REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie PIT rolników do 2 maja 2022 r. - KRUS przypomina

Rozliczenie PIT rolników do 2 maja 2022 r. - KRUS przypomina
Rozliczenie PIT rolników do 2 maja 2022 r. - KRUS przypomina

REKLAMA

REKLAMA

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przypomina, że 2 maja 2022 r. upływa termin składania PIT-ów za 2021 rok. Jeśli świadczeniobiorca KRUS sam nie złoży zeznania podatkowego PIT-37 we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 2 maja 2022 r., ani nie zaakceptuje oraz nie odrzuci zeznania przygotowanego przez KAS, zeznanie to automatycznie zostanie uznane za złożone.

Rozliczenie na podstawie PIT-11A, PIT-40A lub PIT-11 otrzymanego z KRUS

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przypomina, że w lutym 2022 r. przekazała deklarację podatkową PIT-11A lub PIT-40A każdej osobie, która w 2021 r. chociaż raz pobrała jakiekolwiek rolnicze świadczenie emerytalno-rentowe (tj. emeryturę rolniczą, okresową emeryturę rolniczą, rentę rolniczą z tytułu niezdolności do pracy, rentę rodzinną) lub rodzicielskie świadczenie uzupełniające.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ponadto każdej osobie, która w 2021 r. pobrała tzw. niezrealizowane świadczenie po zmarłym członku rodziny (emeryturę lub rentę przysługującą zmarłemu) lub alimenty potrącane z emerytury/renty, Kasa przekazała deklarację podatkową PIT-11.

Ww. deklaracje PIT przekazane zostały również do Ministerstwa Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przygotowała zeznania podatkowe PIT-37 za świadczeniobiorców KRUS. Zeznania te są dostępne do akceptacji lub korekty na stronie www.podatki.gov.pl  w usłudze Twój e-PIT. 

Automatyczne złożenie PIT za 2021 rok po 2 maja 2022 r.

Jeśli świadczeniobiorca KRUS sam nie złoży zeznania podatkowego PIT-37 we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 2 maja 2022 r., ani nie zaakceptuje oraz nie odrzuci zeznania przygotowanego przez KAS, zeznanie to automatycznie zostanie uznane za złożone. 

Aby skorzystać z ulg podatkowych trzeba samemu złożyć PIT

REKLAMA

Niemniej Kasa zwraca uwagę, że świadczeniobiorca, który otrzymał co najmniej jedną z ww. deklaracji (tj. PIT-11A, PIT-40A lub PIT-11) i chce skorzystać z ulg podatkowych (np. na zakup leków, rehabilitację) lub rozliczyć się wspólnie z małżonkiem bądź dzieckiem (w przypadku osób samotnych), powinien  sam złożyć zeznanie podatkowe PIT-37 (lub PIT-36 – w przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność) w nieprzekraczalnym terminie do dnia 2 maja 2022 r. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zeznanie takie można złożyć w formie elektronicznej np. poprzez usługę Twój e-PIT albo we właściwym urzędzie skarbowym w formie papierowej (osobiście lub wysyłając listem poleconym).

Kiedy zwrot nadpłaty podatku?

Nadpłatę podatku wynikającą zarówno ze złożonego przez świadczeniobiorcę zeznania podatkowego (PIT-37 lub PIT-36), jak i z zeznania sporządzonego automatycznie przez KAS, urząd skarbowy zwróci w ciągu 45 dni od złożenia zeznania w formie elektronicznej lub w ciągu 3 miesięcy od złożenia zeznania w formie papierowej. 

Zwrot dokonany zostanie przelewem na konto bankowe, a jeśli urząd skarbowy nie posiada nr konta osoby uprawnionej do zwrotu nadpłaty podatku, to kwotę przekraczającą 32 zł zwróci przekazem pocztowym na adres świadczeniobiorcy, po pomniejszeniu o koszt przekazu. Kwotę nadpłaty do 32 zł osoba uprawniona może odebrać osobiście w kasie urzędu skarbowego.

1% PIT na OPP

Kasa dodaje, że każdy świadczeniobiorca może przekazać 1% podatku na rzecz wybranej przez siebie organizacji pożytku publicznego i jeżeli dokonuje przekazania po raz pierwszy lub chce dokonać zmiany organizacji na inną niż w roku poprzednim, powinien wskazać to w zeznaniu podatkowym lub wypełnić druk PIT-OP. Druk ten należy przekazać do właściwego urzędu skarbowego również w terminie do dnia  2 maja 2022 r. 

W przypadku gdy nie zostanie wskazania nowa organizacja, to 1% podatku urząd skarbowy przeleje na konto tej samej organizacji, co w roku ubiegłym.

Na stronie www.podatki.gov.pl znajduje się więcej informacji o rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych oraz ulgach i odliczeniach, a także wyszukiwarka organizacji pożytku publicznego, którym można przekazać 1% podatku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA