak wartość rynkową auta i na tej podstawie naliczą należną akcyzę - tłumaczy Anna Hatała-Wanat.

Wskazuje też, że na 1391 złożonych deklaracji w olsztyńskim urzędzie celnym w ponad 800 wartość auta była wątpliwa. Podobnie jest w: Rzepinie, Kielcach, Przemyślu, Białymstoku, Katowicach, Poznaniu, Toruniu, Białej Podlaskiej czy Krakowie.

- Gdy składana deklaracja dotyczy samochodów używanych, weryfikuje się każde auto, gdy dotyczy aut nowych - weryfikacja jest wyrywkowa. Weryfikuje się przynajmniej jeden samochód z danej partii - podkreśla Tomasz Kierski z Izby Celnej w Krakowie.

Dane do sprawdzenia

Praktyka sprawdzania wartości samochodów w całej Polsce jest taka sama. Wiesława Drożdż z Izby Celnej w Kielcach podaje, że polega to na porównaniu średniej ceny pojazdu zarejestrowanego na terytorium kraju tej samej marki, modelu i rocznika oraz - jeżeli jest to możliwe do ustalenia - z tym samym wyposażeniem i o przybliżonym stanie technicznym z pojazdem nabytym wewnątrzwspólnotowo.

Według Małgorzaty Eisenberger z Izby Celnej w Przemyślu przy weryfikacji brane są pod uwagę informacje zawarte w dołączanych do deklaracji dokumentach (faktura, umowa kupna-sprzedaży, zagraniczny dowód rejestracyjny, zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym, formularz zawierający szczegółowe dane identyfikacyjne pojazdu), tj. marka samochodu, typ, model, wersja, rodzaj nadwozia, liczba drzwi, pojemność silnika, moc silnika, rodzaj skrzyni biegów, rodzaj paliwa, rok produkcji, data pierwszej rejestracji za granicą, przebieg, stan techniczny pojazdu w dniu zakupu. W przypadku pojazdów uszkodzonych podatnicy mogą przedkładać oceny rzeczoznawców.

Kwestionowanie deklarowanej podstawy opodatkowania ma miejsce, gdy wartość samochodu bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej tego pojazdu - dodaje Małgorzata Eisenberger.

Jeżeli podstawa opodatkowania wskazana przez podatnika, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega do średniej wartości na rynku krajowym, podatnik jest wzywany do zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie jej w takiej kwocie.

- W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie jej w wysokości znacznie odbiegającej od średniej wartości rynkowej samochodu, wysokość podstawy opodatkowania jest określana z urzędu - wyjaśnia Cezary Kosman z Izby Celnej w Poznaniu.

Marzena Siemieniuk z Izby Celnej w Białej Podlaskiej zastrzega, że w większości przypadków podatnik już w momencie składania deklaracji dokonuje stosownej korekty deklaracji AKC-U w zakresie podstawy opodatkowania i kwoty należnego podatku.

Sprawy indywidualne

Beata Downar-Zapolska z Izby Celnej w Rzepinie zwraca uwagę, że każda sprawa, z jaką podatnik zwraca się do urzędu celnego, jest rozpatrywana indywidualnie.

- Znowelizowane przepisy dotyczące określania wartości aut jednoznacznie wskazują, że w momencie znacznych rozbieżności między deklarowaną podstawą opodatkowania a średnią wartością rynkową pojazdu podatnik jest wzywany do złożenia wyjaśnień - podsumowuje Beata Downar-Zapolska.

Dodaje, że różnice te mogą np. wynikać ze stanu technicznego pojazdu, a nie z roku jego wyprodukowania.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

REKLAMA