REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podsumowanie zmian w prawie w listopadzie 2016 r./ Fot. Fotolia
Podsumowanie zmian w prawie w listopadzie 2016 r./ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w listopadzie 2016 r. Zmiany dotyczą regulacji z zakresu usług turystycznych oraz ochrony zabytków. Ponadto prezentujemy wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczący kwoty wolnej od podatku, którego postanowienia weszły w życie z końcem miesiąca, a także istotny wyrok Sądu Apelacyjnego dotyczący wysokości wynagrodzenia w kontekście ubezpieczenia społecznego.

USŁUGI TURYSTYCZNE

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W dniu 26 listopada 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1334), która m.in.:

  • ma na celu jest wzmocnienie ochrony klientów przed ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami niewypłacalności biur podróży;
  • wprowadza tzw. „II filar” zabezpieczeń finansowych na wypadek niewypłacalności biur podróży, poprzez utworzenie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego – wyodrębnionego rachunku bankowego prowadzonego w ramach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego;
  • rozszerza zakres obowiązków organizatorów turystyki i pośredników turystycznych - należeć do nich będą:

- prowadzenie wykazów umów o świadczenie usług turystycznych oraz pośredniczenia w zawieraniu takich umów;

- składanie do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego deklaracji zawierających wyliczenie należnych składek na rzecz Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, liczbę, rodzaj zawartych umów, liczbę klientów oraz informację o zabezpieczeniach finansowych  i podmiotach ich udzielających;

REKLAMA

- terminowe uiszczanie składek na rzecz Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wskazuje że uchylanie się od obowiązku rzetelnego prowadzenia wykazu zawartych umów o imprezę turystyczną, uchylanie się od obowiązku terminowego składania deklaracji i opłacania należnych składek do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (mimo wezwania ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego) są uznane za przesłanki rażącego naruszenia warunków wykonywania działalności regulowanej biur podróży;
  • nakłada na przedsiębiorców z zakresu usług turystycznych odpowiedzialność administracyjną, czyli możliwość wydania przez marszałka województwa wobec przedsiębiorcy decyzji o wykreśleniu z rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych oraz o zakazie wykonywania danej działalności przez okres 3 lat,w przypadku stwierdzenia ww. naruszenia.

Zmiany w PIT i CIT od 1 stycznia 2017 r.

OCHRONA ZABYTKÓW

W dniu 25 listopada 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz ustawy o muzeach (Dz. U. z 2016 r., poz. 1330), na podstawie której m.in.:

  • wprowadzono nową formę ochrony zabytków w postaci Listy Skarbów Dziedzictwa (dalej „Lista”) – będzie ona prowadzona przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Na Listę zostaną wpisane zabytki ruchome o szczególnej wartości dla dziedzictwa kulturowego, z urzędu albo na wniosek właściciela;
  • wpis na Listę będzie skutkował w powstaniu szeregu obowiązków po stronie dysponenta zabytkiem, m.in. konieczność informowania ministra o zmianie miejsca przechowywania zabytku, o przejściu prawa własności czy o uszkodzeniu lub zniszczeniu go a także udostępnianie go w celu przeprowadzenia nad nim badań i zabezpieczenie na wypadek kradzieży, pożaru i innych zagrożeń. Omawiana ustawa wskazuje możliwość przyznania dotacji celowej na pokrycie kosztów odpowiedniego zabezpieczenia oraz przechowywania zabytku w odpowiednio przygotowanym pomieszczeniu państwowej instytucji kultury;
  • ustanowiono zakaz wywozu zabytków wpisanych na Listę za granicę na stałe, jak i zakaz wydania w stosunku do niego wielokrotnego pozwolenia na czasowy wywóz za granicę;
  • wskazano, iż przepisy dotyczące zabytków rejestrowych w zakresie prac i badań konserwatorskich oraz restauratorskich a także w zakresie uzyskiwania dotacji na ich przeprowadzanie będą stosowane również wobec zabytków na Liście.

KWOTA WOLNA OD PODATKU –  WYROK TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO

28 października 2015 r. Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok po rozpoznaniu wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych i kwoty zmniejszającej ten podatek. Art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakwestionowanym zakresie, traci moc obowiązującą z dniem 30 listopada 2016 r. (sygn. akt K 21/14) .

Problemem prawnym w przedmiotowej sprawie był brak mechanizmu korygowania kwoty zmniejszającej podatek dochodowy od osób fizycznych, co prowadziło do wieloletniego utrzymywania kwoty wolnej od podatku na stałym poziomie i uniezależnienie jej od sytuacji społeczno-gospodarczej państwa. Ten stan został uznany przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodny z art. 2 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2016 VAT AKCYZA PRAWO CELNE (książka)


Trybunał wskazał że utrzymywanie przez wiele lat stałej kwoty zmniejszającej podatek i oderwanie jej wysokości od czynników, dzięki którym można określić zdolność podatkową podatnika narusza zasadę sprawiedliwości podatkowej – powoduje to bowiem stałość tej kwoty w wysokości niezmienionej przez szereg lat co przy ubytku wartości pieniądza  oznacza jej pomniejszanie lub w istocie odbieranie jej znaczenia w systemie podatkowym.

W konsekwencji, następuje niejako kierowanie osób o niskiej zdolności podatkowej w kierunku uzależniania ich od korzystania z form pomocy społecznej.

Należy wskazać że niniejszy wyrok nie rodzi roszczenia o weryfikowanie zapłaconego podatku dochodowego od osób fizycznych ani też nie daje podstawy dla wznawiania postępowania podatkowego – ma on znaczenie na przyszłość

RAŻĄCO WYSOKIE WYNAGRODZENIE W UMOWIE O PRACĘ – WYROK SĄDU APELACYJNEGO

W dniu 19 lipca 2016 r. Sąd Apelacyjny w Szczecinie wydał wyrok w sprawie nieważności rażąco wysokiego wynagrodzenia w umowie o pracę (sygn. akt III AUa 514/15). W tezie omawianego wyroku Sąd Apelacyjny stwierdził, że ustalenie w umowie o pracę rażąco wysokiego wynagrodzenia może być uznane za nieważne, jako dokonane z naruszeniem zasad współżycia społecznego, polegające na świadomym osiąganiu nieuzasadnionych korzyści z systemu ubezpieczeń społecznych kosztem innych jego uczestników.

W przedmiotowej sprawie pracownica spółki z o. o. została zatrudniona na umowę o pracę na nowym stanowisku, przepracowała na nim 33 dni po czym przeszła na zasiłek chorobowy związany z ciążą. W związku z tym Zakład Ubezpieczeń Społecznych ustalił podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne dla ubezpieczonej z tytułu zatrudnienia w spółce na kwotę 1.680 zł miesięcznie. Powołał się na częściową nieważność umowy o pracę, w oparciu o przepisy kodeksu cywilnego. Płatnik odwołał się od ww. decyzji i wniósł o ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne na kwotę 8.550 zł, argumentując, że organ rentowy nie może kwestionować umowy o pracę.

Sąd Okręgowy w wyniku odwołania zmienił zaskarżoną decyzję i ustalił, że podstawa wymiaru składek ubezpieczonej z tytułu zatrudnienia w spółce wynosi 3.897 zł miesięcznie, czyli tyle co kwota przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w pierwszym kwartale 2014 r. Apelację od ww. wyroku wniosły obie strony.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r. (książka)

Sąd Apelacyjny podkreślił że umowa o pracę wywołuje skutki nie tylko bezpośrednie, dotyczące wzajemnych relacji między pracownikiem i pracodawcą, lecz także pośrednie, również w zakresie ubezpieczeń społecznych - kształtuje bowiem uprawnienia do uzyskania odpowiednich świadczeń.

W świetle okoliczności Sąd Apelacyjny wskazał brak logicznej korelacji między wynagrodzeniem pobieranym przez pracownicę a zajmowanym stanowiskiem i zakresem powierzonych czynności – okoliczności ciąży i podjęcia nowej pracy były w tym przypadku środkiem do uzyskania wyższych świadczeń zasiłkowych. Z tych względów ocena postanowień umowy o pracę powinna być dokonywana nie tylko z punktu widzenia praw pracownika ale także prawa ubezpieczeń społecznych, gdyż takie ukształtowanie stosunku pracy prowadzi do pokrzywdzenia innych osób uczestniczących w systemie ubezpieczeń obowiązkowych i będzie stosowany wyłącznie wobec przyszłych zobowiązań podatkowych.

Autor: Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA