REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podsumowanie zmian w prawie w listopadzie 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podsumowanie zmian w prawie w listopadzie 2016 r./ Fot. Fotolia
Podsumowanie zmian w prawie w listopadzie 2016 r./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w listopadzie 2016 r. Zmiany dotyczą regulacji z zakresu usług turystycznych oraz ochrony zabytków. Ponadto prezentujemy wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczący kwoty wolnej od podatku, którego postanowienia weszły w życie z końcem miesiąca, a także istotny wyrok Sądu Apelacyjnego dotyczący wysokości wynagrodzenia w kontekście ubezpieczenia społecznego.

USŁUGI TURYSTYCZNE

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W dniu 26 listopada 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1334), która m.in.:

  • ma na celu jest wzmocnienie ochrony klientów przed ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami niewypłacalności biur podróży;
  • wprowadza tzw. „II filar” zabezpieczeń finansowych na wypadek niewypłacalności biur podróży, poprzez utworzenie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego – wyodrębnionego rachunku bankowego prowadzonego w ramach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego;
  • rozszerza zakres obowiązków organizatorów turystyki i pośredników turystycznych - należeć do nich będą:

- prowadzenie wykazów umów o świadczenie usług turystycznych oraz pośredniczenia w zawieraniu takich umów;

- składanie do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego deklaracji zawierających wyliczenie należnych składek na rzecz Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, liczbę, rodzaj zawartych umów, liczbę klientów oraz informację o zabezpieczeniach finansowych  i podmiotach ich udzielających;

REKLAMA

- terminowe uiszczanie składek na rzecz Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wskazuje że uchylanie się od obowiązku rzetelnego prowadzenia wykazu zawartych umów o imprezę turystyczną, uchylanie się od obowiązku terminowego składania deklaracji i opłacania należnych składek do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (mimo wezwania ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego) są uznane za przesłanki rażącego naruszenia warunków wykonywania działalności regulowanej biur podróży;
  • nakłada na przedsiębiorców z zakresu usług turystycznych odpowiedzialność administracyjną, czyli możliwość wydania przez marszałka województwa wobec przedsiębiorcy decyzji o wykreśleniu z rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych oraz o zakazie wykonywania danej działalności przez okres 3 lat,w przypadku stwierdzenia ww. naruszenia.

Zmiany w PIT i CIT od 1 stycznia 2017 r.

OCHRONA ZABYTKÓW

W dniu 25 listopada 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz ustawy o muzeach (Dz. U. z 2016 r., poz. 1330), na podstawie której m.in.:

  • wprowadzono nową formę ochrony zabytków w postaci Listy Skarbów Dziedzictwa (dalej „Lista”) – będzie ona prowadzona przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Na Listę zostaną wpisane zabytki ruchome o szczególnej wartości dla dziedzictwa kulturowego, z urzędu albo na wniosek właściciela;
  • wpis na Listę będzie skutkował w powstaniu szeregu obowiązków po stronie dysponenta zabytkiem, m.in. konieczność informowania ministra o zmianie miejsca przechowywania zabytku, o przejściu prawa własności czy o uszkodzeniu lub zniszczeniu go a także udostępnianie go w celu przeprowadzenia nad nim badań i zabezpieczenie na wypadek kradzieży, pożaru i innych zagrożeń. Omawiana ustawa wskazuje możliwość przyznania dotacji celowej na pokrycie kosztów odpowiedniego zabezpieczenia oraz przechowywania zabytku w odpowiednio przygotowanym pomieszczeniu państwowej instytucji kultury;
  • ustanowiono zakaz wywozu zabytków wpisanych na Listę za granicę na stałe, jak i zakaz wydania w stosunku do niego wielokrotnego pozwolenia na czasowy wywóz za granicę;
  • wskazano, iż przepisy dotyczące zabytków rejestrowych w zakresie prac i badań konserwatorskich oraz restauratorskich a także w zakresie uzyskiwania dotacji na ich przeprowadzanie będą stosowane również wobec zabytków na Liście.

KWOTA WOLNA OD PODATKU –  WYROK TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO

28 października 2015 r. Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok po rozpoznaniu wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych i kwoty zmniejszającej ten podatek. Art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakwestionowanym zakresie, traci moc obowiązującą z dniem 30 listopada 2016 r. (sygn. akt K 21/14) .

Problemem prawnym w przedmiotowej sprawie był brak mechanizmu korygowania kwoty zmniejszającej podatek dochodowy od osób fizycznych, co prowadziło do wieloletniego utrzymywania kwoty wolnej od podatku na stałym poziomie i uniezależnienie jej od sytuacji społeczno-gospodarczej państwa. Ten stan został uznany przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodny z art. 2 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2016 VAT AKCYZA PRAWO CELNE (książka)


Trybunał wskazał że utrzymywanie przez wiele lat stałej kwoty zmniejszającej podatek i oderwanie jej wysokości od czynników, dzięki którym można określić zdolność podatkową podatnika narusza zasadę sprawiedliwości podatkowej – powoduje to bowiem stałość tej kwoty w wysokości niezmienionej przez szereg lat co przy ubytku wartości pieniądza  oznacza jej pomniejszanie lub w istocie odbieranie jej znaczenia w systemie podatkowym.

W konsekwencji, następuje niejako kierowanie osób o niskiej zdolności podatkowej w kierunku uzależniania ich od korzystania z form pomocy społecznej.

Należy wskazać że niniejszy wyrok nie rodzi roszczenia o weryfikowanie zapłaconego podatku dochodowego od osób fizycznych ani też nie daje podstawy dla wznawiania postępowania podatkowego – ma on znaczenie na przyszłość

RAŻĄCO WYSOKIE WYNAGRODZENIE W UMOWIE O PRACĘ – WYROK SĄDU APELACYJNEGO

W dniu 19 lipca 2016 r. Sąd Apelacyjny w Szczecinie wydał wyrok w sprawie nieważności rażąco wysokiego wynagrodzenia w umowie o pracę (sygn. akt III AUa 514/15). W tezie omawianego wyroku Sąd Apelacyjny stwierdził, że ustalenie w umowie o pracę rażąco wysokiego wynagrodzenia może być uznane za nieważne, jako dokonane z naruszeniem zasad współżycia społecznego, polegające na świadomym osiąganiu nieuzasadnionych korzyści z systemu ubezpieczeń społecznych kosztem innych jego uczestników.

W przedmiotowej sprawie pracownica spółki z o. o. została zatrudniona na umowę o pracę na nowym stanowisku, przepracowała na nim 33 dni po czym przeszła na zasiłek chorobowy związany z ciążą. W związku z tym Zakład Ubezpieczeń Społecznych ustalił podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne dla ubezpieczonej z tytułu zatrudnienia w spółce na kwotę 1.680 zł miesięcznie. Powołał się na częściową nieważność umowy o pracę, w oparciu o przepisy kodeksu cywilnego. Płatnik odwołał się od ww. decyzji i wniósł o ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne na kwotę 8.550 zł, argumentując, że organ rentowy nie może kwestionować umowy o pracę.

Sąd Okręgowy w wyniku odwołania zmienił zaskarżoną decyzję i ustalił, że podstawa wymiaru składek ubezpieczonej z tytułu zatrudnienia w spółce wynosi 3.897 zł miesięcznie, czyli tyle co kwota przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w pierwszym kwartale 2014 r. Apelację od ww. wyroku wniosły obie strony.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r. (książka)

Sąd Apelacyjny podkreślił że umowa o pracę wywołuje skutki nie tylko bezpośrednie, dotyczące wzajemnych relacji między pracownikiem i pracodawcą, lecz także pośrednie, również w zakresie ubezpieczeń społecznych - kształtuje bowiem uprawnienia do uzyskania odpowiednich świadczeń.

W świetle okoliczności Sąd Apelacyjny wskazał brak logicznej korelacji między wynagrodzeniem pobieranym przez pracownicę a zajmowanym stanowiskiem i zakresem powierzonych czynności – okoliczności ciąży i podjęcia nowej pracy były w tym przypadku środkiem do uzyskania wyższych świadczeń zasiłkowych. Z tych względów ocena postanowień umowy o pracę powinna być dokonywana nie tylko z punktu widzenia praw pracownika ale także prawa ubezpieczeń społecznych, gdyż takie ukształtowanie stosunku pracy prowadzi do pokrzywdzenia innych osób uczestniczących w systemie ubezpieczeń obowiązkowych i będzie stosowany wyłącznie wobec przyszłych zobowiązań podatkowych.

Autor: Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA