REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja obowiązku stosowania pieczątek

Likwidacja obowiązku stosowania pieczątek
Likwidacja obowiązku stosowania pieczątek

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju poinformowało o kolejnych przepisach usuwających obowiązek stosowania pieczątek w procedurach z obszaru budownictwa. Wszyscy członkowie Rady Ministrów są zobowiązani, zgodnie z właściwością, do przeglądu aktów prawnych, stosowanych druków lub formularzy pod kątem przepisów nakładających obowiązek stosowania pieczęci/pieczęci przez obywatela lub przedsiębiorcę oraz do podjęcia działań zmierzających do deregulacji ww. obowiązku.

W czerwcu 2018 r. rząd przyjął „Informację dotycząca deregulacji obowiązku stosowania pieczęci/pieczątek przez obywateli i przedsiębiorców”. Ministrowie zostali zobowiązani do podjęcia działań (w tym przeglądu druków i formularzy) zmierzających do zmiany pozostających w zakresie ich właściwości aktów prawnych przewidujących obowiązek stosowania pieczęci lub pieczątek dla uproszczenia procedur. W tej "Informacji" stwierdzono m.in., że uzasadniona jest likwidacja obowiązku stosowania pieczęci/ pieczątek  przez obywateli i przedsiębiorców na rzecz prawa do jej stosowania. Efekt skutecznego oznaczenia podmiotu można bowiem osiągnąć także np. poprzez stosowanie druków firmowych, nanoszenie/nadrukowywanie danych.

REKLAMA

Autopromocja

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!
Polecamy: INFORLEX Biznes

- Na wielkie projekty składa się wiele drobnych kroków. Dziś jesteśmy bliżej ostatecznego celu, jakim jest przegląd i eliminacja wymogu pieczątek w każdym z tych miejsc, w którym nie jest to niezbędne. To uprości i ułatwi życie przedsiębiorcom i obywatelom załatwiającym sprawy urzędowe. Te drobne zmiany są potrzebne i korzystne dla Polaków – mówił minister Jerzy Kwieciński po opracowaniu przez resort przeglądu przepisów.

- Odbiurokratyzujemy procedury budowlane. Zmiany to element reformy procesu inwestycyjnego, którą od 2018 r. wprowadzamy w życie – podkreśla wiceminister Artur Soboń.

Bez tuszu, łatwiej i prościej - zmiany w przepisach w kompetencji Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju

  • Rozporządzenie Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie rozliczeń z bankami z tytułu przejściowego wykupienia ze środków budżetu państwa odsetek od kredytów mieszkaniowych (RD471). Przyjęte przez rząd 30 lipca 2019 r. Wystawcy dokumentów – banki i spółdzielnie mieszkaniowe – zostali zwolnieni z obowiązku stosowania pieczęci nagłówkowych oraz personalnych. Umożliwi to elektroniczne podpisywanie przekazywanych dokumentów i tym samym przyśpieszy obieg dokumentów.
  • Rozporządzenie Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie umorzeń zadłużenia z tytułu przejściowego wykupienia odsetek od kredytów mieszkaniowych (RD472). Przyjęte przez rząd 30 lipca 2019 r. Wystawcy dokumentów – banki i spółdzielnie mieszkaniowe – zostali zwolnieni z obowiązku stosowania pieczęci nagłówkowych oraz personalnych. Umożliwi to elektroniczne podpisywanie przekazywanych dokumentów i tym samym przyśpieszy obieg dokumentów.
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 kwietnia 1999 r. w sprawie ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych (Dz. U. poz. 454 oraz z 2001 r. poz. 89). Zmiana: Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych (Dz. U. poz. 1086), weszło w życie 27 czerwca 2019 r. Osoba kierująca pracami geodezyjnymi nie będzie musiała zamieszczać pieczęci na zawiadomieniu o umieszczeniu na nieruchomości znaku geodezyjnego, grawimetrycznego lub magnetycznego a w konsekwencji posiadać tej pieczęci – korzyść polega na oszczędności czasu i środków finansowych związanych z wyrobieniem pieczęci oraz sprawniejszym przygotowywaniu zawiadomienia.
  • Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego Uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje publiczne – sierpień 2019 r. Ułatwienie pracy rzeczoznawcom majątkowym przez wprowadzenie prostych, szybkich i niesformalizowanych możliwości podpisania operatu szacunkowego, bez użycia pieczęci. Zapewnienie odbiorcom wycen nieruchomości możliwości sprawdzenia, czy operat szacunkowy został sporządzony przez osobę do tego uprawnioną.
  • Projekt rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadawania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości. Analiza uwag zgłoszonych w trakcie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Ułatwienie działalności przedsiębiorcy prowadzącego praktykę zawodową przez szybsze wydawanie dziennika praktyki zawodowej (przykładowo nadruk komputerowy organizatora praktyk pozwoli na masowe drukowanie dzienników).
  • Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 25 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków wprowadzania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych. Ogłoszone w Dz. U. poz. 871, weszło w życie 25 maja 2019 r. Usunięta została bariera formalna w postaci obligatoryjnego stosowania przez dostawcę nieczystości ciekłych i właściciela stacji zlewnej pieczątek przy potwierdzaniu wprowadzania i odbioru nieczystości ciekłych w stacji zlewnej.
  • Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 31 stycznia 2014 r. w sprawie uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii (Dz. U. poz.176). Projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii został skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Termin ogłoszenia i wejścia w życie przewidywany jest na III kwartał 2019 r. Osoba posiadająca uprawnienia zawodowe w odpowiednim zakresie, pod której kierunkiem osoba zainteresowana wykonywała prace geodezyjne lub kartograficzne nie będzie musiała zamieszczać pieczątki wykonawcy przy potwierdzaniu wpisów dokumentujących przebieg praktyki zawodowej – korzyść polega na oszczędności czasu i środków finansowych związanych z wyrobieniem pieczątki oraz sprawniejszym wypełnianiu dziennika praktyk.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. poz. 1278). Zmiana: Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. poz. 831), weszło w życie 7 maja 2019 r. Osoba kierująca praktyką (projektant lub kierownik budowy lub kierownik robót) nie będzie musiała zamieszczać pieczątki w zbiorczym zestawieniu odbytej praktyki zawodowej w ramach dokumentowania przebiegu praktyki zawodowej. Pozwoli to na oszczędności czasu i środków finansowych związanych z wyrobieniem pieczątki oraz sprawniejszym dokumentowaniu praktyk.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie wzorów protokołów z kontroli systemu ogrzewania lub systemu klimatyzacji (Dz. U. poz. 247). Projekt rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów protokołów z kontroli systemu ogrzewania lub systemu klimatyzacji. Termin ogłoszenia i wejścia w życie przewidywany jest na III kwartał 2019 r. Osoby sporządzające protokoły z kontroli systemu ogrzewania lub systemu klimatyzacji nie będą musiały zamieszczać pieczęci na sporządzonych dokumentach i w konsekwencji posiadać tej pieczęci. Korzyść polega na oszczędności czasu i środków finansowych związanych z wyrobieniem pieczęci oraz sprawniejszym przygotowywaniu dokumentów.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 27 lutego 2015 r. w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej (Dz. U. poz. 376). Projekt rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej. Termin ogłoszenia i wejścia w życie przewidywany jest na III kwartał 2019 r. Osoba sporządzająca świadectwo charakterystyki energetycznej nie będzie musiała zamieszczać pieczęci w sporządzonym dokumencie i w konsekwencji posiadać tej pieczęci. Korzyść polega na oszczędności czasu i środków finansowych związanych z wyrobieniem pieczęci oraz sprawniejszym przygotowywaniu świadectw charakterystyki energetycznej.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie próbek wyrobów budowlanych wprowadzonych do obrotu lub udostępnianych na rynku krajowym (Dz. U. poz. 2332). Zmiana: Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 2 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie próbek wyrobów budowlanych wprowadzonych do obrotu lub udostępnianych na rynku krajowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1337), weszło w życie 31 lipca 2019 r. Usunięcie konieczności stosowania pieczęci, przez organ pobierający próbkę oraz laboratorium sporządzające sprawozdanie z badań, pozwoli na usprawnienie procesu badania próbek wyrobów budowlanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA