REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy KSeF od 2024 roku - nowy projekt nowelizacji ustawy o VAT w lutym 2023 r.

Obowiązkowy KSeF od 2024 roku - nowy projekt nowelizacji w lutym 2023 r.
Obowiązkowy KSeF od 2024 roku - nowy projekt nowelizacji w lutym 2023 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Potencjalne kary finansowe i sposób postępowania na wypadek awarii Krajowego Systemu e-Faktur – te dwie kwestie okazały się dla przedsiębiorców najbardziej wątpliwe w trakcie konsultacji projektu nowelizacji ustawy o VAT, którego celem jest wprowadzenie KSeF. – Nowy projekt pojawi się po zakończeniu etapu analizowania uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji. Spodziewamy się, że nastąpi to w lutym – zapowiada Anna Mytyk z Ministerstwa Finansów, wskazując również, że resort ma w planach zakrojoną na szeroką skalę kampanię informacyjno-edukacyjną skierowaną do przedsiębiorców. Ci mogą jak na razie dobrowolnie korzystać z KSeF, ale za kilka miesięcy wystawianie e-faktur w tym systemie stanie się obligatoryjne.

– Na tę chwilę mamy już setki podmiotów, które cyklicznie wystawiają faktury w fakultatywnym Krajowym Systemie e-Faktur. Widzimy też duże zainteresowanie środowiskami testowymi, co może być sygnałem, że wielu przedsiębiorców jest zainteresowanych wdrożeniem KSeF i intensywnie testuje nasze rozwiązania – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Rogowski, radca w Departamencie Analiz Krajowej Administracji Skarbowej, kierownik projektu Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest KSeF?

Krajowy System e-Faktur (KSeF), wprowadzony przez Ministerstwo Finansów, to ogólnokrajowy program informatyczny, w którym przedsiębiorcy mogą wystawiać i otrzymywać elektroniczne, ustrukturyzowane faktury. Taka e-faktura jest jedną z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i występujących już w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.

Dobrowolny KSeF już działa. Obowiązek fakturowania przy użyciu KSeF od 2024 roku

Polscy przedsiębiorcy od stycznia 2022 roku mogą dobrowolnie korzystać z KSeF. Z początkiem 2024 roku stanie się to obowiązkowe. W czerwcu 2022 r. Rada UE wyraziła już zgodę na wdrożenie w Polsce (oprócz Włoch i Francji) obowiązkowej e-faktury w obrocie gospodarczym.

Ministerstwo Finansów zakończyło konsultacje

Ministerstwo Finansów zachęca firmy do korzystania z KSeF już teraz, by płynnie i pewnie przejść do systemu obowiązkowego. Jednocześnie pod koniec grudnia 2022 r. zakończyły się konsultacje publiczne projektu ustawy, która wprowadza w Polsce e-fakturę jako powszechny system rozliczania.

 Grudniowy projekt ustawy o KSeF porządkuje zakres przedmiotowy i podmiotowy rozwiązań w zakresie docelowego fakturowania w tym systemie. Jednocześnie przewiduje inne funkcjonalności, które były zgłaszane w trakcie konsultacji i dialogu z biznesem – mówi Anna Mytyk, zastępca dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - jaki będzie

Projekt nowelizacji ustawy o podatku VAT oraz niektórych innych ustaw, którego celem jest wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur, przewiduje m.in., że obowiązek wystawiania faktur w tym systemie będzie dotyczył wszystkich podatników z siedzibą na terytorium Polski oraz zagranicznych podmiotów posiadających stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju. Będzie on dotyczyć zasadniczo wszystkich transakcji dokumentowanych obecnie fakturą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W projekcie szczegółowo uregulowany zostanie również sposób postępowania na wypadek awarii KSeF. Zgodnie z proponowanymi przepisami informacja o takiej awarii ma być odpowiednio komunikowana – w BIP Ministerstwa Finansów oraz za pomocą niezależnego interfejsu. W czasie jej trwania podatnicy mają wystawiać faktury zgodnie ze schematem, ale z pominięciem wysyłki do KSeF. Natomiast po zakończeniu awarii będą musieli to nadrobić w ciągu siedmiu dni.

– Ten projekt jest osadzony w rozwiązaniach, które zostały zaproponowane ponad rok temu i już funkcjonują. Dlatego przedsiębiorcy nie mieli wątpliwości w zakresie biznesowym czy technicznym. Natomiast pewne rozwiązania dotyczące funkcjonalności systemu w okresie awarii czy też kwestie kar, które były przewidziane w projekcie, rzeczywiście spotkały się z pewnym głosem ze strony biznesu. My te głosy przyjęliśmy ze zrozumieniem i je aktualnie analizujemy – mówi Anna Mytyk.

Za niedopełnienie obowiązków związanych z e-fakturowaniem ustawodawca przewidział kary finansowe. Decyzją naczelnika US podatnik będzie mógł zostać ukarany karą pieniężną do 100 proc. wysokości kwoty VAT wykazanego na fakturze, z kolei dla faktur bez wykazanego podatku – do 18,7 proc. wysokości kwoty należności na fakturze. Wymaga przy tym podkreślenia, że zapisy dotyczące kar odwołują się do Kodeksu postępowania administracyjnego, czyli w projekcie zapisana została proporcjonalność kar. Będą one ustalane w zakresie od – do, a podany limit górny jest maksymalny, co nie oznacza, że wysokość kary u podatnika, który nie dopełnił obowiązku, będzie wymierzana na tym maksymalnym poziomie. Organ będzie rozstrzygał sprawę, patrząc na szereg aspektów. Wprawdzie  jak wynika z projektowanej ustawy  kary mają nie być stosowane na początku działania systemu, jednak potem mogą być nakładane. 

Nowy projekt nowelizacji ustawy o VAT wdrażającej obowiązkowy KSeF w lutym 2023 r.

Jak wskazuje Anna Mytyk, Ministerstwo Finansów powinno wkrótce przedstawić nowy projekt ustawy uwzględniający poprawki zgłoszone w trakcie grudniowych konsultacji.

– Nowy projekt pojawi się po zakończeniu etapu analizowania uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji. Spodziewamy się, że nastąpi to w lutym – mówi ekspertka z Ministerstwa Finansów. – Przedstawianie szczegółowego harmonogramu w tym etapie, kiedy jeszcze analizujemy uwagi, byłoby przedwczesne. Po zebraniu i przeanalizowaniu wszystkich uwag przedstawimy bardziej szczegółowy plan.

Cele wdrożenia obowiązkowego KSeF

Resort finansów wskazuje, że wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to przede wszystkim kolejny element uszczelnienia systemu podatkowego, ale nowy system ma zapewnić też wiele korzyści dla samych podatników. Jedną z nich będzie zwiększenie szybkości wymiany danych w kontaktach między kontrahentami, bo wystawiona faktura będzie udostępniona dla odbiorcy przez administrację praktycznie w czasie rzeczywistym. Natomiast ustrukturyzowany, jednolity wzór e-faktury pozwoli na automatyzację procesów księgowych i zredukuje liczbę pomyłek w procesie księgowania.

 Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur przyspieszy dostęp do danych analitycznych z tych faktur, co ułatwi również wykrywanie wyłudzeń i nieprawidłowości w rozliczeniu podatku VAT i podatku dochodowego – wyjaśnia Krzysztof Rogowski. – W tej chwili część danych mamy dostępnych w jednolitym pliku kontrolnym, jednak są one przesyłane do Ministerstwa Finansów nawet z 45-dniowym opóźnieniem. Natomiast po wprowadzeniu Krajowego Systemu e-Faktur będziemy mieć te dane praktycznie w czasie rzeczywistym.

– Planujemy przeprowadzenie szerokiej kampanii informacyjnej i edukacyjnej skierowanej do przedsiębiorców. Myślę, że wiosna i kolejna część roku będzie upływać właśnie pod znakiem KSeF. Będziemy starali się dotrzeć do każdej grupy, żeby w obrazowy, przystępny sposób pokazać im funkcjonalności i korzyści tego systemu – dodaje Anna Mytyk.

 

 

 

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA