REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi podatkowe dla firm na innowacje w 2022 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AYMING POLSKA
Konsulting operacyjny i finansowanie innowacji
Ulgi podatkowe dla firm na innowacje w 2022 roku
Ulgi podatkowe dla firm na innowacje w 2022 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2022 roku zmienił się sposób kalkulacji wynagrodzeń, co wpływa bezpośrednio na pracowników i pracodawców. Od tego roku nie można już odliczać składki zdrowotnej od podatku. Ewentualne niższe wynagrodzenia netto ma zrekompensować ulga dla klasy średniej. Jednak części wysoko wykwalifikowanych specjalistów, na przykład działających w obszarze B+R, może ona nie objąć. Mimo to rodzimi innowatorzy – zarówno firmy, jak i pracownicy – nie są na straconej pozycji. Remedium na wyższe koszty pracy i niższe pensje są ulgi proinnowacyjne.

Nowe ulgi dla innowacyjnych firm od 2022 roku - jakie korzyści?

Dotychczas firmy rozwijające innowacje mogły skorzystać z ulgi na badania i rozwój oraz ulgi IP Box, a ich pracownicy – z ulgi dla twórców. Od 2022 r. za sprawą Polskiego Ładu dołączyły do nich nowe instrumenty: ulga na innowacyjnych pracowników, na prototypy oraz na robotyzację.
Korzystanie z ulg proinnowacyjnych pozwoli zniwelować wzrost kosztów zatrudnienia oraz zatrzymać lub pozyskać z konkurencyjnego rynku pracy specjalistów niezbędnych do prowadzenia projektów badawczo-rozwojowych.
Jak podkreślają eksperci, po zmianach podatkowych i w obecnej trudnej sytuacji gospodarczej korzystanie z ulg proinnowacyjnych przestaje być przywilejem, a staje się koniecznością.

Po zastosowaniu dostępnych ulg oszczędności dla pracodawcy w przypadku tylko jednego pracownika, który poświęca projektom B+R 50 proc. swojego czasu pracy, mogą wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

Autopromocja

Polski Ład, wśród wielu zmian podatkowych, wprowadził istotne udogodnienia dla rodzimych innowatorów. Polegają one na uatrakcyjnieniu dotychczasowych ulg proinnowacyjnych (ulgi B+R i IP Box) oraz wprowadzeniu nowych instrumentów: ulgi robotyzacyjnej, na prototypy i na innowacyjnych pracowników. Mają one stanowić mechanizmy komplementarne. Co to oznacza w praktyce? Sposób ewidencji kosztów kwalifikowanych jest zbliżony, zaś mechanizm ich działania polega na minimalizacji należnego podatku.

Ulgi rekompensują firmom podwyżki płac specjalistów

REKLAMA

Dobrą wiadomością dla przedsiębiorców prowadzących prace badawczo-rozwojowe jest to, że nowe ulgi podatkowe i zmiany w uldze B+R pozwalają bardziej efektywnie generować oszczędności dzięki zatrudnieniu wyspecjalizowanej kadry do realizacji prac B+R. Dotyczy to całkiem pokaźnego grona specjalistów, nie zawsze działających w ramach dedykowanych komórek B+R. Z raportu GUS „Nauka i technika w 2019 r.” wynika, że personel B+R w Polsce liczy 271 tys. osób. Z kolei koszty osobowe w podmiotach z obszaru B+R, które zatrudniają co najmniej 10 pracowników, stanowiły średnio 43 proc. wszystkich nakładów.

 Pozyskanie i utrzymanie wysoko wykwalifikowanych specjalistów zajmujących się badaniami i rozwojem zawsze było wyzwaniem. Całkiem prawdopodobne, że obecnie stanie się jednym z priorytetów dla firm rozwijających innowacje. Jeśli zmiany wprowadzone przez Polski Ład spowodują niższe pensje netto, pracownicy, którzy nie otrzymają rekompensaty czy podwyżek od obecnych pracodawców, mogą zacząć szukać nowego miejsca zatrudnienia. Dlatego przedsiębiorcy powinni wykorzystać wszystkie możliwości, jakie niosą ze sobą dostępne ulgi proinnowacyjne, aby uzyskać środki na utrzymanie pracowników. Dla rodzimych innowatorów korzystanie z ulg przestaje być przywilejem, a staje się koniecznością – komentuje Magdalena Burzyńska, Dyrektor Zarządzająca Ayming Polska.

Jakie oszczędności dla innowatorów?

Jak zauważa Tomasz Stańczyk, manager ds. ulg proinnowacyjnych w Ayming Polska, aby skorzystać z dostępnych ulg, nie jest konieczne składanie żadnych dodatkowych wniosków. Jedyne formalności dotyczą udokumentowania ponoszonych kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

 Do rozliczania ulg proinnowacyjnych można przystąpić w dowolnym momencie roku, ale im wcześniej to zrobimy, tym łatwiej będzie zebrać odpowiednią dokumentację, a następnie szybciej otrzymać zwrot podatkowy. Uzyskane oszczędności można wykorzystać na dowolny cel, np. na podwyżki dla pracowników albo na szkolenia, które podniosą ich kompetencje – dodaje ekspert.

Przyjrzyjmy się, jakie możliwości zaoszczędzenia na kosztach osobowych dają firmom dotychczasowe i nowe ulgi proinnowacyjne. Za przykład do dalszych analiz niech posłuży pracownik zarabiający 15 tys. zł brutto, który poświęca 50 proc. swojego czasu pracy na udział w projektach badawczo-rozwojowych przedsiębiorstwa.

Ulga B+R

Pierwszą preferencją podatkową, z której można skorzystać, jest ulga na badania i rozwój. W katalogu kosztów kwalifikowanych odliczanych od podatku znajdują się koszty osobowe dotyczące specjalistów działających w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej (nie obejmują kontraktów B2B).

  • Całkowity roczny koszt pracodawcy w odniesieniu do pracownika z przykładu to ok. 213 250 zł. Jednak połowę czasu pracy przeznacza on na projekty B+R, co daje 106 625 zł kosztu kwalifikowanego do ulgi B+R.
  • Oszczędności w 2022 r.: za rok podatkowy 2021 wysokość odliczeń kosztów osobowych wynosi 100 proc. Tym samym pracodawca zaoszczędzi 20 259 zł. Możliwe jest również rozliczenie kosztów osobowych za lata przeszłe.
  • Oszczędności w 2023 r.: Polski Ład wprowadza odliczenie kosztów osobowych w wysokości aż 200 proc. Pracodawca uzyska wówczas ok. 40 941 zł oszczędności za rok podatkowy 2022.
  • Dodatkowo można odliczyć koszty materiałów zużywanych do realizacji projektów B+R, amortyzację wykorzystywanego sprzętu, jak i inne koszty związane z pracami B+R.

Ulga dla twórców

W 2022 r., podobnie lat w latach ubiegłych, pracownicy realizujący projekty B+R mogą uzyskać oszczędności z tytuły ulgi dla twórców. Umożliwia ona zastosowanie 50 proc. kosztów uzyskania przychodu w przypadku działalności twórczej odznaczającej się oryginalnością, niepowtarzalnością, niebanalnością oraz nierutynowością.

  • Honorarium autorskie powinno być wyraźnie wyodrębnione od innych składników wynagrodzenia pracownika-twórcy.
  • Oszczędności w odniesieniu do pracownika z przykładu mogą sięgnąć nawet ponad 12 tysięcy zł rocznie.

Ulga na innowacyjnych pracowników

Pozwala odliczyć koszty zidentyfikowane w ramach ulgi B+R mimo odnotowanej straty podatkowej lub pomimo poniesienia kosztów działalności B+R przekraczających dochód w danym roku podatkowym.

  • Ulga może być stosowana w przypadku specjalistów realizujących projekty badawczo-rozwojowe
    w przynajmniej 50 proc. swojego czasu pracy.
  • Maksymalna korzyść dla pracodawcy w przypadku pracownika z przykładu wyniesie ok. 26 579 zł rocznie.

Ulga na robotyzację

Kolejna ulga wprowadzona na mocy Polskiego Ładu umożliwi odliczenie od podstawy opodatkowania 50 proc. kosztów kwalifikowanych stanowiących koszt uzyskania przychodu, który jest związany z inwestycjami
w robotyzację.

  • Preferencja dotyczy tylko nowo zakupionych robotów przemysłowych, które muszą spełniać definicję ustawową (m.in. są sterowalne, monitorowane, wielozadaniowe i posiadają min. 3 stopnie swobody).
  • W katalogu kosztów kwalifikowanych oprócz kosztów robota i urządzeń peryferyjnych znalazły się m.in. szkolenia pracowników związane z nauką obsługi nowo zakupionego robota.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA