REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kapitał zdrowia pracowników – czy koronawirus to tylko zagrożenie?

Kapitał zdrowia pracowników – czy pandemia to tylko zagrożenie? /fot. Shutterstock
Kapitał zdrowia pracowników – czy pandemia to tylko zagrożenie? /fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W połowie przedsiębiorstw i instytucji co najmniej jedna piąta pracowników będzie na stałe pracowała zdalnie. Koronawirus wymusił bowiem gwałtowną reorganizację sposobu pracy w przedsiębiorstwach, a najprawdopodobniej też wpłynie na konieczność dostosowania prawa. Zwiększył także rolę firm w kształtowaniu prozdrowotnych nawyków pracowników.

– Praca zdalna przestała być już fanaberią, stała się normalnością – uważa Magdalena Rodzeń dyrektor ds. personalnych na region EMEA firmy Alight Solutions. – Okazało się, że dla firm nie jest to koniec świata, można ją wykonywać normalnie, ale spowodowała nowe wyzwania – dodała w czasie dyskusji (webinarium) zorganizowanego w ramach projektu „Kapitał Zdrowia”.

REKLAMA

Autopromocja

Tę opinię potwierdził sondaż przedstawiony przez ekspertów z Instytutu Kapitału Ludzkiego Szkoły Głównej Handlowej (SGH). Wynika z niego, że przed pandemią w większości firm (64 proc) zdalnie pracowało nie więcej niż 20 proc. pracowników, w czasie pandemii w prawie połowie ankietowanych instytucji (47 proc.) liczba ta gwałtownie wzrosła, a połowa firm i instytucji chce, by co najmniej jedna piąta zatrudnionych mogła pracować w domu.

– COVID jest problemem globalnym, co oznacza, że wszyscy są w podobnej sytuacji i wszędzie potrzebne będą zmiany. To szansa dla firm w Polsce na przyspieszenie cyfryzacji, ograniczanie kosztów, ale też na stałe uelastycznienie kodeksu pracy – stwierdził prof. Tomasz Rostkowski, jeden z autorów badania. I dodał, że firmy mierzą się obecnie z wieloma wyzwaniami. Praca zdalna oznacza, że muszą zwrócić uwzględnić ograniczenia wynikające z tego, że ludzie pracują w domach. Wyzwaniem staje się budowanie zespołów, zarządzanie ludźmi. Jego zdaniem zmienić się muszą nie tylko umowy z kontrahentami i pracownikami, regulaminy pracy czy zasad bezpieczeństwa, ale całościowy sposób myślenia o zarządzaniu. Jednym z elementów adaptacji do nowej sytuacji jest potrzeba zwiększonej dbałości o zdrowie pracowników. – Szczególnie w czasach pandemii ważna jest prewencja – dodał prof. Rostkowski.

– Już od dawna nie rozmawialiśmy w tak szerokim ujęciu o zdrowiu naszych pracowników – zauważyła prof. Jolanta Walusiak-Skorupa, prezes Polskiego Towarzystwa Medycyny Pracy – Przecież to nie jest pierwsza epidemia, z jaką się zmagamy, bo epidemia chorób cywilizacyjnych trwa od dawna i nie podejmowaliśmy działań, by im zapobiegać. Ta epidemia nas zmobilizowała, ważne byśmy działali wszyscy i mądrze. – Owa mądrość zdaniem prof. Jolanta Walusiak-Skorupa powinna polegać między innymi na zmianie relacji pomiędzy firmami a lekarzami medycyny pracy. Nie powinni być postrzegani przez pryzmat zaświadczeń, które wydają, ale traktowani jako doradcy. Przedsiębiorcy bowiem coraz częściej będą nie tylko zajmowali się zapewnieniem warunków bezpieczeństwa pracy, ale dobrostanem psychicznym oraz fizycznym pracowników i potrzebować będą partnerów. Nimi powinni się stać lekarze medycyny pracy.

REKLAMA

– Dla firm najważniejsi są pracownicy, a dla pracowników zdrowie własne oraz rodziny – tłumaczą Małgorzata Zachorowska, Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenie HR oraz Agnieszka Szpara, dyrektor Departamentu Programów i Projektów w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Obie organizacje wspólnie przygotowały i prowadzą projekt „Kapitał Zdrowia”. Zaprojektowany jest w ten sposób, by pokazać dobre praktyki, w jaki sposób inwestycje w zdrowie i dobre samopoczucie pracowników, są efektywne dla firm. Pierwszym z jego elementów były internetowe seminaria (webinaria) ekspertów na temat sytuacji pracodawców i pracowników w czasie pandemii oraz na temat wyzwań, jakie czekają na firmy w najbliższych miesiącach. W ramach pierwszej części projektu „Kapitał Zdrowie” Grupa LUX MED przedstawiła podręcznik dla firm „Bezpieczny powrót do pracy”. Powstał najpierw na potrzeby grupy medycznej, potem posłużył jako pomoc dla innych firm i instytucji w organizowaniu zasad pracy w firmach w czasie pandemii. Znajduje się na stronie projektu: https://hrstowarzyszenie.pl/kapital-zdrowia/.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Są tam także umieszczone zapisy seminariów z przedstawionymi przykładami z konkretnych firm, w jaki sposób zmieniono w nich organizację pracy, ale też, w jaki sposób zadbano o relacje z osobami pracującymi zdalnie.

– Pracodawcy szczególnie teraz są współodpowiedzialni za przestrzeganie przez pracowników podstawowych zasad prozdrowotnych nie tylko w pracy, ale także poza nią – uważa dyrektor Szpara.

W ramach projektu „Kapitał Zdrowia” powstanie raport (na podstawie badania ankietowego o problemach pracowników i pracodawców) z rekomendacjami dla pracodawców na temat zarządzania zdrowiem w firmach i instytucjach. Polskie Stowarzyszenie HR i ZPP przygotują rekomendację zmian dotyczących pracy zdalnej w kodeksie pracy. Odbędą się również kolejne seminaria przedstawiające sprawdzone praktyki pomagające w zarządzaniu Kapitałem Zdrowia.

Partnerami projektu są: Benefit Systems jako Partner Strategiczny całego projektu; Grupa LUX MED; Dailyfruits jako Partnerzy Strategiczni w obszarach: opieka medyczna i zdrowe żywienie oraz ALAB Laboratoria, Deloitte jako Partnerzy wspierający. Patronat honorowy objęły: Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwo Rozwoju.

Projekt jest przedstawiony na dwóch stronach www:
https://hrstowarzyszenie.pl/kapital-zdrowia/
https://zpp.net.pl/projekty/kapital-zdrowia/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA