REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy dobrze oceniają gospodarczą aktywność rządu

Przedsiębiorcy dobrze oceniają gospodarczą aktywność rządu / Fot. Fotolia
Przedsiębiorcy dobrze oceniają gospodarczą aktywność rządu / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowa ordynacja podatkowa, przyspieszenie prac nad prawem budowlanym, dofinansowanie BGK, wsparcie eksporterów, odbudowa szkolnictwa zawodowego i obniżenie deficytu budżetowego - to, zdaniem ekspertów z BCC, najkorzystniejsze dla gospodarki działania rządu Ewy Kopacz w II kwartale 2015 r.

„Polityka gospodarcza rządu powinna prowadzić do tego, żeby Polacy mieli więcej pracy i więcej pieniędzy. Metodą, jest silna gospodarka, pobudzona przez kolejne inwestycje, których uruchomienie wymaga zapalenie autentycznego zielonego światła dla przedsiębiorczości. Żeby była praca, inwestorzy muszą być przekonani o bezpieczeństwie tych inwestycji. Premier Ewa Kopacz się z tym zgodziła, i ten kwartał który minął w gruncie rzeczy to potwierdza” – mówił w poniedziałek - prezes Business Centre Club Marek Goliszewski.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Goliszewski podczas poniedziałkowego spotkania „gabinetu cieni BCC”, którego celem była ocena działalności gospodarczej rządu w II kwartale 2015 r., odniósł się w ten sposób do spotkania członków organizacji z Ewą Kopacz i kilkoma ministrami, które miało miejsce 8 czerwca.

Jesienią rząd zaproponuje obniżenie podatków, w tym PIT

REKLAMA

Kopacz zapowiedziała podczas tego spotkania m.in. dziesięć nowych projektów ustaw gospodarczych oraz nasilenie dialogu rządu z przedsiębiorcami. Zdaniem prezesa BCC, premier na tle gospodarczych zapowiedzi polityków opozycji „jawi się jako osoba konkretna”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród działań obecnego rządu, które wpłynęły na tę pozytywną ocenę, wymienił m.in. dofinansowanie Banku Gospodarstwa Krajowego kwotą 25 mld zł. „Ułatwi to uzyskiwanie kredytów przez tych, którzy chcą inwestować, szczególnie małym i średnim firmom” – uważa Goliszewski. Pozytywnie ocenił również przekazanie 500 mln zł na wyrównanie strat dla przedsiębiorców, którzy z powodu sytuacji międzynarodowej nie mogą eksportować swoich towarów do Rosji, oraz wspieranie eksportu na wewnętrzny rynek UE.

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

„Bardzo pozytywnie odnosimy się również do tego, że wreszcie +z kopyta+ ruszył program szkolnictwa zawodowego. Wszyscy narzekamy na to, że nie ma w Polsce fachowców i rzemieślników; mam nadzieję, że to się wkrótce zmieni” – mówił prezes BCC.

Goliszewski pozytywnie ocenił również przyspieszenie prac legislacyjnych nad nowym prawem gospodarczym, dokończenie prac nad prawem budowlanym oraz chęć powrotu do prezydenckiej propozycji zmiany ordynacji podatkowej, która pozwoliłaby rozstrzygać wątpliwości interpretacyjne na korzyść podatnika.

„Tych sporów interpretacyjnych jest niestety sporo. Głównym problemem pozostaje jednak przekonanie urzędników do tego, żeby tę zasadę zaczęli stosować, ponieważ są oni przyzwyczajeni do bardziej restrykcyjnej postawy wobec przedsiębiorców” – dodał Goliszewski.

Główny ekonomista BCC prof. Stanisław Gomułka, zauważył z kolei stosunkowo niewielki wpływ wyborczej presji na projekt założeń budżetowych na 2016 r. „Zeszliśmy z deficytem budżetowym poniżej 3 proc. i mamy mieć dalszy spadek w roku przyszłym. Jednak w stosunkowo dobrej sytuacji gospodarczej w jakiej się znajdujemy, deficyt gospodarczy powinien być na poziomie 0 proc.” – zaznaczył.

Duża nowelizacja Ordynacji podatkowej - Sejm kontynuuje prace nad projektem

Jak argumentował Gomułka, deficyt budżetowy powinien być zdecydowanie mniejszy, aby zapewnić polskiej gospodarce rezerwę w razie nagłego spowolnienia gospodarczego. Podkreślił również, że zauważył znaczną różnicę w podejściu do kwestii deficytu ze strony rządu i opozycji, która jego zdaniem wypada na korzyść rządu.

„Opozycja nie mówi nic o oszczędnościach, a jedynie o zwiększaniu wydatków, nawet o 50 mld zł ” – podkreślił Gomułka. (PAP)

rcze/ par/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA