REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować meble

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Środkiem trwałym w firmie mogą być wszelkie rzeczowe aktywa trwałe niezakwalifikowane do inwestycji, które są kompletne, zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, w szczególności meble.

Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.) nie wymaga, aby składniki majątkowe zaliczane do środków trwałych stanowiły własność lub współwłasność jednostki. Wystarczy, że są to zasoby majątkowe kontrolowane przez jednostkę o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych. Tytułu własności do składników zdecydowanie żąda za to podatkowa definicja środków trwałych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Klasyfikacja środków trwałych

Wykaz środków trwałych zawiera rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz.U. nr 112, poz. 1317 z późn. zm.). Jest to usystematyzowany zbiór obiektów majątku trwałego służący do celów ewidencyjnych. Zawiera on definicję środków trwałych tożsamą z definicją wymienioną w ustawie o rachunkowości. Podstawową jednostką ewidencji w KŚT jest pojedynczy element majątku trwałego.

Meble są środkiem trwałym zakwalifikowanym do grupy 8, narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie, rodzaj 808 – meble Klasyfikacji Środków Trwałych, a według załącznika nr 1 wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych, poz. 08 do ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej zwanej u.p.d.o.p.) dotyczy ich roczna 20-proc. podatkowa stawka amortyzacyjna.

Podział rodzajowy środków trwałych jest istotny ze względu na podatkową gradację stawek amortyzacji. Podatnicy – osoby fizyczne prowadzące podatkową księgę przychodów i rozchodów – mogą potraktować pojedyncze meble jako wyposażenie firmy. Wydatki poniesione na ich zakup mogą być uznane za koszt w miesiącu oddania do użytkowania, zgodnie z art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy czym podatnicy tacy muszą pojedyncze meble lub ich zestawy o wartości powyżej 1500 zł wpisać do ewidencji wyposażenia. Mogą też uznać je za środek trwały i jednorazowo zamortyzować w miesiącu oddania ich do używania, zgodnie z art. 22f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

WARTO WIEDZIEĆ
Za pojedynczy składnik majątku można przyjąć tzw. obiekt zbiorczy, np. zespół meblowy. Jednym środkiem trwałym będą także obiekty złożone konstrukcyjnie i powiązane ze sobą technologicznie, tworzące funkcjonalnie cały zespół urządzeń.

REKLAMA

Amortyzacja i koszt

Każda jednostka prowadząca księgi rachunkowe określa samodzielnie w swojej polityce rachunkowości, jak ewidencjonować i klasyfikować meble, z zachowaniem przepisów ustawy o rachunkowości i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. I tak, ponieważ poszczególne meble (krzesło, fotel, regał) mogą samodzielnie pełnić swoje funkcje, podatnicy mogą nie zaliczać pojedynczych mebli o wartości do 3500 zł do środków trwałych i nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych, a wydatki poniesione na ich nabycie zaliczać bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów firmy w miesiącu oddania ich do używania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Meble mogą być też środkami trwałymi, które podlegają amortyzacji w rozumieniu art. 16a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako inne przedmioty stanowiące: własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, o ile podatnik przewiduje ich użytkowanie dłużej niż rok, a są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, przy czym klasyfikacja mebli jako środków trwałych, a w konsekwencji tego i ich amortyzacja, możliwa jest na dwa sposoby.

Poszczególne meble można uznać za środek trwały i dokonywać odpisów amortyzacyjnych od zakupionych mebli jako środków trwałych jednorazowo w miesiącu oddania ich do używania albo w miesiącu następnym, w przypadku gdy wartość początkowa każdego pojedynczego mebla w dniu przyjęcia do używania jest niższa lub równa 3500 zł.

Zestaw mebli

Oczywiście możliwe jest również naliczanie od zestawów mebli odpisów amortyzacyjnych rozłożonych w czasie, tj. na zasadach ogólnych. Podatnicy mogą wówczas dokonywać odpisów amortyzacyjnych od zestawu zakupionych mebli jako środków trwałych w równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał albo jednorazowo na koniec roku podatkowego od wartości początkowej środka trwałego, zgodnie z art. 16h pkt 1-4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pamiętajmy jednak, że to, jak kwalifikujemy kupione meble, zależy od konkretnej sytuacji. Jeżeli meble tworzą jeden połączony zestaw, mogą być uznane za całość, stanowiącą jeden środek trwały. Zwrócił na to uwagę Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 29 września 1999 r. (SA/Sz 1560/98). Sąd rozstrzygał sprawę mebli aptecznych – stołu składającego się z 4 segmentów z szufladami, segmentu z półkami, regałów i innych mebli, które wykorzystano do wyposażenia apteki. Sąd stwierdził, iż niewątpliwie stanowią one pewną całość, która funkcjonalnie służy do sprzedaży leków i innych towarów w aptece oraz do przygotowywania leków o określonej recepturze, a więc zakupione meble apteczne, stanowiące kompletną całość na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, skoro ich czas używania wynosi ponad rok, spełniają cechy środka trwałego (...). Nie zmienia tej oceny fakt, że takie wyposażenie apteki może być aranżowane w różnym układzie, czy też fakt, że pojedynczy element wyposażenia apteki też może stanowić przedmiot kompletny i zdatny do użytku. NSA podkreślił jednak, że podatnik nie wykazał za pomocą dowodów księgowych, jaka jest wartość poszczególnych elementów, dlatego też nie można było wyodrębnić ceny poszczególnych rzeczy, co prowadziło do wniosku, że przedmiotem zakupu był komplet mebli.

Jak zaksięgować zakup mebli

Ma 304 „Rozliczenie zakupu niefinansowych aktywów trwałych”, Wn 011 „Środki trwałe”, w cenie netto oraz Ma 304,

Wn 221 „Rozrachunki z tytułu podatku VAT” w wysokości podatku naliczonego.

Wartość początkowa budynku

Istnieje jeszcze inna możliwość ewidencji księgowej i podatkowej mebli, mianowicie zakupione meble mogą również zwiększyć wartość początkową budynku. Jak czytamy bowiem w uwagach do grupy I KŚT, do wyposażenia budynku zalicza się wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcję budynku na stałe oraz normalne wyposażenie, np. wbudowane meble. Jeżeli więc mebel, np. szafa, zostanie wbudowany na stałe, to jego koszt zwiększy wartość początkową budynku, a wydatki na nabycie i zamontowanie takich mebli zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne budynku niemieszkalnego, od których jako sklasyfikowanych w grupie 11 KŚT przysługuje 2,5-proc. roczny podatkowy odpis amortyzacyjny, zgodnie z poz. 1 załącznika nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jest to rozwiązanie najmniej korzystne podatkowo, jednak prawnie dopuszczalne.

WARTO WIEDZIEĆ

Istnieje inna możliwość ewidencji księgowej i podatkowej mebli, mianowicie zakupione meble mogą również zwiększyć wartość początkową budynku.

Różnice w kwalifikacji środków trwałych

W niektórych sytuacjach regulacje podatkowe stanowią odmiennie o środkach trwałych od regulacji prawa bilansowego. Jeżeli podatnicy nabędą lub wytworzą we własnym zakresie środki trwałe o wartości początkowej przekraczającej 3500 zł i ze względu na przewidywany przez nich okres używania równy lub krótszy niż rok nie zaliczą ich do środków trwałych, a faktyczny okres ich używania przekroczy rok, to są obowiązani, w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym ten rok upłynął:

• zaliczyć te składniki do środków trwałych, przyjmując je do ewidencji w cenie nabycia albo koszcie wytworzenia,
• zmniejszyć koszty uzyskania przychodów o różnicę między ceną nabycia lub kosztem wytworzenia a kwotą odpisów amortyzacyjnych, przypadającą na okres ich dotychczasowego używania, obliczonych dla środków trwałych przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych,
• stosować stawki amortyzacji ujęte w wykazie, w całym okresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych,
• wpłacić, w terminie do 20 dnia miesiąca, do właściwego urzędu skarbowego, kwotę odsetek naliczonych od dnia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie składników majątku do dnia, w którym okres ich używania przekroczył rok, i naliczoną kwotę odsetek wykazać w składanych deklaracjach lub zeznaniu.

Przytoczone przepisy nie mają swojego odpowiednika w regulacjach ustawy o rachunkowości. Zapis księgowy związany z wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych tak wyksięgowanych mebli będzie wyglądał następująco: Wn 011 „Środki trwałe” w wartości brutto, Ma 071 „Umorzenie środków trwałych” w kwocie umorzenia obliczonego za rok, Ma 762 „Pozostałe przychody operacyjne” w kwocie różnicy pomiędzy wartością brutto a umorzeniem.

Krzysztof Majczyk
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA