REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o Prostej Spółce Akcyjnej (PSA) od 2020 r.

Ustawa o Prostej Spółce Akcyjnej wejdzie w życie na początku 2020 r. /shutterstock.com
Ustawa o Prostej Spółce Akcyjnej wejdzie w życie na początku 2020 r. /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o Prostej Spółce Akcyjnej (PSA), ostatni projekt z Pakietu 100 Zmian dla Firm, zacznie obowiązywać w pierwszym kwartale 2020 r. - poinformowało Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. PSA to m.in. brak barier wejścia (1 zł kapitału na start), szybka rejestracja elektroniczna, duża swoboda i elastyczność w określaniu rodzajów akcji i zasad działania spółki oraz łatwiejsze dysponowanie jej środkami.

REKLAMA

REKLAMA

Prace legislacyjne dobiegają końca i jeszcze w styczniu ustawa o PSA będzie rozpatrywana przez Radę Ministrów. "Jest to kolejne przygotowane przez rząd rozwiązanie, które ma wzmocnić rozwój start-upów i przyczynić się do wzrostu innowacyjności naszej gospodarki. W tej roli sprawdziła się już ulga na B+R. Służyć tym celom ma też IP box, czyli 5-proc. podatek od przychodów z wyników prac badawczo-rozwojowych oraz zwolnienie podatkowe dla alternatywnych spółek inwestycyjnych, które weszły w życie 1 stycznia. Wraz z ustawą PSA, a także m.in. programem Start In Poland, rozwiązania te złożą się na całościowy pakiet, który sprawi, że nasze państwo stanie się jeszcze bardziej atrakcyjne dla inwestorów i startupów" – zapewniła szefowa MPiT Jadwiga Emilewicz.

"Kodeks spółek handlowych odzwierciedla strukturę spółek handlowych wywodzących się jeszcze z XIX wieku. Dla dynamiki biznesowej start-upów oznaczało to szereg utrudnień" - zauważyła dyrektor ds. prawnych fundacji Startup Poland Marta Pawlak. Dodała, że choć 71 proc. start-upów funkcjonuje jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, a 4 proc. jako spółka akcyjna, żadna z istniejących obecnie form prowadzenia działalności gospodarczej nie odpowiada ich potrzebom. Pierwszy model okazywał się do ich celów "niewystarczający", a drugi "po prostu za drogi" - wyjaśniła Pawlak. W badaniach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości 73 proc. ankietowanych wskazało na potrzebę nowej formuły prawnej dla innowacyjnych firm.

Polecamy: Oto najwyżej wyceniane startupy Doliny Krzemowej w 2018 roku

REKLAMA

Ministerstwo zapowiedziało, że PSA ma ułatwić w szczególności rozwój podmiotów ze środowisk start-upowych, "które wskazywały szereg problemów ograniczających ich rozwój, m.in. trudności w rozpoczynaniu działalności gospodarczej, pozyskiwaniu kapitału, czy likwidacji spółki w razie niepowodzenia" - zaznaczył wiceminister MPiT Mariusz Haładyj. "Stąd potrzeba zupełnie nowej, elastycznej formy prawnej, ułatwiającej rozwój innowacyjnych przedsięwzięć" – tłumaczył.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastępca dyrektora departamentu doskonalenia regulacji gospodarczych Luiza Modzelewska wyjaśniła, że PSA to m.in. brak barier wejścia (1 zł kapitału na start), szybka rejestracja elektroniczna (w 24 h za pomocą formularza lub metodą "tradycyjną"), uproszczenie i elektronizacja procedur w spółce (w tym możliwość podejmowania uchwał za pomocą poczty elektronicznej albo w czasie wideokonferencji), duża swoboda i elastyczność w określaniu rodzajów akcji i zasad działania spółki oraz łatwiejsze dysponowanie jej środkami (brak "zamrożonego" kapitału zakładowego), ale zarazem obowiązek dbania o wypłacalność i środki, które zapewniają ochronę wierzycielom.

PSA to również elastyczna struktura organów (brak obligatoryjnej rady nadzorczej i możliwość powołania rady dyrektorów), uproszczona likwidacja przez przejęcie jej majątku i zobowiązań przez akcjonariusza, uproszczony elektroniczny rejestr akcjonariuszy prowadzony np. przez firmę inwestycyjną albo notariusza (dopuszczenie wykorzystania łańcucha bloków - blockchainu do prowadzenia tego rejestru), brak statusu spółki publicznej i związanych z tym restrykcyjnych obowiązków.

Propozycja PSA to efekt wielomiesięcznych rozmów i konsultacji ze środowiskiem praktyków i ekspertów, które rozpoczęły się w 2016 r. Zarówno przedstawiciele ministerstwa jak i środowiska biznesowego podkreślali podczas poniedziałkowego spotkania, że zmiany mogą przynieść duże korzyści. Zgodnie z prognozami Deloitte potencjał start-upów w 2023 r. to 2,2 mld zł wartości dodanej, ponad 50 tys. miejsc pracy i 757 mln zł przychodów dla gospodarstw domowych.

Resort zaznaczył, że m.in. dzięki projektowanej ustawie Polska włącza się w europejski trend tworzenia form prawnych z myślą o start-upach. Przykładem może być obowiązująca od 1 stycznia 2017 r. regulacja słowacka (prosta spółka na akcje) czy popularna we Francji SAS. Z szacunków MPiT wynika, że w sześć lat od wejścia ustawy w życie rocznie w Polsce może powstawać blisko 11 tys. prostych spółek akcyjnych. (PAP)

lus/ mk/

Zobacz także: Moja firma

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA