REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duże zmiany w podatkach dochodowych od 2021 roku – jakie zmiany w CIT i PIT wynikają z projektu z września 2020 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Mirosław Siwiński
Radca Prawny nr wpisu WA-9949 Doradca Podatkowy nr wpisu 09923
Duże zmiany w podatkach dochodowych od 2021 roku – jakie zmiany w CIT i PIT wynikają z projektu z września 2020 r.?
Duże zmiany w podatkach dochodowych od 2021 roku – jakie zmiany w CIT i PIT wynikają z projektu z września 2020 r.?

REKLAMA

REKLAMA

Pierwotnie zapowiedz projektu ustawy UD126 (nowelizacja ustaw PIT, CIT i kilku innych) w wypunktowanych hasłach spowodowała duże zaniepokojenie u podatników. Okazało się jednak, że warunki w przypadku spółek komandytowych i ulgi abolicyjnej będą nieco łagodniejsze niż zapowiadano w pierwszych komunikatach. Z drugiej strony opodatkowaniem CIT objęte mają być również spółki jawne, co pokazuje, że oficjalne uzasadnienie zmian (walka z agresywną optymalizacją) należy „między bajki” włożyć.

Opodatkowanie CIT kolejnych spółek osobowych

Od stycznia spółka komandytowa i spółka jawna będą podatnikami podatku dochodowego. Na dzień dzisiejszy w Polsce jest 40 tysięcy spółek komandytowych. Ich największą zaletą było jednokrotność opodatkowania PIT wspólników oraz ograniczenie ich odpowiedzialności w zakresie wybranych wspólników. Zazwyczaj implementowany model spółki komandytowej polegał na uczynieniu komplementariuszem spółki z o.o., a komandytariuszami osób fizycznych. To pozwalało na ograniczenie odpowiedzialności tych ostatnich do minimum przy jednoczesnej możliwości wypłaty im wynagrodzenie objętego opodatkowanie jednokrotnym, tj. PIT. Optymalizacja? Z pewnością, ale czy nielegalna lub agresywna, to już mocno wątpliwe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Celem oczywiście z założenia jest uszczelnienie systemu podatkowego i łatanie największej w historii dziury budżetowej na poziomie blisko 110 mld złotych. Jednak pytanie czy takie działania de facto naprawią budżet, a może po prostu dojdzie do pewnych restrukturyzacji. Niewątpliwie luka podatkowa w CIT to ta najtrudniejsza do uszczelnienia. Mimo to spółka komandytowa nie wydaje się potencjalnie ciekawym narzędziem do optymalizacji podatkowej, za jaki jest uważany przez ustawodawcę. Istnieje oczywiście możliwość przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę komandytową, jednak jest to pewnego rodzaju ułomność prawna, która stosowana jest nie tylko w Polsce. Próg zwolnienia dla komandytariuszy na poziomie 60000 zł z wieloma wytycznymi również nie zachęca.

Najbardziej niepokojące jest to, że projekt pojawił się niczym niespodzianka, wrócił do nas z 2013 roku gdzie była podobna próba, która ostatecznie zakończyła się objęciem podwójnym opodatkowaniem wyłącznie spółek komandytowo-akcyjnych. Obecnie jednak nie było żadnych wcześniejszych zapowiedzi, a tak kluczowe zmiany powinny być konsultowane znacznie wcześniej. Każda spółka przed stworzeniem wymaga szczegółowej analizy gospodarczej i finansowej. Prawdopodobnie jednak nikt nie wkalkulowywał w swoją politykę finansowa (także podatkową) założeń podwójnego opodatkowania, CIT-em spółki i następnie CIT-em lub PIT-em wspólników.
W uzasadnieniu do projektu pojawia się nadzieja w postaci słów: ”Jednocześnie, w przypadku spółek komandytowych, w których powiązania między wspólnikami nie wskazują na „optymalizacyjny cel” ich utworzenia, przewiduje się wprowadzenie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów komandytariuszy takich spółek”. Pytanie jednak jak będzie rozpatrywana taka celowość. W efekcie część spółek pokusi się o zmianę struktury. W takim wypadku efektywnie zapłaci tylko 9% CIT-u przy założeniu, że jest to mały podatnik, zawsze to jakieś łagodniejsze rozwiązanie. Mimo tych wszystkich uzasadnień efekt wydaje się, że będzie bardzo negatywny. Prawnicy i doradcy będą mieli ręce pełne roboty po pierwsze z rozliczania deklaracji CIT, a po drugie z nadchodzących wielkimi krokami zmian struktury z komandytowych na innych.

Spowiedź podatników

Poza tym w projekcie pojawia się novum, które wymusza na największych spółka prezentowanie dla opinii publicznej swoich polityk podatkowych. Opis ma zawierać podejście podatnika do zarządzania wykonywania obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Między innymi to informowanie Krajowej Administracji Skarbowej o transakcjach z podmiotami powiązanymi, planowanych restrukturyzacjach, interpretacjach podatkowych, WIS czy WIA. Podatnicy mieliby podawać takie informacje na swoich stronach internetowych.

REKLAMA

Ciężko powiedzieć jak to będzie wyglądać w praktyce, ale karanie za niedopełnienie takich obowiązków może być dość srogie bo nawet do miliona złotych. Dla samych podatników wiadomo już, że to nowy obowiązek, który będzie generował nowe, wcześniej nie znane koszty, a spółki będą musiały wprowadzić do organizacji wewnętrzne procesy, które będą opisywać dane zdarzenia podatkowe. Sam pomysł można oceniać pozytywnie w kwestii transparentności największych podmiotów, ale nie w kwestii nowych obowiązków i kosztów dla największych. Być może przyniesie to nowe inwestycje na giełdach w sposób bardziej racjonalny niż dotychczas. Już teraz można pomyśleć w jaki sposób najoptymalniej przygotować własne wewnętrzne struktury zanim wejdzie obowiązek prezentowania polityk podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Likwidacja” ulgi abolicyjnej

Kolejnym głośnym medialnie rozwiązaniem miała być zrezygnowanie z ulgi abolicyjnej w PIT. Na szczęście projekt nie zakłada likwidacji ulgi, a doprecyzowanie art. 27g w ustępie drugim. Od stycznia odliczenie nie może przekroczyć kwoty zmniejszającej podatek w wysokości 1360 zł. W krajach stosujących odliczenie na zasadzie proporcjonalne Polacy pracujący za granicą mogą zapłacić podatek. 

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw - opublikowany 16 września 2020 r.

Mirosław Siwiński, Doradca Podatkowy, Radca Prawny, Partner w Advicero Nexia

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA