REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duże zmiany w podatkach dochodowych od 2021 roku – jakie zmiany w CIT i PIT wynikają z projektu z września 2020 r.?

Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Mirosław Siwiński
Radca Prawny nr wpisu WA-9949 Doradca Podatkowy nr wpisu 09923
Duże zmiany w podatkach dochodowych od 2021 roku – jakie zmiany w CIT i PIT wynikają z projektu z września 2020 r.?
Duże zmiany w podatkach dochodowych od 2021 roku – jakie zmiany w CIT i PIT wynikają z projektu z września 2020 r.?

REKLAMA

REKLAMA

Pierwotnie zapowiedz projektu ustawy UD126 (nowelizacja ustaw PIT, CIT i kilku innych) w wypunktowanych hasłach spowodowała duże zaniepokojenie u podatników. Okazało się jednak, że warunki w przypadku spółek komandytowych i ulgi abolicyjnej będą nieco łagodniejsze niż zapowiadano w pierwszych komunikatach. Z drugiej strony opodatkowaniem CIT objęte mają być również spółki jawne, co pokazuje, że oficjalne uzasadnienie zmian (walka z agresywną optymalizacją) należy „między bajki” włożyć.

Opodatkowanie CIT kolejnych spółek osobowych

Od stycznia spółka komandytowa i spółka jawna będą podatnikami podatku dochodowego. Na dzień dzisiejszy w Polsce jest 40 tysięcy spółek komandytowych. Ich największą zaletą było jednokrotność opodatkowania PIT wspólników oraz ograniczenie ich odpowiedzialności w zakresie wybranych wspólników. Zazwyczaj implementowany model spółki komandytowej polegał na uczynieniu komplementariuszem spółki z o.o., a komandytariuszami osób fizycznych. To pozwalało na ograniczenie odpowiedzialności tych ostatnich do minimum przy jednoczesnej możliwości wypłaty im wynagrodzenie objętego opodatkowanie jednokrotnym, tj. PIT. Optymalizacja? Z pewnością, ale czy nielegalna lub agresywna, to już mocno wątpliwe.

REKLAMA

Autopromocja

Celem oczywiście z założenia jest uszczelnienie systemu podatkowego i łatanie największej w historii dziury budżetowej na poziomie blisko 110 mld złotych. Jednak pytanie czy takie działania de facto naprawią budżet, a może po prostu dojdzie do pewnych restrukturyzacji. Niewątpliwie luka podatkowa w CIT to ta najtrudniejsza do uszczelnienia. Mimo to spółka komandytowa nie wydaje się potencjalnie ciekawym narzędziem do optymalizacji podatkowej, za jaki jest uważany przez ustawodawcę. Istnieje oczywiście możliwość przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę komandytową, jednak jest to pewnego rodzaju ułomność prawna, która stosowana jest nie tylko w Polsce. Próg zwolnienia dla komandytariuszy na poziomie 60000 zł z wieloma wytycznymi również nie zachęca.

Najbardziej niepokojące jest to, że projekt pojawił się niczym niespodzianka, wrócił do nas z 2013 roku gdzie była podobna próba, która ostatecznie zakończyła się objęciem podwójnym opodatkowaniem wyłącznie spółek komandytowo-akcyjnych. Obecnie jednak nie było żadnych wcześniejszych zapowiedzi, a tak kluczowe zmiany powinny być konsultowane znacznie wcześniej. Każda spółka przed stworzeniem wymaga szczegółowej analizy gospodarczej i finansowej. Prawdopodobnie jednak nikt nie wkalkulowywał w swoją politykę finansowa (także podatkową) założeń podwójnego opodatkowania, CIT-em spółki i następnie CIT-em lub PIT-em wspólników.
W uzasadnieniu do projektu pojawia się nadzieja w postaci słów: ”Jednocześnie, w przypadku spółek komandytowych, w których powiązania między wspólnikami nie wskazują na „optymalizacyjny cel” ich utworzenia, przewiduje się wprowadzenie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów komandytariuszy takich spółek”. Pytanie jednak jak będzie rozpatrywana taka celowość. W efekcie część spółek pokusi się o zmianę struktury. W takim wypadku efektywnie zapłaci tylko 9% CIT-u przy założeniu, że jest to mały podatnik, zawsze to jakieś łagodniejsze rozwiązanie. Mimo tych wszystkich uzasadnień efekt wydaje się, że będzie bardzo negatywny. Prawnicy i doradcy będą mieli ręce pełne roboty po pierwsze z rozliczania deklaracji CIT, a po drugie z nadchodzących wielkimi krokami zmian struktury z komandytowych na innych.

Spowiedź podatników

Poza tym w projekcie pojawia się novum, które wymusza na największych spółka prezentowanie dla opinii publicznej swoich polityk podatkowych. Opis ma zawierać podejście podatnika do zarządzania wykonywania obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Między innymi to informowanie Krajowej Administracji Skarbowej o transakcjach z podmiotami powiązanymi, planowanych restrukturyzacjach, interpretacjach podatkowych, WIS czy WIA. Podatnicy mieliby podawać takie informacje na swoich stronach internetowych.

Ciężko powiedzieć jak to będzie wyglądać w praktyce, ale karanie za niedopełnienie takich obowiązków może być dość srogie bo nawet do miliona złotych. Dla samych podatników wiadomo już, że to nowy obowiązek, który będzie generował nowe, wcześniej nie znane koszty, a spółki będą musiały wprowadzić do organizacji wewnętrzne procesy, które będą opisywać dane zdarzenia podatkowe. Sam pomysł można oceniać pozytywnie w kwestii transparentności największych podmiotów, ale nie w kwestii nowych obowiązków i kosztów dla największych. Być może przyniesie to nowe inwestycje na giełdach w sposób bardziej racjonalny niż dotychczas. Już teraz można pomyśleć w jaki sposób najoptymalniej przygotować własne wewnętrzne struktury zanim wejdzie obowiązek prezentowania polityk podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Likwidacja” ulgi abolicyjnej

REKLAMA

Kolejnym głośnym medialnie rozwiązaniem miała być zrezygnowanie z ulgi abolicyjnej w PIT. Na szczęście projekt nie zakłada likwidacji ulgi, a doprecyzowanie art. 27g w ustępie drugim. Od stycznia odliczenie nie może przekroczyć kwoty zmniejszającej podatek w wysokości 1360 zł. W krajach stosujących odliczenie na zasadzie proporcjonalne Polacy pracujący za granicą mogą zapłacić podatek. 

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw - opublikowany 16 września 2020 r.

Mirosław Siwiński, Doradca Podatkowy, Radca Prawny, Partner w Advicero Nexia

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

REKLAMA

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA