REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje zmian w ustawie o grach hazardowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Konsekwencje zmian w ustawie o grach hazardowych
Konsekwencje zmian w ustawie o grach hazardowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na początku lipca tego roku zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy o grach hazardowych, której celem jest zmniejszenie szarej strefy i zapewnienie większych wpływów do budżetu państwa. Wprowadzone przepisy mają wpłynąć na zwiększenie ochrony graczy, zwłaszcza tych grających na automatach i w Internecie. Co nowe uregulowania oznaczają dla przedsiębiorców, operatorów, graczy oraz dostawców usług internetowych?

REKLAMA

Państwo z monopolem na kasyna online

Wprowadzona nowelizacja do Ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. z 2016 r., poz. 471), potocznie zwanej ustawą hazardową, znacząco wpłynie na organizowanie gier hazardowych i uczestniczenie w nich w tzw. trybie online. Ustawodawca wprowadził również obostrzenie dotyczące gier na automatach – wyłącznym ich organizatorem, poza kasynami, będzie jednoosobowa spółka Skarbu Państwa.

REKLAMA

Najgłośniej krytykowane na gruncie znowelizowanych przepisów jest rozwiązanie zakładające, że jedynym kasynem internetowym, które będzie legalnie funkcjonowało w Polsce, będzie to zarządzane przez państwo. Wskazuje na to jednoznacznie art. 5 ust. 1b ustawy o grach hazardowych, który stanowi wprost, iż urządzanie gier hazardowych przez sieć Internet, z wyjątkiem zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych, jest objęte monopolem państwa.

Oznacza to, że wszyscy operatorzy gier hazardowych zostaną zablokowani, natomiast granie online w Polsce możliwe będzie tylko w kasynie zarządzanym przez państwo. Przestrzeganie ustawowego zakazu urządzania gier hazardowych oraz uczestniczenia w nich przez sieć Internet będzie niezwykle istotne, bowiem Ustawa z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz.U. z 2016 r., poz. 2137) przewiduje kary za przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko organizacji gier hazardowych, w tym zakładów wzajemnych prowadzonych wbrew przepisom ustawy lub warunkom zezwolenia.

Strony internetowe z hazardem będą zablokowane

Dotychczasowe działania przeciw zjawiskom nielegalnego hazardu, podjęte przez organy państwowe na gruncie ustawy o grach hazardowych w brzmieniu sprzed nowelizacji, pokazały, że pewne przepisy muszą zostać poddane modyfikacji w celu zapewnienia jak najskuteczniejszych narzędzi do walki z tym zjawiskiem. Podkreśla się, że najważniejsza zmiana dotycząca ustawy hazardowej odnosi się do wprowadzenia narzędzi prawnych pozwalających na blokowanie stron internetowych nielegalnych operatorów oraz utrudnianie dokonywania płatności na ich konta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przede wszystkim nowelizacja ustawy hazardowej wprowadza obowiązek powstania tzw. rejestru domen służących do oferowania gier hazardowych niezgodnie z ustawą. Innymi słowy, powstanie katalog domen, które nie uzyskały zgody monopolisty – państwa na prowadzenie gier hazardowych. Rejestr domen służących do oferowania gier hazardowych niezgodnie z ustawą prowadzony będzie na podstawie art. 15f ustawy o grach hazardowych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w trybie jawnym. Co więcej, rejestr jest prowadzony w systemie teleinformatycznym, umożliwiającym automatyczne przekazywanie informacji do systemów teleinformatycznych przedsiębiorców telekomunikacyjnych i dostawców usług płatniczych. W jaki sposób będzie się to odbywać?

Ustawa nakłada obowiązki na operatorów sieci internetowych

Ustawodawca przewidział, że w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie przepisów, a więc od dnia 1 lipca 2017 roku, każdy operator sieci internetowej będzie zobowiązany w ciągu 48 godzin podjąć działania i zablokować dostęp do stron internetowych, które wykorzystują nazwy domen internetowych wpisanych do rejestru.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zmiany dotyczą nie tylko samych dostawców sieci internetowych, ale także usług płatniczych (np. banków, instytucji finansowych, e-portfeli i innych usług). Oznacza to, iż od dnia 1 lipca 2017 roku dostawcy usług płatniczych nie będą mogli prowadzić tak jak dotychczasowo współpracy i obsługi fiskalnej na rzecz podmiotów, które wpisane są do rejestru domen zakazanych, a więc tych, które zajmują się prowadzeniem nielegalnych gier hazardowych na stronach internetowych. Chodzi przede wszystkim o usunięcie odnośników, które umożliwiają szybkie płatności na rzecz nielegalnego operatora hazardowego przy pomocy systemu dostawcy usług płatniczych.


Zakaz urządzania gier hazardowych a zakłady wzajemne

REKLAMA

Znowelizowane przepisy ustawy zakładają, że zakazane jest w Polsce urządzanie gier hazardowych przez sieć Internet oraz uczestniczenie w nich. Wskazane powyżej zakazy nie dotyczą urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet na podstawie zezwolenia udzielonego przez Ministra Finansów oraz uczestniczenia w takich zakładach, na co wskazuje art. 29a i art. 32 ust. 2 ustawy hazardowej.

Działalność we wskazanym zakresie może być prowadzona wyłącznie w formie spółki akcyjnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Potwierdza to również art. 15d ust. 1 i 2 ustawy o grach hazardowych, zgodnie z którym w przypadku urządzania gier hazardowych przez sieć Internet urządzenia przetwarzające i archiwizujące dane dotyczące tych gier, a także ich uczestników, powinny być zainstalowane i przechowywane na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

W praktyce oznacza to, że wprowadzone przez ustawodawcę zmiany w ustawie zakładają, iż podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet może wykorzystywać do ich urządzania wyłącznie stronę internetową, której krajowa domena najwyższego poziomu jest przypisana do polskich stron internetowych. Warto jednak podkreślić, że istnieją rozwiązania alternatywne, które są szansą na uniknięcie wielu zbędnych, kontrowersyjnych zmian narzuconych przez ustawodawcę.

Serwery za granicą i struktury holdingowe

Wraz z wprowadzeniem zmian przygotowanych przez rząd do ustawy o grach hazardowych z polskiego rynku gier hazardowych wycofało się wiele podmiotów oferujących przedmiotowe usługi. Z uwagi na restrykcyjne obowiązki uzyskania koncesji, a w przypadku zakładów wzajemnych – zezwolenia, przedsiębiorstwa decydują się również na przeniesienie działalności gospodarczej poza granice Polski lub stworzenie odpowiednich struktur holdingowych.

Wydaje się oczywiste, że firmy urządzające gry hazardowe zdecydują się na posiadanie siedziby poza granicami Polski i na korzystanie z usług hostingowych dostawców mających serwery za granicą. Istnieje koncepcja, aby działalność w zakresie zagranicznych gier losowych prowadzić w oparciu o licencje zagraniczne, z serwerów, które są położone poza granicami Polski. W tej sytuacji firmy bukmacherskie nie będą podlegały jurysdykcji państwa polskiego – wyjaśnia Robert Nogacki, założyciel Kancelarii Prawnej Skarbiec.

W praktyce podstawowym rozwiązaniem może być korzystanie z odpowiednio dobranych spółek offshorowych, rejestrowanych w szczególności w jurysdykcji należącej do Unii Europejskiej. W obliczu wprowadzonych przez rząd zmian w ustawie o grach hazardowych, firmy bukmacherskie mogą zdecydować się na wykorzystanie tzw. wehikułu korporacyjnego, zakładającego powiązanie dwóch (lub więcej spółek) swoimi udziałami.

Czy zarejestrowanie zagranicznej spółki lub wybór wehikułu korporacyjnego mającego na celu wykonywanie działalności z zakresu gier hazardowych zgodnie z miejscowym prawem umożliwia prowadzenie takiej działalności również w Polsce? Odpowiedź na to pytanie jest złożona. Każdy stan faktyczny wymaga bowiem odrębnej analizy, uwzględniającej jego specyfikę, w tym m.in. model biznesowy prowadzonego przedsiębiorstwa. Stworzenie prawidłowej struktury wymaga wybrania odpowiedniego państwa, analizy kwestii podatkowych i dokonania właściwej optymalizacji finansowej, nienarażającej przedsiębiorstwa na negatywne konsekwencje prawnopodatkowe.

Autorzy: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

Podatek dla banków idzie ostro w górę. Rząd podał nowe stawki

Rząd szykuje istotne zmiany w podatkach dla sektora finansowego. Nowy projekt przewiduje podwyższenie CIT dla banków, instytucji kredytowych i SKOK-ów oraz korekty podatku od niektórych instytucji finansowych. Celem reformy jest pozyskanie środków na modernizację i rozbudowę polskiej armii.

Nowe przepisy restrukturyzacyjne już od 23 sierpnia! Druga szansa dla firm czy większe ryzyko upadłości?

Polskie firmy czekają na ważne zmiany w prawie – od 23 sierpnia zaczyna obowiązywać unijna dyrektywa drugiej szansy. Nowe zasady restrukturyzacji mają chronić przedsiębiorców przed upadłością, ale eksperci ostrzegają: okres przejściowy może być trudny, a sądy i doradcy będą uczyć się nowych reguł w praktyce.

REKLAMA

Ile zdrożeje piwo i inne trunki od 2026 roku? Ministerstwo Finansów szykuje podwyżkę akcyzy na alkohol oraz opłaty cukrowej

Ministerstwo Finansów informuje, że przedstawiło dwa projekty ustaw dotyczących zdrowia publicznego. Jako pierwsze proponuje aktualizację (czytaj: podniesienie) stawek akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe, co ma na celu ograniczenie spożycia napojów alkoholowych, a w konsekwencji redukcję negatywnych skutków jego nadużycia. Ministerstwo Finansów przygotowuje również aktualizację ustawy o zdrowiu publicznym, której celem jest ograniczenie ekonomicznej dostępności napojów słodzonych.

BCC o zmianach w Ordynacji podatkowej: przedawnienie zobowiązań, hipoteka i nowe przepisy karne

Business Centre Club (BCC) przedstawiło uwagi do propozycji nowelizacji ordynacji podatkowej z postulatami w zakresie dalszych zmian w tym obszarze. Eksperci BCC (Daniel Panek i Wojciech Pławiak) odnieśli się do modyfikacji wprowadzonych do treści projektu w porównaniu z wersją z 26 marca 2025 r.

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze 2025: tylko do 1 września! Sprawdź, ile możesz odzyskać! Trzeba pamiętać o dokumentach

Rolnicy mają kolejną szansę na odzyskanie części kosztów związanych z zakupem paliwa. Od 1 sierpnia do 1 września 2025 roku można składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego, który obejmuje olej napędowy wykorzystywany w produkcji rolnej.

Szokujące dane KRUS: Rolnicy pracują ponad 29 lat, zanim dostaną emeryturę. Świadczenia wciąż daleko od ZUS!

Rolnicy w Polsce pracują średnio ponad 29 lat, zanim otrzymają emeryturę z KRUS. Mimo długiego stażu ich świadczenia wynoszą przeciętnie nieco ponad 2 tysiące złotych, co znacząco odbiega od średnich emerytur wypłacanych przez ZUS.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

REKLAMA