REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy KSeF od 2024 roku - nowy projekt nowelizacji ustawy o VAT w lutym 2023 r.

Obowiązkowy KSeF od 2024 roku - nowy projekt nowelizacji w lutym 2023 r.
Obowiązkowy KSeF od 2024 roku - nowy projekt nowelizacji w lutym 2023 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Potencjalne kary finansowe i sposób postępowania na wypadek awarii Krajowego Systemu e-Faktur – te dwie kwestie okazały się dla przedsiębiorców najbardziej wątpliwe w trakcie konsultacji projektu nowelizacji ustawy o VAT, którego celem jest wprowadzenie KSeF. – Nowy projekt pojawi się po zakończeniu etapu analizowania uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji. Spodziewamy się, że nastąpi to w lutym – zapowiada Anna Mytyk z Ministerstwa Finansów, wskazując również, że resort ma w planach zakrojoną na szeroką skalę kampanię informacyjno-edukacyjną skierowaną do przedsiębiorców. Ci mogą jak na razie dobrowolnie korzystać z KSeF, ale za kilka miesięcy wystawianie e-faktur w tym systemie stanie się obligatoryjne.

– Na tę chwilę mamy już setki podmiotów, które cyklicznie wystawiają faktury w fakultatywnym Krajowym Systemie e-Faktur. Widzimy też duże zainteresowanie środowiskami testowymi, co może być sygnałem, że wielu przedsiębiorców jest zainteresowanych wdrożeniem KSeF i intensywnie testuje nasze rozwiązania – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Rogowski, radca w Departamencie Analiz Krajowej Administracji Skarbowej, kierownik projektu Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest KSeF?

Krajowy System e-Faktur (KSeF), wprowadzony przez Ministerstwo Finansów, to ogólnokrajowy program informatyczny, w którym przedsiębiorcy mogą wystawiać i otrzymywać elektroniczne, ustrukturyzowane faktury. Taka e-faktura jest jedną z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i występujących już w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.

Dobrowolny KSeF już działa. Obowiązek fakturowania przy użyciu KSeF od 2024 roku

Polscy przedsiębiorcy od stycznia 2022 roku mogą dobrowolnie korzystać z KSeF. Z początkiem 2024 roku stanie się to obowiązkowe. W czerwcu 2022 r. Rada UE wyraziła już zgodę na wdrożenie w Polsce (oprócz Włoch i Francji) obowiązkowej e-faktury w obrocie gospodarczym.

Ministerstwo Finansów zakończyło konsultacje

Ministerstwo Finansów zachęca firmy do korzystania z KSeF już teraz, by płynnie i pewnie przejść do systemu obowiązkowego. Jednocześnie pod koniec grudnia 2022 r. zakończyły się konsultacje publiczne projektu ustawy, która wprowadza w Polsce e-fakturę jako powszechny system rozliczania.

 Grudniowy projekt ustawy o KSeF porządkuje zakres przedmiotowy i podmiotowy rozwiązań w zakresie docelowego fakturowania w tym systemie. Jednocześnie przewiduje inne funkcjonalności, które były zgłaszane w trakcie konsultacji i dialogu z biznesem – mówi Anna Mytyk, zastępca dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów.

Obowiązkowy KSeF - jaki będzie

Projekt nowelizacji ustawy o podatku VAT oraz niektórych innych ustaw, którego celem jest wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur, przewiduje m.in., że obowiązek wystawiania faktur w tym systemie będzie dotyczył wszystkich podatników z siedzibą na terytorium Polski oraz zagranicznych podmiotów posiadających stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju. Będzie on dotyczyć zasadniczo wszystkich transakcji dokumentowanych obecnie fakturą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W projekcie szczegółowo uregulowany zostanie również sposób postępowania na wypadek awarii KSeF. Zgodnie z proponowanymi przepisami informacja o takiej awarii ma być odpowiednio komunikowana – w BIP Ministerstwa Finansów oraz za pomocą niezależnego interfejsu. W czasie jej trwania podatnicy mają wystawiać faktury zgodnie ze schematem, ale z pominięciem wysyłki do KSeF. Natomiast po zakończeniu awarii będą musieli to nadrobić w ciągu siedmiu dni.

– Ten projekt jest osadzony w rozwiązaniach, które zostały zaproponowane ponad rok temu i już funkcjonują. Dlatego przedsiębiorcy nie mieli wątpliwości w zakresie biznesowym czy technicznym. Natomiast pewne rozwiązania dotyczące funkcjonalności systemu w okresie awarii czy też kwestie kar, które były przewidziane w projekcie, rzeczywiście spotkały się z pewnym głosem ze strony biznesu. My te głosy przyjęliśmy ze zrozumieniem i je aktualnie analizujemy – mówi Anna Mytyk.

Za niedopełnienie obowiązków związanych z e-fakturowaniem ustawodawca przewidział kary finansowe. Decyzją naczelnika US podatnik będzie mógł zostać ukarany karą pieniężną do 100 proc. wysokości kwoty VAT wykazanego na fakturze, z kolei dla faktur bez wykazanego podatku – do 18,7 proc. wysokości kwoty należności na fakturze. Wymaga przy tym podkreślenia, że zapisy dotyczące kar odwołują się do Kodeksu postępowania administracyjnego, czyli w projekcie zapisana została proporcjonalność kar. Będą one ustalane w zakresie od – do, a podany limit górny jest maksymalny, co nie oznacza, że wysokość kary u podatnika, który nie dopełnił obowiązku, będzie wymierzana na tym maksymalnym poziomie. Organ będzie rozstrzygał sprawę, patrząc na szereg aspektów. Wprawdzie  jak wynika z projektowanej ustawy  kary mają nie być stosowane na początku działania systemu, jednak potem mogą być nakładane. 

Nowy projekt nowelizacji ustawy o VAT wdrażającej obowiązkowy KSeF w lutym 2023 r.

Jak wskazuje Anna Mytyk, Ministerstwo Finansów powinno wkrótce przedstawić nowy projekt ustawy uwzględniający poprawki zgłoszone w trakcie grudniowych konsultacji.

– Nowy projekt pojawi się po zakończeniu etapu analizowania uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji. Spodziewamy się, że nastąpi to w lutym – mówi ekspertka z Ministerstwa Finansów. – Przedstawianie szczegółowego harmonogramu w tym etapie, kiedy jeszcze analizujemy uwagi, byłoby przedwczesne. Po zebraniu i przeanalizowaniu wszystkich uwag przedstawimy bardziej szczegółowy plan.

Cele wdrożenia obowiązkowego KSeF

REKLAMA

Resort finansów wskazuje, że wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to przede wszystkim kolejny element uszczelnienia systemu podatkowego, ale nowy system ma zapewnić też wiele korzyści dla samych podatników. Jedną z nich będzie zwiększenie szybkości wymiany danych w kontaktach między kontrahentami, bo wystawiona faktura będzie udostępniona dla odbiorcy przez administrację praktycznie w czasie rzeczywistym. Natomiast ustrukturyzowany, jednolity wzór e-faktury pozwoli na automatyzację procesów księgowych i zredukuje liczbę pomyłek w procesie księgowania.

 Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur przyspieszy dostęp do danych analitycznych z tych faktur, co ułatwi również wykrywanie wyłudzeń i nieprawidłowości w rozliczeniu podatku VAT i podatku dochodowego – wyjaśnia Krzysztof Rogowski. – W tej chwili część danych mamy dostępnych w jednolitym pliku kontrolnym, jednak są one przesyłane do Ministerstwa Finansów nawet z 45-dniowym opóźnieniem. Natomiast po wprowadzeniu Krajowego Systemu e-Faktur będziemy mieć te dane praktycznie w czasie rzeczywistym.

– Planujemy przeprowadzenie szerokiej kampanii informacyjnej i edukacyjnej skierowanej do przedsiębiorców. Myślę, że wiosna i kolejna część roku będzie upływać właśnie pod znakiem KSeF. Będziemy starali się dotrzeć do każdej grupy, żeby w obrazowy, przystępny sposób pokazać im funkcjonalności i korzyści tego systemu – dodaje Anna Mytyk.

 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA