REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja Ordynacji podatkowej nieprzychylna podatnikom

REKLAMA

Pracodawcy zrzeszeni w BCC negatywnie oceniają niektóre z założeń projektu ustawy z dnia 11 sierpnia 2009 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa.

Projektowane zmiany do ustawy Ordynacja podatkowa - jak zauważa Mirosław Barszcz, ekspert gospodarczy BCC - kilkakrotnie wskazują na konieczność "uściślenia" lub "doprecyzowania" obecnych regulacji. Okazuje się, że w każdym przypadku owo "doprecyzowanie" wywierać będzie negatywny wpływ na sytuację podatników, w niektórych przypadkach w sposób wręcz drastyczny.

Autopromocja

Opinia ta odnosi się do dwóch istotnych założeń projektu:

Definicja nadpłaty

Zakładane "doprecyzowanie" definicji nadpłaty, zdaniem BCC, jest w faktycznie próbą pozbawienia podatników fundamentalnego prawa do uzyskania od Skarbu Państwa zwrotu często nielegalnie nałożonych zobowiązań podatkowych.

Zgodnie z propozycją Ministerstwa Finansów, możliwość uzyskania nadpłaty byłaby ograniczona wyłącznie do przypadków, w których nastąpiło "zubożenie" podatnika. Stwierdza się przy okazji, że w przypadku podatków pośrednich (w szczególności podatku akcyzowego) zubożonym jest konsument a nie podatnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Argumentacja ta, powtarzana za wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 2002 roku, wskazuje na brak zrozumienia mechanizmów prowadzenia działalności gospodarczej. Bezsprzecznym faktem jest to, że każde zobowiązanie podatkowe jest przez przedsiębiorcę przerzucane - w całości lub w części - na odbiorcę.

Jak wskazuje BCC niniejsze "doprecyzowanie" w formie proponowanej przez Ministerstwo Finansów doprowadziłoby w efekcie do niemożności odzyskania nie tylko nadpłaconego podatku akcyzowego, ale również np. nielegalnie zawyżonych stawek podatku VAT. Co więcej, przyjęcie proponowanych rozwiązań doprowadziłoby do całkowitej bezkarności fiskusa w nakładaniu na podatników nielegalnych (np. niezgodnych z prawem europejskim lub z konstytucją) obciążeń podatkowych.

Według BCC w proponowanych założeniach powinny znaleźć się propozycje zwrotu podatku faktycznie zubożonym konsumentom. Fakt, że takich propozycji brak świadczy o wyłącznie profiskalnym charakterze proponowanego rozwiązania.

Ograniczenie szarej strefy w internecie

BCC wyraża zadowolenie z zauważenia przez Ministerstwo Finansów problemu "szarej strefy" istotnego również z punktu widzenia przedsiębiorców uczciwie płacących zobowiązania podatkowe. Nieopodatkowana działalność gospodarcza powoduje nieuczciwą konkurencję, której rzetelni przedsiębiorcy często nie są w stanie sprostać.

Dla BCC dziwny jest jednak zakres proponowanych zmian.

Handel internetowy stanowi zaledwie ok. 2 proc. całego handlu detalicznego. Rozpoczynanie walki z szarą strefą w tym akurat zakresie, wydaje się więc działaniem nieadekwatnym do rzeczywistej skali problemu.

Co więcej, w przypadku handlu elektronicznego płatności za zakupione towary i usługi następują zwykle za pośrednictwem banku, co pozostawia trwały ślad pozwalający zidentyfikować podmiot dokonujący sprzedaży. Zdaniem BCC żądanie od bliżej niezdefiniowanych w założeniach "usługodawców" przekazywania danych dotyczących podmiotów dokonujących transakcji za pośrednictwem internetu z pewnością przyczyni się do wzrostu kosztów administracyjnych prowadzenia działalności m.in. platform handlu internetowego. W szczególności należy zauważyć, że organy podatkowe już dzisiaj dysponują odpowiednimi narzędziami prawnymi pozwalającymi zidentyfikować podmioty gospodarcze działające w internecie. Nakładanie na nie dodatkowych obowiązków ma zatem charakter przerzucania części pracy, która winna być wykonana przez organy podatkowe, na podmioty prywatne.

BCC oczekuje od Ministerstwa Finansów podjęcia konkretnych działań - zarówno prawnych jak i faktycznych - zmierzających do zmniejszenia poziomu szarej strefy w całej gospodarce, nie tylko w drobnym zakresie, jakim jest handel w internecie.

oprac. Adam Kuchta

Ksiegowosc.infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

REKLAMA