REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów ostrzeże podatnika przed nieświadomym udziałem w karuzeli VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Ministerstwo Finansów ostrzeże podatnika przed nieświadomym udziałem w karuzeli VAT
Ministerstwo Finansów ostrzeże podatnika przed nieświadomym udziałem w karuzeli VAT

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów będzie ostrzegało (w formie zwykłych listów) firmy zagrożone nieświadomym udziałem w karuzeli VAT - zapowiedział 7 maja 2019 r. wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Paweł Cybulski. "Przewidujemy, że w ciągu kilku tygodni przedsiębiorcy powinni zacząć otrzymywać takie informacje" - wyjaśnił Cybulski.

Cybulski wyjaśnił podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami, że resort finansów ma świadomość, iż świat idzie do przodu, przestępstwa podatkowe są coraz bardziej wyrafinowane, a karuzele VAT coraz bardziej skomplikowane. To dotyka także uczciwe firmy, które po prostu chcą zajmować się swoją działalnością, a nie weryfikacją kontrahentów.

REKLAMA

REKLAMA

"Wydaje nam się, że w tym przypadku powinniśmy wyjść naprzeciw przedsiębiorcom i w duchu Konstytucji dla Biznesu (...), chcemy zaproponować nowe rozwiązanie, można powiedzieć przełomowe, oparte o doświadczenia chociażby Holandii, czy Wielkiej Brytanii, a więc Program Ostrzegania Przedsiębiorców" - powiedział Cybulski.

Jak wyjaśnił, fiskus będzie informował, czy firma jest w grupie ryzyka, jeśli chodzi o uczestniczenie w karuzeli VAT. "Na podstawie naszych analiz (...) możemy informować przedsiębiorcę, że funkcjonuje w grupie ryzyka i możemy również zaproponować jakieś mechanizmy, które pozwolą na to, żeby to ryzyko było zminimalizowane" - powiedział.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Cybulskiego będzie to duża miana jakości w relacjach między fiskusem a firmami, które skarżą się, iż padają ofiarami oszustów organizujących karuzele VAT-owskie, bowiem nie miały możliwości zweryfikowania, czy uczestniczą w takim procederze.

REKLAMA

Dyrektor departamentu nadzoru nad kontrolami w MF Marcin Kopczyk powiedział, że algorytmy resortu finansów pozwalają na taką analizę danych, że każdego dnia odkrywane są nowe, bardzo zaawansowane schematy wyłudzeń VAT. "W tej chwili jesteśmy w stanie często wykryć karuzele VAT niemal w czasie rzeczywistym. Algorytmy pozwalają na zweryfikowanie, czy w przypadku danego podmiotu istnieje bardzo duże ryzyko udziału w łańcuchu karuzelowym" - powiedział Kopczyk.

Wytłumaczył, że dla uczciwego przedsiębiorcy ryzyko udziału w takim mechanizmie jest bardzo niebezpieczne, a procedura ustalania, czy brał on w tym udział świadomie, czy nie, jest bardzo uciążliwa.

"To co my chcemy wprowadzić w oparciu o ogromne możliwości analityczne, które w tej chwili posiadamy, to działanie wyprzedzające - ostrzeżenie konkretnego przedsiębiorcy (...) o konkretnym ryzyku, w przypadku konkretnych transakcji z określonymi kontrahentami" - poinformował. Zapewnił, że będzie się to odbywało na tyle szybko, że dana firma powinna zostać ostrzeżona na najwcześniejszym możliwym etapie, jeszcze zanim "karuzela zacznie na szerszą skalę działać".

Dyrektor przypomniał, że resort finansów ma dane z ponad 7 mld faktur sprzedażowych oraz z ponad 9 mld 250 mln rekordów z systemu STIR (o przelewach bankowych - PAP). "To dane, które dają nam informacje i tą informacją chcemy się podzielić" - podkreślił.

Zastrzegł, że MF nie chce ingerować w procesy gospodarcze, ale chciałoby zarekomendować zastosowanie mechanizmu, który doprowadzi do tego, iż dana transakcja będzie bezpieczna. Kopczyk poinformował, że KAS będzie proponował firmom wykorzystanie podzielonej płatności w VAT, która gwarantuje, że przedsiębiorca dochował należytej staranności. Dyrektor dodał, że firma, która uzyska ostrzeżenie o ryzyku udziału w transakcji karuzelowej i zastosuje podzieloną płatność, nie poniesie żadnych negatywnych konsekwencji.

"Z jednej strony nie będzie brała udziału w karuzeli (...), a z drugiej strony nie poniesie negatywnych skutków gospodarczych, bowiem nie będzie musiała zrezygnować z transakcji z danym kontrahentem" - powiedział. Dodał, że rozwiązanie jest oparte o rekomendacje Komisji Europejskiej, która wskazuje, że administracje podatkowe poszczególnych krajów powinny podjąć działania w celu informowania biznesu w sposób najbardziej szeroki o istniejącym ryzyku.

"Przewidujemy, że w ciągu kilku tygodni przedsiębiorcy powinni zacząć otrzymywać takie informacje" - wyjaśnił. Zaznaczył, że to nie będzie skala masowa, ostrzeżenia będą kierowane tylko do tych firm, co do których będzie pewność o uczestniczeniu w karuzeli. Według niego mowa jest raczej o setkach tego typu informacji, a nie tysiącach.

Dodał, że ostrzeżenia będą przekazywane w formie listów, co administracji daje gwarancję doręczenia informacji. Kopczyk wyjaśnił, że fiskus w ostrzeżeniu nie może wskazać wszystkich firm biorących udział w łańcuchu transakcji - ze względu na tajemnicę skarbową - ale wskaże "transakcję z konkretnym podmiotem".

"Nie będzie on wskazywany jako podmiot biorący świadomie udział w karuzeli (...), to czy jest on świadomym uczestnikiem tej karuzeli, czy nie, to jest kwestia zupełnie inna" - zaznaczył.

Kopczyk ocenił, że nowe rozwiązanie będzie kolejnym krokiem w kierunku systemowych rozwiązań, które w innych krajach doprowadziły do znacznego ograniczenia luki w VAT. Według niego "skutki dla budżetu będą bardzo poważne", niemniej teraz trudno je oszacować. Na pewno, jak zaznaczył, rozwiązanie to przyczyni się do zmniejszenia liczby kontroli. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ je/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA