REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki obniżki akcyzy na energię elektryczną

Subskrybuj nas na Youtube
Skutki obniżki akcyzy na energię elektryczną /fot.Shutterstock
Skutki obniżki akcyzy na energię elektryczną /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem pracodawców zmiany w ustawie o podatku akcyzowym dotyczące energii elektrycznej są sprzeczne z obowiązującymi regulacjami europejskimi i polskim prawem. Przyczynią się także do ograniczenia konkurencji na rynku sprzedaży energii elektrycznej.

REKLAMA

Od kilku miesięcy w Polsce trwa dyskusja na temat skokowego wzrostu hurtowych cen energii elektrycznej. Wzrost poziomu cen rynku hurtowego o +/- 65% według uzasadnienia ustawy - skutkuje wzrostem płatności za sprzedaż i dostawę energii elektrycznej w wysokości około 32%. Ponadto wzrost ten wynika niemal wyłącznie ze wzrostu praw do emisji CO2, które są w 100% dochodami budżetu państwa.

REKLAMA

Rząd w ostatnich tygodniach przedstawiał kilka propozycji uregulowania tematu wzrostu cen energii - w rozumieniu całości rachunku za sprzedaż i jej dostawę. 21 grudnia 2018 roku zaprezentował projekt obniżenia akcyzy i opłaty przejściowej, który Związek Pracodawców Prywatnych Energetyki, członek Konfederacji Lewiatan, przyjął z satysfakcją jako neutralny dla gospodarstw domowych, w dużej części dla firm i odbiorców instytucjonalnych. Ponadto był to projekt niezaburzający dobrze funkcjonujący rynek energii w Polsce. 28 grudnia rząd niespodziewanie przedłożył parlamentowi daleko idącą autopoprawkę, która została zgłoszona i przegłosowana przez Sejm w ciągu jednego dnia i z pominięciem jakichkolwiek konsultacji społecznych.

Polecamy: Wynagrodzenia w NBP kontra pensje w bankach. Gdzie menedżerowie zarabiają lepiej?

Zdaniem Związku Pracodawców Prywatnych Energetyki ustawa jest:

• sprzeczna z podstawowymi zasadami demokratycznego państwa prawnego, takimi jak:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) ochrona własności,

b) ochrona interesów w toku,

c) zakaz działania prawa wstecz,

d) nakaz odpowiedniego vacatio legis pozwalającego na dostosowanie się do zmienionej sytuacji, oraz

e) zakaz ograniczania swobody działalności gospodarczej w aktach o randze niższej niż ustawa;

- Tak głęboka i przeprowadzona bez konsultacji publicznych ingerencja mogłaby być uzasadniona szczególnym interesem publicznym, np. koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób (art. 31 ust 3 Konstytucji RP). Interes publiczny nie jest jednak tożsamy z sumą wielu interesów indywidualnych (w tym przypadku odbiorców energii) - mówi Daria Kulczycka, dyrektorka departamentu energii i zmian klimatu Konfederacji Lewiatan.

REKLAMA

• przywraca urzędowy poziom cen energii elektrycznej, eliminując konkurencję na rynku obrotu energią elektryczną. Jest to sprzeczne z Trzecim Pakietem Energetycznym oraz z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, dopuszczających regulację cen energii elektrycznej jedynie w zakresie grupy tzw. odbiorców wrażliwych;

• narusza zapisy art. 42 dyrektywy 2009/73/WE, gdyż zawiesza stosowanie Trzeciego Pakietu, co jest możliwe jedynie w przypadku „nagłego kryzysu na rynku energetycznym lub zagrożenia dla bezpieczeństwa fizycznego lub bezpieczeństwa osób, urządzeń, instalacji lub integralności systemu" oraz „niezwłocznie powiadamia o tych środkach pozostałe państwa członkowskie oraz Komisję". W ocenie ZPPE nie wystąpiły przesłanki w Polsce do realizacji przez rząd zawieszenia stosowania Trzeciego Pakietu.

• rekompensaty wypłacane przez Zarządcę Rozliczeń SA z Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny przedsiębiorstwom energetycznym stanowić będą pomoc publiczną, a program takiej pomocy wymaga zatwierdzenia przez Komisję Europejską, podobnie jak to miało miejsce w przypadku wsparcia rynku mocy, czy rynku odnawialnych źródeł energii. Wypłata takich środków przed uzyskaniem zatwierdzenia Komisji Europejskiej naraża przedsiębiorstwa energetyczne na ryzyko obowiązku zwrotu tej pomocy. Należy także zwrócić uwagę na to, że taka pomoc nie mieści się w katalogu dopuszczalnej pomocy publicznej;

• sprzeczna z podstawową zasadą regulacji przedsiębiorstw sieciowych wynikającą zarówno z prawa europejskiego (Trzeci Pakiet Energetyczny, jak i z prawa polskiego pozwalającą na pokrycie w taryfach planowanych kosztów uzasadnionych działalności wraz z uzasadnionym zwrotem z kapitału, a dodatkowo przerzuca na przedsiębiorstwa sieciowe konsekwencje zmian cen energii elektrycznej wbrew zasadzie rozdziału działalności (unbundling);

• wprowadzone przepisy pozbawiają Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki jako niezależnego organu regulacyjnego uprawnienia do weryfikacji i zatwierdzania taryf przedsiębiorstw energetycznych w toku indywidualnego postępowania administracyjnego i jako takie są sprzeczne z dyrektywą o funkcjonowaniu rynku energii elektrycznej 2009/73/WE,

• ustawa jest niezgodna z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE).

Ponadto ZPPE pragnie zwrócić uwagę na skutki uchwalonych regulacji:

• zapisy ustawy wydają się być sprzeczne z deklarowanymi przyczynami jej uchwalenia: zatrzymania wzrostu cen energii dla odbiorców. Według zapisów ustawy rachunki w roku 2019 będą o ponad 4 miliardy złotych niższe niż w 2018 roku bowiem zapis art. 5 ustawy wskazuje, że zamrożone ceny z pierwszej połowy 2018 roku powinny zostać dodatkowo obniżone o spadek akcyzy i opłaty przejściowej. Zgodnie z deklaracjami rządu złożonymi 21 grudnia 2018 roku wymienione 4 miliardy złotych - wynikające z obniżki akcyzy i opłaty przejściowej - miały rekompensować wzrost cen sprzedaży energii elektrycznej (odpowiadający za 32% wzrost rachunków, jeśli ceny hurtowe wzrosły o 65%). Tymczasem według zapisów art. 5. ustawy żadnego wzrostu cen nie będzie, lecz ich obniżka,

• w takim przypadku pojawia się pytanie: w jakim celu minister energii planuje wypłacenie 4 miliardów złotych rekompensat sprzedawcom energii, jeśli kwoty obniżki akcyzy i opłaty przejściowej są dokładnie tej samej wysokości i wzajemnie się eliminują? W jakim celu tworzony jest system obniżek i rekompensat za pośrednictwem Zarządcy Rozliczeń?

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

• ponadto, z dużym prawdopodobieństwem ustawa będzie skutkowała obniżką cen energii elektrycznej dla odbiorców o wartości ponad dwukrotnie wyższej niż oszacowane w OSR ustawy 4 miliardy złotych, nie wliczając obniżki akcyzy i opłaty przejściowej o dodatkowej wartości 4 miliardów złotych. W konsekwencji budżet Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny będzie niewystarczający do wypłaty należnych rekompensat lub obligatoryjna obniżka cen przełoży się na bezpośrednie straty sprzedawców energii. W obu przypadkach sprzedawcy energii nie otrzymają należnych im środków, których wartość, według wstępnych szacunków może przekroczyć 5 miliardów złotych powyżej przewidzianego na rekompensaty budżetu w wysokości 4 miliardów złotych.

• zarządca rozliczeń nie jest w chwili obecnej przygotowany do prowadzenia uchwalonej działalności w zakresie rekompensat. Ta sytuacja szybko się nie zmieni, gdyż nie jest znana treść rozporządzenia, na podstawie którego miałby kalkulować i wypłacać sprzedawcom rekompensaty. Istnieje poważna wątpliwość, że Zarządca Rozliczeń dokona jakiejkolwiek wypłaty w 2019 roku,

• ZPPE wyraża obawę, czy sprzedawcy przetrwają okres pomiędzy dokonywaniem sprzedaży poniżej kosztów zakupu energii elektrycznej a momentem wypłaty ewentualnej rekompensaty,

• ZPPE ponadto niepokoi zapis, że rekompensaty będą wyznaczane w stosunku do średnioważonej ceny energii elektrycznej na rynku hurtowym. Tymczasem spółka obrotu dokonuje zakupu energii w momencie zawarcia transakcji sprzedaży energii, cena zakupu jest ceną rynkową w momencie transakcji, nie zaś średnioważoną ceną rynku hurtowego z jakiegoś okresu. Dodatkowo ceny sprzedaży wiążące sprzedawców z odbiorcami to nie tylko koszt samej energii konwencjonalnej (wynikającej z transakcji zawieranych na rynku hurtowym), ale również koszty tzw. kolorów oraz marża na opłacenie kosztów wynagrodzeń i innych kosztów prowadzenia działalności,

• zamrożenie w 2019 roku cen sprzedaży energii na poziomie pierwszej połowy 2018 roku (czyli do 65% niższych) spowoduje, że bez zmiany poziomu cen hurtowych odbiorcy nie będą w stanie uzyskać ofert sprzedaży od sprzedawców po 1 stycznia 2019 roku. Oznacza to całkowite zamarcie rynku sprzedaży energii elektrycznej w Polsce, gdyż każdy sprzedawca musiałby dokonywać sprzedaży ze stratą,

• brak konkurencji na rynku sprzedaży energii elektrycznej najszybciej odczują klienci, którzy w ostatnich latach bardzo mocno wykorzystywali tę konkurencję obniżając koszty zakupu i zwiększając wymagania pod kątem rozwoju produktów i usług wobec sprzedawców,

• zaprzestanie działalności w zakresie sprzedaży energii elektrycznej w Polsce będzie miało ogromne skutki dla rynku pracy, gdyż przez lata zarówno istniejące jak i nowe podmioty rozwijały siły sprzedażowe, usługi pośrednictwa i rozwój oferty, stale zwiększając zatrudnienie.

Zobacz: Podatki 2019

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA