REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym

Patrycja Dzięgielewska
Tomasz Pietrzak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem lutego 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym.

Autopromocja

Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 70)

Celem nowelizacji jest wdrożenie do polskiego systemu prawnego regulacji unijnych dotyczących rynku finansowego (przede wszystkim dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe - UCITS IV), a w konsekwencji zwiększenie efektywności działania funduszy inwestycyjnych zarówno na krajowym, jak i na europejskim rynku usług finansowych.

Zmiany wprowadzone przez nowelizację mają znaczenie przede wszystkim dla towarzystw funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanych przez nie funduszy inwestycyjnych, depozytariuszy funduszy inwestycyjnych, biegłych rewidentów, Komisji Nadzoru Finansowego będącej organem nadzoru nad rynkiem finansowym w Polsce, a także dla wszystkich podmiotów inwestujących swoje środki w fundusze inwestycyjne.

Ubezpieczenie OC członków zarządu spółek kapitałowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy wskazać, że wprowadzone zmiany dotyczą głównie funkcjonowania funduszy inwestycyjnych otwartych, które (w przeciwieństwie do funduszy inwestycyjnych zamkniętych) charakteryzują się dostępnością dla potencjalnie nieograniczonej liczby inwestorów (zarówno osób fizycznych, jak i prawnych). Ponadto, do cech charakterystycznych funduszy inwestycyjnych otwartych należy zaliczyć możliwość sprzedaży nieograniczonej liczby jednostek uczestnictwa oraz obowiązek ich odkupienia na każde żądanie inwestora będącego uczestnikiem funduszu.

W dotychczasowym stanie prawnym, w celu zapewnienia inwestorom odpowiedniego dostępu do informacji, fundusze inwestycyjne były zobowiązane do udostępniania tzw. skrótów prospektów informacyjnych. Nowelizacja przewiduje, że zamiast skrótów prospektów informacyjnych, fundusze inwestycyjne będą publikować kluczowe informacje dla inwestorów. Jest to zbiór podstawowych informacji, który pozwoli inwestorom poznać charakter funduszu inwestycyjnego i związane z nim ryzyko.

Kluczowe informacje dla inwestorów powinny zawierać m.in. dane funduszu, informacje na temat jego polityki inwestycyjnej oraz osiąganych dotychczas wyników, a także pozwalać inwestorom podjąć świadomą decyzję inwestycyjną, bez konieczności odwoływania się do innych dokumentów. Kluczowe informacje dla inwestorów mają więc być w założeniu dokumentem prostszym niż skrót prospektu informacyjnego, a przez to bardziej przydatnym dla wszystkich podmiotów zainteresowanych inwestowaniem w fundusze inwestycyjne.

Kolejna istotna zmiana wprowadzona przez nowelizację dotyczy uproszczenia przepisów dotyczących procedury wprowadzania przez polskie fundusze inwestycyjne otwarte swoich jednostek uczestnictwa do obrotu w innych państwach członkowskich oraz wprowadzania jednostek uczestnictwa zagranicznych funduszy inwestycyjnych otwartych do obrotu na terytorium Polski. Zgodnie z przepisami nowelizacji, rozpoczęcie sprzedaży tytułów uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych będzie mogło nastąpić po powiadomieniu przez organ nadzoru (właściwy dla funduszu występującego z takim wnioskiem) odpowiedniego organu w państwie członkowskim, w którym tytuły uczestnictwa mają być oferowane inwestorom.

W związku z powyższą zmianą, nowelizacja przewiduje także wprowadzenie instytucji prawnej, umożliwiającej zarządzanie funduszami inwestycyjnymi otwartymi przez podmioty z innych państw członkowskich. Oznacza to, że spółki zarządzające z innych państw członkowskich będą mogły zarządzać funduszami inwestycyjnymi otwartymi w Polsce. Warto zaznaczyć, że wskazane spółki zarządzające z innych państw członkowskich będą mogły przejąć zarządzanie funduszem inwestycyjnym otwartym utworzonym w Polsce na podstawie odpowiedniej umowy zawartej z polskim towarzystwem funduszy inwestycyjnych.

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG

Oprócz zmian wskazanych powyżej, nowelizacja wprowadza także inne istotne zmiany dotyczące m.in. wprowadzenia ram prawnych dla transgranicznych połączeń funduszy inwestycyjnych otwartych oraz zmianę obowiązujących zasad połączeń krajowych funduszy inwestycyjnych. Zmiany dotyczą także tworzenia funduszy podstawowych i powiązanych, organizacji wewnętrznej towarzystw funduszy inwestycyjnych, a także wprowadzenia w funduszach inwestycyjnych otwartych instytucji zgromadzenia inwestorów.

Podsumowując, niektóre zmiany wprowadzone przez nowelizację (np. ułatwienia w zakresie wprowadzenia przez krajowe fundusze inwestycyjne otwarte swoich jednostek uczestnictwa do obrotu w innych państwach członkowskich) powinny przyczynić się do zwiększenia efektywności działania funduszy inwestycyjnych na krajowym oraz europejskim rynku usług finansowych. Jednocześnie, wprowadzenie kluczowych informacji dla inwestorów w miejsce skrótu prospektu informacyjnego jest rozwiązaniem korzystnym dla inwestorów i powinno ułatwić im podjęcie decyzji w zakresie inwestowania w jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego.

Patrycja Dzięgielewska, aplikant radcowski
Tomasz Pietrzak,  młodszy prawnik

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

REKLAMA