REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje zmian w ustawie o grach hazardowych

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Konsekwencje zmian w ustawie o grach hazardowych
Konsekwencje zmian w ustawie o grach hazardowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na początku lipca tego roku zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy o grach hazardowych, której celem jest zmniejszenie szarej strefy i zapewnienie większych wpływów do budżetu państwa. Wprowadzone przepisy mają wpłynąć na zwiększenie ochrony graczy, zwłaszcza tych grających na automatach i w Internecie. Co nowe uregulowania oznaczają dla przedsiębiorców, operatorów, graczy oraz dostawców usług internetowych?

REKLAMA

Autopromocja

Państwo z monopolem na kasyna online

Wprowadzona nowelizacja do Ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. z 2016 r., poz. 471), potocznie zwanej ustawą hazardową, znacząco wpłynie na organizowanie gier hazardowych i uczestniczenie w nich w tzw. trybie online. Ustawodawca wprowadził również obostrzenie dotyczące gier na automatach – wyłącznym ich organizatorem, poza kasynami, będzie jednoosobowa spółka Skarbu Państwa.

Najgłośniej krytykowane na gruncie znowelizowanych przepisów jest rozwiązanie zakładające, że jedynym kasynem internetowym, które będzie legalnie funkcjonowało w Polsce, będzie to zarządzane przez państwo. Wskazuje na to jednoznacznie art. 5 ust. 1b ustawy o grach hazardowych, który stanowi wprost, iż urządzanie gier hazardowych przez sieć Internet, z wyjątkiem zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych, jest objęte monopolem państwa.

Oznacza to, że wszyscy operatorzy gier hazardowych zostaną zablokowani, natomiast granie online w Polsce możliwe będzie tylko w kasynie zarządzanym przez państwo. Przestrzeganie ustawowego zakazu urządzania gier hazardowych oraz uczestniczenia w nich przez sieć Internet będzie niezwykle istotne, bowiem Ustawa z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz.U. z 2016 r., poz. 2137) przewiduje kary za przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko organizacji gier hazardowych, w tym zakładów wzajemnych prowadzonych wbrew przepisom ustawy lub warunkom zezwolenia.

Strony internetowe z hazardem będą zablokowane

Dotychczasowe działania przeciw zjawiskom nielegalnego hazardu, podjęte przez organy państwowe na gruncie ustawy o grach hazardowych w brzmieniu sprzed nowelizacji, pokazały, że pewne przepisy muszą zostać poddane modyfikacji w celu zapewnienia jak najskuteczniejszych narzędzi do walki z tym zjawiskiem. Podkreśla się, że najważniejsza zmiana dotycząca ustawy hazardowej odnosi się do wprowadzenia narzędzi prawnych pozwalających na blokowanie stron internetowych nielegalnych operatorów oraz utrudnianie dokonywania płatności na ich konta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przede wszystkim nowelizacja ustawy hazardowej wprowadza obowiązek powstania tzw. rejestru domen służących do oferowania gier hazardowych niezgodnie z ustawą. Innymi słowy, powstanie katalog domen, które nie uzyskały zgody monopolisty – państwa na prowadzenie gier hazardowych. Rejestr domen służących do oferowania gier hazardowych niezgodnie z ustawą prowadzony będzie na podstawie art. 15f ustawy o grach hazardowych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w trybie jawnym. Co więcej, rejestr jest prowadzony w systemie teleinformatycznym, umożliwiającym automatyczne przekazywanie informacji do systemów teleinformatycznych przedsiębiorców telekomunikacyjnych i dostawców usług płatniczych. W jaki sposób będzie się to odbywać?

Ustawa nakłada obowiązki na operatorów sieci internetowych

Ustawodawca przewidział, że w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie przepisów, a więc od dnia 1 lipca 2017 roku, każdy operator sieci internetowej będzie zobowiązany w ciągu 48 godzin podjąć działania i zablokować dostęp do stron internetowych, które wykorzystują nazwy domen internetowych wpisanych do rejestru.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zmiany dotyczą nie tylko samych dostawców sieci internetowych, ale także usług płatniczych (np. banków, instytucji finansowych, e-portfeli i innych usług). Oznacza to, iż od dnia 1 lipca 2017 roku dostawcy usług płatniczych nie będą mogli prowadzić tak jak dotychczasowo współpracy i obsługi fiskalnej na rzecz podmiotów, które wpisane są do rejestru domen zakazanych, a więc tych, które zajmują się prowadzeniem nielegalnych gier hazardowych na stronach internetowych. Chodzi przede wszystkim o usunięcie odnośników, które umożliwiają szybkie płatności na rzecz nielegalnego operatora hazardowego przy pomocy systemu dostawcy usług płatniczych.


Zakaz urządzania gier hazardowych a zakłady wzajemne

REKLAMA

Znowelizowane przepisy ustawy zakładają, że zakazane jest w Polsce urządzanie gier hazardowych przez sieć Internet oraz uczestniczenie w nich. Wskazane powyżej zakazy nie dotyczą urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet na podstawie zezwolenia udzielonego przez Ministra Finansów oraz uczestniczenia w takich zakładach, na co wskazuje art. 29a i art. 32 ust. 2 ustawy hazardowej.

Działalność we wskazanym zakresie może być prowadzona wyłącznie w formie spółki akcyjnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Potwierdza to również art. 15d ust. 1 i 2 ustawy o grach hazardowych, zgodnie z którym w przypadku urządzania gier hazardowych przez sieć Internet urządzenia przetwarzające i archiwizujące dane dotyczące tych gier, a także ich uczestników, powinny być zainstalowane i przechowywane na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

W praktyce oznacza to, że wprowadzone przez ustawodawcę zmiany w ustawie zakładają, iż podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet może wykorzystywać do ich urządzania wyłącznie stronę internetową, której krajowa domena najwyższego poziomu jest przypisana do polskich stron internetowych. Warto jednak podkreślić, że istnieją rozwiązania alternatywne, które są szansą na uniknięcie wielu zbędnych, kontrowersyjnych zmian narzuconych przez ustawodawcę.

Serwery za granicą i struktury holdingowe

Wraz z wprowadzeniem zmian przygotowanych przez rząd do ustawy o grach hazardowych z polskiego rynku gier hazardowych wycofało się wiele podmiotów oferujących przedmiotowe usługi. Z uwagi na restrykcyjne obowiązki uzyskania koncesji, a w przypadku zakładów wzajemnych – zezwolenia, przedsiębiorstwa decydują się również na przeniesienie działalności gospodarczej poza granice Polski lub stworzenie odpowiednich struktur holdingowych.

Wydaje się oczywiste, że firmy urządzające gry hazardowe zdecydują się na posiadanie siedziby poza granicami Polski i na korzystanie z usług hostingowych dostawców mających serwery za granicą. Istnieje koncepcja, aby działalność w zakresie zagranicznych gier losowych prowadzić w oparciu o licencje zagraniczne, z serwerów, które są położone poza granicami Polski. W tej sytuacji firmy bukmacherskie nie będą podlegały jurysdykcji państwa polskiego – wyjaśnia Robert Nogacki, założyciel Kancelarii Prawnej Skarbiec.

W praktyce podstawowym rozwiązaniem może być korzystanie z odpowiednio dobranych spółek offshorowych, rejestrowanych w szczególności w jurysdykcji należącej do Unii Europejskiej. W obliczu wprowadzonych przez rząd zmian w ustawie o grach hazardowych, firmy bukmacherskie mogą zdecydować się na wykorzystanie tzw. wehikułu korporacyjnego, zakładającego powiązanie dwóch (lub więcej spółek) swoimi udziałami.

Czy zarejestrowanie zagranicznej spółki lub wybór wehikułu korporacyjnego mającego na celu wykonywanie działalności z zakresu gier hazardowych zgodnie z miejscowym prawem umożliwia prowadzenie takiej działalności również w Polsce? Odpowiedź na to pytanie jest złożona. Każdy stan faktyczny wymaga bowiem odrębnej analizy, uwzględniającej jego specyfikę, w tym m.in. model biznesowy prowadzonego przedsiębiorstwa. Stworzenie prawidłowej struktury wymaga wybrania odpowiedniego państwa, analizy kwestii podatkowych i dokonania właściwej optymalizacji finansowej, nienarażającej przedsiębiorstwa na negatywne konsekwencje prawnopodatkowe.

Autorzy: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od spadków i darowizn 2025 - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

REKLAMA