REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy KSeF od 2024 roku - nowy projekt nowelizacji ustawy o VAT w lutym 2023 r.

Obowiązkowy KSeF od 2024 roku - nowy projekt nowelizacji w lutym 2023 r.
Obowiązkowy KSeF od 2024 roku - nowy projekt nowelizacji w lutym 2023 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Potencjalne kary finansowe i sposób postępowania na wypadek awarii Krajowego Systemu e-Faktur – te dwie kwestie okazały się dla przedsiębiorców najbardziej wątpliwe w trakcie konsultacji projektu nowelizacji ustawy o VAT, którego celem jest wprowadzenie KSeF. – Nowy projekt pojawi się po zakończeniu etapu analizowania uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji. Spodziewamy się, że nastąpi to w lutym – zapowiada Anna Mytyk z Ministerstwa Finansów, wskazując również, że resort ma w planach zakrojoną na szeroką skalę kampanię informacyjno-edukacyjną skierowaną do przedsiębiorców. Ci mogą jak na razie dobrowolnie korzystać z KSeF, ale za kilka miesięcy wystawianie e-faktur w tym systemie stanie się obligatoryjne.

– Na tę chwilę mamy już setki podmiotów, które cyklicznie wystawiają faktury w fakultatywnym Krajowym Systemie e-Faktur. Widzimy też duże zainteresowanie środowiskami testowymi, co może być sygnałem, że wielu przedsiębiorców jest zainteresowanych wdrożeniem KSeF i intensywnie testuje nasze rozwiązania – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Rogowski, radca w Departamencie Analiz Krajowej Administracji Skarbowej, kierownik projektu Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest KSeF?

Krajowy System e-Faktur (KSeF), wprowadzony przez Ministerstwo Finansów, to ogólnokrajowy program informatyczny, w którym przedsiębiorcy mogą wystawiać i otrzymywać elektroniczne, ustrukturyzowane faktury. Taka e-faktura jest jedną z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i występujących już w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.

Dobrowolny KSeF już działa. Obowiązek fakturowania przy użyciu KSeF od 2024 roku

Polscy przedsiębiorcy od stycznia 2022 roku mogą dobrowolnie korzystać z KSeF. Z początkiem 2024 roku stanie się to obowiązkowe. W czerwcu 2022 r. Rada UE wyraziła już zgodę na wdrożenie w Polsce (oprócz Włoch i Francji) obowiązkowej e-faktury w obrocie gospodarczym.

Ministerstwo Finansów zakończyło konsultacje

Ministerstwo Finansów zachęca firmy do korzystania z KSeF już teraz, by płynnie i pewnie przejść do systemu obowiązkowego. Jednocześnie pod koniec grudnia 2022 r. zakończyły się konsultacje publiczne projektu ustawy, która wprowadza w Polsce e-fakturę jako powszechny system rozliczania.

 Grudniowy projekt ustawy o KSeF porządkuje zakres przedmiotowy i podmiotowy rozwiązań w zakresie docelowego fakturowania w tym systemie. Jednocześnie przewiduje inne funkcjonalności, które były zgłaszane w trakcie konsultacji i dialogu z biznesem – mówi Anna Mytyk, zastępca dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów.

Obowiązkowy KSeF - jaki będzie

Projekt nowelizacji ustawy o podatku VAT oraz niektórych innych ustaw, którego celem jest wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur, przewiduje m.in., że obowiązek wystawiania faktur w tym systemie będzie dotyczył wszystkich podatników z siedzibą na terytorium Polski oraz zagranicznych podmiotów posiadających stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju. Będzie on dotyczyć zasadniczo wszystkich transakcji dokumentowanych obecnie fakturą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W projekcie szczegółowo uregulowany zostanie również sposób postępowania na wypadek awarii KSeF. Zgodnie z proponowanymi przepisami informacja o takiej awarii ma być odpowiednio komunikowana – w BIP Ministerstwa Finansów oraz za pomocą niezależnego interfejsu. W czasie jej trwania podatnicy mają wystawiać faktury zgodnie ze schematem, ale z pominięciem wysyłki do KSeF. Natomiast po zakończeniu awarii będą musieli to nadrobić w ciągu siedmiu dni.

– Ten projekt jest osadzony w rozwiązaniach, które zostały zaproponowane ponad rok temu i już funkcjonują. Dlatego przedsiębiorcy nie mieli wątpliwości w zakresie biznesowym czy technicznym. Natomiast pewne rozwiązania dotyczące funkcjonalności systemu w okresie awarii czy też kwestie kar, które były przewidziane w projekcie, rzeczywiście spotkały się z pewnym głosem ze strony biznesu. My te głosy przyjęliśmy ze zrozumieniem i je aktualnie analizujemy – mówi Anna Mytyk.

Za niedopełnienie obowiązków związanych z e-fakturowaniem ustawodawca przewidział kary finansowe. Decyzją naczelnika US podatnik będzie mógł zostać ukarany karą pieniężną do 100 proc. wysokości kwoty VAT wykazanego na fakturze, z kolei dla faktur bez wykazanego podatku – do 18,7 proc. wysokości kwoty należności na fakturze. Wymaga przy tym podkreślenia, że zapisy dotyczące kar odwołują się do Kodeksu postępowania administracyjnego, czyli w projekcie zapisana została proporcjonalność kar. Będą one ustalane w zakresie od – do, a podany limit górny jest maksymalny, co nie oznacza, że wysokość kary u podatnika, który nie dopełnił obowiązku, będzie wymierzana na tym maksymalnym poziomie. Organ będzie rozstrzygał sprawę, patrząc na szereg aspektów. Wprawdzie  jak wynika z projektowanej ustawy  kary mają nie być stosowane na początku działania systemu, jednak potem mogą być nakładane. 

Nowy projekt nowelizacji ustawy o VAT wdrażającej obowiązkowy KSeF w lutym 2023 r.

Jak wskazuje Anna Mytyk, Ministerstwo Finansów powinno wkrótce przedstawić nowy projekt ustawy uwzględniający poprawki zgłoszone w trakcie grudniowych konsultacji.

– Nowy projekt pojawi się po zakończeniu etapu analizowania uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji. Spodziewamy się, że nastąpi to w lutym – mówi ekspertka z Ministerstwa Finansów. – Przedstawianie szczegółowego harmonogramu w tym etapie, kiedy jeszcze analizujemy uwagi, byłoby przedwczesne. Po zebraniu i przeanalizowaniu wszystkich uwag przedstawimy bardziej szczegółowy plan.

Cele wdrożenia obowiązkowego KSeF

REKLAMA

Resort finansów wskazuje, że wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to przede wszystkim kolejny element uszczelnienia systemu podatkowego, ale nowy system ma zapewnić też wiele korzyści dla samych podatników. Jedną z nich będzie zwiększenie szybkości wymiany danych w kontaktach między kontrahentami, bo wystawiona faktura będzie udostępniona dla odbiorcy przez administrację praktycznie w czasie rzeczywistym. Natomiast ustrukturyzowany, jednolity wzór e-faktury pozwoli na automatyzację procesów księgowych i zredukuje liczbę pomyłek w procesie księgowania.

 Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur przyspieszy dostęp do danych analitycznych z tych faktur, co ułatwi również wykrywanie wyłudzeń i nieprawidłowości w rozliczeniu podatku VAT i podatku dochodowego – wyjaśnia Krzysztof Rogowski. – W tej chwili część danych mamy dostępnych w jednolitym pliku kontrolnym, jednak są one przesyłane do Ministerstwa Finansów nawet z 45-dniowym opóźnieniem. Natomiast po wprowadzeniu Krajowego Systemu e-Faktur będziemy mieć te dane praktycznie w czasie rzeczywistym.

– Planujemy przeprowadzenie szerokiej kampanii informacyjnej i edukacyjnej skierowanej do przedsiębiorców. Myślę, że wiosna i kolejna część roku będzie upływać właśnie pod znakiem KSeF. Będziemy starali się dotrzeć do każdej grupy, żeby w obrazowy, przystępny sposób pokazać im funkcjonalności i korzyści tego systemu – dodaje Anna Mytyk.

 

 

 

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA