REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy KSeF od 2024 roku - nowy projekt nowelizacji ustawy o VAT w lutym 2023 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Obowiązkowy KSeF od 2024 roku - nowy projekt nowelizacji w lutym 2023 r.
Obowiązkowy KSeF od 2024 roku - nowy projekt nowelizacji w lutym 2023 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Potencjalne kary finansowe i sposób postępowania na wypadek awarii Krajowego Systemu e-Faktur – te dwie kwestie okazały się dla przedsiębiorców najbardziej wątpliwe w trakcie konsultacji projektu nowelizacji ustawy o VAT, którego celem jest wprowadzenie KSeF. – Nowy projekt pojawi się po zakończeniu etapu analizowania uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji. Spodziewamy się, że nastąpi to w lutym – zapowiada Anna Mytyk z Ministerstwa Finansów, wskazując również, że resort ma w planach zakrojoną na szeroką skalę kampanię informacyjno-edukacyjną skierowaną do przedsiębiorców. Ci mogą jak na razie dobrowolnie korzystać z KSeF, ale za kilka miesięcy wystawianie e-faktur w tym systemie stanie się obligatoryjne.

– Na tę chwilę mamy już setki podmiotów, które cyklicznie wystawiają faktury w fakultatywnym Krajowym Systemie e-Faktur. Widzimy też duże zainteresowanie środowiskami testowymi, co może być sygnałem, że wielu przedsiębiorców jest zainteresowanych wdrożeniem KSeF i intensywnie testuje nasze rozwiązania – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Rogowski, radca w Departamencie Analiz Krajowej Administracji Skarbowej, kierownik projektu Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest KSeF?

Krajowy System e-Faktur (KSeF), wprowadzony przez Ministerstwo Finansów, to ogólnokrajowy program informatyczny, w którym przedsiębiorcy mogą wystawiać i otrzymywać elektroniczne, ustrukturyzowane faktury. Taka e-faktura jest jedną z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i występujących już w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.

Dobrowolny KSeF już działa. Obowiązek fakturowania przy użyciu KSeF od 2024 roku

Polscy przedsiębiorcy od stycznia 2022 roku mogą dobrowolnie korzystać z KSeF. Z początkiem 2024 roku stanie się to obowiązkowe. W czerwcu 2022 r. Rada UE wyraziła już zgodę na wdrożenie w Polsce (oprócz Włoch i Francji) obowiązkowej e-faktury w obrocie gospodarczym.

Ministerstwo Finansów zakończyło konsultacje

Ministerstwo Finansów zachęca firmy do korzystania z KSeF już teraz, by płynnie i pewnie przejść do systemu obowiązkowego. Jednocześnie pod koniec grudnia 2022 r. zakończyły się konsultacje publiczne projektu ustawy, która wprowadza w Polsce e-fakturę jako powszechny system rozliczania.

 Grudniowy projekt ustawy o KSeF porządkuje zakres przedmiotowy i podmiotowy rozwiązań w zakresie docelowego fakturowania w tym systemie. Jednocześnie przewiduje inne funkcjonalności, które były zgłaszane w trakcie konsultacji i dialogu z biznesem – mówi Anna Mytyk, zastępca dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - jaki będzie

Projekt nowelizacji ustawy o podatku VAT oraz niektórych innych ustaw, którego celem jest wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur, przewiduje m.in., że obowiązek wystawiania faktur w tym systemie będzie dotyczył wszystkich podatników z siedzibą na terytorium Polski oraz zagranicznych podmiotów posiadających stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju. Będzie on dotyczyć zasadniczo wszystkich transakcji dokumentowanych obecnie fakturą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W projekcie szczegółowo uregulowany zostanie również sposób postępowania na wypadek awarii KSeF. Zgodnie z proponowanymi przepisami informacja o takiej awarii ma być odpowiednio komunikowana – w BIP Ministerstwa Finansów oraz za pomocą niezależnego interfejsu. W czasie jej trwania podatnicy mają wystawiać faktury zgodnie ze schematem, ale z pominięciem wysyłki do KSeF. Natomiast po zakończeniu awarii będą musieli to nadrobić w ciągu siedmiu dni.

– Ten projekt jest osadzony w rozwiązaniach, które zostały zaproponowane ponad rok temu i już funkcjonują. Dlatego przedsiębiorcy nie mieli wątpliwości w zakresie biznesowym czy technicznym. Natomiast pewne rozwiązania dotyczące funkcjonalności systemu w okresie awarii czy też kwestie kar, które były przewidziane w projekcie, rzeczywiście spotkały się z pewnym głosem ze strony biznesu. My te głosy przyjęliśmy ze zrozumieniem i je aktualnie analizujemy – mówi Anna Mytyk.

Za niedopełnienie obowiązków związanych z e-fakturowaniem ustawodawca przewidział kary finansowe. Decyzją naczelnika US podatnik będzie mógł zostać ukarany karą pieniężną do 100 proc. wysokości kwoty VAT wykazanego na fakturze, z kolei dla faktur bez wykazanego podatku – do 18,7 proc. wysokości kwoty należności na fakturze. Wymaga przy tym podkreślenia, że zapisy dotyczące kar odwołują się do Kodeksu postępowania administracyjnego, czyli w projekcie zapisana została proporcjonalność kar. Będą one ustalane w zakresie od – do, a podany limit górny jest maksymalny, co nie oznacza, że wysokość kary u podatnika, który nie dopełnił obowiązku, będzie wymierzana na tym maksymalnym poziomie. Organ będzie rozstrzygał sprawę, patrząc na szereg aspektów. Wprawdzie  jak wynika z projektowanej ustawy  kary mają nie być stosowane na początku działania systemu, jednak potem mogą być nakładane. 

Nowy projekt nowelizacji ustawy o VAT wdrażającej obowiązkowy KSeF w lutym 2023 r.

Jak wskazuje Anna Mytyk, Ministerstwo Finansów powinno wkrótce przedstawić nowy projekt ustawy uwzględniający poprawki zgłoszone w trakcie grudniowych konsultacji.

– Nowy projekt pojawi się po zakończeniu etapu analizowania uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji. Spodziewamy się, że nastąpi to w lutym – mówi ekspertka z Ministerstwa Finansów. – Przedstawianie szczegółowego harmonogramu w tym etapie, kiedy jeszcze analizujemy uwagi, byłoby przedwczesne. Po zebraniu i przeanalizowaniu wszystkich uwag przedstawimy bardziej szczegółowy plan.

Cele wdrożenia obowiązkowego KSeF

Resort finansów wskazuje, że wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to przede wszystkim kolejny element uszczelnienia systemu podatkowego, ale nowy system ma zapewnić też wiele korzyści dla samych podatników. Jedną z nich będzie zwiększenie szybkości wymiany danych w kontaktach między kontrahentami, bo wystawiona faktura będzie udostępniona dla odbiorcy przez administrację praktycznie w czasie rzeczywistym. Natomiast ustrukturyzowany, jednolity wzór e-faktury pozwoli na automatyzację procesów księgowych i zredukuje liczbę pomyłek w procesie księgowania.

 Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur przyspieszy dostęp do danych analitycznych z tych faktur, co ułatwi również wykrywanie wyłudzeń i nieprawidłowości w rozliczeniu podatku VAT i podatku dochodowego – wyjaśnia Krzysztof Rogowski. – W tej chwili część danych mamy dostępnych w jednolitym pliku kontrolnym, jednak są one przesyłane do Ministerstwa Finansów nawet z 45-dniowym opóźnieniem. Natomiast po wprowadzeniu Krajowego Systemu e-Faktur będziemy mieć te dane praktycznie w czasie rzeczywistym.

– Planujemy przeprowadzenie szerokiej kampanii informacyjnej i edukacyjnej skierowanej do przedsiębiorców. Myślę, że wiosna i kolejna część roku będzie upływać właśnie pod znakiem KSeF. Będziemy starali się dotrzeć do każdej grupy, żeby w obrazowy, przystępny sposób pokazać im funkcjonalności i korzyści tego systemu – dodaje Anna Mytyk.

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA