REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co powinno znaleźć się w nowej Ordynacji podatkowej?

Co powinno znaleźć się w nowej Ordynacji podatkowej? /Fotolia
Co powinno znaleźć się w nowej Ordynacji podatkowej? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem ekspertów nowa Ordynacja podatkowa powinna zawierać m.in. zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika, katalog praw podatnika, zachęty do mediacji między podatnikami a fiskusem, silniejsze gwarancje przestrzegania terminów przez organy podatkowe.

Doradca podatkowy z PwC, współautor zaprezentowanego w czwartek raportu „Nowa ordynacja podatkowa – głos w dyskusji” Mariusz Marecki ocenił podczas czwartkowego spotkania z dziennikarzami, że Ordynacja podatkowa powinna być sprawnym narzędziem regulującym stosunki między podatnikami a administracją podatkową. Według niego musi ona przede wszystkim być zrozumiała dla przeciętnego podatnika.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w Ordynacji podatkowej upraszczające procedury podatkowe od 1 stycznia 2016 r.

Eksperci PwC opowiedzieli się zatem za wprowadzeniem do Ordynacji zasady rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika (in dubio pro tributario). Marecki wskazał, że krytycy zaproponowanego przez prezydenta i uchwalonego przez Sejm brzmienia tej zasady wskazują, że mowa jest w niej o niedających się usunąć wątpliwościach, tymczasem wątpliwości zawsze można usunąć. "Naszym zdaniem niekoniecznie" - uznał Marecki. Przyznał, że fiskus obawia się natomiast, iż przyjęcie zasady w tym kształcie storpeduje wszystkie postępowania podatkowe.

"Z jednej strony krytycy podkreślają, że klauzula nigdzie nie będzie stosowana, bo zawsze wątpliwości da się usunąć. Z drugiej strony przedstawiciele organów mówią, że zawsze można zgłaszać wątpliwości co do przepisów prawa podatkowego i w każdym postępowaniu ta klauzula doprowadzi do tego, że nie będzie można wydać decyzji przypisującej podatek (...). Ta klauzula, jak by nie była zapisana, co do interpretacji przepisów pewnie jakoś w działaniu i w orzecznictwie się utrze" - powiedział. Dodał, że tego typu klauzule generalne mają bogate orzecznictwo - i w tym wypadku szybko zostanie ono wypracowane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowy serwis: Biura rachunkowe

"Niewątpliwie wadą tej klauzuli jest odniesienie się do podatnika, a nie płatnika, czy inkasenta, co słusznie się podnosi" - powiedział. Według niego w nowej Ordynacji podatkowej zasada in dubio pro tributario powinna dotyczyć nie tylko wątpliwości co do interpretacji przepisów, ale także stanu faktycznego.

Zdaniem ekspertów PwC Ordynacja powinna też zawierać katalog praw podatnika. Wśród nich miałyby być umieszczone standardy ustanawiania prawa podatkowego; zasada, że przepisy podatkowe mają być jasne dla podatników; zasada chroniąca podatników przed podwójnym opodatkowaniem.

Według PwC konieczne jest wyznaczenie jednoznacznej granicy między postępowaniem kontrolnym a kontrolą podatkową. Wskazali, że powszechna jest obecnie praktyka urzędów kontroli skarbowej, które formalnie nie wszczynają kontroli podatkowej, ale czynności charakterystyczne dla tej kontroli prowadzą w ramach tzw. postępowania kontrolnego. Postępowanie to nie jest jednak obwarowane licznymi ograniczeniami, które mają na celu ochronę praw podatnika.

Marecki ocenił, że takie działanie organów skarbowych jest karygodne, to kpina z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. "To patologia, którą trzeba ukrócić i uregulować w Ordynacji podatkowej" - powiedział.

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Eksperci PwC zaproponowali także wprowadzenie silniejszych gwarancji przestrzegania przez organy podatkowe terminów załatwiania spraw. Dyscyplinować organy podatkowe miałby np. zapis przewidujący, że po kolejnym przedłużeniu postępowania i upływie określonego terminu, organ nie mógłby już wydać decyzji na niekorzyść podatnika, a w przypadku postępowania wszczętego z wniosku podatnika o stwierdzenie nadpłaty, musiałby uwzględnić w całości jego żądania.

Kolejny postulat to wprowadzenie do Ordynacji podatkowej zasady, że interpretacje podatkowe mogą dotyczyć także przepisów procesowych. Zaproponowano także regulacje motywujące do rozwiązywania sporów fiskusa z podatnikiem bez angażowania stron w postępowanie odwoławcze czy sądowe. Chodzi o częstsze wykorzystanie mediacji.

Zasady składania wniosków o interpretacje podatkowe od 1 lipca 2015 r.

"Uważamy, że zamiast się kłócić i iść do sądu, czyli wyciągać wszystkie armaty i walczyć ze sobą do krwi ostatniej - aż padnie podatnik (...), albo jak organ podatkowy zapłaci kolosalne odsetki - to może warto się zatrzymać. Nasza propozycja jest taka, żeby pójść w stronę pragmatyzmu, rozwiązywania sporów jak najszybciej i jak najefektywniej z poszanowaniem praw podatnika" - powiedział. "Ważne jest, żeby instytucje takiego +handlowania+ w podatkach poszerzyć" - dodał.

Projekt kierunkowych założeń nowej Ordynacji podatkowej jest na etapie konsultacji. Zgodnie z planem MF rząd ma przyjąć te założenia we wrześniu. Założenia przygotowała Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego kierowana przez prof. Leonarda Etela. Jego zdaniem po zaakceptowaniu kierunkowych założeń, rozpoczną się prace nad projektem, które będą trwały maksymalnie dwa lata.

Zdaniem Etela jednym z głównych zadań nowej Ordynacji podatkowej ma być zmiana społecznego przekonania, że „organy podatkowe są złe". Według autorów żeby to wyobrażenie zmienić, trzeba zadbać o prawa podatnika w jego relacjach z organem podatkowym. Drugie ważne zadanie nowej Ordynacji to zwiększenie efektywności realizacji zobowiązań podatkowych.

W ubiegłym tygodniu Sejm uchwalił nowelizację Ordynacji podatkowej, która przewiduje, że wątpliwości rozstrzygane będą na korzyść podatników. Posłowie poparli - wbrew opinii komisji finansów - poprawkę PSL zmierzającą do przywrócenia pierwotnie zapisanej w prezydenckim projekcie wersji zasady in dubio pro tributario. Jest ona znacznie bardziej ogólna i szersza niż zapis proponowany przez MF. Mówi, że "niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika".

Wcześniej na etapie prac w komisji i podkomisji zaproponowany przez prezydenta zapis zastąpiono - zgodnie z postulatami resortu finansów - sformułowaniem: "W przypadku różnych wyników wykładni przepisów prawa podatkowego organ podatkowy przyjmuje wykładnię korzystną dla strony postępowania". Zdaniem MF zasada w tej wersji miałaby zastosowanie w sytuacjach, gdy mamy do czynienia z różną wykładnią przepisów, a nie np. gdy wątpliwości co do ich stosowania będzie miał podatnik. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA