REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o Prostej Spółce Akcyjnej (PSA) od 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Ustawa o Prostej Spółce Akcyjnej wejdzie w życie na początku 2020 r. /shutterstock.com
Ustawa o Prostej Spółce Akcyjnej wejdzie w życie na początku 2020 r. /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o Prostej Spółce Akcyjnej (PSA), ostatni projekt z Pakietu 100 Zmian dla Firm, zacznie obowiązywać w pierwszym kwartale 2020 r. - poinformowało Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. PSA to m.in. brak barier wejścia (1 zł kapitału na start), szybka rejestracja elektroniczna, duża swoboda i elastyczność w określaniu rodzajów akcji i zasad działania spółki oraz łatwiejsze dysponowanie jej środkami.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prace legislacyjne dobiegają końca i jeszcze w styczniu ustawa o PSA będzie rozpatrywana przez Radę Ministrów. "Jest to kolejne przygotowane przez rząd rozwiązanie, które ma wzmocnić rozwój start-upów i przyczynić się do wzrostu innowacyjności naszej gospodarki. W tej roli sprawdziła się już ulga na B+R. Służyć tym celom ma też IP box, czyli 5-proc. podatek od przychodów z wyników prac badawczo-rozwojowych oraz zwolnienie podatkowe dla alternatywnych spółek inwestycyjnych, które weszły w życie 1 stycznia. Wraz z ustawą PSA, a także m.in. programem Start In Poland, rozwiązania te złożą się na całościowy pakiet, który sprawi, że nasze państwo stanie się jeszcze bardziej atrakcyjne dla inwestorów i startupów" – zapewniła szefowa MPiT Jadwiga Emilewicz.

"Kodeks spółek handlowych odzwierciedla strukturę spółek handlowych wywodzących się jeszcze z XIX wieku. Dla dynamiki biznesowej start-upów oznaczało to szereg utrudnień" - zauważyła dyrektor ds. prawnych fundacji Startup Poland Marta Pawlak. Dodała, że choć 71 proc. start-upów funkcjonuje jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, a 4 proc. jako spółka akcyjna, żadna z istniejących obecnie form prowadzenia działalności gospodarczej nie odpowiada ich potrzebom. Pierwszy model okazywał się do ich celów "niewystarczający", a drugi "po prostu za drogi" - wyjaśniła Pawlak. W badaniach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości 73 proc. ankietowanych wskazało na potrzebę nowej formuły prawnej dla innowacyjnych firm.

Polecamy: Oto najwyżej wyceniane startupy Doliny Krzemowej w 2018 roku

REKLAMA

Ministerstwo zapowiedziało, że PSA ma ułatwić w szczególności rozwój podmiotów ze środowisk start-upowych, "które wskazywały szereg problemów ograniczających ich rozwój, m.in. trudności w rozpoczynaniu działalności gospodarczej, pozyskiwaniu kapitału, czy likwidacji spółki w razie niepowodzenia" - zaznaczył wiceminister MPiT Mariusz Haładyj. "Stąd potrzeba zupełnie nowej, elastycznej formy prawnej, ułatwiającej rozwój innowacyjnych przedsięwzięć" – tłumaczył.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastępca dyrektora departamentu doskonalenia regulacji gospodarczych Luiza Modzelewska wyjaśniła, że PSA to m.in. brak barier wejścia (1 zł kapitału na start), szybka rejestracja elektroniczna (w 24 h za pomocą formularza lub metodą "tradycyjną"), uproszczenie i elektronizacja procedur w spółce (w tym możliwość podejmowania uchwał za pomocą poczty elektronicznej albo w czasie wideokonferencji), duża swoboda i elastyczność w określaniu rodzajów akcji i zasad działania spółki oraz łatwiejsze dysponowanie jej środkami (brak "zamrożonego" kapitału zakładowego), ale zarazem obowiązek dbania o wypłacalność i środki, które zapewniają ochronę wierzycielom.

PSA to również elastyczna struktura organów (brak obligatoryjnej rady nadzorczej i możliwość powołania rady dyrektorów), uproszczona likwidacja przez przejęcie jej majątku i zobowiązań przez akcjonariusza, uproszczony elektroniczny rejestr akcjonariuszy prowadzony np. przez firmę inwestycyjną albo notariusza (dopuszczenie wykorzystania łańcucha bloków - blockchainu do prowadzenia tego rejestru), brak statusu spółki publicznej i związanych z tym restrykcyjnych obowiązków.

Propozycja PSA to efekt wielomiesięcznych rozmów i konsultacji ze środowiskiem praktyków i ekspertów, które rozpoczęły się w 2016 r. Zarówno przedstawiciele ministerstwa jak i środowiska biznesowego podkreślali podczas poniedziałkowego spotkania, że zmiany mogą przynieść duże korzyści. Zgodnie z prognozami Deloitte potencjał start-upów w 2023 r. to 2,2 mld zł wartości dodanej, ponad 50 tys. miejsc pracy i 757 mln zł przychodów dla gospodarstw domowych.

Resort zaznaczył, że m.in. dzięki projektowanej ustawie Polska włącza się w europejski trend tworzenia form prawnych z myślą o start-upach. Przykładem może być obowiązująca od 1 stycznia 2017 r. regulacja słowacka (prosta spółka na akcje) czy popularna we Francji SAS. Z szacunków MPiT wynika, że w sześć lat od wejścia ustawy w życie rocznie w Polsce może powstawać blisko 11 tys. prostych spółek akcyjnych. (PAP)

lus/ mk/

Zobacz także: Moja firma

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA