REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów chce prześwietlić prowadzących jednoosobową działalność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ministerstwo Finansów zamierza prześwietlić prowadzących jednoosobową działalność /Fot. Fotolia
Ministerstwo Finansów zamierza prześwietlić prowadzących jednoosobową działalność /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów zamierza prześwietlić prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, w celu oddzielenia faktycznych przedsiębiorców od tych, którzy wystawiają co miesiąc tylko jedną fakturę na rzecz jednego pracodawcy. Zdaniem wiceministra finansów Filipa Świtały zbyt niskie opodatkowanie jednoosobowych przedsiębiorców jest jednym z problemów polskiego systemu podatkowego.

Urzędnik przeprowadzi “test przedsiębiorcy”

Wiceminister finansów Filip Świtała podczas warsztatów podatkowych zorganizowanych na Uczelni Łazarskiego przez fundację CASE zdradził jeden z problemów trapiących polski system podatkowy. Ku zaskoczeniu zgromadzonych, wiceminister wymienił prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, która wg resortu jest fikcją, z powodowaną chęcią płacenia jak najniższych podatków oraz składek na ZUS. Minister przekonywał, że taka postawa jest nieuczciwa wobec osób odprowadzających składki od umów o pracę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Według szacunków zaprezentowanych podczas warsztatów, Ministerstwo Finansów kwestionuje działalność nawet 166 tys. jednoosobowych firm. Jednym ze sposobów weryfikacji, kto jest prawdziwym przedsiębiorcą, a kto nim nie jest ma być “test przedsiębiorcy”.

Polski rząd wielokrotnie zapewniał o ważnej roli przedsiębiorców, kierując do nich rządowe programy mające na celu poprawę warunków prowadzenia biznesu w Polsce. Konstytucja Biznesu, ulga na start ZUS czy obniżenie podatku CIT miały odciążyć małe firmy. Mimo podejmowanych działań prowadzenie firmy w Polsce to wciąż czynność dla wytrwałych, odpornych na biurokrację i notoryczne trudności. Zapowiedzi urzędników Ministerstwa Finansów jasno pokazują panujący klimat dla przedsiębiorczości nad Wisłą. Wystawianie jednej faktury miesięcznie nie może być podstawą do oceny realności prowadzenia działalności gospodarczej. Ministerstwo Finansów szuka środków niezbędnych do realizacji socjalnych obietnic rządu, uderzając w przedsiębiorców płacących podatki i rosnące z roku na rok składki ZUS. Zdaniem rządzących prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą są nieuczciwym elementem systemu podatkowego. Urzędnicy zapomnieli o tym, że to przedsiębiorcy wytwarzają wartość dodaną, która przekłada się na wpływy podatkowe - zarówno te bezpośrednie, jak pośrednie.

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają dość biurokracji

Polska słabo wypada we wszelkich rankingach oceniających warunki prowadzenia biznesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo szumnych zapowiedzi uproszczenia przepisów, prowadzenie firmy w Polsce wciąż nie należy do prostych czynności. Kłody ciągle rzucane pod nogi przedsiębiorcom nie poprawiają sytuacji. Opresyjne podejście może jedynie pogłębić proces migracji biznesu za granicę. Jak wynika z badania międzynarodowej kancelarii podatkowej Admiral Tax Polacy otwierają firmy za granicą z powodu niższego poziomu biurokracji i przejrzystego prawa. Taki powód wskazało 57,8-proc. badanych w raporcie Admiral Tax.

Wprowadzenie “testu przedsiębiorczości” jedynie zwiększy ilość firm rejestrowanych przez Polaków za granicą. Już w tej chwili ponad 60 tys. polskich przedsiębiorców prowadzi firmę w Wielkiej Brytanii. Wielka Brytania od lat jest stawiana za wzór w kwestii przyjazności warunków dla biznesu. Potwierdza to także ranking Europejskie Perspektywy Przedsiębiorczości, oceniający warunki do prowadzenia biznesu w 28 krajach Unii Europejskiej oraz Szwajcarii i Norwegii. Wielka Brytania uplasowała się na pierwszej pozycji, niestety Polska znalazła się na szarym końcu. Prowadząc firmę w Wielkiej Brytanii przedsiębiorca spędza trzykrotnie mniej czasu na czynnościach administracyjnych związanych z rozliczaniem podatków - tak wynika z raportu “Doing Business” Banku Światowego.

Polecamy: Wiosenne rabaty do – 50%
Bestsellery – podatki, rachunkowość, prawo pracy

Dowiedz się więcej>>

Firma w Wielkiej Brytanii zyskuje na popularności zwłaszcza wśród firm świadczących specjalistyczne usługi, m.in. programistów, freelancerów, marketingu online czy handlu internetowego. Brytyjski rząd w przeciwieństwie do polskiego Ministerstwa Finansów nie ogranicza swobody gospodarczej przedsiębiorców. Prowadząc firmę w Wielkiej Brytanii przedsiębiorca może świadczyć usługi na całym świecie, wystawiając dowolną liczbę faktur miesięcznie. Niska biurokracja oraz niskie koszty prowadzenia działalności to główne czynniki przyciągające polskich przedsiębiorców na Wyspy. Za chwilę do tej listy dodamy absurdalną nagonkę na prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą nad Wisłą.

Zobacz także: Moja firma

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SENT: zmiany od 2026 roku. Nowe grupy towarów objęte monitorowaniem

W dniu 17 marca 2026 r. (po 6 miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw) wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z 10 września 2025 r., wprowadzające katalog nowych grup towarów (odzież i obuwie), których przewóz będzie monitorowany w systemie SENT. Ministerstwo Finansów informuje, że zgłaszanie przewozu odzieży i obuwia wymaga rejestracji firmy albo aktualizacji danych podmiotu gospodarczego na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Ile czasu na wysłanie faktury do KSeF? To zależy

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, ile mają czasu na przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Termin zależy od trybu wystawiania faktury – online, offline24, offline lub awaryjnego. Wyjaśniamy, kiedy faktura uzyskuje ważność i jakie są konkretne terminy wysyłki zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Kiedy trzeba wypełnić druk SD-Z2? Praktyczny poradnik dla spadków i darowizn

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

REKLAMA

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF? Ustawodawca przewidział katalog wyłączeń

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

REKLAMA