REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów chce prześwietlić prowadzących jednoosobową działalność

Ministerstwo Finansów zamierza prześwietlić prowadzących jednoosobową działalność /Fot. Fotolia
Ministerstwo Finansów zamierza prześwietlić prowadzących jednoosobową działalność /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów zamierza prześwietlić prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, w celu oddzielenia faktycznych przedsiębiorców od tych, którzy wystawiają co miesiąc tylko jedną fakturę na rzecz jednego pracodawcy. Zdaniem wiceministra finansów Filipa Świtały zbyt niskie opodatkowanie jednoosobowych przedsiębiorców jest jednym z problemów polskiego systemu podatkowego.

Urzędnik przeprowadzi “test przedsiębiorcy”

Wiceminister finansów Filip Świtała podczas warsztatów podatkowych zorganizowanych na Uczelni Łazarskiego przez fundację CASE zdradził jeden z problemów trapiących polski system podatkowy. Ku zaskoczeniu zgromadzonych, wiceminister wymienił prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, która wg resortu jest fikcją, z powodowaną chęcią płacenia jak najniższych podatków oraz składek na ZUS. Minister przekonywał, że taka postawa jest nieuczciwa wobec osób odprowadzających składki od umów o pracę.

REKLAMA

Autopromocja

Według szacunków zaprezentowanych podczas warsztatów, Ministerstwo Finansów kwestionuje działalność nawet 166 tys. jednoosobowych firm. Jednym ze sposobów weryfikacji, kto jest prawdziwym przedsiębiorcą, a kto nim nie jest ma być “test przedsiębiorcy”.

Polski rząd wielokrotnie zapewniał o ważnej roli przedsiębiorców, kierując do nich rządowe programy mające na celu poprawę warunków prowadzenia biznesu w Polsce. Konstytucja Biznesu, ulga na start ZUS czy obniżenie podatku CIT miały odciążyć małe firmy. Mimo podejmowanych działań prowadzenie firmy w Polsce to wciąż czynność dla wytrwałych, odpornych na biurokrację i notoryczne trudności. Zapowiedzi urzędników Ministerstwa Finansów jasno pokazują panujący klimat dla przedsiębiorczości nad Wisłą. Wystawianie jednej faktury miesięcznie nie może być podstawą do oceny realności prowadzenia działalności gospodarczej. Ministerstwo Finansów szuka środków niezbędnych do realizacji socjalnych obietnic rządu, uderzając w przedsiębiorców płacących podatki i rosnące z roku na rok składki ZUS. Zdaniem rządzących prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą są nieuczciwym elementem systemu podatkowego. Urzędnicy zapomnieli o tym, że to przedsiębiorcy wytwarzają wartość dodaną, która przekłada się na wpływy podatkowe - zarówno te bezpośrednie, jak pośrednie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość biurokracji

Polska słabo wypada we wszelkich rankingach oceniających warunki prowadzenia biznesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo szumnych zapowiedzi uproszczenia przepisów, prowadzenie firmy w Polsce wciąż nie należy do prostych czynności. Kłody ciągle rzucane pod nogi przedsiębiorcom nie poprawiają sytuacji. Opresyjne podejście może jedynie pogłębić proces migracji biznesu za granicę. Jak wynika z badania międzynarodowej kancelarii podatkowej Admiral Tax Polacy otwierają firmy za granicą z powodu niższego poziomu biurokracji i przejrzystego prawa. Taki powód wskazało 57,8-proc. badanych w raporcie Admiral Tax.

Wprowadzenie “testu przedsiębiorczości” jedynie zwiększy ilość firm rejestrowanych przez Polaków za granicą. Już w tej chwili ponad 60 tys. polskich przedsiębiorców prowadzi firmę w Wielkiej Brytanii. Wielka Brytania od lat jest stawiana za wzór w kwestii przyjazności warunków dla biznesu. Potwierdza to także ranking Europejskie Perspektywy Przedsiębiorczości, oceniający warunki do prowadzenia biznesu w 28 krajach Unii Europejskiej oraz Szwajcarii i Norwegii. Wielka Brytania uplasowała się na pierwszej pozycji, niestety Polska znalazła się na szarym końcu. Prowadząc firmę w Wielkiej Brytanii przedsiębiorca spędza trzykrotnie mniej czasu na czynnościach administracyjnych związanych z rozliczaniem podatków - tak wynika z raportu “Doing Business” Banku Światowego.

Polecamy: Wiosenne rabaty do – 50%
Bestsellery – podatki, rachunkowość, prawo pracy

Dowiedz się więcej>>

Firma w Wielkiej Brytanii zyskuje na popularności zwłaszcza wśród firm świadczących specjalistyczne usługi, m.in. programistów, freelancerów, marketingu online czy handlu internetowego. Brytyjski rząd w przeciwieństwie do polskiego Ministerstwa Finansów nie ogranicza swobody gospodarczej przedsiębiorców. Prowadząc firmę w Wielkiej Brytanii przedsiębiorca może świadczyć usługi na całym świecie, wystawiając dowolną liczbę faktur miesięcznie. Niska biurokracja oraz niskie koszty prowadzenia działalności to główne czynniki przyciągające polskich przedsiębiorców na Wyspy. Za chwilę do tej listy dodamy absurdalną nagonkę na prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą nad Wisłą.

Zobacz także: Moja firma

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

REKLAMA

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia wątpliwości

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

REKLAMA