REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o Prostej Spółce Akcyjnej (PSA) od 2020 r.

Ustawa o Prostej Spółce Akcyjnej wejdzie w życie na początku 2020 r. /shutterstock.com
Ustawa o Prostej Spółce Akcyjnej wejdzie w życie na początku 2020 r. /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o Prostej Spółce Akcyjnej (PSA), ostatni projekt z Pakietu 100 Zmian dla Firm, zacznie obowiązywać w pierwszym kwartale 2020 r. - poinformowało Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. PSA to m.in. brak barier wejścia (1 zł kapitału na start), szybka rejestracja elektroniczna, duża swoboda i elastyczność w określaniu rodzajów akcji i zasad działania spółki oraz łatwiejsze dysponowanie jej środkami.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prace legislacyjne dobiegają końca i jeszcze w styczniu ustawa o PSA będzie rozpatrywana przez Radę Ministrów. "Jest to kolejne przygotowane przez rząd rozwiązanie, które ma wzmocnić rozwój start-upów i przyczynić się do wzrostu innowacyjności naszej gospodarki. W tej roli sprawdziła się już ulga na B+R. Służyć tym celom ma też IP box, czyli 5-proc. podatek od przychodów z wyników prac badawczo-rozwojowych oraz zwolnienie podatkowe dla alternatywnych spółek inwestycyjnych, które weszły w życie 1 stycznia. Wraz z ustawą PSA, a także m.in. programem Start In Poland, rozwiązania te złożą się na całościowy pakiet, który sprawi, że nasze państwo stanie się jeszcze bardziej atrakcyjne dla inwestorów i startupów" – zapewniła szefowa MPiT Jadwiga Emilewicz.

"Kodeks spółek handlowych odzwierciedla strukturę spółek handlowych wywodzących się jeszcze z XIX wieku. Dla dynamiki biznesowej start-upów oznaczało to szereg utrudnień" - zauważyła dyrektor ds. prawnych fundacji Startup Poland Marta Pawlak. Dodała, że choć 71 proc. start-upów funkcjonuje jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, a 4 proc. jako spółka akcyjna, żadna z istniejących obecnie form prowadzenia działalności gospodarczej nie odpowiada ich potrzebom. Pierwszy model okazywał się do ich celów "niewystarczający", a drugi "po prostu za drogi" - wyjaśniła Pawlak. W badaniach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości 73 proc. ankietowanych wskazało na potrzebę nowej formuły prawnej dla innowacyjnych firm.

Polecamy: Oto najwyżej wyceniane startupy Doliny Krzemowej w 2018 roku

REKLAMA

Ministerstwo zapowiedziało, że PSA ma ułatwić w szczególności rozwój podmiotów ze środowisk start-upowych, "które wskazywały szereg problemów ograniczających ich rozwój, m.in. trudności w rozpoczynaniu działalności gospodarczej, pozyskiwaniu kapitału, czy likwidacji spółki w razie niepowodzenia" - zaznaczył wiceminister MPiT Mariusz Haładyj. "Stąd potrzeba zupełnie nowej, elastycznej formy prawnej, ułatwiającej rozwój innowacyjnych przedsięwzięć" – tłumaczył.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastępca dyrektora departamentu doskonalenia regulacji gospodarczych Luiza Modzelewska wyjaśniła, że PSA to m.in. brak barier wejścia (1 zł kapitału na start), szybka rejestracja elektroniczna (w 24 h za pomocą formularza lub metodą "tradycyjną"), uproszczenie i elektronizacja procedur w spółce (w tym możliwość podejmowania uchwał za pomocą poczty elektronicznej albo w czasie wideokonferencji), duża swoboda i elastyczność w określaniu rodzajów akcji i zasad działania spółki oraz łatwiejsze dysponowanie jej środkami (brak "zamrożonego" kapitału zakładowego), ale zarazem obowiązek dbania o wypłacalność i środki, które zapewniają ochronę wierzycielom.

PSA to również elastyczna struktura organów (brak obligatoryjnej rady nadzorczej i możliwość powołania rady dyrektorów), uproszczona likwidacja przez przejęcie jej majątku i zobowiązań przez akcjonariusza, uproszczony elektroniczny rejestr akcjonariuszy prowadzony np. przez firmę inwestycyjną albo notariusza (dopuszczenie wykorzystania łańcucha bloków - blockchainu do prowadzenia tego rejestru), brak statusu spółki publicznej i związanych z tym restrykcyjnych obowiązków.

Propozycja PSA to efekt wielomiesięcznych rozmów i konsultacji ze środowiskiem praktyków i ekspertów, które rozpoczęły się w 2016 r. Zarówno przedstawiciele ministerstwa jak i środowiska biznesowego podkreślali podczas poniedziałkowego spotkania, że zmiany mogą przynieść duże korzyści. Zgodnie z prognozami Deloitte potencjał start-upów w 2023 r. to 2,2 mld zł wartości dodanej, ponad 50 tys. miejsc pracy i 757 mln zł przychodów dla gospodarstw domowych.

Resort zaznaczył, że m.in. dzięki projektowanej ustawie Polska włącza się w europejski trend tworzenia form prawnych z myślą o start-upach. Przykładem może być obowiązująca od 1 stycznia 2017 r. regulacja słowacka (prosta spółka na akcje) czy popularna we Francji SAS. Z szacunków MPiT wynika, że w sześć lat od wejścia ustawy w życie rocznie w Polsce może powstawać blisko 11 tys. prostych spółek akcyjnych. (PAP)

lus/ mk/

Zobacz także: Moja firma

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA