REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duże zmiany w podatkach dochodowych od 2021 roku – jakie zmiany w CIT i PIT wynikają z projektu z września 2020 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Mirosław Siwiński
Radca Prawny nr wpisu WA-9949 Doradca Podatkowy nr wpisu 09923
Duże zmiany w podatkach dochodowych od 2021 roku – jakie zmiany w CIT i PIT wynikają z projektu z września 2020 r.?
Duże zmiany w podatkach dochodowych od 2021 roku – jakie zmiany w CIT i PIT wynikają z projektu z września 2020 r.?

REKLAMA

REKLAMA

Pierwotnie zapowiedz projektu ustawy UD126 (nowelizacja ustaw PIT, CIT i kilku innych) w wypunktowanych hasłach spowodowała duże zaniepokojenie u podatników. Okazało się jednak, że warunki w przypadku spółek komandytowych i ulgi abolicyjnej będą nieco łagodniejsze niż zapowiadano w pierwszych komunikatach. Z drugiej strony opodatkowaniem CIT objęte mają być również spółki jawne, co pokazuje, że oficjalne uzasadnienie zmian (walka z agresywną optymalizacją) należy „między bajki” włożyć.

Opodatkowanie CIT kolejnych spółek osobowych

Od stycznia spółka komandytowa i spółka jawna będą podatnikami podatku dochodowego. Na dzień dzisiejszy w Polsce jest 40 tysięcy spółek komandytowych. Ich największą zaletą było jednokrotność opodatkowania PIT wspólników oraz ograniczenie ich odpowiedzialności w zakresie wybranych wspólników. Zazwyczaj implementowany model spółki komandytowej polegał na uczynieniu komplementariuszem spółki z o.o., a komandytariuszami osób fizycznych. To pozwalało na ograniczenie odpowiedzialności tych ostatnich do minimum przy jednoczesnej możliwości wypłaty im wynagrodzenie objętego opodatkowanie jednokrotnym, tj. PIT. Optymalizacja? Z pewnością, ale czy nielegalna lub agresywna, to już mocno wątpliwe.

REKLAMA

REKLAMA

Celem oczywiście z założenia jest uszczelnienie systemu podatkowego i łatanie największej w historii dziury budżetowej na poziomie blisko 110 mld złotych. Jednak pytanie czy takie działania de facto naprawią budżet, a może po prostu dojdzie do pewnych restrukturyzacji. Niewątpliwie luka podatkowa w CIT to ta najtrudniejsza do uszczelnienia. Mimo to spółka komandytowa nie wydaje się potencjalnie ciekawym narzędziem do optymalizacji podatkowej, za jaki jest uważany przez ustawodawcę. Istnieje oczywiście możliwość przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę komandytową, jednak jest to pewnego rodzaju ułomność prawna, która stosowana jest nie tylko w Polsce. Próg zwolnienia dla komandytariuszy na poziomie 60000 zł z wieloma wytycznymi również nie zachęca.

Najbardziej niepokojące jest to, że projekt pojawił się niczym niespodzianka, wrócił do nas z 2013 roku gdzie była podobna próba, która ostatecznie zakończyła się objęciem podwójnym opodatkowaniem wyłącznie spółek komandytowo-akcyjnych. Obecnie jednak nie było żadnych wcześniejszych zapowiedzi, a tak kluczowe zmiany powinny być konsultowane znacznie wcześniej. Każda spółka przed stworzeniem wymaga szczegółowej analizy gospodarczej i finansowej. Prawdopodobnie jednak nikt nie wkalkulowywał w swoją politykę finansowa (także podatkową) założeń podwójnego opodatkowania, CIT-em spółki i następnie CIT-em lub PIT-em wspólników.
W uzasadnieniu do projektu pojawia się nadzieja w postaci słów: ”Jednocześnie, w przypadku spółek komandytowych, w których powiązania między wspólnikami nie wskazują na „optymalizacyjny cel” ich utworzenia, przewiduje się wprowadzenie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów komandytariuszy takich spółek”. Pytanie jednak jak będzie rozpatrywana taka celowość. W efekcie część spółek pokusi się o zmianę struktury. W takim wypadku efektywnie zapłaci tylko 9% CIT-u przy założeniu, że jest to mały podatnik, zawsze to jakieś łagodniejsze rozwiązanie. Mimo tych wszystkich uzasadnień efekt wydaje się, że będzie bardzo negatywny. Prawnicy i doradcy będą mieli ręce pełne roboty po pierwsze z rozliczania deklaracji CIT, a po drugie z nadchodzących wielkimi krokami zmian struktury z komandytowych na innych.

Spowiedź podatników

Poza tym w projekcie pojawia się novum, które wymusza na największych spółka prezentowanie dla opinii publicznej swoich polityk podatkowych. Opis ma zawierać podejście podatnika do zarządzania wykonywania obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Między innymi to informowanie Krajowej Administracji Skarbowej o transakcjach z podmiotami powiązanymi, planowanych restrukturyzacjach, interpretacjach podatkowych, WIS czy WIA. Podatnicy mieliby podawać takie informacje na swoich stronach internetowych.

REKLAMA

Ciężko powiedzieć jak to będzie wyglądać w praktyce, ale karanie za niedopełnienie takich obowiązków może być dość srogie bo nawet do miliona złotych. Dla samych podatników wiadomo już, że to nowy obowiązek, który będzie generował nowe, wcześniej nie znane koszty, a spółki będą musiały wprowadzić do organizacji wewnętrzne procesy, które będą opisywać dane zdarzenia podatkowe. Sam pomysł można oceniać pozytywnie w kwestii transparentności największych podmiotów, ale nie w kwestii nowych obowiązków i kosztów dla największych. Być może przyniesie to nowe inwestycje na giełdach w sposób bardziej racjonalny niż dotychczas. Już teraz można pomyśleć w jaki sposób najoptymalniej przygotować własne wewnętrzne struktury zanim wejdzie obowiązek prezentowania polityk podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Likwidacja” ulgi abolicyjnej

Kolejnym głośnym medialnie rozwiązaniem miała być zrezygnowanie z ulgi abolicyjnej w PIT. Na szczęście projekt nie zakłada likwidacji ulgi, a doprecyzowanie art. 27g w ustępie drugim. Od stycznia odliczenie nie może przekroczyć kwoty zmniejszającej podatek w wysokości 1360 zł. W krajach stosujących odliczenie na zasadzie proporcjonalne Polacy pracujący za granicą mogą zapłacić podatek

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw - opublikowany 16 września 2020 r.

Mirosław Siwiński, Doradca Podatkowy, Radca Prawny, Partner w Advicero Nexia

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA