REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje zmian w ustawie o grach hazardowych

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Konsekwencje zmian w ustawie o grach hazardowych
Konsekwencje zmian w ustawie o grach hazardowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na początku lipca tego roku zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy o grach hazardowych, której celem jest zmniejszenie szarej strefy i zapewnienie większych wpływów do budżetu państwa. Wprowadzone przepisy mają wpłynąć na zwiększenie ochrony graczy, zwłaszcza tych grających na automatach i w Internecie. Co nowe uregulowania oznaczają dla przedsiębiorców, operatorów, graczy oraz dostawców usług internetowych?

Autopromocja

Państwo z monopolem na kasyna online

Wprowadzona nowelizacja do Ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. z 2016 r., poz. 471), potocznie zwanej ustawą hazardową, znacząco wpłynie na organizowanie gier hazardowych i uczestniczenie w nich w tzw. trybie online. Ustawodawca wprowadził również obostrzenie dotyczące gier na automatach – wyłącznym ich organizatorem, poza kasynami, będzie jednoosobowa spółka Skarbu Państwa.

Najgłośniej krytykowane na gruncie znowelizowanych przepisów jest rozwiązanie zakładające, że jedynym kasynem internetowym, które będzie legalnie funkcjonowało w Polsce, będzie to zarządzane przez państwo. Wskazuje na to jednoznacznie art. 5 ust. 1b ustawy o grach hazardowych, który stanowi wprost, iż urządzanie gier hazardowych przez sieć Internet, z wyjątkiem zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych, jest objęte monopolem państwa.

Oznacza to, że wszyscy operatorzy gier hazardowych zostaną zablokowani, natomiast granie online w Polsce możliwe będzie tylko w kasynie zarządzanym przez państwo. Przestrzeganie ustawowego zakazu urządzania gier hazardowych oraz uczestniczenia w nich przez sieć Internet będzie niezwykle istotne, bowiem Ustawa z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz.U. z 2016 r., poz. 2137) przewiduje kary za przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko organizacji gier hazardowych, w tym zakładów wzajemnych prowadzonych wbrew przepisom ustawy lub warunkom zezwolenia.

Strony internetowe z hazardem będą zablokowane

Dotychczasowe działania przeciw zjawiskom nielegalnego hazardu, podjęte przez organy państwowe na gruncie ustawy o grach hazardowych w brzmieniu sprzed nowelizacji, pokazały, że pewne przepisy muszą zostać poddane modyfikacji w celu zapewnienia jak najskuteczniejszych narzędzi do walki z tym zjawiskiem. Podkreśla się, że najważniejsza zmiana dotycząca ustawy hazardowej odnosi się do wprowadzenia narzędzi prawnych pozwalających na blokowanie stron internetowych nielegalnych operatorów oraz utrudnianie dokonywania płatności na ich konta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przede wszystkim nowelizacja ustawy hazardowej wprowadza obowiązek powstania tzw. rejestru domen służących do oferowania gier hazardowych niezgodnie z ustawą. Innymi słowy, powstanie katalog domen, które nie uzyskały zgody monopolisty – państwa na prowadzenie gier hazardowych. Rejestr domen służących do oferowania gier hazardowych niezgodnie z ustawą prowadzony będzie na podstawie art. 15f ustawy o grach hazardowych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w trybie jawnym. Co więcej, rejestr jest prowadzony w systemie teleinformatycznym, umożliwiającym automatyczne przekazywanie informacji do systemów teleinformatycznych przedsiębiorców telekomunikacyjnych i dostawców usług płatniczych. W jaki sposób będzie się to odbywać?

Ustawa nakłada obowiązki na operatorów sieci internetowych

Ustawodawca przewidział, że w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie przepisów, a więc od dnia 1 lipca 2017 roku, każdy operator sieci internetowej będzie zobowiązany w ciągu 48 godzin podjąć działania i zablokować dostęp do stron internetowych, które wykorzystują nazwy domen internetowych wpisanych do rejestru.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zmiany dotyczą nie tylko samych dostawców sieci internetowych, ale także usług płatniczych (np. banków, instytucji finansowych, e-portfeli i innych usług). Oznacza to, iż od dnia 1 lipca 2017 roku dostawcy usług płatniczych nie będą mogli prowadzić tak jak dotychczasowo współpracy i obsługi fiskalnej na rzecz podmiotów, które wpisane są do rejestru domen zakazanych, a więc tych, które zajmują się prowadzeniem nielegalnych gier hazardowych na stronach internetowych. Chodzi przede wszystkim o usunięcie odnośników, które umożliwiają szybkie płatności na rzecz nielegalnego operatora hazardowego przy pomocy systemu dostawcy usług płatniczych.


Zakaz urządzania gier hazardowych a zakłady wzajemne

Znowelizowane przepisy ustawy zakładają, że zakazane jest w Polsce urządzanie gier hazardowych przez sieć Internet oraz uczestniczenie w nich. Wskazane powyżej zakazy nie dotyczą urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet na podstawie zezwolenia udzielonego przez Ministra Finansów oraz uczestniczenia w takich zakładach, na co wskazuje art. 29a i art. 32 ust. 2 ustawy hazardowej.

Działalność we wskazanym zakresie może być prowadzona wyłącznie w formie spółki akcyjnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Potwierdza to również art. 15d ust. 1 i 2 ustawy o grach hazardowych, zgodnie z którym w przypadku urządzania gier hazardowych przez sieć Internet urządzenia przetwarzające i archiwizujące dane dotyczące tych gier, a także ich uczestników, powinny być zainstalowane i przechowywane na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

W praktyce oznacza to, że wprowadzone przez ustawodawcę zmiany w ustawie zakładają, iż podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet może wykorzystywać do ich urządzania wyłącznie stronę internetową, której krajowa domena najwyższego poziomu jest przypisana do polskich stron internetowych. Warto jednak podkreślić, że istnieją rozwiązania alternatywne, które są szansą na uniknięcie wielu zbędnych, kontrowersyjnych zmian narzuconych przez ustawodawcę.

Serwery za granicą i struktury holdingowe

Wraz z wprowadzeniem zmian przygotowanych przez rząd do ustawy o grach hazardowych z polskiego rynku gier hazardowych wycofało się wiele podmiotów oferujących przedmiotowe usługi. Z uwagi na restrykcyjne obowiązki uzyskania koncesji, a w przypadku zakładów wzajemnych – zezwolenia, przedsiębiorstwa decydują się również na przeniesienie działalności gospodarczej poza granice Polski lub stworzenie odpowiednich struktur holdingowych.

Wydaje się oczywiste, że firmy urządzające gry hazardowe zdecydują się na posiadanie siedziby poza granicami Polski i na korzystanie z usług hostingowych dostawców mających serwery za granicą. Istnieje koncepcja, aby działalność w zakresie zagranicznych gier losowych prowadzić w oparciu o licencje zagraniczne, z serwerów, które są położone poza granicami Polski. W tej sytuacji firmy bukmacherskie nie będą podlegały jurysdykcji państwa polskiego – wyjaśnia Robert Nogacki, założyciel Kancelarii Prawnej Skarbiec.

W praktyce podstawowym rozwiązaniem może być korzystanie z odpowiednio dobranych spółek offshorowych, rejestrowanych w szczególności w jurysdykcji należącej do Unii Europejskiej. W obliczu wprowadzonych przez rząd zmian w ustawie o grach hazardowych, firmy bukmacherskie mogą zdecydować się na wykorzystanie tzw. wehikułu korporacyjnego, zakładającego powiązanie dwóch (lub więcej spółek) swoimi udziałami.

Czy zarejestrowanie zagranicznej spółki lub wybór wehikułu korporacyjnego mającego na celu wykonywanie działalności z zakresu gier hazardowych zgodnie z miejscowym prawem umożliwia prowadzenie takiej działalności również w Polsce? Odpowiedź na to pytanie jest złożona. Każdy stan faktyczny wymaga bowiem odrębnej analizy, uwzględniającej jego specyfikę, w tym m.in. model biznesowy prowadzonego przedsiębiorstwa. Stworzenie prawidłowej struktury wymaga wybrania odpowiedniego państwa, analizy kwestii podatkowych i dokonania właściwej optymalizacji finansowej, nienarażającej przedsiębiorstwa na negatywne konsekwencje prawnopodatkowe.

Autorzy: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

REKLAMA