REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja obowiązku stosowania pieczątek

Likwidacja obowiązku stosowania pieczątek
Likwidacja obowiązku stosowania pieczątek

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju poinformowało o kolejnych przepisach usuwających obowiązek stosowania pieczątek w procedurach z obszaru budownictwa. Wszyscy członkowie Rady Ministrów są zobowiązani, zgodnie z właściwością, do przeglądu aktów prawnych, stosowanych druków lub formularzy pod kątem przepisów nakładających obowiązek stosowania pieczęci/pieczęci przez obywatela lub przedsiębiorcę oraz do podjęcia działań zmierzających do deregulacji ww. obowiązku.

W czerwcu 2018 r. rząd przyjął „Informację dotycząca deregulacji obowiązku stosowania pieczęci/pieczątek przez obywateli i przedsiębiorców”. Ministrowie zostali zobowiązani do podjęcia działań (w tym przeglądu druków i formularzy) zmierzających do zmiany pozostających w zakresie ich właściwości aktów prawnych przewidujących obowiązek stosowania pieczęci lub pieczątek dla uproszczenia procedur. W tej "Informacji" stwierdzono m.in., że uzasadniona jest likwidacja obowiązku stosowania pieczęci/ pieczątek  przez obywateli i przedsiębiorców na rzecz prawa do jej stosowania. Efekt skutecznego oznaczenia podmiotu można bowiem osiągnąć także np. poprzez stosowanie druków firmowych, nanoszenie/nadrukowywanie danych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!
Polecamy: INFORLEX Biznes

- Na wielkie projekty składa się wiele drobnych kroków. Dziś jesteśmy bliżej ostatecznego celu, jakim jest przegląd i eliminacja wymogu pieczątek w każdym z tych miejsc, w którym nie jest to niezbędne. To uprości i ułatwi życie przedsiębiorcom i obywatelom załatwiającym sprawy urzędowe. Te drobne zmiany są potrzebne i korzystne dla Polaków – mówił minister Jerzy Kwieciński po opracowaniu przez resort przeglądu przepisów.

- Odbiurokratyzujemy procedury budowlane. Zmiany to element reformy procesu inwestycyjnego, którą od 2018 r. wprowadzamy w życie – podkreśla wiceminister Artur Soboń.

REKLAMA

Bez tuszu, łatwiej i prościej - zmiany w przepisach w kompetencji Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju

  • Rozporządzenie Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie rozliczeń z bankami z tytułu przejściowego wykupienia ze środków budżetu państwa odsetek od kredytów mieszkaniowych (RD471). Przyjęte przez rząd 30 lipca 2019 r. Wystawcy dokumentów – banki i spółdzielnie mieszkaniowe – zostali zwolnieni z obowiązku stosowania pieczęci nagłówkowych oraz personalnych. Umożliwi to elektroniczne podpisywanie przekazywanych dokumentów i tym samym przyśpieszy obieg dokumentów.
  • Rozporządzenie Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie umorzeń zadłużenia z tytułu przejściowego wykupienia odsetek od kredytów mieszkaniowych (RD472). Przyjęte przez rząd 30 lipca 2019 r. Wystawcy dokumentów – banki i spółdzielnie mieszkaniowe – zostali zwolnieni z obowiązku stosowania pieczęci nagłówkowych oraz personalnych. Umożliwi to elektroniczne podpisywanie przekazywanych dokumentów i tym samym przyśpieszy obieg dokumentów.
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 kwietnia 1999 r. w sprawie ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych (Dz. U. poz. 454 oraz z 2001 r. poz. 89). Zmiana: Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych (Dz. U. poz. 1086), weszło w życie 27 czerwca 2019 r. Osoba kierująca pracami geodezyjnymi nie będzie musiała zamieszczać pieczęci na zawiadomieniu o umieszczeniu na nieruchomości znaku geodezyjnego, grawimetrycznego lub magnetycznego a w konsekwencji posiadać tej pieczęci – korzyść polega na oszczędności czasu i środków finansowych związanych z wyrobieniem pieczęci oraz sprawniejszym przygotowywaniu zawiadomienia.
  • Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego Uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje publiczne – sierpień 2019 r. Ułatwienie pracy rzeczoznawcom majątkowym przez wprowadzenie prostych, szybkich i niesformalizowanych możliwości podpisania operatu szacunkowego, bez użycia pieczęci. Zapewnienie odbiorcom wycen nieruchomości możliwości sprawdzenia, czy operat szacunkowy został sporządzony przez osobę do tego uprawnioną.
  • Projekt rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadawania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości. Analiza uwag zgłoszonych w trakcie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Ułatwienie działalności przedsiębiorcy prowadzącego praktykę zawodową przez szybsze wydawanie dziennika praktyki zawodowej (przykładowo nadruk komputerowy organizatora praktyk pozwoli na masowe drukowanie dzienników).
  • Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 25 kwietnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków wprowadzania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych. Ogłoszone w Dz. U. poz. 871, weszło w życie 25 maja 2019 r. Usunięta została bariera formalna w postaci obligatoryjnego stosowania przez dostawcę nieczystości ciekłych i właściciela stacji zlewnej pieczątek przy potwierdzaniu wprowadzania i odbioru nieczystości ciekłych w stacji zlewnej.
  • Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 31 stycznia 2014 r. w sprawie uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii (Dz. U. poz.176). Projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji i kartografii został skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Termin ogłoszenia i wejścia w życie przewidywany jest na III kwartał 2019 r. Osoba posiadająca uprawnienia zawodowe w odpowiednim zakresie, pod której kierunkiem osoba zainteresowana wykonywała prace geodezyjne lub kartograficzne nie będzie musiała zamieszczać pieczątki wykonawcy przy potwierdzaniu wpisów dokumentujących przebieg praktyki zawodowej – korzyść polega na oszczędności czasu i środków finansowych związanych z wyrobieniem pieczątki oraz sprawniejszym wypełnianiu dziennika praktyk.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. poz. 1278). Zmiana: Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. poz. 831), weszło w życie 7 maja 2019 r. Osoba kierująca praktyką (projektant lub kierownik budowy lub kierownik robót) nie będzie musiała zamieszczać pieczątki w zbiorczym zestawieniu odbytej praktyki zawodowej w ramach dokumentowania przebiegu praktyki zawodowej. Pozwoli to na oszczędności czasu i środków finansowych związanych z wyrobieniem pieczątki oraz sprawniejszym dokumentowaniu praktyk.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie wzorów protokołów z kontroli systemu ogrzewania lub systemu klimatyzacji (Dz. U. poz. 247). Projekt rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów protokołów z kontroli systemu ogrzewania lub systemu klimatyzacji. Termin ogłoszenia i wejścia w życie przewidywany jest na III kwartał 2019 r. Osoby sporządzające protokoły z kontroli systemu ogrzewania lub systemu klimatyzacji nie będą musiały zamieszczać pieczęci na sporządzonych dokumentach i w konsekwencji posiadać tej pieczęci. Korzyść polega na oszczędności czasu i środków finansowych związanych z wyrobieniem pieczęci oraz sprawniejszym przygotowywaniu dokumentów.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 27 lutego 2015 r. w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej (Dz. U. poz. 376). Projekt rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej. Termin ogłoszenia i wejścia w życie przewidywany jest na III kwartał 2019 r. Osoba sporządzająca świadectwo charakterystyki energetycznej nie będzie musiała zamieszczać pieczęci w sporządzonym dokumencie i w konsekwencji posiadać tej pieczęci. Korzyść polega na oszczędności czasu i środków finansowych związanych z wyrobieniem pieczęci oraz sprawniejszym przygotowywaniu świadectw charakterystyki energetycznej.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie próbek wyrobów budowlanych wprowadzonych do obrotu lub udostępnianych na rynku krajowym (Dz. U. poz. 2332). Zmiana: Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 2 lipca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie próbek wyrobów budowlanych wprowadzonych do obrotu lub udostępnianych na rynku krajowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1337), weszło w życie 31 lipca 2019 r. Usunięcie konieczności stosowania pieczęci, przez organ pobierający próbkę oraz laboratorium sporządzające sprawozdanie z badań, pozwoli na usprawnienie procesu badania próbek wyrobów budowlanych.

Źródło: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA